Arbejdskade og fyring fra job ?
Fra : Kanten

Dato : 09-08-07 14:58

Hej , håber de t er den rigtige gruppe jeg skriver dette indlæg i.

Jeg arbejder inden for hjemmeplejen som fast hjemmehjælper. Fik for nogle år
siden eksem på hænderne . Fik lavet en lappetest og den viste at jeg havde
fået kronisk eksem pgra latexhandsker og Lanolin ( begge dele noget jeg
har brugt i årevis på jobbet )

Det blev godkendt som en arbejdsskade (varigt men 12%) og jeg fik en
erstatning på ca. 60-70.000 kr i 2004

Har fortsat i mit job samme sted med . Uden ændringer i min arbejdsgang
dog med brug af andre hjælpemidler.

Hér kommer mit spørgsmål : der har været noget sygdom ifbm mine
hænder feks. hvis de er flækket eller kradset lidt for meget( klør ad
helvede til)
Min chef er ikke glad for det sygedom ( ca. 20-25 dage om året)og ævler
om revalidering og jeg skal finde mig et andet job.

I sådan en situation som ovenstående kan jeg blive fyret pgra for
mange sygedomme ?

Fra : Padre

Dato : 09-08-07 18:16

On 9 Aug., 15:58, "Kanten" <nosubj...@none.dk> wrote:

> I sådan en situation som ovenstående kan jeg blive fyret pgra for
> mange sygedomme ?

Man kan blive opsagt hvis man har for meget sygefravær.

Det at sygdommen skyldes en arbejdsskade giver ingen beskyttelse mod
opsigelse.

Om du har for meget sygefravær kan jeg ikke svare på med sikkerhed,
men gætter på, at du ville kunne blive opsagt.

Hvis jeg var dig, ville jeg finde mig et andet arbejde. Når et eksem
som dit ikke får lov til at falde helt til ro, bliver det normalt kun
værre og værre.
--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Ann

Dato : 10-08-07 07:48

> [...]
> om revalidering og jeg skal finde mig et andet job.
>
> I sådan en situation som ovenstående kan jeg blive fyret pgra for

Hej Kanten

Det er lidt svært at rådgive bl.a. fordi din alder er ukendt.

Nu er det sådan at din chef ikke kan bevilge revalidering - det kan
alene socialforvaltningen.

Det ville sikkert være godt for dit helbred at finde et andet job -
men ved jo ikke om du har lyst til det eller om hvor let det er andet
finde andet job der hvor du bor.

En helt anden ting kunne være at du kunne måske få lov til at
fortsætte i dit job hvis du fik en såkaldt § 56 aftale, hvor din
arbejdsgiver får refusion af sygedagpenge fra 1. sygedag, når du er
fraværende pga. din eksem. Reglerne ses her:

Lov om sygedagpenge - LOV nr 563 af 09/06/2006 (Gældende):

Kapitel 21

Aftale om refusion af sygedagpenge ved langvarig eller kronisk sygdom
m.v.

§ 56. En arbejdsgiver kan ved aftale med en lønmodtager opnå ret til
fra kommunen at få refusion med et beløb, der svarer til de
sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fra arbejdsgiveren i de
første 2 uger af sygefraværet. Refusionen kan dog højst ske med det
beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.

Stk. 2. En aftale efter stk. 1 kan indgås,

1) når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af
en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund af lidelsen
skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for 1 år,

2) når lønmodtageren skal indlægges eller behandles ambulant på
sygehus eller tilsvarende behandlingsinstitution og indlæggelsen eller
behandlingen var besluttet på ansættelsestidspunktet, eller

3) når arbejdsgiveren under det bestående arbejdsforhold allerede har
udbetalt sygedagpenge eller løn i 2 uger for samme lidelse inden for
de seneste 12 måneder før indlæggelsen eller behandlingen.

Stk. 3. Aftalen skal være skriftlig og indeholde oplysning om
arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse samt sygdommens art.
Aftalen skal godkendes af lønmodtagerens opholdskommune.

Stk. 4. Aftalen kan indgås for 2 år ad gangen og vedrører kun fravær
på grund af den lidelse, der er omfattet af aftalen. Aftalen kan ikke
fornyes, når lønmodtagerens fravær på grund af lidelsen i det seneste
år ikke har medført mindst 10 fraværsdage, medmindre der ved aftalens
udløb er sket væsentlige ændringer i lønmodtagerens arbejdsmæssige
eller helbredsmæssige forhold.

Mit råd til dig at du snarest muligt at skal kontakte din fagforening
og sætte dem ind i sagen. De vil også kunne hjælpe dig forhold til at
få etableret kontakt til kommunens socialforvaltning
(sygedagpengekontoret) ang. evt. § 56 aftale og deltage som bisidder
ved samtaler med arbejdsgiveren og socialforvaltningen.

Fandt også lige dette

http://www.via2000.dk/sw17042.asp

og

http://nbb.kommuneinformation.dk/20/DP211.pdf?tid=08:46:09

Du kan se en kort beskrivelse af reglerne på bagsiden af blanketten...
OBS - lad være med at gå til din læge og bede om en lægeerklæring -
den vil ikke indeholde de informationer som kommunen skal bruge for at
vurdere om du har ret til at få aftalen. Hvis det bliver nødvendigt
med en lægeerklæring får du den af kommunen og de betaler også
erklæringen.

De bedste ønsker for fremtiden

Ann

Fra : Kanten

Dato : 10-08-07 20:45

Hej Ann,

Især tak til dig for det meget fine uddybende svar. Der er virkelig meget
fin information
at hente . Tak !

venlig hilsen,

Christian

Fra : Bjarne

Dato : 10-08-07 07:54

Kanten skrev:
> [...]
> om revalidering og jeg skal finde mig et andet job.
>
> I sådan en situation som ovenstående kan jeg blive fyret pgra for
Jeg kunne forestille mig, at du ikke kun har mange sygedage, men også
rigtigt mange sygeperioder, og det ser man ikke med milde øjne på.

På den anden side har jeg kendt et eksempel på en, der kom op over 150
sygedage, fordi man var glad for hende og fordi lægerne gav udsigt til
helbredelse.

Omvendt skal din leder jo have butikken til at fungere, og det er en
belastning for både kolleger og for dem, man skal servicere, hvis en
medarbejder mangler flere gange om måneden.

Hvis du ikke har nogle gode argumenter, der kan overbevise om at de
mange sygedage er fortid, så vil jeg gætte på, at du får valget mellem
selv at sige op eller blive fyret, og det er nu engang nemmere at finde
job mens man er i arbejde end som arbejdsløs.

Bjarne

Fra : rasmus

Dato : 10-08-07 09:47

"Kanten" <nosubject@none.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> året)og ævler
> om revalidering og jeg skal finde mig et andet job.

- din fagforening kan fortælle dig om de nærmere regler, men 20-25 dage om
året er ikke i sig selv grundlag for en afskedigelse. Desuden skal der være
afholdt de formelle sygesamtaler gennem en længere periode. Jeg gætter
desuden på at du er kommunalt ansat og dér er snoren relativt lang. Kontakt
din fagforening - de hjeælper dig med den nødvendige dokumentation hvis der
skulle blive en personalejuridisk sag ud af det.

ras

Fra : Kanten

Dato : 10-08-07 11:22

Mange tak for meget fin info, især for henvisning til paragraf. Nu ved
jeg hvor jeg står.

Forøvrigt; jeg er ansat i den kommunale hjemmepleje og er en mand på 46 år.
Har været inden for branchen i snart 15 år !

Kan faktisk godt lide jobbet i aften/nat vagt og har meget svært ved at
slippe
det.