Min bil er blevet stjålet i et sommerland.
Fra : Jakob

Dato : 08-08-07 14:55

Hej

Har været så uheldig at få min bil stjålet i et sommerland i Danmark. Jeg
arbejder der, og parkerer dermed samme sted som alle de betalende gæster.
Der er kun adgang til parkeringspladsen hvis man betaler de cirka 200kr i
indgang til parken.

Jeg har kun ansvarsforsikring, og vil derfor høre om det ville være muligt
med et civilt søgsmål med erstatningskrav mod sommerlandet, da det jo er en
af deres gæster/kunder der har stjålet min bil.

På forhånd tak

Fra : per christoffersen

Dato : 08-08-07 15:14

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kun ansvarsforsikring, og vil derfor høre om det ville være muligt
> med et civilt søgsmål med erstatningskrav mod sommerlandet, da det jo er
> en af deres gæster/kunder der har stjålet min bil.

Det er det ikke.
Man kan i Danmark i almindelighed kun blive erstatningsansvarlig hvis man
har handlet ansvarspådragende, og det er for mig helt umuligt at se, hvordan
sommerlandet har kunnet handle ansvarspådragende ved at tilbyde gæster og
personale en parkeringsmulighed.

For at handle ansvarspådragende skal man (meget populært sagt) handle
udenfor almindelig sund fornuft, og det er der jo slet ikke tale om her.

Der er enkelte undtagelser fra ovenstående princip om det ansvarspådragende,
men de er ikke relevante her.

/Per

Fra : Jakob

Dato : 08-08-07 15:27

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er enkelte undtagelser fra ovenstående princip om det
> ansvarspådragende, men de er ikke relevante her.

Ja det er rigtigt. Regnede heller ikke med at der var noget at komme efter,
men det skader jo ikke at spørge.

Lad os nu antage at det er en medarbejder der har stjålet den, ville det da
ændre noget?

Fra : per christoffersen

Dato : 08-08-07 15:32

> Lad os nu antage at det er en medarbejder der har stjålet den, ville det
> da ændre noget?

Nej. Hvordan skulle firmaet have handlet udenfor almindelig sund fornuft i
den forbindelse?

/Per

Fra : Jakob

Dato : 08-08-07 15:41

> "Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Hvordan skulle firmaet have handlet udenfor almindelig sund fornuft i
> den forbindelse?
>
> /Per

Tænkte bare at en medarbejders handlinger på arbejdspladsen måske var
firmaets ansvar.

Men tak for hjælpen.

Fra : per christoffersen

Dato : 08-08-07 15:52

> Tænkte bare at en medarbejders handlinger på arbejdspladsen måske var
> firmaets ansvar.

Det er de, men kun i det omfang han handler i kraft af sin stilling (det er
så en af undtagelserne ifht. det ansvarspådragende).

/Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-08-07 22:42

per christoffersen skrev den 08-08-2007:
> [...]
>
> Det er de, men kun i det omfang han handler i kraft af sin stilling (det er
> så en af undtagelserne ifht. det ansvarspådragende).

Da der (så vidt jeg har forstået) er tale om et kontraktsforhold, er
arbejdsgiver også ansvarlig for dets ansattes *abnorme handlinger*.
Hvis tyveriet er begået af en ansat i tjenesten, vil jeg mene at det
har den fornødne tilknytning til hvervet.

Jeg vil derfor mene, at sommerlandet er ansvarlig *HVIS* det kan
bevises, at det er en ansat, der har stjålet den (hvilket jeg dog mener
er *MEGET* svært at bevise) og hvis der rent faktisk er tale om et
kontraktsforhold, hvilket jeg dog er i tvivl om.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-08-07 19:10

On Wed, 8 Aug 2007 15:55:11 +0200, "Jakob"
<Jake@airsoftzone(fjern).dk> wrote:

>Jeg har kun ansvarsforsikring, og vil derfor høre om det ville være muligt
>med et civilt søgsmål med erstatningskrav mod sommerlandet, da det jo er en
>af deres gæster/kunder der har stjålet min bil.

Kan du være sikker på det? Kan man ikke snige sig ind?

Står der ikke i betingelserne for brug af pladsen, at det er på eget
ansvar hvad bilen angår?

Du har jo også selv valgt kun at ansvarsforsikre bilen.

** Lars

Fra : retro-man

Dato : 11-08-07 18:36

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> wrote in message
> [...]
en
| af deres gæster/kunder der har stjålet min bil.

Uha, så må alle de indbrud i bilerne der sker i CPH lufthavns parkerin g
også være begået af dem som skal ud og flyve, for der betaler man jo
også....