S*T*NS "biltyve"...
Fra : @net

Dato : 05-08-07 14:58

Hej i NG

....og undskyld mit sprog, men vi solgte i december sidste år vores gamle
Opel, og var ikke kloge nok til selv at omregistrere bilen. Det skulle vi ha
gjort har vi fundet ud af, men nok om det. Nu fandt vi så ud af i februar at
han ikke havde omregistreret, som vi ellers havde aftalt og jeg ringede til
forsikringen og opsagde bilforsikringen. Så troede jeg at vi var færdige med
bilen for good, men jeg fandt så senere ud af at vi hænger på vægtafgiften
indtil han får den omregistreret - så jeg gik på politistationen for at
melde at vi havde solgt bilen og at pladerne skulle klippes. De fik hans
sidst kendte adresse og alt hvad vi havde af slutsedler, telefonnumre osv.
SÅ troede jeg at tingene var iorden... Ærgeligt at betale for ½ års
vægtafgift, men det anså jeg for lærepenge. MEN MEN Vi hænger STADIG på
regningen for det kommende år, da "Området er lavprioritet for politiet"
iflg det lokale politi. Så vi hænger på den indtil han får sig snøvlet
sammen, eller politiet får ressourcer til en sådan opgave. Kan det virkelig
passe?

Det får da uværgeligt een til at tænke på selvtægt. Opsøge manden og så i
nattens mulm og mørke klippe pladerne af bilen, eller endnu værre stjæle den
og så få tilsendt nye registreringspapirer (på VORES bil må det vel være
endnu)...!!! Nå - spøg til side. Hvad kan vi selv gøre? Jeg håber sandelig
nogen kan hjælpe os for jeg er rigtigt godt træt af det.

Mvh
Anette

PS: Lige et tillægsspørgsmål, hvad nu hvis han nægter al kendskab til at
have købt bilen? Hænger vi så på den til evig tid, eller hvordan klarer man
den situation?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-08-07 15:13

Den 05-08-07 15.58 skrev @net følgende:

> [...]
> nattens mulm og mørke klippe pladerne af bilen, eller endnu værre stjæle den
> og så få tilsendt nye registreringspapirer

Et ikke-juridist svar (undskyld gruppe). Du kan øve selvtægt på en anden
måde, omend det kan risikere at koste dig flere penge og medføre andre
ulemper: Du kan bare lade være med at betale vægtafgiften, så bliver
pladerne vel klippet på et tidspunkt. Vil han have plader på igen, må
han så til lommerne og betale jer for vægtafgiften plus evt.
omkostninger. Men som sagt, der kan være andre ulemper, fx indberetning
til RKI.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tag på opdagelsesrejse i fantastisk flotte fraktaler.

Fra : xxxfoo

Dato : 05-08-07 15:15

On 5 Aug, 14:58, "@net" <kaas...@fjernmig.hotmail.com> wrote:

> PS: Lige et tillægsspørgsmål, hvad nu hvis han nægter al kendskab til at
> have købt bilen? Hænger vi så på den til evig tid, eller hvordan klarer man
> den situation?

Hvis i ikke vil ty til selvtægt og polititet ikke har ressourcer til
at hjælpe, så kan jeg ikke se anden udvej end at sagsøge vedkommende
for misligholdelse af købekontrakten, med krav om erstatning for
afholdte omkostninger ifm. hans manglende omregistrering. Sådan ren
teoretisk, så er det hans ejendom uanset omregistrering. Afklipning
nummerplader kan vel højst straffes som hærværk, og ligger vel lige så
langt nede i bunken hos politiet ift. ressourcer. I bør under alle
omstændigheder nok undlade at gå så langt som at stjæle bilen, da
dette vel takseres noget strengere end simpelt hærværk.

Når I har en slutseddel, bør det være tilstrækkelig bevis, i enhver
relation, for, at det materielt er er køber, der ejer bilen.

Jeg er ikke sikker på, at I stille særligt meget op ift. politiets
allokering af ressourcer.

Jeg mener til gengæld i vil have en god sag mod køber, og at I
formentlig også vil blive tilkendt sagsomkostninger, men har i
overhovedet prøvet at tale med vedkommende.

Fra : @net

Dato : 05-08-07 19:07

> Jeg mener til gengæld i vil have en god sag mod køber, og at I
> formentlig også vil blive tilkendt sagsomkostninger, men har i
> overhovedet prøvet at tale med vedkommende.

Ja - han tager ikke telefonen... Har forsøgt på de 2 numre vi har!

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 05-08-07 15:18

On Sun, 5 Aug 2007 15:58:05 +0200, @net wrote:

> [...]
> endnu)...!!! Nå - spøg til side. Hvad kan vi selv gøre? Jeg håber sandelig
> nogen kan hjælpe os for jeg er rigtigt godt træt af det.

Her i politikredsen bliver den slags problemer ofte løst ved at, den der
skal have pladerne, finder bilen, ringer til politiet, som så sender en
patruljevogn forbi for at assistere i klipning af pladerne.

> PS: Lige et tillægsspørgsmål, hvad nu hvis han nægter al kendskab til at
> have købt bilen? Hænger vi så på den til evig tid, eller hvordan klarer man
> den situation?

Hvis han ikke vedkender sig købet, er bilen jo din, så kan du jo bare tage
den og pladerne.

--
mvh.

Fra : @net

Dato : 05-08-07 19:07

> Hvis han ikke vedkender sig købet, er bilen jo din, så kan du jo bare tage
> den og pladerne.

*LOL* Den så jeg så ikke lige komme, men du har naturligvis ret...

Fra : @net

Dato : 05-08-07 19:49

> *LOL* Den så jeg så ikke lige komme, men du har naturligvis ret...

På den anden side, så kan han jo ha solgt den videre til en kammerat i
Lang-bort-i-stand. Så er det jo først i det øjeblik han skader andre, eller
han på en eller anden måde gør sig så uheldigt bemærket at politiet checker
bilen at bilen bliver fundet og pladerne kan klippes. Ved godt jeg er
paranoid nu, men troede helt ærligt ikke at man behandlede andre mennesker
på den måde.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-08-07 15:20

"@net" <kaasing@fjernmig.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være endnu)...!!! Nå - spøg til side. Hvad kan vi selv gøre? Jeg håber
> sandelig nogen kan hjælpe os for jeg er rigtigt godt træt af det.

Uden at have juridisk belæg for min udtalelse vil jeg dog mene
at eftersom det er jer der har betalt vægtafgift, er det jeres plader
og derfor måtte gøre med dem hvad i lyster. Han har papir på han
har købt bilen, så sålænge den ikke får skrammer ja så kan han jo
ikke stille noget op. Personligt havde jeg først mødt op hos ham
og hjalp det ikke (udleveret plader), hentede jeg dem selv.
Er du en lille splejs, kender du nok nogle "mandfolk"
Selvtægt eller ej. Jeg tror ikke de sløve danske strissere vil gøre
noget som helst til hjælp for ham eller dømme dig (såfremt det
er ulovligt/selvtægt).

Fra : @net

Dato : 05-08-07 19:35

> [...]
> Selvtægt eller ej. Jeg tror ikke de sløve danske strissere vil gøre
> noget som helst til hjælp for ham eller dømme dig (såfremt det

Nu er jeg ikke nogen lille splejs, men er heller ikke trænet i kampteknik,
så jeg vil tro han virker mere skræmmende på mig end omvendt Men min
mand er da ikke helt ueffen. Vil dog helst ikke at det kommer dertil...
Ulovligt eller ej

Fra : alexbo

Dato : 05-08-07 15:44

"@net" skrev

> [...]
> februar at han ikke havde omregistreret, som vi ellers havde aftalt og jeg
> ringede til forsikringen og opsagde bilforsikringen.

Det vil sige at din bil kører rundt uden forsikring, jeg vil foreslå du gør
noget effektivt og hurtigt.

Helt præcist hvor ansvaret ligger er jeg aldrig med sikkerhed blevet klar
over selv om jeg kender mange tilsvarende sager, heldigvis er ingen af dem
endt i en alvorlig ulykke.
Det har altid været ældre biler hvor sagen endte enten med en omreg. eller
at bilen af den nye ejer var kørt i smadder, så bilen bare blev smidt væk.

I princippet er bilen og ansvaret dit indtil bilen er afmeldt, spørgsmålet
er om selve det at du har været på politistationen også indebærer at
politiet har afmeldt dig som ejer.
Start med at gå på motorkontoret for at spørge om bilen er afmeldt, evt.
spørg dit forsikringsselskab, de har direkte adgang til centralregistret.

Dernæst tag kontakt til køber, for at få sagen klaret.
Lykkes det ikke uden videre måske fordi bilen skal synes før den kan
omregistreres, så prøv at få fat i nummerpladerne, men egentlig helst hele
bilen.
Står bilen på offentlig vej uden plader er det dig politiet henvender sig
til for at få den fjernet.

Jeg har ofte hørt påstanden om at bare man har papir på at den er solgt er
man på den sikre side, men jeg vil ikke regne for meget med det.

Gør noget selv og nu.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 05-08-07 19:52

>Står bilen på offentlig vej uden plader er det dig politiet henvender sig
>til for at få den fjernet.

Hvordan skulle det kunne lade sig gøre? Biler er ikke registreret på
stelnumre? Hvis de var, ville problemet med henstillede skrotbiler vel
ikke være så stort som det er?

Fra : alexbo

Dato : 05-08-07 20:16

"Henning" skrev

> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre? Biler er ikke registreret på
> stelnumre?
Jo.

Hvis de var, ville problemet med henstillede skrotbiler vel
> ikke være så stort som det er?

Det problem findes ikke mere, skrotpræmien og stelnummerregistreringen i
forbindelse med periodesynet, har fjernet det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 06-08-07 16:39

>Hvis de var, ville problemet med henstillede skrotbiler vel
>
>Det problem findes ikke mere, skrotpræmien og stelnummerregistreringen i
>forbindelse med periodesynet, har fjernet det.

Ok, så stelnummerregistreringen er kommet efter de periodiske syn er
indført? Så er det trods alt kun ~6 år siden?

Fra : alexbo

Dato : 06-08-07 17:31

"Henning" skrev

> Ok, så stelnummerregistreringen er kommet efter de periodiske syn er
> indført? Så er det trods alt kun ~6 år siden?

Stelnummerregistreringen er noget ældre på de nye biler, men man ville ikke
sætte periodesynet i gang før centralregistret var digitaliseret.
Med periodesynet fik man alle reg. biler ind og kunne opdatere stelnummer,
ejer, o.s.v.

Der kørte mange biler rundt med anden reel ejer end den reg.
Importerede biler fik bare nr.pladerne fra skrottede danske biler.
Jeg havde i flere år nr.pladerne fra en Triumph monteret på både en Morris
og en Ford, en plade bagpå hver, så skulle de bare parkeres omvendt,
hvis de stod ved siden af hinanden.

Mange der havde firmabil, havde kun nummerpladerne tilbage fra deres
privatbil, bilen var skrottet forlængst, men for at undgå beskatning af
firmabilen, beholdt de nummerpladerne fra privatbilen.
Så de betalte troligt forsikring og vægtafgift for en bil der ikke fandtes.

Der trængte til at ryddes op og det gjorde periodesynet.

mvh
Alex Christensen

Fra : retro-man

Dato : 05-08-07 17:00

"@net" <kaasing@fjernmig.hotmail.com> wrote in message
> [...]
| endnu)...!!! Nå - spøg til side. Hvad kan vi selv gøre? Jeg håber sandelig
| nogen kan hjælpe os for jeg er rigtigt godt træt af det.

hvorfor ikke bare lade være med at betale vægtafgiften/ejerafgift?,-så
henter de jo pladerne.

Fra : @net

Dato : 05-08-07 19:41

> hvorfor ikke bare lade være med at betale vægtafgiften/ejerafgift?,-så
> henter de jo pladerne.

Måske, men der kommer jo også en masse rykkergebyrer og andet skidt på. For
slet ikke at tale om RKI. Vi har overvejet muligheden også, men gider jo
ikke at omkostningerne skal stige.

Mvh
Anette

Fra : xxxfoo

Dato : 05-08-07 17:37

On 5 Aug, 15:43, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> I princippet er bilen og ansvaret dit indtil bilen er afmeldt, spørgsmålet
> er om selve det at du har været på politistationen også indebærer at
> politiet har afmeldt dig som ejer.

Det er næppe rigtigt ift. alle andre spørgsmål end det afgiftsmæssige.
Hverken i erstatnings eller forsikringsmæssig henseende har
vedkommende noget problem, eftersom motorregisteret ikke afgør, hvem
der materielt set ejer bilen.

Det ændrer dog ikke ved det temmelig upraktiske forhold, at den
registrerede er den, som forsikringsselskaberne først henvender sig
til, og at det formentlig kan opleves således, at man "får ansvaret"
for hvad den egentlig bilejer render og laver. Man kan dog ikke dømmes
til at hæfte, hvis det bevises, at ejendomsretten er overgået, hvilket
man med en underskrevet slutseddel som altovervejende hovedregel kan.

Fra : alexbo

Dato : 05-08-07 19:30

"xxxfoo" skrev

>Det er næppe rigtigt
>Man kan dog ikke dømmes til at hæfte, hvis det bevises,

Det er sådan set det jeg mener.
Jeg tilråder Anette at gøre noget selv, i stedet for at stole på nogle
måske, næppe, bør være, formentlig, hvorfor ikke, og alle de andre mere
eller mindre velbegrundede meninger om hvordan sagen kan udvikle sig.

Det vigtigste er at vide om bilen er afmeldt/omreg..
Så det første skal være at undersøge det.

mvh
Alex Christensen

Fra : @net

Dato : 05-08-07 19:40

> [...]
> til at hæfte, hvis det bevises, at ejendomsretten er overgået, hvilket
> man med en underskrevet slutseddel som altovervejende hovedregel kan.

Nu er det næppe forbigået nogen at vi ikke har så meget styr på at sælge
brugt bil, så der er egentlig ikke så meget andet i slutsedlen end hans
underskrift (og så selve aftalen naturligvis). Altså hverken adresse eller
andet der kan identificere manden. Er det et problem? Vi har kun 2
telefonnumre på gutten, hvoraf det ene er hans eks-kærestes og det andet
hans formodede arbejdsplads på tidspunktet. (Vi har fået hans nuværende
mobilnummer hos eks-kæresten også).

Mvh
Anette
Der ALDRIG mere sælger brugt bil uden at finde en ordentlig slutseddel
først, og selv omregistrerer bilen.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-08-07 18:40

Som jeg husker det fra andre tilsvarende sager, så er dette ikke så svært at
komme ud af.
Du møder op på motorkontoret og udfylder en erklæring om manglende
ejerskifte og tager slutseddel med som bevis på handlen, så er den vist ikke
længere.

Mvh Niels

Fra : @net

Dato : 05-08-07 19:44

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du møder op på motorkontoret og udfylder en erklæring om manglende
> ejerskifte og tager slutseddel med som bevis på handlen, så er den vist

Uden at vide med sikkerhed om vi taler om det samme, så har jeg jo været på
politistationen og udfyldt 3 blanketter om at pladerne er væk pga ejerskifte
og manglende omregistrering. Så der er ikke så meget mere at komme efter ad
den vej. De vil enten se en omregistrering eller pladerne. De sagde
ovenikøbet hos politiet at der var MANGE som var endt i samme situation som
jeg. Der er åbenbart mange som synes det er iorden at sjofle andre mennesker
på den måde

Mvh
Anette

Fra : kk

Dato : 05-08-07 20:46

> [...]
> De sagde ovenikøbet hos politiet at der var MANGE som var endt i samme
> situation som jeg. Der er åbenbart mange som synes det er iorden at sjofle

Hej,
Har været i nøjagtig samme situation for nogle år siden. Jeg nægtede at
betale vægtafgiften og havde al mulig dokumentation for at en handel havde
fundet sted med den og den, som boede der. Man var kold i røven og jeg endte
i fogedretten og måtte have læderet frem.
Fik senere ordnet med køberen, som hævdede at have været syg, men han
ordnede dog vort mellemværende.
Held og lykke,
kk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-08-07 16:09

> [...]
> De sagde ovenikøbet hos politiet at der var MANGE som var endt i samme
> situation som jeg. Der er åbenbart mange som synes det er iorden at sjofle

Er det motorkontoret du har besøgt?

Mvh Niels

Fra : @net

Dato : 06-08-07 20:46

> Er det motorkontoret du har besøgt?
>
> Mvh Niels

Jep... I Århus, som ville videresende til købers politikreds som jeg forstod
det

Mvh
Anette

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 05-08-07 21:54

@net forklarede:
> [...]
> købt bilen? Hænger vi så på den til evig tid, eller hvordan klarer man den

Hejsa
Ved ikke hvad det er for papirer du har udfyldt!
Men 1: Udfyld en erklæring om bortkomne nummerplader.(Så efterlyses
pladerne i din politikreds)
Du tager en kopi af slutseddel, samt kopi af ovennævnte erklæring.
Dette sender du til Centralregisteret for køretøjer.
Så skulle du gerne få
betalt vægtafgift (- 3 uger )tilbage fra salgsdatoen på slutsedlen.
Samtidig er du ikke mere registreret som ejer af køretøjet.
Dette virker!!
Been there ... done that.
Mvh
Niels Kallehauge

Fra : @net

Dato : 06-08-07 20:56

"Niels Kallehauge" var så venlig at skrive

> [...]
> betalt vægtafgift (- 3 uger )tilbage fra salgsdatoen på slutsedlen.
> Samtidig er du ikke mere registreret som ejer af køretøjet.

Mange tak for dit tip. Det lyder som måden at gøre det på. Det vil jeg lige
forfølge...

Mvh
Anette

Fra : alexbo

Dato : 06-08-07 21:11

"@net" skrev

> Mange tak for dit tip. Det lyder som måden at gøre det på. Det vil jeg
> lige forfølge...

På nedenstående link kan du printe en erklæring om bortkomne nummerplader.
Men jeg kan se i et andet indlæg at du har været på motorkontoret og der
forklaret sagen, så vær lidt forsigtig med hvad du skriver, så du ikke ender
i noget dokumentfalsk.
Som du kan se går erklæringen ud fra at man har bilen, men ikke pladerne.
Pladerne er jo heller ikke bortkommet, de sidder på bilen.

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/CB59B4E3-9226-4F95-8AF9-59B2E71EA60C/0/MO19_0707.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : @net

Dato : 07-08-07 08:08

> [...]
> Som du kan se går erklæringen ud fra at man har bilen, men ikke pladerne.
> Pladerne er jo heller ikke bortkommet, de sidder på bilen.

Tak for linket, men det er lige præcis sådan en blanket jeg har udfyldt.
Desforuden en blanket med alle de oplysninger jeg havde om manden osv, så
jeg har prøvet den vej...

Mvh Anette

Fra : alexbo

Dato : 07-08-07 09:30

"@net" skrev

> Tak for linket, men det er lige præcis sådan en blanket jeg har udfyldt.
> Desforuden en blanket med alle de oplysninger jeg havde om manden osv, så
> jeg har prøvet den vej...

Det er muligt du har prøvet, men vi kender ikke resultatet.

Vi mangler at vide om bilen er afmeldt, og det kan kun du selv finde
ud af.
Gå ned på motorkontoret og spørg, eller ring til din forsikring og spørg.
Helst motorkontoret, så kan du få en kvittering med "køretøjet afmeldt".

Det er lidt bekymrende at du ikke skriver at du har fået for forsikring og
vægtafgift retur, det kunne tyde på at bilen stadig er reg. i dit navn.

Det er meningsløst at foreslå det ene eller det andet, når man ikke ved om
du stadig står som ejer af en indregistreret bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : @net

Dato : 07-08-07 18:55

> Det er meningsløst at foreslå det ene eller det andet, når man ikke ved om
> du stadig står som ejer af en indregistreret bil.
>
> mvh
> Alex Christensen

Jeg står som ejer af bilen endnu!

Mvh
Anette

Fra : MFO

Dato : 07-08-07 19:52

@net wrote:

> Jeg står som ejer af bilen endnu!
>
> Mvh
> Anette

Hej Anette
Det lyder som om, der er gået et eller andet helt galt.
Den nævnte procedure virkede for mig. Jeg fik bilen afmeldt hos
motorkontoret (Aalborg) pga. manglende ejerskifte, og underskrev en
tilladelse, der gav politiet ret til at inddrage nummerpladerne.
Det tog ca. 2 måneder, hvor jeg i øvrigt havde politiet i røret
jævnligt, vedrørende "ballade" jeg havde lavet i "min" bil.
Jeg slap dog ikke for vægtafgiften i de 2 måneder.

--
Michael

Fra : alexbo

Dato : 07-08-07 22:41

"@net" skrev

> Jeg står som ejer af bilen endnu!

Jeg forstår det sådan at du har været på motorkontoret og de har fortalt dig
at din bil ikke er afmeldt, og stadig er indregistreret i dit navn og at du
stadig skal betale vægtafgift.
Så kører din bil rundt i dit navn uden forsikring.
Jeg vil foreslå at du får den bil afmeldt, det gør du på motorkontoret.

mvh
Alex Christensen

Fra : @net

Dato : 08-08-07 08:09

> [...]
> Så kører din bil rundt i dit navn uden forsikring.
> Jeg vil foreslå at du får den bil afmeldt, det gør du på motorkontoret.

Det var jo egentlig det jeg troede jeg havde gjort med den blanket om
bortkomne plader samt de 2 andre med tro og love og oplysninger på gutten
der har købt bilen. Min frustration går på at jeg bare ligger i een eller
anden bunke og venter på at blive behandlet. BÅDE hvad angår politiets
indgriben (klippe plader) og afmelding af nummerpladerne.

Det der lige har forvirret mig er begreberne "Centralregistret for
motorkøretøjer" og "motorkontoret". Så vidt jeg kan hitte, så har jeg gjort
hvad jeg skulle (omend lidt sent) - men hænger stadig på regningen. Jeg må
jo bare rykke dem og høre hvorfor de endnu ikke har behandlet min sag.

Mvh
Anette

Fra : alexbo

Dato : 08-08-07 09:20

"@net" skrev

> Det var jo egentlig det jeg troede jeg havde gjort med den blanket om
> bortkomne plader samt de 2 andre med tro og love og oplysninger på gutten
> der har købt bilen.

Der er også muligt, men du skriver ganske kort, "Jeg står som ejer af bilen
endnu!" og overlader det til os andre at gætte på hvordan du kan vide det.
Hvis det betyder at bilen ikke er afmeldt, skal du få det gjort, hvis det
betyder at den ikke er omregistreret men afmeldt behøver du ikke gøre noget.

Noget af den plads du brugt til at udtrykke dine frustrationer var bedre
brugt til at fortælle præcist hvad du har gjort og hvilken virkning det
havde.

Der er flere dunkle punkter.
Når du opsiger forsikringen burde forsikringsselskabet skrive en
slutopgørelse og returnere overskydende præmie.
Centralregistret burde skrive til dig at din bil ikke må være uforsikret og
enten skal der tegnes en ny forsikring eller pladerne afleveres.
Intet af dette omtaler du, så lige nu tror jeg din forsikring stadig er i
drift.

Dine nummerplader er meldt bortkommet, og du har skrevet en erklæring om at
bilen er solgt.
Det skulle betyde at du ikke længere står som ejer af en indregistreret bil,
men sådan er det muligvis ikke.
Du har tilsyneladende ikke fået en kvittering på at bilen er taget ud af
registrering.

Du kan nu vælge at undersøge sagen på motorkontoret og forsikringen, eller
du kan vente en uge for at se om en eller anden af parterne skriver til dig
at bilen er afmeldt, og returnerer overskydende beløb.

Hvis du går på motorkontoret så få en kvittering på at bilen er afmeldt.

mvh
Alex Christensen

Fra : @net

Dato : 08-08-07 18:36

> [...]
> Hvis det betyder at bilen ikke er afmeldt, skal du få det gjort, hvis det
> betyder at den ikke er omregistreret men afmeldt behøver du ikke gøre

Jeg har ringet til motorkontoret og de oplyser jeg stadig står som ejer!

> Noget af den plads du brugt til at udtrykke dine frustrationer var bedre
> brugt til at fortælle præcist hvad du har gjort og hvilken virkning det
> havde.

Som jeg har skrevet har jeg indgivet de 3 blanketter til politiet. Har ikke
helt styr på hvilke, da jeg ikke fik en kopi, men een om bortkomne
nummerplader og een med oplysninger om køber. Den sidste kan jeg ikke huske,
men mener det var noget med tro og love. Formentlig noget med at bilen er
solgt. Disse dokumenter bliver videresendt til købers politikreds som
overtager sagen.

> Der er flere dunkle punkter.
> Når du opsiger forsikringen burde forsikringsselskabet skrive en
> slutopgørelse og returnere overskydende præmie.

ER sket i februar måned. Forsikringen er ude af verden og bilen kører
uforsikret rundt og har gjort det siden februar.

> [...]
> enten skal der tegnes en ny forsikring eller pladerne afleveres.
> Intet af dette omtaler du, så lige nu tror jeg din forsikring stadig er i

Jeg har INTET hørt fra Centralregistret omkring forsikring, men er 100%
sikker på den af afmeldt hos forsikring med virkning fra februar.

> [...]
> at
> bilen er solgt.
> Det skulle betyde at du ikke længere står som ejer af en indregistreret

Nej, for blanketterne ligger i en bunke hos politiet med lavprioritet - de
bliver ikke behandlet med det samme (samt køber bor i en anden politikreds).
Så det er endnu ikke sket iflg det lokale motorkontor holder de "ferie i
juni, juli og august, så der kan godt gå lang tid endnu" - heraf min
frustration.

> Du har tilsyneladende ikke fået en kvittering på at bilen er taget ud af
> registrering.

Korrekt, og jeg kan heller ikke få een (lige nu), da opgaven har
lavprioritet og sagen er røget videre til købers politikreds som ligger et
godt stykke herfra, og telefonen er konstant optaget her. Har nu prøvet i 2
dage i åbningstiden! Mit lokale motorkontor kan kun oplyse at jeg står som
ejer og ikke hvor langt sagen er hos købers politikreds.

> [...]
> dig
> at bilen er afmeldt, og returnerer overskydende beløb.

Har nu ventet i 2 måneder tror ikke 1 uge gør en forskel. Derfor ønsker jeg
selv at kunne gøre noget konstruktivt. Ville egentlig helst selv hente
pladerne og indlevere dem, men er bange for at det bliver betegnet som
hærværk som en anden skriver. Desuden er det ikke en rar tanke med selvtægt,
for slet ikke at tale om hvad jeg gør hvis manden dukker op.

> Hvis du går på motorkontoret så få en kvittering på at bilen er afmeldt.

Ville jeg også gerne hvis jeg kunne. Men jeg ligger i en bunke, og havde
ikke fantasi til at forestille mig at det skulle være nødvendigt når man gik
til politiet at sørge for kopi af dokumenter. Er godt klar over at jeg selv
kunne ha undgået missæren, men det er jo lidt for sent at gøre om nu.

Mvh
Anette

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-08-07 19:44

On Wed, 8 Aug 2007 19:36:05 +0200, "@net"
> [...]

>hærværk som en anden skriver. Desuden er det ikke en rar tanke med selvtægt,
>for slet ikke at tale om hvad jeg gør hvis manden dukker op.

Har du fået en bekræftigelse fra motorkontoret på at der ikke er
forsikring på bilen ?

Hvis "nej", så få fat i det, eller få at vide hvor din bil er
forsikret (Det kunne jo være rart at vide om dit forsikringsselskab
har helt styr på tingene)

Hvis "ja" så:
Har du været på købers adresse og set efter om din bil holder der ?

Hvis den holder ved købers adresse så må et telefonkald til det
stedlige politi med oplysning om bilens reg. nr. og den manglende
forsikring være nok til at de sætter citronmånen til side og kommer ud
på adressen og fjerner nr. pladerne.

/Hans

Fra : @net

Dato : 08-08-07 20:08

"Hans Kjaergaard" skrev i en meddelelse > Har du fået en bekræftigelse fra
> [...]
>
> Hvis "nej", så få fat i det, eller få at vide hvor din bil er
> forsikret (Det kunne jo være rart at vide om dit forsikringsselskab

Nej, var ikke klar over at motorkontoret ligger inde med den oplysning også.
Vil da prøve at høre dem ad når jeg engang får fat i dem. Havde ikke
overvejet at forsikringsselskabet kunne have lavet bæ i den.

> Hvis "ja" så:
> Har du været på købers adresse og set efter om din bil holder der ?

Nej, køber bor et stykke herfra.

> [...]
> stedlige politi med oplysning om bilens reg. nr. og den manglende
> forsikring være nok til at de sætter citronmånen til side og kommer ud

Ja - der er snart ikke andet for. Der er vel bare det lille problem at bilen
ikke er blevet afmeldt endnu, og derfor er pladerne vel heller ikke
efterlyst, og spørgsmålet er om politiet så kommer. Papirerne er som jeg har
forstået det ikke blevet "behandlet" endnu. Jeg håber snart jeg kan få fat i
motorkontoret i hans politikreds så jeg kan få afklaret alt den her ballade.

> /Hans

Mange tak for indlæget. Får lige styr på om forsikringen har styr på deres
side af sagen også. Ved med sikkerhed at JEG har stoppet bilforsikringen.

Mvh
Anette

Fra : alexbo

Dato : 08-08-07 21:06

"@net" skrev

> Mange tak for indlæget. Får lige styr på om forsikringen har styr på deres
> side af sagen også. Ved med sikkerhed at JEG har stoppet bilforsikringen.

Det er lidt af et problem at man ikke er sikker på at det du skriver er
rigtigt

Jeg skriver.
"Der er flere dunkle punkter.
Når du opsiger forsikringen burde forsikringsselskabet skrive en
slutopgørelse og returnere overskydende præmie."

Og får følgende svar
[...]

Men nu kan jeg læse at du ved simpelthen ikke om forsikringen er ophørt.
Jeg tror ikke din forsikring er ophørt, det vil også forklare hvorfor du
ikke har hørt fra centralregistret.

Har du eller har du ikke fået en slutopgørelse fra forsikringen?

Det er muligt at du mener at det er alle andre der ikke har styr deres side
af sagen, men jeg vil foreslå at du ser nærmere på din side.

mvh
Alex Christensen

Fra : @net

Dato : 09-08-07 12:43

"alexbo" skrev

> Det er lidt af et problem at man ikke er sikker på at det du skriver er
> rigtigt

Forstår ikke hvorfor man ikke kan være sikker på det. Jeg har helt styr på
min side af sagen hvis man ser bort fra dårligt salg til slet person samt
manglende kopier fra anmeldelsen til politiet for længe siden.

> [...]
> "ER sket i februar måned. Forsikringen er ude af verden og bilen kører
> uforsikret rundt og har gjort det siden februar."

Forstår ikke hvad der er uklart du; spørger om slutopgørelse og overskydende
præmie, og jeg svarer at det har jeg fået i februar måned.

> [...]
>
> Men nu kan jeg læse at du ved simpelthen ikke om forsikringen er ophørt.
> Jeg tror ikke din forsikring er ophørt, det vil også forklare hvorfor du

Jeg har opsagt forsikringen hos forsikringsselskabet i januar, og har fået
en slutopgørelse i februar. For at være helt sikker har jeg lige kontaktet
forsikringsselskabet, og de har afmeldt forsikringen 11/1 2007. Så så vidt
jeg kan se har jeg fuldt styr på min side af sagen hvad forsikring angår.
Det har jeg heller aldrig været i tvivl om. Spørgsmålet var om
forsikringsselskabet har meldt videre til politiet (hvis det skal det) at
bilen ikke er forsikret, og det kan jeg jo ikke vide noget om... Det var
bare en tanke jeg fik da Hans Kjaergaard skrev indlægget. Sagen er at
tingene hvad angår forsikring åbenbart er iorden, men jeg har alligevel ikke
hørt fra Centralregistret.

> Har du eller har du ikke fået en slutopgørelse fra forsikringen?

Ja, jeg har modtaget opgørelse og fået penge retur. Forsikringen har
bekræftet at de ikke har noget med bilen at gøre mere.

> Det er muligt at du mener at det er alle andre der ikke har styr deres
> side af sagen, men jeg vil foreslå at du ser nærmere på din side.

Beklager jeg ikke kan formulere det så klart at du kan forstå hvad jeg
mener. Jeg forsøger at holde kommunikationen så simpel som muligt, sagen er
kompliceret nok for mig. Hvad kan jeg gøre mere selv på "min side"?
Forsikring er afmeldt. Pladerne er meldt bortkommet og politiet har fået de
oplysninger jeg har på køber!

> mvh
> Alex Christensen

Mvh Anette

Fra : alexbo

Dato : 09-08-07 13:26

"@net" skrev

> Jeg har opsagt forsikringen hos forsikringsselskabet i januar, og har fået
> en slutopgørelse i februar.
Godt, det var det jeg ville vide.

> [...]
>styr på min side af sagen hvad forsikring angår. Det har jeg heller aldrig
Næh, sikkert ikke og du skriver også du ikke er i tvivl, men det er først nu
du skriver at du har fået slutopgørelsen, så først nu er jeg lige så sikker.
Det gør det så meget mere besynderligt at du ikke har hørt fra
centralregistret, de får besked fra forsikringen om at forsikringen er
ophørt, og forlanger så nummerpladerne afleveret.

> Ja, jeg har modtaget opgørelse og fået penge retur. Forsikringen har
> bekræftet at de ikke har noget med bilen at gøre mere.
Det har vi så også brugt flere dage for at komme frem til.

> [...]
> er kompliceret nok for mig. Hvad kan jeg gøre mere selv på "min side"?
> Forsikring er afmeldt. Pladerne er meldt bortkommet og politiet har fået

Du kunne frem for bare at skrive forsikringen er afmeldt, skrive at det har
du en bekræftelse på.
Bilen burde også være afmeldt, og det har ikke noget med købers motorkontor
eller politistation at gøre.
Det er ikke ualmindeligt at en bilhandel ender på denne måde, men det er
usædvanligt at der er så mange løse ender.
Dit motorkontor burde have afmeldt bilen, derved kommer nr.pladerne på
listen over nr.plader der skal inddrages, lige som nummerplader fra biler
der er udeblevet fra syn, ikke har betalt vægtafgift, og ikke har betalt
forsikring.
Lige præcis i sidste bunke ville din bil havne, og der undrer mig det er
undgået.
Så vil enhver tilfældig patrulje pille pladerne af bilen når de ser den, men
når bilen ikke er afmeldt og centralregistret ikke har efterlyst dem p.g.a.
manglende forsikring, kan bilen køre uantastet rundt.

Jeg synes du skal gå ned på dit motorkontor igen, tage din bekræftelse på
afmeldt forsikring med, og så "forlange" den bil afmeldt.

Alternativet er den anden vej, hent de nummerplader og aflever dem selv på
motorkontoret, så bliver den med sikkerhed afmeldt.

mvh
Alex Christensen

Fra : @net

Dato : 09-08-07 15:56

"alexbo" skrev

snip

> [...]
> Det er ikke ualmindeligt at en bilhandel ender på denne måde, men det er
> usædvanligt at der er så mange løse ender.

Har været i kontakt med Politiet i hans politikreds nu og talt med betjenten
der har sagen. Han er lige så forundret, men siger at alt er gjort efter
bogen. Han forstår heller ikke at jeg har fået ny opkrævning på vægtafgift.
Han mente det burde være gået automatisk til Centralregistret.

> [...]
> men når bilen ikke er afmeldt og centralregistret ikke har efterlyst dem
> p.g.a. manglende forsikring, kan bilen køre uantastet rundt.

Hvorfor den ikke er afmeldt ved jeg ikke, som sagt er tingene gjort efter
bogen. Politiet har gjort forsøget på at klippe pladerne, men manden (som
iøvrigt er kendt som bil-fusker af politiet) er åbenbart ikke at træffe,
ligesom bilen er fraværende.

> Jeg synes du skal gå ned på dit motorkontor igen, tage din bekræftelse på
> afmeldt forsikring med, og så "forlange" den bil afmeldt.

Vil undersøge om man kan det uden hverken registreringsattesten eller
pladerne. Har desværre først læst dit indlæg efter jeg talte med
motorkontoret.

> Alternativet er den anden vej, hent de nummerplader og aflever dem selv på
> motorkontoret, så bliver den med sikkerhed afmeldt.

Hvis politiet ikke kan træffe ham hjemme gør jeg nok heller ikke. Det er en
lang tur at tage forgæves. Og der ser endelig ud til at være kommet lidt
skred i tingene, så jeg håber på det bedste, og er blevet lidt mindre
frustreret.

Mvh
Anette

Fra : alexbo

Dato : 09-08-07 16:31

"@net" skrev

> [...]
> en lang tur at tage forgæves. Og der ser endelig ud til at være kommet
> lidt skred i tingene, så jeg håber på det bedste, og er blevet lidt mindre

Godt,
alene det at der er gjort noget og der ser ud til at ske noget, og du nu har
en større indblik i sagen, gør det lidt bedre.
Frustrationer er jo når man synes man ingen indflydelse har på hvad der
sker.

Efter mening har du nu også forhindret de værste skader, nemlig at du kunne
drages til ansvar for hvad din bil lavede, ved ikke at have forsikring og
ved at være passiv.

mvh
Alex Christensen

Fra : @net

Dato : 09-08-07 16:52

"alexbo" skrev

> [...]
> har en større indblik i sagen, gør det lidt bedre.
> Frustrationer er jo når man synes man ingen indflydelse har på hvad der

Præcis. Man føler sig uretfærdigt behandlet og føler at dem der skal hjælpe
ikke gør det. Hvis man ikke selv kan gøre noget er det frustrerende. Nu har
jeg fået indsigt i hvad der sker og hvad jeg selv kan gøre.

> Efter mening har du nu også forhindret de værste skader, nemlig at du
> kunne drages til ansvar for hvad din bil lavede, ved ikke at have
> forsikring og ved at være passiv.

Det håber jeg, og jeg håber også at jeg som jeg har fået at vide kan anmode
Centralregistret om tilbagebetaling af vægtafgift.

> mvh
> Alex Christensen

Mange tak for hjælpen. På trods af lidt kommunikationsvanskeligheder har det
været inspirerende og rart med sparring.
Mvh
Anette

Fra : alexbo

Dato : 09-08-07 18:44

"@net" skrev

> Mange tak for hjælpen. På trods af lidt kommunikationsvanskeligheder har
> det været inspirerende og rart med sparring.

Selv tak, og i lige måde.

mv
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-08-07 11:29

Hans> On Wed, 8 Aug 2007 19:36:05 +0200, "@net"
Hans> <kaasing@fjernmig.hotmail.com> wrote:

-snip-
Hans> Hvis "ja" så: Har du været på købers adresse og set efter om
Hans> din bil holder der ?

Hans> Hvis den holder ved købers adresse så må et telefonkald til
Hans> det stedlige politi med oplysning om bilens reg. nr. og den
Hans> manglende forsikring være nok til at de sætter citronmånen
Hans> til side og kommer ud på adressen og fjerner nr. pladerne.

At de sætter citron-månen til side og udfører deres job? Det vil jeg
se, før jeg tror det

Men jeg ville også gøre forsøget. De må da have nogen patruljer der
alligevel kan slå et smut forbi adressen, når de nu har fået disse
oplysninger.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : @net

Dato : 09-08-07 15:41

"Martin "Jørgensen"" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men jeg ville også gøre forsøget. De må da have nogen patruljer der
> alligevel kan slå et smut forbi adressen, når de nu har fået disse

Så har jeg haft kontakt med politiet, og de ER på sagen. Han er åbenbart
kendt i området for at købe biler uden at omregistrere, så det har været
vejen forbi før uden held. Han og bilen er aldirg hjemme. Politibetjenten
jeg talte med kunne heller ikke forstå at Centralregistret har været tavs i
denne sag, men nu får jeg tilsendt en kopi at de dokumenter jeg har udfyldt
og så indsender jeg dem og ser hvad der sker. Når man endelig er i kontakt
med dem er de meget hjælpsomme!

Så om citron-månen bliver sat til side skal jeg ikke kunne sige, men jeg har
talt med 2 utroligt søde betjente som lovede at de ville sætte ind igen mod
manden. Så jeg vælger at tro på ordensmagten og håber at jeg har ret. Måske
man skulle sende dem en citron-måne?

Mvh
Anette

Fra : urlex

Dato : 06-08-07 14:00

On 5 Aug., 23:54, Niels Kallehauge <Fuck@all_spam.dk> wrote:
> [...]
> betalt vægtafgift (- 3 uger )tilbage fra salgsdatoen på slutsedlen.
> Samtidig er du ikke mere registreret som ejer af køretøjet.

Enig - Sådan skal du gøre. Jeg var også naiv og handlede bil en fredag
aften, køber lovede højt og helligt at omregistrere bilen mandag. Jeg
havde heldigvis lavet en slutseddel efter FDM og påført købers CPR-nr.
efter sygesikringsbevis/kørekort og det er vigtigt, køber underskrev,
trods kom vægtafgiften til mig efter 3-uger. Jeg sendte den retur med
kopi af slutseddelen, men slap ikke med at betale for 20-dage.
Forsikringen havde fået kopi af slutseddelen, fordi køber kunne ikke
overtage min LB-forsikring. Sidst jeg solgte bil var i dagslys og
fulgte selv med hen på motorkontoret, betalingen der var i
bankudskrevet check gik jeg bagefter i banken med, men det betød også
at det foregik på en "sygedag" arbejdsmæssigt ellers skulle dagen have
været taget af flexen. vh urlex

Fra : alexbo

Dato : 06-08-07 16:01

"urlex" skrev

>men det betød også at det foregik på en "sygedag" arbejdsmæssigt ellers
>skulle dagen have
>været taget af flexen.

Tja, nogen snyder sælgeren andre snyder arbejdsgiveren.

mvh
Alex Christensen

Fra : El Trabajador

Dato : 07-08-07 16:40

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i

> "urlex" skrev

> Tja, nogen snyder sælgeren andre snyder arbejdsgiveren.

Arbejdsgiveren lægger jo sin klamme hånd på det meste af ens tid, så der
ikke er tid og kræfter til meget andet end at gå på arbejde her i livet.

Arbejd mindre - lev mer'
--
El Trabajador

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-08-07 17:10

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Arbejd mindre - lev mer'

Så er der dem der går på arbejde for at slappe af

Fra : Spang

Dato : 06-08-07 15:42

> [...]

> nattens mulm og mørke klippe pladerne af bilen, eller endnu værre stjæle
> den og så få tilsendt nye registreringspapirer (på VORES bil må det vel

Jeg var ude for det samme med en scooter, hvor personen
også "glemte" at omregistrere. Den sidste samtale jeg havde
med damen på motorkontoret hvor jeg også udfyldte en
anmeldelse som du har gjort, endte faktisk i præcis den
retning som du "spøger" med her.

Da jeg efter flere forsøg på at få en eller anden for accept
af selvtægten eller måske nærmere en forklaring på konsekvensen
hvis jeg blev opdaget/ødelagde noget, og jeg møjsommeligt havde
overbevist hende om at jeg ikke ville/kunne smadre manden og
ikke ville ødelægge scooteren sagde hun ganske enkelt.:

"Tja, jeg har været her i 30 år, og vi har aldrig nogensinde
brugt tid på opklare et par indleverede plader"

Tak, samtale slut

Jeg tog derud med et par svensk-nøgler og prøvede at ta'
pladerne af, men skruerne var simpelthen for rustne. For ikke
at ha' gået forgæves gik jeg ind til manden og fik en ansigt
til ansigt-snak om mit problem. Og jo, jeg var vred.

Dagen efter ringede han og fortalte det var ordnet.

Spang

Fra : Spang

Dato : 06-08-07 15:46

"Spang" <øøøæøø@øæøå.dk> skrev

> Jeg tog derud med et par svensk-nøgler og prøvede at ta'
> pladerne af, men skruerne var simpelthen for rustne.

OBS! Havde jeg taget en skruetrækker med var det nok
gået, da der skal bruges 1 af begge. Det var bare en detalje
hvis i nu selv skulle ta' på tur.

Husk planlægning

Spang

Fra : @net

Dato : 06-08-07 20:54

> OBS! Havde jeg taget en skruetrækker med var det nok
> gået, da der skal bruges 1 af begge. Det var bare en detalje
> [...]

Rart med lidt first-hand-experience *LOL*

Vil huske det med svensknøgle OG skruetrækker... Tak for tippet. Tror dog
jeg lige prøver det venlige tip fra Niles Kallehauge. Ville ikke bryde mig
om at stå ansigt til ansigt med gutten. Er vist så gal i skralden at det
ikke fører til andet end et blåt øje til mig selv.

/Anette

Fra : @net

Dato : 09-08-07 16:02

"Spang" skrev

Snip

> [...]
>
> "Tja, jeg har været her i 30 år, og vi har aldrig nogensinde
> brugt tid på opklare et par indleverede plader"

Spurgte politibetjenten på motorkontoret (som jeg endelig har fundet) som er
sat til at hente pladerne om det var ulovligt selv at hente dem i min
situation, og det mente han bestemt ikke det var! Så der ville nok ikke ha
været nogen sag at opklare

Mvh
Anette

Fra : @net

Dato : 06-08-07 21:09

Hej igen

Har lige læst svar fra en jurist fra FDM:

"Det normale resultat af at indlevere en tro og love erklæring, om
videresalg af et køretøj, er at man bliver slettet som betalingsforpligtet i
Centralregisteret. Det undrer mig derfor at i efter at have afleveret disse
blanketter hos politiet nu har fået en regning igen.

Jeg vil anbefale jer at kontakte jeres lokale motorkontor, for at få rede på
hvad der er årsag til den nylige regning. Og så i kan få rettet
oplysningerne i centralregistreret, for at undgå flere regninger.

Såfremt i kan komme i kontakt med køberen af bilen, er der adgang til, at
kræve erstatning for den periode i har betalt for bilen, efter at han skulle
have omregistreret bilen. Dette gøres ved at i finder frem til det beløb i
har betalt for meget, og sender køberen et brev med den opgørelse, samt krav
om, at han godtgør jer disse omkostninger, der er hans ansvar. "

Nå - jeg må jo bare kontakte de offentlige instanser igen og forhøre mig om
hvorfor jeg igen bliver opkrævet pengene når det åbenbart ikke ER mig der
hænger på dem efter at jeg har udfyldt blanketterne.

Mange tak til alle herinde for både gode råd, og deling af egne erfaringer.
Det er nemmere for mig når jeg har noget konkret at sige til politiet,
istedet for bare "det synes jeg er urimeligt".

Mvh
Anette