Stor elregning - hvad nu?
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-08-07 19:25

Hej!

En af mine venner bor i en 3V'er (alene). Han har fået en _monster_ elregning.
Nesa mener, at han har brugt for ca. 20.000,- el på et år, hvilket må siges at
være ganske godt gået af en enlig :) Han har ikke noget specielt energislugende
stående - en pc'er og et fjernsyn er det primære. Kølefrys er energiklasse A+ og
der er sådan set hvad der er...

Nesa (mener jeg det er) er absolut ikke til at få i dialog. De mener, at det er
hans forbrug og det er sådan set dét :(

Hvad gør man? Nogen man kan inddrage i sagen? Ankenævn etc.?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-07 19:32

Kim Voss Schrader wrote:

> Hvad gør man? Nogen man kan inddrage i sagen? Ankenævn etc.?

http://www.energianke.dk/

Der skal selvfølgelig være noget at klage over, eksempelvis målerfejl.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-07 19:35

Kim Voss Schrader wrote:

> Hvad gør man? Nogen man kan inddrage i sagen? Ankenævn etc.?

Mere konkret
http://www.energianke.dk/5/elforsyning/generelt-om-maalerklager-faktisk-forbrug-paastaas-at-vaere-mindre-end-det-maalte-forbrug/

Få NESA til at undersøge måleren. Hvis den ikke er defekt, er der næppe
noget at gøre jf. linket ovenfor.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-07 19:43

Jesper Lund wrote:

> Få NESA til at undersøge måleren. Hvis den ikke er defekt, er der
> [...]

Der er dog dette forbehold:
"Princippet gælder som udgangspunkt også i det tilfælde, hvor forbruget
pludselig stiger voldsomt, og hvor det ikke kan forklares. Ankenævnet
har endnu ikke haft forelagt en sådan sag og taget stilling til, i
hvilket omfang tvivlen bør komme forbrugeren til gode."

20k/år er meget højt for en almindelig 3V lejlighed, men en
målerundersøgelse må være første skridt under alle omstændigheder.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-08-07 20:15

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:

> 20k/år er meget højt for en almindelig 3V lejlighed, men en
> målerundersøgelse må være første skridt under alle omstændigheder.

Det afhænger nu af om der er elvarme eller ej. Jeg har en aconto på
ca. 2200 om måneden. I en 3V og enlig uden TV.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : BJ

Dato : 16-08-07 19:47

KLIP

> [...]
> det er hans forbrug og det er sådan set dét :(
>
> Hvad gør man? Nogen man kan inddrage i sagen? Ankenævn etc.?

Først:

1) Har han et monster af et TV?
2) Har han undersøgt om hans kølefrys evt. er defekt?
3) Kører hans PC 24 timer i døgnet inkl.. skærm?
4) Brænder han lys konstant og hvor mange pærer?

mvh
Bjørn J.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 16-08-07 20:07

On Thu, 16 Aug 2007 20:24:54 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hvad gør man? Nogen man kan inddrage i sagen? Ankenævn etc.?
Ved et ellernandet el-noget her i Aalbor gkan man låne en el-måler. Du
sætter den mellem stikkontakten og dit køleskab, og så fortæller dem
hvor meget strøm køleskabet bruger.

Måske skal han lige låne sådan og sikre sig, at han ikke rent faktisk
har noget der er gået i stykker...

Og dette er i øvrigt et godt eksempel på, hvorfor man selv en gang i
mellem skal aflæse sin elmåler og se om tallene giver nogenlunde
mening...

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : alexbo

Dato : 16-08-07 21:07

"Kim Voss Schrader" skrev

> Nesa (mener jeg det er) er absolut ikke til at få i dialog. De mener, at
> det er hans forbrug og det er sådan set dét :(
>
> Hvad gør man?

Tilsyneladende har man intet gjort til nu, så der er nok at tage fat på.

Man starter med at læse opgørelsen og sammenligne tallene på måleren.
Dernæst ser man på tallene fra sidste år, hvis ikke man har dem selv kan man
få dem hos elselskabet, nogen steder online.
Så slukker man alt og ser om måleren går i stå, eller man måske betaler for
naboen.
Og til sidst går man på biblioteket og låner en elmåler, med den
kontrollerer man sine forbrugere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Eliasen

Dato : 17-08-07 19:38

On Thu, 16 Aug 2007 22:06:58 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Og til sidst går man på biblioteket og låner en elmåler, med den
>kontrollerer man sine forbrugere.
Kan man låne sådan en på alle biblioteker?

Fra : alexbo

Dato : 17-08-07 20:26

"Jan Eliasen" skrev

> Kan man låne sådan en på alle biblioteker?

Hvis ikke de har kan de formentlig få den hjem, men helt sikker kan jeg jo
ikke være, det nemmeste er at spørge sit bibliotek.

Hvis man søger på KWH-meter på www.bibliotek.dk viser de 15 biblioteker med
meteret, men mit er ikke imellem så der kan sagtens være flere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-08-07 08:03

Hvor mange skal du bruge ?

Fra : Jan Eliasen

Dato : 18-08-07 11:53

On Sat, 18 Aug 2007 09:02:42 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Hvor mange skal du bruge ?
Ingen - vidste bare ikke at det var en mulighed.

Fra : Henning

Dato : 17-08-07 12:05

> [...]

>der er sådan set hvad der er...
>
>Nesa (mener jeg det er) er absolut ikke til at få i dialog. De mener, at det er

Mener og mener - hvad siger måleren? Så er der da noget konkret at
forholde sig til.

Fra : Gunnar007

Dato : 17-08-07 18:54

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det er hans forbrug og det er sådan set dét :(
>
> Hvad gør man? Nogen man kan inddrage i sagen? Ankenævn etc.?

Har han husket et aflæse sin måler som reglerne foreskriver.
Hvis ikke, sætter Dong Energy nemlig en skønnet regning ud.
Den må man betale

Hilsen G

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-07 19:02

Gunnar007 wrote:

> Har han husket et aflæse sin måler som reglerne foreskriver.

Tænker du på den årlige måleraflæsning? (som visse steder i landet
foretages af forsyningsselskaberne)

> Hvis ikke, sætter Dong Energy nemlig en skønnet regning ud.

Næppe i OPs størrelsesorden (meget få 3V lejligheder bruger 10000 kWh om
året, medmindre de har elvarme).

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-08-07 19:33

Hej!

Tak for de gode svar. Løsningen kommer her:

Det viser sig, at der er blevet aflæst den _forkerte_ måler! Så tror da faen at
forbruget kunne blive så højt :)

Nå, men han får en ny aflæsning og udbetalt differencen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 23:12

"Kim Voss Schrader" skrev

> Tak for de gode svar. Løsningen kommer her:

Tak for at vi fik slutningen, det er desværre lagt fra altid tilfældet.

mvh
Alex Christensen