|
| Visa kort = blanco check Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 09-08-07 16:16 |
|
Jeg bestilte nogle varer i USA. På fakturaen stod
shifters 13$ shipping 8$ Total 21$
Så jeg går ind på betalingssiden, hvor der stadig står
totalbeløb 21 $, jeg indtaster kode m.m. og underskrift. Et par
dage efter tjekker jeg min bankkonto, hvor der nu er trukket 63
$. I banken siger de at det er firmaet der trækker pengene, jeg
troede at det bløb (21 $) som jeg skrev under på, var max der
kunne trækkes, men nej, jeg kunne skrive til firmaet. Hvad nu
hvis de havde trukket 500 $, så kunne vi skrive frem og tilbage
over Atlanten, og hvis de så var konkurs ?. jeg blev nervøs, men
da pakken ankom, stod der på den indlagte faktura 13$+ shipping
50 $, de havde sendt den express luftfragt, så det er OK, men
det der undrer mig er, at de kan hæve 3 gange så meget som jeg
har godkendt, er det virkelig tilladt, så kan en forbryder jo
tømme min konto. er der slet ingen sikkerhed ?.
mvh Ebbe
| |
per christoffersen (09-08-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 09-08-07 17:49 |
|
"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:a9bmb3l42prlftit3gei5j6bj5ch47smkk@4ax.com...
> Jeg bestilte nogle varer i USA. På fakturaen stod
> shifters 13$ shipping 8$ Total 21$
> Så jeg går ind på betalingssiden, hvor der stadig står
> totalbeløb 21 $, jeg indtaster kode m.m. og underskrift. Et par
> dage efter tjekker jeg min bankkonto, hvor der nu er trukket 63
> $. I banken siger de at det er firmaet der trækker pengene, jeg
> troede at det bløb (21 $) som jeg skrev under på, var max der
> kunne trækkes, men nej, jeg kunne skrive til firmaet. Hvad nu
> hvis de havde trukket 500 $, så kunne vi skrive frem og tilbage
> over Atlanten, og hvis de så var konkurs ?. jeg blev nervøs, men
> da pakken ankom, stod der på den indlagte faktura 13$+ shipping
> 50 $, de havde sendt den express luftfragt, så det er OK, men
> det der undrer mig er, at de kan hæve 3 gange så meget som jeg
> har godkendt, er det virkelig tilladt, så kan en forbryder jo
> tømme min konto. er der slet ingen sikkerhed ?.
Der er masser af sikkerhed, men bankerne er desværre ikke altid med på
reglerne for kortbetalinger.
Læs dette link:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/neterhverv/betaling/1/
- og gå så ned i banken igen, og fortæl dem, at de bare har, at se og få
tilbageført pengene.
Som det fremgår, så skal de nemlig gøre det, straks du kommer med en
indsigelse (undtagen hvis de umiddelbart kan se, kan indsigelsen er
forkert.).
Kan godt ske du er nødt til at atge et udprint af retningslinjerne med (som
der linkes til på ovenstående side), - som sagt er det ikke usædvanligt, at
bankfolkene ikke aner hvilket grundlag tingene skal afgøres efter.
/Per
| |
Ebbe Hansen (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 09-08-07 18:20 |
|
On Thu, 9 Aug 2007 18:49:02 +0200, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:
klip
>Der er masser af sikkerhed, men bankerne er desværre ikke altid med på
>reglerne for kortbetalinger.
>Læs dette link:
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/neterhverv/betaling/1/
>
>- og gå så ned i banken igen, og fortæl dem, at de bare har, at se og få
>tilbageført pengene.
Tak for linket, jeg kan se at jeg har dummet mig m.ht.
forsendelse. Jeg har modtaget varerne, så jeg er ikke snydt, men
må være mere oppe på dupperne, når det er udlandsfragt det gælder
tak for info Ebbe
>/Per
>
| |
Ukendt (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-08-07 18:34 |
|
>
> - og gå så ned i banken igen, og fortæl dem, at de bare har, at se og få
> tilbageført pengene.
Halo...
"Hvis ikke den erhvervsdrivende frivilligt tilbagefører en betaling, skal
kortudstederen (normalt forbrugerens bank) gøre det."
Han har jo ikke kontaktet sælger endnu, hvorfor skal banken bruge tid på en
sag, der derjo viser sig ikke at være der alligevel.
Altså kantakt da altid sælger først.
Jan
| |
per christoffersen (10-08-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 10-08-07 08:19 |
|
"Jan Pedersen" <Jan W Pedersen> skrev i en meddelelse
news:46bb5007$0$3308$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>
>> - og gå så ned i banken igen, og fortæl dem, at de bare har, at se og få
>> tilbageført pengene.
>
>
> Halo...
>
> "Hvis ikke den erhvervsdrivende frivilligt tilbagefører en betaling, skal
> kortudstederen (normalt forbrugerens bank) gøre det."
Det kan man sådan set se bort fra.
Det fremgår ikke af retningslinjerne at det er et krav at køber kontakter
sælger.
(Det fremgår sådan set heller ikke sprogligt set af den citerede sætning).
> Han har jo ikke kontaktet sælger endnu, hvorfor skal banken bruge tid på
> en sag, der derjo viser sig ikke at være der alligevel.
Der er jo en sag, - der er hævet for mange penge ifht. det aftalte.
> Altså kantakt da altid sælger først.
Det er da en god ide, - og sikkert ofte den hurtigste vej til at løse et
problem.
men altså ikke et krav.
/Per
| |
Jubii (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 09-08-07 18:01 |
|
"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:a9bmb3l42prlftit3gei5j6bj5ch47smkk@4ax.com...
> Jeg bestilte nogle varer i USA. På fakturaen stod
> shifters 13$ shipping 8$ Total 21$
Læste du deres handelsbetingelser vedrørende forsendelse? $8 kunne være
indenlands forsendelse og så er der en anden takst til internationale
forsendelser.
Det læser jeg en hel del gange i flere firmaers (USA/UK) handelsbetingelser,
så det skal man vænne sig til at læse.
Det er således fuldt lovligt hvis de skriver det i deres handelsbetingelser.
> Så jeg går ind på betalingssiden, hvor der stadig står
> totalbeløb 21 $, jeg indtaster kode m.m. og underskrift. Et par
> dage efter tjekker jeg min bankkonto, hvor der nu er trukket 63
> $. I banken siger de at det er firmaet der trækker pengene, jeg
> troede at det bløb (21 $) som jeg skrev under på, var max der
> kunne trækkes, men nej, jeg kunne skrive til firmaet. Hvad nu
> hvis de havde trukket 500 $, så kunne vi skrive frem og tilbage
> over Atlanten, og hvis de så var konkurs ?. jeg blev nervøs, men
> da pakken ankom, stod der på den indlagte faktura 13$+ shipping
> 50 $, de havde sendt den express luftfragt, så det er OK, men
> det der undrer mig er, at de kan hæve 3 gange så meget som jeg
> har godkendt, er det virkelig tilladt, så kan en forbryder jo
> tømme min konto. er der slet ingen sikkerhed ?.
Nej der er ingen sikkerhed, det er derfor banker anbefaler deres kunder kun
at kreditkorthandle med anerkendte firmaer, både indland og udland.
Du har evt. ramt et firma der i deres salgsrutiner ikke har taget højde for
internationale salg og derfor ikke regner det rigtige beløb ud i
betalingssiden.
Prøv at læse deres handelsbetingelser, og hvis det ikke står der at
forsendelse er højere til udlandet så brok dig og få en forklaring og evt.
penge tilbage.
Jeg ser nu ofte at nogle firmaer spørger om hvilken forsendelse der ønskes,
land sea, air.
> mvh Ebbe
| |
per christoffersen (09-08-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 09-08-07 18:06 |
|
"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:46bb4866$0$97856$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Nej der er ingen sikkerhed, det er derfor banker anbefaler deres kunder
> kun at kreditkorthandle med anerkendte firmaer, både indland og udland.
Ingen steder er der en højere forbrugerbeskyttelse end ved net/fjernhandel
med kortbetaling.
Jeg kan derfor ikke helt forstå din udlægning.
/Per
| |
Jubii (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 10-08-07 07:53 |
|
"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:46bb4979$0$92800$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:46bb4866$0$97856$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Nej der er ingen sikkerhed, det er derfor banker anbefaler deres kunder
>> kun at kreditkorthandle med anerkendte firmaer, både indland og udland.
>
> Ingen steder er der en højere forbrugerbeskyttelse end ved net/fjernhandel
> med kortbetaling.
> Jeg kan derfor ikke helt forstå din udlægning.
>
> /Per
>
Jeg skriver ud fra erfaring.
At en forbrugerbeskyttelse er høj er ikke det samme som 100%.
| |
Johan Holst Nielsen (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Johan Holst Nielsen |
Dato : 11-08-07 09:26 |
|
Jubii wrote:
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:46bb4979$0$92800$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>> news:46bb4866$0$97856$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>>> Nej der er ingen sikkerhed, det er derfor banker anbefaler deres kunder
>>> kun at kreditkorthandle med anerkendte firmaer, både indland og udland.
>> Ingen steder er der en højere forbrugerbeskyttelse end ved net/fjernhandel
>> med kortbetaling.
>> Jeg kan derfor ikke helt forstå din udlægning.
>>
> Jeg skriver ud fra erfaring.
> At en forbrugerbeskyttelse er høj er ikke det samme som 100%.
Men er forbrugerbeskyttelsen er høj, men ikke 100%, er vel heller ikke
det samme som ingen sikkerhed, som du skrev?
Mvh
Johan
| |
Jubii (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 11-08-07 13:14 |
|
"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
news:46bd729a$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Jubii wrote:
>> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
>> news:46bb4979$0$92800$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:46bb4866$0$97856$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>
>>>> Nej der er ingen sikkerhed, det er derfor banker anbefaler deres kunder
>>>> kun at kreditkorthandle med anerkendte firmaer, både indland og udland.
>>> Ingen steder er der en højere forbrugerbeskyttelse end ved
>>> net/fjernhandel med kortbetaling.
>>> Jeg kan derfor ikke helt forstå din udlægning.
>>>
>> Jeg skriver ud fra erfaring.
>> At en forbrugerbeskyttelse er høj er ikke det samme som 100%.
>
> Men er forbrugerbeskyttelsen er høj, men ikke 100%, er vel heller ikke det
> samme som ingen sikkerhed, som du skrev?
Jeg medvirker ikke i tossedebatter.
Prøv i snakgrupperne.
>
> Mvh
> Johan
| |
Ebbe Hansen (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 09-08-07 18:23 |
|
On Thu, 9 Aug 2007 19:01:26 +0200, "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk>
wrote:
>
>"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
>news:a9bmb3l42prlftit3gei5j6bj5ch47smkk@4ax.com...
>> Jeg bestilte nogle varer i USA. På fakturaen stod
>> shifters 13$ shipping 8$ Total 21$
>
>Læste du deres handelsbetingelser vedrørende forsendelse? $8 kunne være
>indenlands forsendelse og så er der en anden takst til internationale
>forsendelser.
>Det læser jeg en hel del gange i flere firmaers (USA/UK) handelsbetingelser,
>så det skal man vænne sig til at læse.
>Det er således fuldt lovligt hvis de skriver det i deres handelsbetingelser.
Nej det er netop der jeg har svigtet, godt at man stadig kan lære
lidt. tak for info
mvh Ebbe
| |
per christoffersen (10-08-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 10-08-07 08:21 |
|
"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:v6jmb353jfq7rok1sri8o9u2891rv15oi5@4ax.com...
> On Thu, 9 Aug 2007 19:01:26 +0200, "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk>
> wrote:
>
>>
>>"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
>>news:a9bmb3l42prlftit3gei5j6bj5ch47smkk@4ax.com...
>>> Jeg bestilte nogle varer i USA. På fakturaen stod
>>> shifters 13$ shipping 8$ Total 21$
>>
>>Læste du deres handelsbetingelser vedrørende forsendelse? $8 kunne være
>>indenlands forsendelse og så er der en anden takst til internationale
>>forsendelser.
>>Det læser jeg en hel del gange i flere firmaers (USA/UK)
>>handelsbetingelser,
>>så det skal man vænne sig til at læse.
>>Det er således fuldt lovligt hvis de skriver det i deres
>>handelsbetingelser.
> Nej det er netop der jeg har svigtet, godt at man stadig kan lære
> lidt. tak for info
Du er en venlig mand.
Uanset hvad der står i handelsbetingelserne, så må forretningen kun trække
hvad der præcist er godkendt ifbm. transaktionen.
Efter danske regler ville forretningen ikke have krav på dækning af de
ekstra forsendelsesomkostninger.
/Per
| |
alexbo (09-08-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 09-08-07 19:00 |
|
"Ebbe Hansen" skrev
> Så jeg går ind på betalingssiden, hvor der stadig står
> totalbeløb 21 $, jeg indtaster kode m.m. og underskrift.
Jeg håber du mener kontonummer og udløbsdato evt. kontrolcifre.
> men det der undrer mig er, at de kan hæve 3 gange så meget som jeg
> har godkendt, er det virkelig tilladt, så kan en forbryder jo
> tømme min konto. er der slet ingen sikkerhed ?.
Jo du kan forlange transaktionen tilbagetrukket, hvis der er trukket mere
end du har godkendt.
Banken foretrækker at du ordner det selv, men hvis du insisterer får du dine
penge tilbage.
Lige i dette tilfælde kunne du have fået pengene tilbage, modtaget varen og
alligevel accepteret beløbet og så skulle tilbagetrækningen været
annulleret.
I så tilfælde vil banken opkræve et gebyr for uretmæssig tilbagetrækning.
For at undgå det skulle du så selv sende beløbet til sælger uden om den
første betaling.
Det er faktisk klogt lige at se tiden an om sagen skulle løse sig selv.
mvh
Alex Christensen
| |
Ebbe Hansen (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 09-08-07 19:26 |
|
On Thu, 9 Aug 2007 20:00:16 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk>
wrote:
>
>"Ebbe Hansen" skrev
>
>> Så jeg går ind på betalingssiden, hvor der stadig står
>> totalbeløb 21 $, jeg indtaster kode m.m. og underskrift.
>
>Jeg håber du mener kontonummer og udløbsdato evt. kontrolcifre.
>
Ja, netop
>> men det der undrer mig er, at de kan hæve 3 gange så meget som jeg
>> har godkendt, er det virkelig tilladt, så kan en forbryder jo
>> tømme min konto. er der slet ingen sikkerhed ?.
>
>Jo du kan forlange transaktionen tilbagetrukket, hvis der er trukket mere
>end du har godkendt.
>Banken foretrækker at du ordner det selv, men hvis du insisterer får du dine
>penge tilbage.
>
>Lige i dette tilfælde kunne du have fået pengene tilbage, modtaget varen og
>alligevel accepteret beløbet og så skulle tilbagetrækningen været
>annulleret.
>I så tilfælde vil banken opkræve et gebyr for uretmæssig tilbagetrækning.
>
>For at undgå det skulle du så selv sende beløbet til sælger uden om den
>første betaling.
>Det er faktisk klogt lige at se tiden an om sagen skulle løse sig selv.
Og det gjorde den så til alt held
men tak for endnu lidt indsigt i de spegede forhold
mvh Ebbe
>mvh
>Alex Christensen
>
>
| |
Barney Gumble (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Barney Gumble |
Dato : 09-08-07 20:25 |
|
Ebbe Hansen skrev:
> On Thu, 9 Aug 2007 20:00:16 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk>
> wrote:
>
>> "Ebbe Hansen" skrev
>>
>>> Så jeg går ind på betalingssiden, hvor der stadig står
>>> totalbeløb 21 $, jeg indtaster kode m.m. og underskrift.
>> Jeg håber du mener kontonummer og udløbsdato evt. kontrolcifre.
>>
> Ja, netop
Jeg håber I begge mener KORTnummer.
BG
| |
alexbo (09-08-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 09-08-07 20:43 |
|
"Barney Gumble" skrev
> Jeg håber I begge mener KORTnummer.
Ja,
det tager gerne et antal indlæg før alt bliver rigtigt.
mvh
Alex Christensen
| |
Bjarne (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 10-08-07 09:05 |
|
Ebbe Hansen skrev:
> Jeg bestilte nogle varer i USA....
Samtidig med at du afviser de uretmæssige hævninger bør du straks
bestille et nyt VISA-kort, lige så snart der sker ting, som du ikke har
godkendt.
Hvis nogen et eller andet sted i verden har sikret sig dine
kortoplysninger, så ophører den trafik, når kortet ikke længere er gyldigt.
Min datter fik i længere tid med mellemrum trukket små beløb fra et sted
langt borte. Vi afviste en del betalinger, men først kortskift løste
problemet.
Bjarne
| |
Ebbe Hansen (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 10-08-07 09:43 |
|
On Fri, 10 Aug 2007 10:05:15 +0200, Bjarne
<netmolotow@varmpost.com> wrote:
>Ebbe Hansen skrev:
>> Jeg bestilte nogle varer i USA....
>Samtidig med at du afviser de uretmæssige hævninger bør du straks
>bestille et nyt VISA-kort, lige så snart der sker ting, som du ikke har
>godkendt.
>Hvis nogen et eller andet sted i verden har sikret sig dine
>kortoplysninger, så ophører den trafik, når kortet ikke længere er gyldigt.
>
>Min datter fik i længere tid med mellemrum trukket små beløb fra et sted
>langt borte. Vi afviste en del betalinger, men først kortskift løste
>problemet.
>
>Bjarne
Jeg tror at jeg i første omgang tager det roligt. Jeg har
modtaget varerne og har sikkert ikke set ordentlig efter (eller
forstået) deres shippingpolitik. Jeg kan lidt engelsk, men mest
det de taler på en bar så jeg holder øjne og ører åbne et
stykke tid
Mange tak for interessen og flere gode oplysninger
mvh Ebbe
| |
Bertel Lund Hansen (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 10-08-07 10:54 |
|
Ebbe Hansen skrev:
> $. I banken siger de at det er firmaet der trækker pengene, jeg
> troede at det bløb (21 $) som jeg skrev under på, var max der
> kunne trækkes
Hvis man kender et kortnummer og den tilhørende udløbsdato, så
kan man hæve penge på kortets konto. Hvis ikke kortejeren af og
til tjekker sine kontoudtog, vil man kunne malke kontoen for
småbeløb i lang tid. Det er der nogle der benytter sig af.
Men som det fremgår af svarene i tråden, er man i Danmark godt
beskyttet blot man er opmærksom.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Hans Paulin \(6310\) (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 10-08-07 12:36 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
> Hvis man kender et kortnummer og den tilhørende udløbsdato, så
> kan man hæve penge på kortets konto.
Skal man ikke også have den 3-cifrede kode?
--
Med venlig hilsen
Hans
| |
Bertel Lund Hansen (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 10-08-07 14:45 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
>> Hvis man kender et kortnummer og den tilhørende udløbsdato, så
>> kan man hæve penge på kortets konto.
> Skal man ikke også have den 3-cifrede kode?
Jo, det skal man vist i dag. Jeg lærte om kortbetalinger før
internettet, og dengang var der ingen sikkerhedskode. Jeg var
faktisk også ret forbavset da det gik op for mig at en butik i
USA blot skulle have kortnummer og udløbsdato, og så kunne de
trække alle de penge de bare gad. De var nu ærlige nok.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Bjarne (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 10-08-07 20:41 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
> Hans Paulin (6310) skrev:
>
>>> Hvis man kender et kortnummer og den tilhørende udløbsdato, så
>>> kan man hæve penge på kortets konto.
>
>> Skal man ikke også have den 3-cifrede kode?
>
> Jo, det skal man vist i dag. Jeg lærte om kortbetalinger før
> internettet, og dengang var der ingen sikkerhedskode. Jeg var
> faktisk også ret forbavset da det gik op for mig at en butik i
> USA blot skulle have kortnummer og udløbsdato, og så kunne de
> trække alle de penge de bare gad. De var nu ærlige nok.
>
Jeg har også været ude for danske butikker, der tager imod
kortoplysninger telefonisk, og PBS' egen betalingsgateway er så vidt jeg
husker også indrettet til manuel indtastning (!)
Men hvis det er en ordentlig betalingsgateway, hvor man indtaster på en
SSL-side, burde butikken aldrig komme til at kende numrene.
Så er problemet bare, hvis de tager imod oplysningerne som abonnement,
så de kan hæve og hæve uendeligt.
Bjarne
| |
Jesper Lund (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 11-08-07 00:07 |
|
Bjarne wrote:
> Men hvis det er en ordentlig betalingsgateway, hvor man indtaster
> på en SSL-side, burde butikken aldrig komme til at kende numrene.
Min erfaring er at det fungerer anderledes i udlandet (lad os så bare
sige at de ikke har "ordentlige" betalingsgateways). Det er for eksempel
ikke unormalt at kortnummeret gemmes som en del af din kundeprofil; så
kan næste køb gennemføres hurtigere. Om kortnummeret er gemt
betryggende, eller ligger ukrypteret i en Access database som 117
minimum-wage lagermedarbejdere har adgang til? Tjaaah, det må guderne
vide, men i sidste ende er et eventuelt misbrug ikke kortholders
problem...
| |
Ebbe Hansen (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 11-08-07 07:32 |
|
On Sat, 11 Aug 2007 01:06:42 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:
>Bjarne wrote:
>
>> Men hvis det er en ordentlig betalingsgateway, hvor man indtaster
>> på en SSL-side, burde butikken aldrig komme til at kende numrene.
>
>Min erfaring er at det fungerer anderledes i udlandet (lad os så bare
>sige at de ikke har "ordentlige" betalingsgateways). Det er for eksempel
>ikke unormalt at kortnummeret gemmes som en del af din kundeprofil; så
>kan næste køb gennemføres hurtigere. Om kortnummeret er gemt
>betryggende, eller ligger ukrypteret i en Access database som 117
>minimum-wage lagermedarbejdere har adgang til? Tjaaah, det må guderne
>vide, men i sidste ende er et eventuelt misbrug ikke kortholders
>problem...
>
Det er sikkert mere sikkert i DK, men det kan da være et problem
for nogen, at man må vente 1 1/2 måned på at pengene bliver
tilbageført.
Jeg havde købt noget i "Studiedata", hvor de havde trukket
pengene 2 gange. De indrømmede fejlen ved Mail, hvor de bad om
min bankkonto, og så skete der ikke mere, og jeg kunne ikke komme
i kontakt med dem. Jeg gik i banken med diverse mails, så sagen
var vel simpel, men de har 30 dage til at betale, selv med en så
oplagt sag, så det er ikke bare at tilbageføre.
OK, jeg fik pengene, men der gik som sagt halvanden måned.
mvh Ebbe
| |
Bertel Lund Hansen (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 11-08-07 08:07 |
|
Ebbe Hansen skrev:
> i kontakt med dem. Jeg gik i banken med diverse mails, så sagen
> var vel simpel, men de har 30 dage til at betale
Nej, banken har 0 sekunder til at betale - medmindre kunden selv
ønsker at give dem længere tid.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Ebbe Hansen (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 11-08-07 08:29 |
|
On Sat, 11 Aug 2007 09:06:43 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:
>Ebbe Hansen skrev:
>
>> i kontakt med dem. Jeg gik i banken med diverse mails, så sagen
>> var vel simpel, men de har 30 dage til at betale
>
>Nej, banken har 0 sekunder til at betale - medmindre kunden selv
>ønsker at give dem længere tid.
Det var forhandleren der havde 30 dage til at tilbageføre
beløbet,efter at kravet var stillet, i hvertfald hvad banken
sagde til mig, på trods af at det var hans fejl, og der gik da
også mere end 30 dage
mvh Ebbe
| |
Peter Lykkegaard (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-08-07 09:16 |
|
Ebbe Hansen wrote:
>
> Det var forhandleren der havde 30 dage til at tilbageføre
> beløbet,efter at kravet var stillet, i hvertfald hvad banken
> sagde til mig
Faktisk _skal_ banken tilbageføre straks og tage "slagsmålet" med butikken
efterfølgende
- Peter
--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Ebbe Hansen (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 11-08-07 10:22 |
|
On Sat, 11 Aug 2007 09:06:43 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:
>Ebbe Hansen skrev:
>
>> i kontakt med dem. Jeg gik i banken med diverse mails, så sagen
>> var vel simpel, men de har 30 dage til at betale
>
>Nej, banken har 0 sekunder til at betale - medmindre kunden selv
>ønsker at give dem længere tid.
OK, hvis det sker igen, skulle jeg måske prøve at fremture,
afhængigt af beløbets størrelse, for jeg er ellers meget glad for
min bank.
mvh Ebbe
| |
Bertel Lund Hansen (12-08-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 12-08-07 01:22 |
|
Ebbe Hansen skrev:
>>Nej, banken har 0 sekunder til at betale - medmindre kunden selv
>>ønsker at give dem længere tid.
> OK, hvis det sker igen, skulle jeg måske prøve at fremture
Hvis nogen svindler med ens kort, hæfter banken for beløbet, og
de skal tilbageføre det omgående. Det var det jeg mente med de 0
sekunder.
Hvis en forhandler har begået en fejl og lader til at være villig
til at rette op på den, er der (endnu ikke) tegn på svindel.
Hvis der så går "for lang tid" uden atman har fået pengene, er
det svindel, og man kan gå til banken.
> for jeg er ellers meget glad for min bank.
Der er sikkert ingen grund til at blive utilfreds med banken. I
de sager med kortsvindel jeg har kendskab til, var det mere det
at det var nyt for bankerne og ikke så meget at de var egentligt
modvillige.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Bjarne (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 11-08-07 07:54 |
|
Jesper Lund skrev:
> Bjarne wrote:
>
>> Men hvis det er en ordentlig betalingsgateway, hvor man indtaster
>> på en SSL-side, burde butikken aldrig komme til at kende numrene.
>
> Min erfaring er at det fungerer anderledes i udlandet (lad os så bare
> sige at de ikke har "ordentlige" betalingsgateways). Det er for eksempel
> ikke unormalt at kortnummeret gemmes som en del af din kundeprofil; så
> kan næste køb gennemføres hurtigere. Om kortnummeret er gemt
> betryggende, eller ligger ukrypteret i en Access database som 117
> minimum-wage lagermedarbejdere har adgang til? Tjaaah, det må guderne
> vide, men i sidste ende er et eventuelt misbrug ikke kortholders
> problem...
>
Hvis kortholder køber meget i udlandet, kan det godt være et problem for
nogle at være sikker på, at en eller anden hævning i $ er misbrug og
ikke et indkøb, man foretog for 3 uger siden.
Jeg ved ikke, hvordan man rent teknisk gemmer kortnumre på
kundeprofilen, men da det bl.a. sker på respekterede tyske butikker,
antager jeg, at de har en betalingsgateway, som oplyser en del af
kortnummeret, når man opretter noget der svarer til et abonnement, og
butikken derefter knytter disse oplysninger til kunden i deres egen
databasse.
Hvis først det kommer dertil, som du siger, at butikken selv har hele
kortnummeret liggende, så er vi nok derude, hvor kommunikationen med
VISA og MASTERCARD m.fl. sker helt ude af kontrol på hjemmelavet gateway.
Jeg ved, at de håndhæver nogle krav til systemerne, men ikke hvordan.
Bjarne
| |
Johan Holst Nielsen (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Johan Holst Nielsen |
Dato : 11-08-07 12:57 |
|
Bjarne wrote:
> Hvis først det kommer dertil, som du siger, at butikken selv har hele
> kortnummeret liggende, så er vi nok derude, hvor kommunikationen med
> VISA og MASTERCARD m.fl. sker helt ude af kontrol på hjemmelavet gateway.
> Jeg ved, at de håndhæver nogle krav til systemerne, men ikke hvordan.
Det sker - og det kan jeg skrive under på... har tidligere (3-4 år
siden) arbejdet med en del amerikanske webshops... og der oplevede jeg
tit at der blot i databasen stod alle kreditkort data fuldstændig
ukrypteret og jeg fik endda adgang til de data som konsulent...
Ovenstående ting bør dog ikke kunne ske ved betaling i Danmark... der er
meget størrere krav.
--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk
| |
Hans Paulin \(6310\) (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 10-08-07 21:59 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
> Jo, det skal man vist i dag. Jeg lærte om kortbetalinger før
> internettet, og dengang var der ingen sikkerhedskode.
Okay
--
Med venlig hilsen
Hans
| |
Jesper Lund (10-08-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 10-08-07 23:59 |
|
Hans Paulin (6310) wrote:
> Bertel Lund Hansen skrev:
>> Hvis man kender et kortnummer og den tilhørende udløbsdato, så
>> kan man hæve penge på kortets konto.
>
> Skal man ikke også have den 3-cifrede kode?
Ikke nødvendigvis. Den bruges ikke alle steder.
| |
Hans Paulin \(6310\) (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 11-08-07 00:10 |
|
Jesper Lund skrev:
> Ikke nødvendigvis. Den bruges ikke alle steder.
Okay - tak!
--
Med venlig hilsen
Hans
| |
Bjarne (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 11-08-07 07:54 |
|
Jesper Lund skrev:
> Hans Paulin (6310) wrote:
>
>> Bertel Lund Hansen skrev:
>>> Hvis man kender et kortnummer og den tilhørende udløbsdato, så
>>> kan man hæve penge på kortets konto.
>> Skal man ikke også have den 3-cifrede kode?
>
> Ikke nødvendigvis. Den bruges ikke alle steder.
>
>
En del steder kræver man oplyst korthavers navn og enkelte steder også
navn på bank.
Bjarne
| |
Henning Lund (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 11-08-07 15:35 |
|
Bjarne tastede:
> En del steder kræver man oplyst korthavers navn og enkelte
> steder også
> navn på bank.
>
> Bjarne
Og giver det nogle fordele, vores visa står i min kones navn, jeg
har altid ved nethandler oplyst mit navn, det har aldrig givet
problemer.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
Jesper Lund (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 11-08-07 15:46 |
|
Henning Lund wrote:
> Og giver det nogle fordele, vores visa står i min kones navn, jeg
> har altid ved nethandler oplyst mit navn, det har aldrig givet
> problemer.
Du risikerer at transaktionen bliver afvist, hvis navnet ikke passer.
| |
Henning Lund (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 11-08-07 19:20 |
|
Jesper Lund tastede:
> Du risikerer at transaktionen bliver afvist, hvis navnet ikke
> passer.
Det er aldrig sket og det er mange gange jeg har brugt kortet i
ind og udlande.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
KT (11-08-2007)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 11-08-07 19:52 |
|
Prøv at bestille togbilletter hos Svenska Jernväger og du vil finde ud af at
der skal være navnesammenfald mellem bestiller og betaler (Visa/MasterCard).
KNud
"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message
news:46bdfdf3$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jesper Lund tastede:
>
>> Du risikerer at transaktionen bliver afvist, hvis navnet ikke passer.
>
> Det er aldrig sket og det er mange gange jeg har brugt kortet i ind og
> udlande.
>
> --
> Mvh Henning Lund
> http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
> vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
Bjarne (11-08-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 11-08-07 21:31 |
|
KT skrev:
> Prøv at bestille togbilletter hos Svenska Jernväger og du vil finde ud af at
> der skal være navnesammenfald mellem bestiller og betaler (Visa/MasterCard).
>
Jeg kender ikke svenskernes system, men der kan være tale om et tjek af
identitet i forbindelse med selve billetten.
Det sker med betalingskortet hos tysken.
Bjarne
| |
KT (12-08-2007)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 12-08-07 08:31 |
|
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message
news:46be1c7e$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> KT skrev:
>> Prøv at bestille togbilletter hos Svenska Jernväger og du vil finde ud af
>> at der skal være navnesammenfald mellem bestiller og betaler
>> (Visa/MasterCard).
>>
> Jeg kender ikke svenskernes system, men der kan være tale om et tjek af
> identitet i forbindelse med selve billetten.
> Det sker med betalingskortet hos tysken.
>
Nej - det er ikke SJ som checker, men betalingstransaktionen. Samme
bekræftede en medarbejer i Nordea, som kunne gsige at det ikke i den løsning
er smart at bestille til konen med eget kort (eller omvendt). Som konsekvens
fik konen eget kort.
Knud
| |
|
|