11 timers reglen...
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 12-08-07 16:43

har lige et spørgsmål til 11 timers reglen og det kunne jo være nogen her
vidste noget....

jeg er udemærket klar over at der skal gå 11 timer fra man får fri fra
arbejde til man møder igen...

men er der nogen regler for hvor lang tid man må arbejde i et stræk?

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-08-07 16:59

Nikolai R. jensen wrote:

> jeg er udemærket klar over at der skal gå 11 timer fra man får
> fri fra arbejde til man møder igen...
>
> men er der nogen regler for hvor lang tid man må arbejde i et
> stræk?

24 - 11 = 13 timer

Derudover er der et krav om et ugentligt fridøgn
(ligeledes arbejdsmiljøloven), og et EU-krav om
max 48 timers arbejdsuge (i gennemsnit).

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 12-08-07 17:02

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> 24 - 11 = 13 timer

som sagt er jeg helt klat med på den....

men hvad hvis jeg fx har fri idag... møder kl 6.00 mandag til kl. 23.00
mandag aften og først møder igen tirsdag kl 10.00

så har jeg jo både fridøgn og overholdt 11 timers reglen....

Fra : John N. H.

Dato : 12-08-07 18:21

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> men hvad hvis jeg fx har fri idag... møder kl 6.00 mandag til kl.
> 23.00 mandag aften og først møder igen tirsdag kl 10.00

Er ikke i orden.
Når du mandag kl. 23.00 "ser" 24 timer tilbage (altså til søndag kl.
23.00), kan du ikke "se" 11 timers samlet frihed i denne periode, som du
skal kunne.

> så har jeg jo både fridøgn og overholdt 11 timers reglen....

Nej.

Fra : Jens G

Dato : 12-08-07 18:29

On Sun, 12 Aug 2007 18:01:49 +0200, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

> [...]
>mandag aften og først møder igen tirsdag kl 10.00
>
>så har jeg jo både fridøgn og overholdt 11 timers reglen....

Det beregnes ud fra normal arbejdstids start og 24 timer baglæns, så
alt efter hvad der er normal arbejdstids begyndelse kan der blive
problemer.

Men hvis man har normal arbejdstids start klokken 7, og har haft
weekendfri, kan man arbejde fra kl. 18 søndag aften til kl. 20 mandag
aften uden at overtræde 11 timers reglen. Det er så muligt der er
andre regler der overtrædes.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : enkvinde

Dato : 12-08-07 17:04

> 24 - 11 = 13 timer
>
> Derudover er der et krav om et ugentligt fridøgn
> (ligeledes arbejdsmiljøloven), og et EU-krav om
> max 48 timers arbejdsuge (i gennemsnit).

Endviderer kan arbejdstidens længde være reguleret i din overenskomst. Inden
for mit område må en arbejdsdag være max. 10 timer.

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : ellisa

Dato : 12-08-07 19:31

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Endviderer kan arbejdstidens længde være reguleret i din overenskomst.
> Inden for mit område må en arbejdsdag være max. 10 timer.

> [...]

Og min bedre halvdel har flere arbejdsdage af 14-15-timers varighed...... Så
længe han har 11 timers fri før han møder igen.

11-timers reglen betyder jo ikke, at man kun må arbejde 13 timer i ét
stræk.... Bare at man skal have 11 timers fri fra fyraften til næste
mødetid.

/se

Fra : John N. H.

Dato : 12-08-07 19:48

"ellisa" skrev i en meddelelse:

> [...]
>
> 11-timers reglen betyder jo ikke, at man kun må arbejde 13 timer i ét
> stræk.... Bare at man skal have 11 timers fri fra fyraften til næste

Her tager du vist fejl, (hvis han da ikke lige arbejder indenfor
landbrug eller gartneri).
Prøv at se dette link http://www.at.dk/sw12869.asp Kap.2 § 3

Der tales om 11 timers frihed inden for en 24 timers periode, det kan
altså højst give en arbejdsdag på 13 timer.
Og som min tillidsmand forklarer det, er det en hvilken som helst 24
timers periode, man kan finde på at antage (Og sådan læser jeg også
lovteksten).

Den der med at hægte den fast på "normal arbejdstids begyndelse", mener
jeg er en gammel regel, der nu er slettet.

Fra : Jens G

Dato : 12-08-07 20:04

On Sun, 12 Aug 2007 20:47:30 +0200, "John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk>
wrote:

>Den der med at hægte den fast på "normal arbejdstids begyndelse", mener
>jeg er en gammel regel, der nu er slettet.

OK,- det er også mange år siden jeg var involveret i den slags.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-08-07 22:09

"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den der med at hægte den fast på "normal arbejdstids begyndelse", mener
> jeg er en gammel regel, der nu er slettet.

Husk også lige at der længere nede i bkg. står forskellige former for
undtagelser. Bl.a. for skiftehold er der kun krav om 8 timer fri.
Så alt er ikke bare sort eller hvidt. Som en anden oplyste, så vil der i
mange arbejdstidsaftaler være en nærmere beskrivelse af længden af
arbejdstiden og fridagslængder m.m.

Kurt

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-08-07 00:33

John> "ellisa" skrev i en meddelelse:
> [...]

John> Her tager du vist fejl, (hvis han da ikke lige arbejder
John> indenfor landbrug eller gartneri). Prøv at se dette link
John> http://www.at.dk/sw12869.asp Kap.2 § 3

John> Der tales om 11 timers frihed inden for en 24 timers
John> periode, det kan altså højst give en arbejdsdag på 13 timer.

Gu' kan det ej. Kun hvis man møder ind samme tid dagen efter, som man
mødte ind på arbejdsdagen.

John> Og som min tillidsmand forklarer det, er det en hvilken som
John> helst 24 timers periode, man kan finde på at antage (Og
John> sådan læser jeg også lovteksten).

Det er også rigtigt.

John> Den der med at hægte den fast på "normal arbejdstids
John> begyndelse", mener jeg er en gammel regel, der nu er
John> slettet.

Det du ikke har forstået, er at hvis man har fri dagen efter så kan
man let arbejde over 13 timer i et døgn uden at komme i problemer. Så
er reglen nemlig opfyldt, uanset hvilken 24-timers periode du vælger.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bjarne

Dato : 13-08-07 09:08

Jesper Lund skrev:

> 24 - 11 = 13 timer
Kan du give en lov-henvisning og i hvilke situationer kan man fravige dette?
Jeg har f.eks. hørt den udlægning, at ikke planlagte situationer kan
udgøre en undtagelse, eksempelvis hvis pågældendes afløser ikke møder på
arbejde.
Hvis f.eks. vagten i forvejen er på 8:40, er der kun 4:20 tilbage til de
13 timer.

Men holder den i byretten, og hvem er ansvarlige, hvis pågældende f.eks.
laver ulykker?

> Derudover er der et krav om et ugentligt fridøgn
> (ligeledes arbejdsmiljøloven), og et EU-krav om
> max 48 timers arbejdsuge (i gennemsnit).

Men kan disse krav fraviges efter nske fra medarbejderen?

Bjarne