Intet hørt fra udlejer om depositum?
Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-08-07 10:23

Hej gruppe.

Jeg er fraflyttet min lejlighed den 3. juni 2007 (besigtet den dag med
vicevært og afleveret nøgler).
Jeg underskriv et stykke papir hvor der var sat krydser ud for hvor
meget lejligheden skulle istandsættes igen. Da jeg havde passet godt
på den blev det kun til lidt maling i nogle af værelserne.
Udlejeren sagde selv at der kun skulle én gang til.

Hele samtalen er optaget på min mobiltlf.

Sørgeligt nok fik jeg ikke nogen kopi af det underskrevet stykke
papir, da han kun havde et eksemplar med, men lovede at han ville
sende mig kopi, og fik derved også min nye adresse.

Jeg har endnu intet hørt fra dem, har de virkelig lov til bare at
tilbagebeholde alt depositum?

Kan jeg forlange det fulde depositum tilbage eller hvordan skal jeg
forholde mig?

Fra : Nick

Dato : 08-08-07 10:49

"Stig Sørensen" skrev i en meddelelse...
> Kan jeg forlange det fulde depositum tilbage eller hvordan skal jeg
> forholde mig?

Helt ujuridisk, men til inspiration hvis du kigger i Lejeloven:
Jeg mener han har noget der ligner 3 mdr. Og så er der noget med en frist i
forhold til varmeregnsskab.
Andre kan sikkert finde de nøjagtige tekster.

/Nick

Fra : Jubii

Dato : 08-08-07 14:24

"Nick" <john@doe.biip> skrev i en meddelelse

> [...]
> i forhold til varmeregnsskab.
> Andre kan sikkert finde de nøjagtige tekster.

I denne gruppe skal folk have et kvalificeret svar, dit svar er ubrugeligt
og helt forkert. Så svar kun når du kan gøre det ordenligt.

Fra : Nick

Dato : 08-08-07 14:54

"Jubii" skrev i en meddelelse ...
> I denne gruppe skal folk have et kvalificeret svar, dit svar er ubrugeligt
> og helt forkert. Så svar kun når du kan gøre det ordenligt.

Så slap dog af. Jeg startede jo netop med at skrive at det var helt
ujuridisk. At jeg skrev mit svar alligevel, var for at guide spørgeren hen
mod den lov han burde læse.

Paragrafryttere er der nok af i verden. At hjælpe hinanden på Usenet burde
ske i en tone af fred og fordragelighed.

Iøvrigt er juragruppen ikke ligefrem fri for såkaldt juridisk kyndige og
halvbehjertelige jura-studerende, der ikke siger sig fri for amatøragtige
fortolkninger. Det er netop risikoen på et sted som Usenet.

I gamle dage, for Verden gik af lave, talte man om mange mener i en dertil
indrettet forening. Og lur mig, om ikke filateliforeningen engang imellem
havde smørpriserne på programmet. Uha-uha.

/Nick

Fra : Jubii

Dato : 08-08-07 17:05

> [...]
> indrettet forening. Og lur mig, om ikke filateliforeningen engang imellem
> havde smørpriserne på programmet. Uha-uha.

Sådanne svar som dit og det du lige skrev er bare en fis i dine bukser og
ikke andet, læs fundatsen, og se hvad for svar der bør angives.
At du ikke egner dig til at svare i gruppen har du bevist.
bye.

Fra : Nick

Dato : 08-08-07 20:34

"Jubii" skrev i meddelelsen...
> [...]
> ikke andet, læs fundatsen, og se hvad for svar der bør angives.
> At du ikke egner dig til at svare i gruppen har du bevist.

Dit sprog tilkendegiver en del om dig. Når du kan tale (skrive) ordentligt
og formulere dig på dansk, vil du nok blive taget mere seriøst. Tonen i dine
svar lader en del tilbage at ønske fra din omverden.

EOD.

/Nick

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-08-07 11:17

Nick> "Jubii" skrev i meddelelsen...
> [...]

Nick> Dit sprog tilkendegiver en del om dig. Når du kan tale
Nick> (skrive) ordentligt og formulere dig på dansk, vil du nok
Nick> blive taget mere seriøst. Tonen i dine svar lader en del
Nick> tilbage at ønske fra din omverden.

Nick> EOD.

Nick> /Nick

Det gør tonen i dine indlæg så også og har gjort det længe.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Nick

Dato : 09-08-07 12:36

"Martin "Jørgensen"" skrev i en meddelelse...
> Det gør tonen i dine indlæg så også og har gjort det længe.

Lige præcis dig havde jeg heller ikke ventet ville komme med anden type
kommentar.
Hvordan går det med at belære juristerne inde hos Forbrugerombudsmanden?
Har du stadig ikke taget dig sammen til andet end at kæfte op her?

/Nick

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-08-07 23:20

Nick> "Martin "Jørgensen"" skrev i en meddelelse...
> [...]

Nick> Lige præcis dig havde jeg heller ikke ventet ville komme med
Nick> anden type kommentar. Hvordan går det med at belære
Nick> juristerne inde hos Forbrugerombudsmanden? Har du stadig

Hvad syntes du jeg skal "belære dem om"? Jeg har ingen ide om det.

Nick> ikke taget dig sammen til andet end at kæfte op her?

Hvad syntes du jeg skal "tage mig sammen til"? Jeg har ingen ide om
det. Jeg kan kun ryste på hovedet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Nick

Dato : 10-08-07 07:28

"Martin "Jørgensen"" skrev i en meddelelse...
> Hvad syntes du
> Hvad syntes du

Jeg synes det stadig. Nu, Martin. Nutid.

> Best regards

Sejt.

/Nick

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-08-07 12:48

Nick> Jeg synes det stadig. Nu, Martin. Nutid.

Nick> Sejt.

Nick> /Nick

For det første: Prøv lær at lade citaterne stå, som de blev skrevet
istedet for at klippe så meget i dem, at ingen forstår hvad dit indlæg
handler om og hvad din pointe er (hvad er pointen egentligt?).

For det andet: Hvad er det for noget børnehavesprog du kommer med? Her
kommer diskussion (igen):

--
Nick> Lige præcis dig havde jeg heller ikke ventet ville komme med
Nick> anden type kommentar. Hvordan går det med at belære
Nick> juristerne inde hos Forbrugerombudsmanden? Har du stadig

1)
Martin> Hvad syntes du jeg skal "belære dem om"? Jeg har ingen ide
Martin> om det.

Nick> ikke taget dig sammen til andet end at kæfte op her?
2)
Martin> Hvad syntes du jeg skal "tage mig sammen til"? Jeg har
Martin> ingen ide om det. Jeg kan kun ryste på hovedet.
--

Og når jeg så stiller dig disse 2 *MEGET* præcise spørgsmål, så svarer
du bare: "Nu, Martin. Nutid".

Er det monkey-sprog? Baby-sprog? Børnehavesprog? Jeg forstår ikke
svaret. Goddaw mand økseskaft. Det er sort og intetsigende vrøvl du
kommer med.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 08-08-07 14:17

On 8 Aug., 11:49, "Nick" <j...@doe.biip> wrote:

> [...]
> forhold til varmeregnsskab.
> Andre kan sikkert finde de nøjagtige tekster.

Tak for svar, mente bare at have hørt noget om 14 dage efter
godkendelse af hvad lejligheden trænger, dér skal udlejer så
skriftligt fortælle mig hvor mange penge af depositummet der går til
renovation.

Fra : Jubii

Dato : 08-08-07 14:20

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej gruppe.

Jeg er fraflyttet min lejlighed den 3. juni 2007 (besigtet den dag med
vicevært og afleveret nøgler).

Så skal vi til den igen.:
Hvilken boligforn lejede du under? Sidst jeg så var der 47 boligformer og
med hver sin lov, kan et svar ikke gives. Så godtager du rene gætterier, så
fortsæt bare.
Jeg gætter du lejede i privat udlejning, lejeloven.

[...]

Lav en backup.

Sørgeligt nok fik jeg ikke nogen kopi af det underskrevet stykke
papir, da han kun havde et eksemplar med, men lovede at han ville
sende mig kopi, og fik derved også min nye adresse.

Der er ikke noget derved indblandet, du skal fortælle udlejer hvor du kan
modtage hans krav vedrørende flyttevedligeholdelse.
Skriv aldrig aldrig under på noget i forbindelse med flyttebesigtelse. Skriv
allehøjest under på at have modtaget en kopi.

Jeg har endnu intet hørt fra dem, har de virkelig lov til bare at
tilbagebeholde alt depositum?

Kan jeg forlange det fulde depositum tilbage eller hvordan skal jeg
forholde mig?

Nej, det kan du ikke. Du har underskrevet en fraflytningsrapport, og dermed
har udlejer overholdt de 14 dage han har til at gøre sit krav gældende over
for dig.
Dernæst skal arbejdet udføres og en regning laves, og det står der ikke
noget om i lejeloven hvornår det skal ske.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er
omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler
udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i
bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en beboelseslejlighed,
skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om
adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På
lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde
beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på
grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne
have tilsendt kopi deraf

Fra : Davidsen

Dato : 08-08-07 19:40

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej gruppe.
Kan jeg forlange det fulde depositum tilbage eller hvordan skal jeg
forholde mig?

Iflg. Lejeloven (http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060039529) kapitel
XV § 98 skal eventuelle krav fra udlejer fremsættes inden 2 uger, dog med
visse undtagelser.

Tilbagebetaling af depositum står der vist ikke noget om, men det skal vel
ske indenfor rimelig tid. Udlejer må tilbageholde et rimeligt beløb til evt.
kommende varmeafregning.
Se evt. http://www.familieadvokaten.dk/Emner/758.html

Mvh
Davidsen