Digital signatur - hvad kanman kræve af TD~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-07 15:15

Hej alle

Min datter forhørte sig for nogle måneder siden hos TDC om
hvornår den digitale signatur ville virke med Mac, og efter at
have pløjet sig igennem et filter af supportere der påstod at det
gjorde det skam, fik hun endelig af en med indsigt bekræftet at
det ikke virkede, men at de arbejdede på sagen.

Det virker stadig ikke, og nu spørger hun så om ikke det er
staten der har bestilt systemet hos TDC, og om ikke TDC har pligt
til at sørge for at det virker på alle systemer?

Hvis svaret er ja, hvordan kan man så presse dem til at få det
ordnet?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-08-07 15:36

Den 13-08-07 16.14 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> [...]
> gjorde det skam, fik hun endelig af en med indsigt bekræftet at
> det ikke virkede, men at de arbejdede på sagen.

Jeg kan forestille mig, at det er omvendt, at den sidste netop ikke
havde indsigt. Det bør virke på en Mac, medmindre hun har en gammel en.
Kravet er Mac OS 10.4. Der er dog vist ikke alle programmer, der kan
bruge den digitale signatur på Mac, men Firefox og Thunderbird burde virke.

> Det virker stadig ikke, og nu spørger hun så om ikke det er
> staten der har bestilt systemet hos TDC, og om ikke TDC har pligt
> til at sørge for at det virker på alle systemer?

Der /er/ lavet en platformsuafhængig version af den digitale signatur.
Selv min gamle OS/2 kan bruge signaturen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-07 17:14

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> Kravet er Mac OS 10.4. Der er dog vist ikke alle programmer, der kan
> bruge den digitale signatur på Mac, men Firefox og Thunderbird burde virke.

Hendes Mac er ikke gammel, og OS'et er 10.4. Hun bruger Safari og
Thunderbird. Men nu har jeg bedt hende prøve igen eller finde en
der har fået det til at virke.

--
Bertel

Fra : KT

Dato : 13-08-07 16:50

Man kunne jo alternativt forbyde systemer, som ikke kan håndtere digital
signatur.
Det kan jo ikke være rimeligt, at vi skal betale for at du og andre
entusiaster kan køre med et eller andet perifært og i den store sammenhæng
ligegyldigt system.

Knud

Fra : Holst

Dato : 13-08-07 17:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det virker stadig ikke, og nu spørger hun så om ikke det er
> staten der har bestilt systemet hos TDC, og om ikke TDC har pligt
> til at sørge for at det virker på alle systemer?

Staten har vel så også angivet nærmere detaljer om hvilke systemer, der
skal understøttes.

> Hvis svaret er ja, hvordan kan man så presse dem til at få det
> ordnet?

Det er måske staten, du skal henvende dig til. Eller også skulle du lade
din datter vælge et system, som er understøttet. Det sidste er nok det
nemmeste.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-08-07 17:49

Holst wrote:

> [...]
>
> Det er måske staten, du skal henvende dig til. Eller også skulle du lade
> din datter vælge et system, som er understøttet. Det sidste er nok det

Mac er skam understøttet, også safari, du skal bare ikke importere
certifikatet i safari, men i hovednøgleringen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-08-07 00:15

Bertel> Hej alle Min datter forhørte sig for nogle måneder siden
Bertel> hos TDC om hvornår den digitale signatur ville virke med
Bertel> Mac, og efter at have pløjet sig igennem et filter af
Bertel> supportere der påstod at det gjorde det skam, fik hun
Bertel> endelig af en med indsigt bekræftet at det ikke virkede,
Bertel> men at de arbejdede på sagen.

Du må have snakket med et fjols, der ikke anede noget da han sagde at
de "arbejdede på sagen".

Bertel> Det virker stadig ikke, og nu spørger hun så om ikke det
Bertel> er staten der har bestilt systemet hos TDC, og om ikke TDC
Bertel> har pligt til at sørge for at det virker på alle systemer?

Ser hun godt ud?

Deres digitale signatur virker fint på mac. Virker fint her.

Bertel> Hvis svaret er ja, hvordan kan man så presse dem til at få
Bertel> det ordnet?

Hvordan vil du presse dem til at ordne noget der allerede er "ordnet"?

Best regards
Martin Jørgensen