Sagesloest overfaldet
Fra : PerBiker

Dato : 17-08-07 13:40

Hejsa

Min soen er blevet offer for en gang sagesloes vold. Han er blevet
overfaldet uden aarsag og i den forbindelse sparket slaaet og trampet
i ansigtet, hvilket har resulteret i flere knaekkede taender og en
braekket naese.

Politiet er indblandet og da overfaldsmanden er indenfor hans venners
bekendskabs kreds, saa er han mere eller mindre blevet identificeret.

Hvordan ligger det saa med erstatning versus straffe sag, skal jeg
finde en advokat allerede nu eller senere?.
Kan man kraeve en erstatning der kan maerkes mere end en faengsels
straf ?
Det skal siges at overfaldsmanden er 16 aar og derved minimum 1 aar
aeldrer end min soen.

Mvh

Per Jakobsen

Fra : KT

Dato : 17-08-07 13:48

Du kan slet ikke rejse nogen krav om straf - kun om erstatning for ødelagte
ting hhv. svie/smerte etc.

Det er politiet /anklagemyndigheden som rejser en sag mod voldsmanden - og
domstolen, som dømmer vedkommende til en fængsels- og/eller bødestraf af det
omfang dommeren mener iht. de vidneudsagn, der bliver givet. Din søn
indkaldes helt sikkert som vidne (offer).

Erstatningen du kan opnå er umådelige ringe - har prøvet 3 gange med min søn
som offer. I begge tilfælde gad vi end ikke beskæftige os med erstatningen,
da papirarbejdet langt oversteg det beløb som kunne komme på tale.

Til gengæld fik voldsmændene i de 2 tilfælde en pæn straf - i det 3.
tilfælde blev han frifundet for volden mod min søn (fordi det ikke kunne
bevises at det var ham uad af en flok på 5), som havde brækket min søns
finger. Til gengæld havde han 5-6 andre anklagepunkter med i retten så han
kom alligevel ind og ruske tremmer.

Knud

Fra : Bo Warming

Dato : 18-08-07 00:58

"KT" <kn.th@c.dk> skrev i en medelelse
> [...]
> finger. Til gengæld havde han 5-6 andre anklagepunkter med i retten så han

For 6 år siden gik min yngste søn i 2.G på Hjørring Gymnasium og blev
tilsvarende overfaldet og fik smadret sine briller en lørdag nat.
Han og en anden overfaldet henvendte sig til faderen til overfaldsmanden for
at få erstatning - faderen var en lærer og de turde ikke gå til politiet.
Der nægtedes. De overfaldne havde med klædedragt og briller haft fremtoning
som akademikerblæret og ikke alle anså dem for sagesløse. Sådan er moralen,
ofte.

For to timer siden hærværkedes imod mit plankeværk, der bærer Glistrupske
budskaber. Min renovatonskontainer og et bord med blok og kuglepen hvor
forbipasserende kan skrive deres svar, blev brugt som rambuk og affaldet
tømt ud. Er jeg sagesløs?
Politiet mener jeg "har en game kørende" med de der tit og ofte hærværker.

Fra : xxxfoo

Dato : 17-08-07 14:42

On 17 Aug, 13:39, PerBiker <per_bi...@hotmail.com> wrote:

> Hvordan ligger det saa med erstatning versus straffe sag, skal jeg
> finde en advokat allerede nu eller senere?

Ifølge Voldsoffererstatningsloven kompenserer staten din søns
økonomiske tab og sørger herefter for regress mod overfaldsmanden. Tal
med politiet om det, det skulle foregå helt automatisk.

> Kan man kraeve en erstatning der kan maerkes mere end en faengsels
> straf ?

Nej. Din søn kan få erstatning i det omfang, han har lidt et økonomisk
tab. Straf er noget domstolene pålægger iht. straffeloven. Hvis du
ikke mener denne straf er tilstrækkelig, så må du vel tage sagen i
egen hånd, og eventuelt selv gøre dig til kriminel. Det står dig
selvfølgelig altid frit for, hvis du ikke har noget imod de retlig
konsekvenser.

> Det skal siges at overfaldsmanden er 16 aar og derved minimum 1 aar
> aeldrer end min soen.

Det har som udgangspunkt ingen betydning ift. erstatningsspørgsmålet.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-08-07 23:04

"PerBiker" <per_biker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> straf ?
> Det skal siges at overfaldsmanden er 16 aar og derved minimum 1 aar

Du kender jo bedst de nærmere omstændigheder.
Her kan du læse noget om mulighederne:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/voldsoffererstatningsloven.html

Kurt

Fra : Bo Warming