Hæfter en cykelsmed for forkert montering?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 14-08-07 16:29

Hejsa

Min kone har i dag haft en uheldig oplevelse ved cykelsmeden i
Støvring, syd for Aalborg.

Kort historie:
En cykelhandler har monteret en cykelstol som ikke er købt ved
cykelsmeden på en sådan måde, at der nu er slidt hul i kablerne til
håndbremserne. De skal altså skiftes. Cykelkurven sidder sådan, at dne
konstant presser ind på kablerne.

Du kan skippe den lange historie, hvis du vil, og gå længere ned til
mit spørgsmål.

Lang historie:
Min kone købte en cykelkurv i en forretning i håb om selv at montere
den. Det er en cykelkurv til at sætte på styret - ikke til
bagagebæret. Men da vi fik den pakket ud og sammenlignet med hendes
cykel var vi ikke sikre nok til selv at montere den. Derfor tog hun
til en cykelsmed i stedet. Ved cykelsmeden sagde hun, at hun havde den
her cykelkurv, men at hun gerne ville se hvilke cykelkurve cykelsmeden
havde, for det var jo ikke sikkert cykelsmeden ville montere den
allerede købte cykelkurv. Nåh, men den hun allerede havde købt var
magen til den cykelsmeden selv havde, sagde cykelsmeden, og hun
(jepper, en kvindelig cykelsmed...) skulle nok få den monteret. Min
kone hentede den dagen efter i bil og cyklede altså ikke på cyklen.

I dag skulle hun så cykle på cyklen for første gang, og efter at have
cyklet på den et par hundrede meter syntes hun der var noget galt. Det
viser sig desværre, at cykelkurven var monteret, så den pressede alt
for meget på de to kabler der går til håndbremserne med det resultat,
at det ene hjul altid bremser en smule, og at der er slidt hul i
kablerne til håndbremserne af at dreje på styret.

Spørgsmål:
Min kone gik til cykelsmeden, der er fuldstændig ligeglad. "Jeg
monterede jo bare det du kom med", siger hun.

Har cykelsmeden overhovedet ikke noget ansvar? Skal cykelsmeden ikke
betale for at få det udbedret? Det er en plinterny cykel til 6000,-
(ikke købt ved den cykelsmed) og vi er noget trætte af det her. Kan vi
ikke kræve udbedring af skaderne på cykelsmedens regning?

På forhånd tak.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Henning

Dato : 14-08-07 18:05

> [...]
>at det ene hjul altid bremser en smule, og at der er slidt hul i
>kablerne til håndbremserne af at dreje på styret.

OT - slidt hul på kablerne efter få sekunders kørsel? Næppe - mon ikke
de bare er ridsede? Kunne man forestille sig at kurven er blevet
trykket under transport i bilen?

Fra : N_B_DK

Dato : 14-08-07 18:25

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> OT - slidt hul på kablerne efter få sekunders kørsel? Næppe - mon ikke
> de bare er ridsede? Kunne man forestille sig at kurven er blevet
> trykket under transport i bilen?

Ja det lugter langt væk, der slides ikke hul på den slags kabler efter så
kort tid, der skal en hel del til før det sker, og indenunder sidder der en
spiral der beskytter wiren, skal der slides igennem den, skal der cykles en
hel del km.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 14-08-07 18:38

On Tue, 14 Aug 2007 19:25:19 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>spiral der beskytter wiren, skal der slides igennem den, skal der cykles en
Min kone siger, at det er forkert de er slidt over - de er "hakket"
over - cykelkurven var blevet spændt så hårdt til, at kablerne blev
trykket på så hårdt, at der er gået hul.

Så hvis kurven er spændt vildt hårdt ind mod kablet giver det da
mening at der er slidt hul - der rykkes jo i det hver gang der drejes.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 14-08-07 18:57

Jan Eliasen <eliasen@nospam.nospam> skrev :

>Så hvis kurven er spændt vildt hårdt ind mod kablet giver det da
>mening at der er slidt hul - der rykkes jo i det hver gang der drejes.

Efter et par hundrede meters kørsel ?? Kørte hun da i zigzag ?

Det rimer ikke !

--
Jan_stevns

Fra : Jan Eliasen

Dato : 14-08-07 19:54

On Tue, 14 Aug 2007 17:29:00 +0200, Jan Eliasen
<eliasen@nospam.nospam> wrote:

> [...]
>(ikke købt ved den cykelsmed) og vi er noget trætte af det her. Kan vi
>ikke kræve udbedring af skaderne på cykelsmedens regning?
Jeg beklager dybt til alle jer, der ikke mener det holder vand det jeg
har skrevet. Ikke desto mindre er det sandt.

Hvis nogen kan svare på mit spørgsmål ville det være fint - altså
antaget, at jeg ikke lyver for jer, hæfter cykelsmeden så eller ej?

Fra : Bjarne

Dato : 14-08-07 20:52

Jan Eliasen skrev:

> [...]
>
> Hvis nogen kan svare på mit spørgsmål ville det være fint - altså
> antaget, at jeg ikke lyver for jer, hæfter cykelsmeden så eller ej?

Hvis jeg forstår det du skriver positivt, så er der tale om, at

1)
Bremsen hænger lidt på det ene hjul
Skyldes måske ikke tryk på kablet, men træk i kablet (som går over, når
kurven løsnes)

2)
Et kabel er beskadiget på ydersiden, fordi en kant af cykelkurven har
boret sig ind i kablet, hvorved et ikke har kunnet holde til, at styret
drejes.

Det er rimeligt at kræve af en cykelsmed, at vedkommende kan montere en
cykelkurv uden at cykelkurven skærer sig ind i et bowdenkabel.

Så din historie kan got hænge fint sammen. Jeg ville mene, at han hæfter
for skaden, men overlader det til andre at udtale sig om, det her var
mest for at støtte dig i, at din historie godt kan lyde reel.

Bjarne

Fra : Jan Eliasen

Dato : 15-08-07 18:47

On Tue, 14 Aug 2007 17:29:00 +0200, Jan Eliasen
<eliasen@nospam.nospam> wrote:

>Min kone har i dag haft en uheldig oplevelse ved cykelsmeden i
>Støvring, syd for Aalborg.
Til alle interessenter viser det sig, at hende min kone talte med i
går fik at vide af en anden i forretningen, at det ikke var i orden.
Så i morgen ordner de deres fejlmontering - gratis.

Med andre ord har cykelsmeden indset, at det var deres skyld.
Undskyldninger fra folk der mente jeg løj modtages.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 15-08-07 19:00

Jan Eliasen <eliasen@nospam.nospam> skrev :

>Undskyldninger fra folk der mente jeg løj modtages.

Melder mig lige i klubben ;) Jeg mener stadig det lyder absurd at et
kabel gnaves itu på så kort vej, men nuvel - hvis de dækker tingene er
det sgi'sme fin service, ingen tvivl derom
--
Jan_stevns

Fra : Jan Eliasen

Dato : 15-08-07 19:33

On Wed, 15 Aug 2007 20:00:13 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>Melder mig lige i klubben ;)
He. Jeg ved godt det lød utroligt, og jeg udelukker ikke at hun måske
har nået at cykle 500m - men den var virkelig stramt spændt til og
trykkede kablet helt fladt...

>Jeg mener stadig det lyder absurd at et
>kabel gnaves itu på så kort vej, men nuvel - hvis de dækker tingene er
>det sgi'sme fin service, ingen tvivl derom
Hep! Vi er også tilfredse med at få det ordnet.