85 årig køre bil til fare for alle
Fra : Carsten \(H\)

Dato : 12-08-07 18:16

Min nabo, en mand på 85 år, køre stadig i sin bil og der har været flere
episoder hvor folk fra vejen, har oplevet at han har haft svært ved at styre
den, som feks. da han holdt på tværs af vores lukket villavej i 10 min,
fordi han ikke kan få den i gear, efter at havet bakket ud af indkørsel,
hvor efter en nabo nemt satte den i gear, da han påstod at gearkassen var
gået.

Den anden dag opdaget en fra vejen at han lå hen over rattet i sin bil i han
indkørsel, med motoren i gang, han vær enden faldet i soven eller
besvimet/bevistløs, var meget desorienteret da det blev rusket liv i ham.
Her den anden dag var den gal igen, han stod 15 min. i sin garage og hang
med armne i en loft bjælke, fraværende igen, men aligevel køre han bil.

Alle på vejen syndes det er for galt han køre bil, men ingen gør noget ved
det, man vil jo heller ikke "blande" sig som man siger, men vi ringet altså
til politiet og fik en snak med dem, men de kunne ikke gøre noget sage de,
man kunne lave en andmeldelse af ham, når han havet gjort noget ulovligt,
men skal vi vente til han køre nogen ned?

Det er hans læge der skal fratage hans kørekort siger politiet, men vi ved
jo ikke hvem hans læge er og kan vi bede ham om det.

Det er jo forgalt at det skal være sådan.

Har selv oplevet hvordan en gammel idiot med gråstær bakket ind i min bil
hvor jeg bode før, han skulle have en med i bilen til at fortælle ham
hvornår der var rødt og grønt, fordi han ikke selv kunne se det og heller
ikke den gang kunne politiet stille noget op.

Kan det være rigtigt at politiet ikke kan stille noget op?

Carsten

Fra : Bjarne

Dato : 12-08-07 18:36

Carsten (H) skrev:

> Har selv oplevet hvordan en gammel idiot med gråstær

Det kan i hvertfald ikke være i orden at omtale sine medmennesker på den
måde. Så er du selv en endnu større idiot.
At være gammel er ikke det samme som at være idiot.
Måske bliver du selv gammel engang.

Bjarne

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 12-08-07 19:02

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i meddelelsen

> Det kan i hvertfald ikke være i orden at omtale sine medmennesker på den
> måde. Så er du selv en endnu større idiot.
> At være gammel er ikke det samme som at være idiot.
> Måske bliver du selv gammel engang.

Hvis man køre ind i MIN bil, fordi man ikke kan se, så er man sgu en IDIOT!

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 12-08-07 19:13

Bjarne forklarede den 12-08-2007:

> [...]
> måde. Så er du selv en endnu større idiot.
> At være gammel er ikke det samme som at være idiot.

Hold fokus på bolden, ikke på manden!
Kai

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-08-07 18:55

On Sun, 12 Aug 2007 19:15:53 +0200, "Carsten \(H\)" <no@mail.thanks>
wrote:

>Kan det være rigtigt at politiet ikke kan stille noget op?
Ja og nej.

Hvis det kun er en der ringer og klager over hans kørsel så kan/skal
de ikke gøre noget, men hvis mange ringer og klager over forskellige
episoder der ikke har været helt hensigtsmessige, så inviterer de ham
nok til en orienterende køreprøve.

Det var hvad der skete med min bedstefar da han havde rundet de 85.
Behøver jeg at sige at han var usårlig da han havde bestået køreprøven
?

/Hans

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 12-08-07 19:07

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> de ikke gøre noget, men hvis mange ringer og klager over forskellige
> episoder der ikke har været helt hensigtsmessige, så inviterer de ham

Tror ikke politiet føre regnskab med at vi har ringet en gang, hvis nogen
andre ringer en anden gang.
Jeg opfater ikke at man har noteret det nogen steder

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-08-07 19:21

"Carsten \(H\)" <no@mail.thanks> wrote in

> Tror ikke politiet føre regnskab med at vi har ringet en gang, hvis
> nogen andre ringer en anden gang.
> Jeg opfater ikke at man har noteret det nogen steder

Det skal i bede dem om, i skal nok helt konkret sige at i vil anmelde ham
for overtrædelse af færdselsloven eller hvilken lov i mener han overtræder.
Hvis i bare ringer og spørger om de kan gøre noget ved det så sker der nok
ikke så meget.

Og jo, de kan godt huske jer når i har ringet 10 gange på kort tid ;)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-08-07 20:08

On Sun, 12 Aug 2007 20:06:47 +0200, "Carsten \(H\)" <no@mail.thanks>
wrote:

> [...]
>andre ringer en anden gang.
>Jeg opfater ikke at man har noteret det nogen steder
Hukommelsen er en indretning som også politibetjente er udstyret med.

Hvis ingen fortæller politiet noget, så er chancen for at de griber
ind ikke store.

Tror du ikke, at hvis politiet får 50 henvendelser fra forskellige
personer over et halvt år, angående den samme usikre billist, at de så
bevist ignorer det totalt ?

Ellers må du forhindre den ældre billists i at kunne køre.
Hvis hjulene ligger under bilen istedet for at sidde på navene køre
han ikke langt.

Men rent juridisk kan du ikke gøre andet end at anmelde det du ser til
politiet, hvis du mener at det er en overtrædelse af færdselsloven.

Du og andre kan dog henvende jer til personen og fortælle at dennes
kørsel virker usikker og at i syntes at han skal holde op med at køre
bil.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-08-07 18:56

> Kan det være rigtigt at politiet ikke kan stille noget op?

Politiet kan tage kørekortet og kræve orienterende køreprøve hvis de har
mistanke om at han ikke opfylder kravene til at have kørekort jvf
færdselsloven.

Fra : retro-man

Dato : 12-08-07 19:23

> [...]
| man kunne lave en andmeldelse af ham, når han havet gjort noget ulovligt,
| men skal vi vente til han køre nogen ned?

jeg er ung og i forhold til den generation før mig som blev opdraget til at
være totalt passive og ikke have det mindste selvværd eller personligt
ansvar, så syntes jeg faktisk man skal indgribe og blande sig, det kan ikke
være rimeligt at man skal finde sig i at nogle skal kunne udgøre en fare,
men igen velfærdsstaten har jo fået en hel generation til at sige tak for
det høje skattetryk, og blive tage i røven mht. hvad man fik tilbage...

Fra : Bjarne

Dato : 13-08-07 00:23

retro-man skrev:
> [...]
> men igen velfærdsstaten har jo fået en hel generation til at sige tak for
> det høje skattetryk, og blive tage i røven mht. hvad man fik tilbage...

Jeg har vist een eneste gang i løbet af mange år oplevet, at en ældre
medborger var virkeligt til fare. Som regel er de bare lidt langsomme
eller forvirrede.
Men stort set hver eneste dag oplever jeg yngre mænd, som er til ganske
stor fare for deres omgivelser ved deres vanvittige bilkørsel.

Jeg er 100 % med på, at man burde gribe ind over for dem, der er til
fare for andre, og hvis du har nogle gode råd til, hvordan vi kan stoppe
dem, så sig til

Bjarne

Fra : Per

Dato : 13-08-07 14:58

Carsten (H) wrote:
> Min nabo, en mand på 85 år, køre stadig i sin bil osv.......

> Kan det være rigtigt at politiet ikke kan stille noget op?

Nej - de kan sagtens gøre noget, men gider de ?

Det kræver ihvertfald en egentlig anmeldelse.

Læs kørekort bekendtgørelsen her:

http://www.kritikken.dk/plusxl20/rlink/rlink.php?url=http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20030080105-REGL

specielt §§ 68 72 og 73.

Jf. § 73 skal der være en begrundet tvivl - så du må i gang med en egentlig
anmeldelse, hvor du bekriver hans kørsel og hvor usikker han er.

Det kan sagtens indbære at vedkommende bliver kaldt til orienterende
køreprøve - og så vil det vise sig om den 85 årige er i stand til at føre
bil på forsvarlig vis.

Mvh. Per