Fejl på bordplade
Fra : Anders

Dato : 07-08-07 20:57

Hej,

Jeg har idag hentet et bord bestilt hos en møbelhandler, det afhentede bord
besigtiges ikke ved møbelhandleren.

Vel hjemme pakkes bordet ud af papembalagen. Jeg gennemgår bordpladen (eg)
for fejl og finder ialt 5 fejl (2 hjørner slået af, +2 revner + en afslået
flig på siden af bordet.) , samlet så meget at jeg ønsker bordet byttet.
Embelagen er ikke skadet så det er ikke transportskader.

Mit spørgsmål:
Skal jeg selv levere bordet ved forhandler eller er det sælgers opgave at
hente det fejlbehæftede og levere et andet ?

Bordet koster Dkk 6000.

Mvh
Anders

Fra : Codexx

Dato : 07-08-07 21:41

Anders wrote:
> [...]
> en afslået flig på siden af bordet.) , samlet så meget at jeg ønsker
> bordet byttet. Embelagen er ikke skadet så det er ikke

Klart en mangel i købelovens forstand.

> Mit spørgsmål:
> Skal jeg selv levere bordet ved forhandler eller er det sælgers
> opgave at hente det fejlbehæftede og levere et andet ?
>
> Bordet koster Dkk 6000.

Købelovens § 78, stk. 4 bestemmer følgende:
"Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering
inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen".

Bemærk forskellen på uden udgift og uden væsentlig ulempe. Det må altså ikke
koste dig noget, men du må acceptere lidt ulempe.

Forarbejderne til Købeloven indeholder følgende vedr. ulempe:

"Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal køber
imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan bestemme,
at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger adgang til
at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge at lade
afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så fald må
køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand, og
reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe den derhen og
hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller et
fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende varen pr.
post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."

/Bacher

Fra : Anders

Dato : 07-08-07 21:58

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende varen
> pr. post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."

Hej Bacher

1000 tak for den klare svar. Jeg kontakter sælger så snart de åbner i
morgen.

Mvh
Anders

Fra : Henning

Dato : 08-08-07 13:30

On Tue, 7 Aug 2007 21:57:04 +0200, "Anders" <nothanks@hotmial.com>
wrote:

> [...]
>flig på siden af bordet.) , samlet så meget at jeg ønsker bordet byttet.
>Embelagen er ikke skadet så det er ikke transportskader.

Det bliver pokkers besværligt at bevise hvem der har lavet fejlen og
hvornår de er opståede?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-07 14:18

Henning skrev:

> Det bliver pokkers besværligt at bevise hvem der har lavet fejlen og
> hvornår de er opståede?

Ja. Derfor hænger butikken på den. Det siger købeloven.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 08-08-07 14:28

> Ja. Derfor hænger butikken på den. Det siger købeloven.

Nej det gør den ikke.
Den siger at sælger har forpligtigelsen til at påvise at manglerne ikke var
tilstede på leveringstidspunktet.
Det er langt fra det samme.

/Per

Fra : Henning

Dato : 08-08-07 16:12

On Wed, 8 Aug 2007 15:27:32 +0200, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

>Nej det gør den ikke.
>Den siger at sælger har forpligtigelsen til at påvise at manglerne ikke var
>tilstede på leveringstidspunktet.
>Det er langt fra det samme.

Og qua køber undlod at checke varen inden han forlod butikken, er
køber formodentlig dårligt stillet?

Fra : per christoffersen

Dato : 08-08-07 16:19

> Og qua køber undlod at checke varen inden han forlod butikken, er
> køber formodentlig dårligt stillet?

Måske ikke dårligt, men ihvertfald noget ringere, end hvis manglen var
opdaget ved udleveringen.

Men ved en hurtig reklamation og en fornuftig forklaring på sagens forløb
burde det kunne klares alligevel.

/Per

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-08-07 20:37

per christoffersen wrote:
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Måske ikke dårligt, men ihvertfald noget ringere, end hvis manglen var
> opdaget ved udleveringen.

Hvis varen er emballeret ved udleveringen, er det ikke naturligt at
kontrollere den straks.

> Men ved en hurtig reklamation og en fornuftig forklaring på sagens
> forløb burde det kunne klares alligevel.

Reklamation bør naturligvis ske snarest efter at manglen konstateres.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-07 22:11

Erik Olsen DK skrev:

> Reklamation bør naturligvis ske snarest efter at manglen konstateres.

Men to måneder efter at fejlen er opdaget er i hvert fald tids
nok. Det står i loven.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 08-08-07 21:33

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> opdaget ved udleveringen.
>
> Men ved en hurtig reklamation og en fornuftig forklaring på sagens forløb

Af samme årsag valgte vi at sende en mail til dem med 5 vedhæftede billeder
allerede i aftes.
Billederne er taget kl 21 (kan ses i jpg filen), 3 timer efter bordet var
afhentet. Mail sendt kl 23

Det er ikke egentlige skader, nærmere produktionsfejl. På billerne kan man
se at vi ikke engang har pakket bordet helt ud af embalagen endnu.

Det eneste jeg har hørt fra sælger er en read receipt fra 10.10 idag om ad
de har modtaget mailen, i morgen ringer jeg og følger op, I hører nu i
morgen.

Tak for inputs.
Anders

Fra : Anders

Dato : 08-08-07 21:36

En af fejlene:
http://img255.imageshack.us/img255/71/revneiendenafbordetcl3.jpg

Mvh
Anders

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-08-07 10:53

Anders skrev:
> En af fejlene:
> http://img255.imageshack.us/img255/71/revneiendenafbordetcl3.jpg

Er det ikke det der hedder at træet har slået sig? Antageligt grundet
fugtforhold eller pga. fejl i træet?
Nå men i såfald er der jo ikke tale om transportskader eller fysisk
påvirkning sket i forbrugerens varetægt.
Den deraf følgende juridisk konklusion er dermed ret klar. Bordet har
haft en mangel på leveringstidspunktet.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-08-07 13:44

Jonas Kofod wrote:

> Er det ikke det der hedder at træet har slået sig? Antageligt grundet
> fugtforhold eller pga. fejl i træet?

Njahh bordpladen er lavet af limtræ (små stave limet sammen)
En af limningerne er ikke udført rigtigt og træet er slået fra

Men konklusionen er den samme = ej transportskade

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-07 20:14

per christoffersen skrev:

> Den siger at sælger har forpligtigelsen til at påvise at manglerne ikke var
> tilstede på leveringstidspunktet.
> Det er langt fra det samme.

Forudsætningen var jo at det var pokkers besværligt at bevise
det, ikke?

--
Bertel