Lejer sprang fra, efter vi havde lavet kon~
Fra : Morten

Dato : 13-08-07 15:14

Hej

Jeg udlejede min lejlighed for 14 dage siden, og lejer fik nøgler og vi
underskrev kontrakt, ca. 7 uge inden overtagelsesdatoen (da de fik lidt
ekstra tid til flytning osv.) - vi havde en mundtlig aftale ca. 4 uger
forinden, hvilket var grunden til at jeg ikke annoncerede med den eller
havde andre lejere på hånden. De havde 2 måneders opsigelse i kontrakten.

ca. 4 dage efter underskriften, valgde de dog at fortryde med begrundelsen
at den var for dyr (prisen havde de kendt fra start) og smed kontrakt +
nøgler ind af brevsprækken og sendte en SMS om det.

Jeg mener det er rimeligt at de betaler lejen indtil jeg finder en anden
lejer, og max. 2 måneder (som er deres opsigelsesperiode) - de mener dog at
de har 8 dages fortrydelsesret og derfor ikke skal betale (begrunder det
også med at de aldrig reelt har boet i lejligheden)

Hvad er reglerne?

Det skal tilføjes at de smed nøgler og kontrakt ind i lejligheden, vel
vidende at jeg var flyttet, så jeg har sådanset ikke haft adgang til disse
ting endnu, da jeg skal bruge en låsesmed for at komme ind.

Fra : Jubii

Dato : 13-08-07 16:27

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vidende at jeg var flyttet, så jeg har sådanset ikke haft adgang til disse
> ting endnu, da jeg skal bruge en låsesmed for at komme ind.

Det er meget kompliceret dels fordi normal opsigelse er 3 måneder.

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der
ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i §
82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren
krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.

Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller
burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for
lejeren.

Så det er en afvigelse der efter § 92 ikke kan fraviges, sådan.

§ 92. Reglerne i §§ 83-90 kan, for så vidt angår opsigelse fra udlejerens
side, ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren, så længe udlejeren
ikke har opsagt ham.

Altså skal den opsigelse på 2 måneder i kontrakten så særskilt fremhævet
eller i en særlig §§.

Min tolkning siger at lejer har opsagt og flyttet ud inden den normale
opsigelsesperiode, uanset om de har boet der eller ej skal de følge
lejeloven.

Du har således et krav på leje indtil du i dine bestræbelser på at udleje,
får udlejet. I indtil 3 måneder vil jeg tolke det til.

Det er dog ikke sikkert og denne gruppe er ikke til for egentlig jyridisk
rådgivning og må aldrig eratatte professionel hjælp.

Du har den rettighed at gå til huslejenævnet, mod et gebyr, og få sagen
afgjort.

Det er en del billigere end en advokat.

Lejerne skal egentlig også give dig deres adresse, hvis de er flyttet ind et
andet sted. For du har vel deres adresse de ville have flyttet fra?
Huslejenævnet vil nok have en adresse at sende breve til.

Mere hvis du vil have 1 til 3 måneders leje fra dem, i tilfælde af at
huslejenævnet tolker det derhen.

Fra : Morten

Dato : 13-08-07 18:13

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Altså skal den opsigelse på 2 måneder i kontrakten så særskilt fremhævet
> eller i en særlig §§.

Ja, jeg var opmærksom på at dette stod i lejeloven, jeg var dog i tvivl om
man måtte ændre det, og det er ikke sket særskilt - men det kan jo kun være
til min fordel, da jeg ikke går ud fra at kontrakten ligefremt er ugyldig
pga. dette.

> [...]
>
> Det er dog ikke sikkert og denne gruppe er ikke til for egentlig jyridisk
> rådgivning og må aldrig eratatte professionel hjælp.

Det giver jeg dig ret i, det var også mere for at se om der var 5 der med
det samme bekræftede at man har 8 dages fortrydelsesret - i givet fald ville
jeg nok ikke bruge meget mere energi på sagen.

> Du har den rettighed at gå til huslejenævnet, mod et gebyr, og få sagen
> afgjort.
> Det er en del billigere end en advokat.

Jeg vil prøve at kontakte dem.

> Lejerne skal egentlig også give dig deres adresse, hvis de er flyttet ind
> et andet sted. For du har vel deres adresse de ville have flyttet fra?
> Huslejenævnet vil nok have en adresse at sende breve til.

Jo, deres gamle/nuværende adresse står på kontrakten.

Fra : lasse

Dato : 13-08-07 20:46

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
[kilp]

> [...]
>
> Du har således et krav på leje indtil du i dine bestræbelser på at udleje,
> får udlejet. I indtil 3 måneder vil jeg tolke det til.

[klip]

Det følger af § 92 at §§83-90 ikke kan fraviges til skade for lejer.
Modsætningsvist kan derfor sluttes at de godt kan fraviges til skade for
udlejer. Så hvis I har aftalt at de kan sige op med to måneders varsel, og
der er skrevet i §11, så kan de naturligvis opsige med det varsel. Medmindre
det antages at et kortere varsel er en ulempe for lejeren. Det er ikekmin
opfattelse, men jeg hører gerne argumenter for at det er.

Lasse

Fra : Morten

Dato : 13-08-07 21:26

"lasse" <asd@g.dg> skrev i en meddelelse

> [...]
> Medmindre det antages at et kortere varsel er en ulempe for lejeren. Det
> er ikekmin opfattelse, men jeg hører gerne argumenter for at det er.

Jeg er glad for responsen, men vil lige for ordens skyld, og da emnerne i
NG'er meget nemt ryger over på noget helt andet, påpege at det stadig
primært er et svar på, hvorvidt der er en 8 dages fortydelsfrist som jeg er
på jagt efter ...

Fra : Jubii

Dato : 14-08-07 07:39

> [...]
> NG'er meget nemt ryger over på noget helt andet, påpege at det stadig
> primært er et svar på, hvorvidt der er en 8 dages fortydelsfrist som jeg

§ 4.
Stk. 3. En lejeaftale anses for indgået på lovens vilkår i det omfang, der
ikke udtrykkeligt er fastsat andet i aftalen.

De "fortrydelsesretter der findes i lejeloven er.:

§ 10. Er det lejede ikke fuldført ved lejeaftalens indgåelse, og er
overtagelsestidspunktet ikke aftalt, kan lejeren til enhver tid inden
overtagelsen hæve aftalen.

§ 12. Er det lejede mangelfuldt som nævnt i § 11, og afhjælper udlejeren
ikke straks mangelen, eller kan den ikke afhjælpes inden for rimelig tid,
kan lejeren hæve lejeaftalen, hvis mangelen må anses for væsentlig eller
udlejeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Er mangelen afhjulpet, inden lejeren har hævet lejeaftalen, kan
lejeren ikke senere påberåbe sig mangelen som grund for ophævelse.

§ 15. Er brugen af det lejede helt eller delvis i strid med lovgivning,
andre offentlige forskrifter, servitutter eller andre lignende rettigheder
over ejendommen, som var gældende ved aftalens indgåelse, kan lejeren kræve
et forholdsmæssigt afslag i lejen og erstatning. Lejeren kan endvidere hæve
lejeaftalen, såfremt brugen indskrænkes væsentligt, eller udlejeren har
handlet svigagtigt.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke, hvis lejeren vidste, at brugen var retsstridig,
og heller ikke, hvis hans ukendskab skyldes grov uagtsomhed. Endvidere
finder stk. 1 ikke anvendelse, hvis det retsstridige forhold ikke har
medført nogen indskrænkninger i lejerens brugsret, og udlejeren efter
opfordring straks bringer forholdet i orden.

§ 17. Bliver det lejede ødelagt ved brand eller anden ulykke, bortfalder
aftalen.

Jeg kan ikke finde flere §§ der på een eller anden måde giver lejer ret til
at hæve aftalen, og en 8 dages fortrydelsesret? Næh nej det er der absolut
ikke.

Fra : per christoffersen

Dato : 14-08-07 08:35

> Jeg kan ikke finde flere §§ der på een eller anden måde giver lejer ret
> til at hæve aftalen, og en 8 dages fortrydelsesret? Næh nej det er der
> absolut ikke.

Enig.
De forveksler sikkert med fortrydelsesretten ved erhvervelse af fast
ejendom, eller også, så er de bare nogle luskere

/Per

Fra : Morten

Dato : 15-08-07 00:48

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Du har den rettighed at gå til huslejenævnet, mod et gebyr, og få sagen
> afgjort.

Er det ikke boligklagenævnet når jeg er udlejer? (så vidt jeg ved at
huslejenævnet for lejeren)

http://www.familieadvokaten.dk/Klageinstanser/boligklagen%C3%A6vnet.htm

Er der så nogen der ved, om lejer har pligt til at følge afgørelsen
(betale)?

Fra : Jubii

Dato : 15-08-07 04:53

> "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke boligklagenævnet når jeg er udlejer? (så vidt jeg ved at
> huslejenævnet for lejeren)

Jeg ville nu tage konflikter mellem udlejer og lejer, til henholdsvis
huslejernævn og beboerklagenævn for henholdsvis lejere i privat udleje og
lejere i almen udleje.
Både lejer og udlejer har rettigheder i henhold til begge lovgivninger, da
hverken den ene eller den anden lov er ensidig for en part.

> http://www.familieadvokaten.dk/Klageinstanser/boligklagen%C3%A6vnet.htm
>
> Er der så nogen der ved, om lejer har pligt til at følge afgørelsen
> (betale)?

Jeg har kun erfaring fra huslejenævn og beboerklagenævn, og der kan
afgørelser ankes. Hvis ingen af parterne anker skal afgørelsen følges.
Jeg går ud fra at hvis en afgørelse ikke følges så er der den sædvanlige vej
gennem retssystemet uanset hvilket nævn der har givet afgørelsen.

Fra : Jubii

Dato : 15-08-07 05:01

> [...]

> http://www.familieadvokaten.dk/Klageinstanser/boligklagen%C3%A6vnet.htm
>
> Er der så nogen der ved, om lejer har pligt til at følge afgørelsen

Klagenævnet behandler klager over overtrædelser af husordensregler i private
lejemål

Den instans kan du ikke benytte til at få en afgørelse om hvorvidt en lejer
skal betale leje i din sag.
Jeg overså lige instansens formål i mit forige svar. Så der er kun
huslejenævnet til at få din sag prøvet som 1 instans, for en billig penge.