Super Dårlig behandling hos SHG! langt
Fra : Brian Olesen

Dato : 04-08-07 01:47

Hejsa
Hvordan står man egentlig som forbruger i følgende situation?

Jeg købte i december 2006 en maskine hos Shg, som fra starten af har udvist
en meget problematisk tendens til at genstarte spontant på alverdens
ubelejlige tidspunkter.
Maskinen er købt hos Shg.dk og bruges af en dreng, som er en ret seriøs
gamer og som ikke rigtig kan forstå hans nye computer skal ødelægge hans
chancer imod andre spillere, når den sådan genstarter i tide og utide midt i
online-spillene, eller når han går på nettet.
Problemet opstår især i spillet counter strike condition 0 og også når man
forlader et spil og starter Explorer for f.eks. at gå på nettet. Som sagt er
der tale om hyppige genstarter og Windows samt diverse drivere er forsøgt
geninstalleret i alverdens variationer adskillige gange med samme nedslående
resultat.

Shg's i øvrigt venlige supportere har anbefalet mig at køre forskellige
tests. Desværre består maskinen disse tests, men det rokker ikke ved, at den
er hamrende ustabil efter længere tids brug.

Her er så maskinens sygehistorie:
Maskinen blev d. 10 Juni 2007 første gang indsendt til Shg via post Danmark.
Det lykkedes postvæsenet at smadre cd romdrevet samt fronten på kabinettet
og det skulle tage shg og post Danmark indtil sidst i juli inden man syntes
jeg skulle have en såkaldt repareret maskine retur.
Desværre var der ikke gjort noget ved det oprindelige problem med at
maskinen genstarter spontant, så vi besluttede at sende den ned til shg igen
med uforrettet sag.

Shg har igennem sagen efter min mening begået en række fejl. F.eks. har de
sjusket med afrapporteringen og rma-numrene så jeg i dag står med 3
afsluttede rma sager og hvor jeg først i dag har kunnet læse en rapport om
hvad de lavede tilbage i juli. F.eks. har de en intern regel der siger, at
en rma-sag skal være afsluttet inden 20 arbejdsdage, hvilket slet ikke har
været tilfældet i denne sag.

Nå men enden på historien er indtil videre, at jeg i dag er blevet
faktureret for 580 kr. for at have indsendt en maskine, som shg mener ikke
har nogen fejl.

Hvad gør jeg nu?

Jeg synes faktisk det er både temmelig ærgerligt og også særdeles urimeligt,
at man skal smide 5000 kr. ud af vinduet plus diverse udgifter til
forsendelse for en maskine, der åbenbart ikke virker som den skal.

Vi har til sammenligning købt en anden maskine nogle måneder senere hos
Compumail og denne pc fungerer bare upåklageligt modsat denne her
upålidelige Gameline fra Shg.

De modtog min maskine i dag ca. hal fem, hvor de faktisk var på vej ud af
døren til fyraften og alligevel har de åbenbart nået at teste den og
erklærer den fejlfri her til aften, for de har i hvert fald allerede i dag
sendt den retur med henvisning til deres rapport fra 17. juli og så i øvrigt
med denne hersens flotte regning på de 580 kr. for ulejligheden. Det virker
lidt usandsynligt, at man kan nå at teste en maskine igennem fra kl. ca. 17
og til godt 22-tiden her til aften, hvor den sidste mail er fra. Nå hvad ved
jeg. Tvivler endvidere på, at Post Danmark har accepteret at modtage
maskinen til afsendelse så sent.

Hvordan er mulighederne for at hæve købet efter denne dårlige behandling og
bør jeg af hensyn til mine klagemuligheder undlade at modtage computeren,
når posten banker på nu på mandag med en computer man har valgt ikke at
repparere?

Jeg har aldrig oplevet Shg opfører sig så urimeligt, når noget af det de
sælger ikke virker efter hensigten. Jeg har f.eks. på et tidspunkt uden
problemer fået byttet et tastatur, der var defekt da jeg pakkede det ud, så
det undrer mig, at man ikke blot erstatter maskinen med noget der virker.

Selvfølgelig er Windows og alle spil, programmer på maskinen lovlige
originaler og drivere bios og den slags er i nyeste hwcl-certificerede
udgaver.

Jeg vil i hvert fald, på det kraftigste her i gruppen advarer imod, at man
sætter sine penge i en computer fra Shg, hvis man ikke efterfølgende kan
bruge maskinen som forventet.

Jeg ved da godt, at Windows ikke er 100 % fejlfri og at spil kan fejle osv.
men dette her er en situation der let kan genskabes og som næsten forekommer
hver gang maskinen benyttes i mere end en time. Selv tror jeg det enten er
strømforsyningen der er for lille, eller harddisken, der er defekt, da denne
har sagt ret sjovt nogle gange.

Hvordan ta'r man fat i dette her rent juridisk og hvilke muligheder er der,
for at ende op med enten en brugbar computer, eller pengene retur? Jeg er
helt klar til en retssag, hvis der er bare en rimelig sandsynlighed for at
vinde den. Man gider ikke blive trynet af et stort postordrefirma bare fordi
de ligger i nærheden af Århus, så det ikke lige er så let, at gå ned og
konfrontere dem med problemet, når man selv bor mere end 100 km. derfra.

Jeg siger på forhånd tak og gode råd modtages med stor glæde.

Mvh. Brian

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 07:53

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Hvordan står man egentlig som forbruger i følgende situation?

Helt uden jura: Du kan downloade et program, BurnIn Test, der kan teste
maskinen lige så længe du lyster. Det kan hentes gratis på nettet. Måske du
kan fremprovokere fejlen med denne?

Mht din bemærkning om indlevering til postdk: de har sandsynligvis skrevet
mailen et stykke tid efter den er afsendt, men de har faktisk en ret sen
afpostning (jeg kan ikke længere huske det eksakte tidspunkt), så det skal
du tage for pålydende.
Held og lykke,
Tommy

Fra : Rasmus

Dato : 04-08-07 09:24

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg købte i december 2006 en maskine hos Shg, som fra starten af har
> udvist en meget problematisk tendens til at genstarte spontant på

Er det en maskine i har købt af dem samlet eller har i købt løsdele og selv
samlet dem?
I kan jo ikke skyde skylden på dem hvis strømforsyningen er for lille hvis i
nu f.eks har skiftet grafikkortet selv. (et godt grafikkort til spil æder
nemt 150 watt)

OT
Har du prøvet at se om der er nogle fejl i "Event Viewer" ??

I kan også prøve det her -> Control Panal -> System -> Advanced -> Startup
and Recovery -> fjern flue ben med "Atuomatically restart"

/Rasmus

Fra : Brian Olesen

Dato : 04-08-07 10:09

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I kan jo ikke skyde skylden på dem hvis strømforsyningen er for lille hvis
> i nu f.eks har skiftet grafikkortet selv. (et godt grafikkort til spil

Jeps deres såkaldte gameline serie skulle være en serie velegnet til spil.

> OT
> Har du prøvet at se om der er nogle fejl i "Event Viewer" ??

Nej ikke endnu.

> I kan også prøve det her -> Control Panal -> System -> Advanced -> Startup
> and Recovery -> fjern flue ben med "Atuomatically restart"

Ja det ved jeg og er gjort. Jeg har faktisk sendt en stopkode ned til dem,
som de ikke vidste hvad de skulle bruge til noget.
De har åbenbart ikke kendskab til at aflæse bethydningen af disse.

Men det kan da ikke være min opgave som køber, at skulle bevise disse her
ting i garantiperioden?

Mvh. brian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-08-07 11:25

On Sat, 4 Aug 2007 11:09:14 +0200, "Brian Olesen" <nomail@please.dk>
wrote:

>"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hvornår klagede du første gang til sælger ?

>Jeps deres såkaldte gameline serie skulle være en serie velegnet til spil.
Det er lidt svært at se hvad du svare på her, prøv igen: "købt samlet
eller købt som løsdele og selv samlet dem" ?

>Nej ikke endnu.
Det er næsten en forudsætning før man anklager nogen (hw/sw,
specifikke dele) at man har kigget grundigt i denne.

>Men det kan da ikke være min opgave som køber, at skulle bevise disse her
>ting i garantiperioden?
Har du da garanti på maskinen ?

Du forveksler vel ikke reklamationsret med garanti ?

/Hans

Fra : Brian Olesen

Dato : 04-08-07 22:14

> [...]
> specifikke dele) at man har kigget grundigt i denne.

> Har du da garanti på maskinen ?
>
> Du forveksler vel ikke reklamationsret med garanti ?

Jeg sikrede mig, at maskinen blev indleveret første gang indenfor
garantiperioden. Maskinen er jo ikke blevet repareret i forhold til
garantien og da problemet stadig eksisterer så gælder garantien vel indtil
der kommer en afklaring på problemet?

Mvh. Brian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-08-07 22:31

On Sat, 4 Aug 2007 23:13:30 +0200, "Brian Olesen" <nomail@please.dk>
wrote:

> [...]
>der kommer en afklaring på problemet?

Du forveksler vel ikke reklamationsret med garanti ?
Er der en specifik garanti på maskinen ?

/Hans

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-08-07 14:37

> Du forveksler vel ikke reklamationsret med garanti ?
> Er der en specifik garanti på maskinen ?

Nej men det gør du da vist.
Det første halve år er der garanti på en varer hvorefter man det resterende
halvandet år overgår til reklamationsret, som jo stiller køber noget
svagere.

Mvh. brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-07 15:10

Brian Olesen skrev:

> Nej men det gør du da vist.

Nej, det gør han nu ikke (men jeg findes hans insisteren noget
overdreven).

> Det første halve år er der garanti på en varer hvorefter man det resterende
> halvandet år overgår til reklamationsret, som jo stiller køber noget
> svagere.

Det er forkert på to måder:

Loven sikrer kun en forbruger reklamationsret - *ikke* garanti. I
markedsføringsloven står der specifikt at ordet "garanti" kun må
bruges over for en forbruger hvis sælger stiller køber væsentligt
bedre end købeloven.

Reklamationsfristen falder i to afdelinger: I de første seks
måneder har sælger som udgangspunkt bevisbyrden for at en opstået
fejl ikke er en mangel som han skal udbedre. I de næste atten har
køber bevisbyrden for at fejlen er en mangel (var til stede ved
købet - evt. skjult).

I praksis er forskellen på de to perioder ligegyldig. Det var kun
da loven var ny, at mange firmaer opførte sig som pattebørn og
prøvede at slippe afsted med ikke at respektere en reklamation
hvis der var gået mere end seks måneder.

Der er mange der kalder de første seks måneder for en garanti,
men det er altså forkert.

--
Bertel

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-08-07 22:55

> [...]
> hvis der var gået mere end seks måneder.
>
> Der er mange der kalder de første seks måneder for en garanti,

Hejsa Berthel.
Tak for fortolkningen. Det var vist osse noget i den retning jeg mente.

Mvh. brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-07 23:23

Brian Olesen skrev:

> Tak for fortolkningen. Det var vist osse noget i den retning jeg mente.

I forbrugergruppen havde jeg også højst rettet dig i en fodnote,
men vi er i juragruppen.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 07-08-07 08:29

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> hvis der var gået mere end seks måneder.
>
> Der er mange der kalder de første seks måneder for en garanti,

Det er en fornøjelse at få reglerne lagt frem så klart og tydeligt og på
læseligt dansk.

Bjarne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-08-07 15:18

On Mon, 6 Aug 2007 15:37:01 +0200, "Brian Olesen" <nomail@please.dk>
wrote:

> [...]
>Det første halve år er der garanti på en varer hvorefter man det resterende
>halvandet år overgår til reklamationsret, som jo stiller køber noget
Læs og forstå købeloven og kom så igen.
Hint: Du har misforstået noget omkring garanti og reklamationsret.

/Hans

Fra : Andy

Dato : 05-08-07 13:28

> [...]
> garantiperioden. Maskinen er jo ikke blevet repareret i forhold til
> garantien og da problemet stadig eksisterer så gælder garantien vel indtil

Der er lovpligtig REKLAMATIONSRET på 24 mdr, og der er GARANTI, som er en
aftale som stiller kunden BEDRE end den lovpligtige REKLAMATIONSRET.

Du taler om garanti/garantiperioden, og det forvirrer folk fordi det ikke er
det samme som reklamationret. Hvis du har garanti på produktet, så bør du
nok lige forklare hvad garantivilkårerne er.

Andy

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-08-07 14:39

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det samme som reklamationret. Hvis du har garanti på produktet, så bør du
> nok lige forklare hvad garantivilkårerne er.

Ok. Jamen så har jeg da nok misforstået noget. Jeg har da hørt, at man det
første halve år altid har en udvidet garanti, hvor det er sælger der skal
bevise, at man evt. har benyttet vareren forkert eller noget. Men jeg ta'r
åbenbart fejl?

Mvh. brian

Fra : Rasmus

Dato : 04-08-07 17:38

> [...]
> De har åbenbart ikke kendskab til at aflæse bethydningen af disse.
>
> Men det kan da ikke være min opgave som køber, at skulle bevise disse her

Hvis du kan finde ud af hvad der er galt og påpege fejlen er der større
chance for at de retter den.....
Det nemmeste er hvis du kan reproducere fejlen igen og igen på en nem måde
(altså ikke ved at spille counter stike i 7 timer).

Det kan også være lige netop dit grafikkort eller bundkort har kendte
problemer, prøv at søge på google om andre har haft problemer.

/Rasmus

Fra : Brian Olesen

Dato : 04-08-07 22:22

> [...]
>
> Det kan også være lige netop dit grafikkort eller bundkort har kendte
> problemer, prøv at søge på google om andre har haft problemer.

Ok. Men alt dette forusætter jo, at jeg vælger at tage den defekte maskine
retur, når den kommer med posten på mandag.
Jeg vil simpelthen bare ikke betale de knap 600 kr. og så måske skulle bruge
10 arbejdstimer på selv at dokumentere fejlen. Jo jeg er vel sådan set selv
en slags it-ekspert og kender alle de almindelige faldgrupper, men som køber
behøver man vel ikke være super it nørt. Det må da være nok at kunne
konstatere, at maskinen fejler regelmæssigt og så må det vel være op til
sælger at løse problemet. Det forventes jo heler ikke, at folk begynder i
hundredevis af eksperimenter på deres nyindkøbte bil, hvis der er noget der
ikke virker ved denne?

Det er pænt af dig, at komme med alle mulige tekniske løsningsforslag, men
det er juradelen i dette her spørgsmål der interesserer mig, ikke så meget
den tekniske del, da jeg jo selv har set maskinen chrashe så mange gange,
som den gør ved helt almindelig brug og derfor mener jeg, at jeg har købt et
defekt og ubrugeligt produkt hos Shg.

Alle de andre maskiner i husstanden kører fint de nævnte programmer, som der
jo i øvrigt ikke er noget odiøst og specielt ved. Det er et asus bundkort og
et geforce 79xx grafikkort mener jeg, så det er jo ikke det rene
discount-skrammel der er tale om.
Men som sagt mener jeg, at bevisbyrden og de mere tekniske finurligheder
ligger hos sælger og ikke køber. Er der mon nogen her i gruppen der ved,
hvilke sager der danner præcedens på dette område?

Mvh. brian
Mvh. brian

Fra : N_B_DK

Dato : 05-08-07 03:02

> [...]
> set maskinen chrashe så mange gange, som den gør ved helt almindelig
> brug og derfor mener jeg, at jeg har købt et defekt og ubrugeligt

Nu har du vel prøvet med en reinstallation ikke ? mange test program
afvikler man fra en boot cd, og derved opdages OS relaterede fejl ikke, (og
man undgår at skulle få fat i kunden for evt kode osv).

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-08-07 14:40

> [...]
> afvikler man fra en boot cd, og derved opdages OS relaterede fejl ikke,
> (og man undgår at skulle få fat i kunden for evt kode osv).

Nej.
Jeg har prøvet mange reinstallationer.
Jeg har prøvet mange forskellige drivere og kombinationer af disse. Det er
stadig det samme.

Mvh. brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-07 11:09

Brian Olesen skrev:

> [...]
> behøver man vel ikke være super it nørt. Det må da være nok at kunne
> konstatere, at maskinen fejler regelmæssigt og så må det vel være op til

Så enkelt er det ikke. Sælgers pligt til at udbedre træder kun i
kraft hvis der er en fejl på maskinen. Hvis han ikke kan
konstatere denne, så udbedrer han naturligvis ikke noget som
helst.

Købelioven siger noget om bevisbyrden når der foreligger en fejl,
men den siger ikke noget om situationen hvis der diskuteres om
der overhovedet er en fejl. Det er købers pligt at bevise *at*
der er en fejl, for uden det bevis træder hans mangelsbeføjelser
slet ikke i kraft.

Det er så et praktisk problem når det er en periodisk fejl. Jeg
ved ikke hvordan man løser det.

> Det forventes jo heler ikke, at folk begynder i
> hundredevis af eksperimenter på deres nyindkøbte bil, hvis der er noget der
> ikke virker ved denne?

Jo da. Hvis sælger kun kan konstatere at bilen er velfungerende
på alle punkter, så sender han den tilbage til køber på dennes
regning.

> den tekniske del, da jeg jo selv har set maskinen chrashe så mange gange,
> som den gør ved helt almindelig brug og derfor mener jeg, at jeg har købt et
> defekt og ubrugeligt produkt hos Shg.

Der er nok ikke andet at gøre end at forsøge at lave en aftale om
at sønnike spiller Counter Strike i sælgers baglokale til fejlen
viser sig?

> Men som sagt mener jeg, at bevisbyrden og de mere tekniske finurligheder
> ligger hos sælger og ikke køber.

Det gør den ikke. Købeloven siger bl.a.:

   § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel,
   har køberen valget mellem [...]

Skrevet på en lidt anden måde (min egen):

   § 78. Hvis salgsgenstanden lider af en mangel,
   har køberen valget mellem [...]

M.a.o. hvis den *ikke* lider af en mangel, har køber ingen
specielle krav, og derfor ligger bevisbyrden hos ham.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 05-08-07 12:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> slet ikke i kraft.
>
> Det er så et praktisk problem når det er en periodisk fejl. Jeg

Er der andre som ved noget om det?

Det er indlysende, at en reparatør må give op over for en fejl, der ikke
viser sig på værkstedet. Jeg har selv oplevet den slags ærgrelser med
især Fona, og oplevelserne er forbundet med lange perioder, hvor man
undværer et apparat og derefter frustrationerne over at de ikke kan
finde ud af det.

Men har forbrugeren ingen mulighed for at forsvare sig juridisk imod
påstande om falsk anmeldelse, som medfører økonomisk krav imod forbrugeren?

Et indlysende eksempel kunne være en computer med et løst stik på
bundkortet, som giver forbindelse igen efter transporten og kommer helt
på plads ved at reparatøren rykker i ledningerne.
I den situation findes ingen beviser hverken for eller imod anmeldelsen.

Bjarne

Fra : N_B_DK

Dato : 06-08-07 08:00

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message

> Et indlysende eksempel kunne være en computer med et løst stik på
> bundkortet, som giver forbindelse igen efter transporten og kommer
> helt på plads ved at reparatøren rykker i ledningerne.

Periodiske fejl er ikke sjove at fejlsøge på, og kunden fatter ikke hvorfor
det tager længere tid at teste, lavede en computer til en kammerat, og hos
mig kørte den perfekt, men straks den kom ud til ham genstartede den på de
mest underlige tidspunkter, han kom så ned til mig med den igen, og her var
der ingen problemer, efter en del fejlsøgning, viste det sig at det var hans
netspænding der varierede ganske meget, efter en UPS blev sat foran, kørte
maskinen som den skulle.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-08-07 13:19

> [...]
> viste det sig at det var hans netspænding der varierede ganske meget,
> efter en UPS blev sat foran, kørte maskinen som den skulle.

Det burde ikke kunne ske. Der er sådan set kun 2 muligheder:

1. El-værket overholder ikke kravene til spændingskvalitet iht. Europanorm
50160.
2. Computeren overholder ikke kravene til CE-mærkning og må derfor ikke
sælges inden for EU.

Jeg hælder mest til 2

Fra : N_B_DK

Dato : 06-08-07 17:09

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> Europanorm 50160.
> 2. Computeren overholder ikke kravene til CE-mærkning og må derfor

Computeren er en saml selv maskine, og det er 1 der er svaret, det kunne
tydeligt ses i loggen fra UPSén.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-08-07 17:49

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Computeren er en saml selv maskine,

Ændre ikke ved at PSUen skal overholde kravene til CE-mærkning for at den må
omsættes inden for EU.

> og det er 1 der er svaret, det kunne tydeligt ses i loggen fra UPSén.

Så er det jo bare at tage fat i de forsyningsselskab, som leverer el, får de
har pligt til at overholde kravene i Europanorm 50160.

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-08-07 14:47

> Så enkelt er det ikke. Sælgers pligt til at udbedre træder kun i
> kraft hvis der er en fejl på maskinen. Hvis han ikke kan
> konstatere denne, så udbedrer han naturligvis ikke noget som
> helst.
Hmm men er der slet ikke nogen precedens?
Jeg mener i andre forretninger har det sgu ikke været noget problem at få
repareret eller ombyttet noget, hvis det var defekt. Der står vel ikke i
købeloven, at man skal hyrer 5 konsulentfirmaer og et par ekstra for at være
på den sikre side, for at bevise, at en computer ikke fungerer
tilfredsstillende.
Køber er jo stadig den svage part i sagen, så vidt jeg er bekendt.
Eneste måde man kan bevise det på er jo nærmest ved at videoovervåge
spilleren og det dur jo heller ikke, da man jo så bare kunne fuske med
strømmen.
I hvert fald kender jeg personligt adskillige sager, hvor retten har afgjort
den slags (dog ikke computere-ting) til købers fordel.

Det er efter min mening særdeles dumt, af et af landets største
postordrer-firmaer, at behandle en ellers god kunde på denne måde. Jeg har
lagt rigtig mange tusinde i deres forretning og som sagt tidligere ellers
fået en okay service fra dem.
Så hvis nu jeg kan få kontant til at vise sådan en genstart eller 2 når man
f.eks. går på nettet, jamen så tror jeg godt nok det bli'r en dårligere
forretning for shg end at erstatte min defekte maskine med en ny.

Jeg har i dag talt med en advokat, som klart mener der er en god sag og nu
kører vi så på med krum hals.

Tak for både snakken og skæpsissen. Men i andre gider nok heller ikke smide
6000 kr. efter noget, som I så efterfølgende finder ud af ikke lever op til
forventningerne man har til et helt nyt produkt.

Mvh. brian

Fra : Jan Eliasen

Dato : 05-08-07 12:50

On Sat, 4 Aug 2007 02:46:48 +0200, "Brian Olesen" <nomail@please.dk>
wrote:

>Hvordan står man egentlig som forbruger i følgende situation?
Je ghar haft præcis samme situation med SHG - min nye computer bootede
konstant. Desværre havde jeg købt løsdele og selv sat dem sammen, så
det blev min opgave at finde frem til, hvilken del der er defekt. JEg
endt epå bundkortet, sendte det retur, men fik, ligesom dig, en
regning fordi de ikke kunne finde nogen fejl.

I mellemtiden har jeg opdaget, at bundkortet har to onboard netkort.
Det ene er det, der er defekt. PC'en booter i hvert fald ligeså snart
der sættes et netkabel i stikket. Jeg disablede det ene netkort og
enablede det andet, og så virkede det igen. Jeg har bare ikke gidet
sende dne ind til SHG derefter - det er svært at være uden PC i lang
tid.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-08-07 14:50

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> enablede det andet, og så virkede det igen. Jeg har bare ikke gidet
> sende dne ind til SHG derefter - det er svært at være uden PC i lang

Hey. det er det jeg mener. Man står kanon svagt som forbruger. Må undvære
maskinen i lang tid og ja får så evt. en helt urimelig regning fra firmaet.
Nå jeg har lige skrevet til dem og håber at de besinder sig og skeler lidt
til begrebet service og ordentlig forretningsskik.

Mvh. brian

Fra : John

Dato : 05-08-07 20:12

Hej Brian

Allerførst min dybeste medfølelse, vi står i stort set samme situation med
en maskine købt komplet samlet. Maskinen blev købt d. 9/7-2007 og kunne
samme dag ikke installeres m.h.t. styresystem, det var det medfølgende XP
med licens. Maskinen blev afleveret d. 10/7-2007 og blev afhentet igen d.
11/7-2007, med besked om at nu virkede den - ingen yderligere forklaring.
Styresystem og andet software blev installeret, og derefter er forklaringen
ca. den samme som din - altså utallige genstarter uden forklaring. Maskinen
blev atter afleveret til SHG d. 20/7-2007 og jeg har efterfølgende været
fremmødt på SHG´s adresse for at spørge til maskinen. Beskeden var indtil d.
2/8-2007 at de ikke havde haft tid, men nu skulle de nok kigge på den. Den
2/8-2007 kl. ca.14 var jeg igen derude og fik forevist en seddel der var
klæbet på maskinen, teksten var "GFX OK", ja ja sagde jeg, men hvad med
f.eks. bundkortet? Ja det må jeg hellere teste nu her var svaret!
Fredag eftermiddag ringer knægten - som har købt isenkrammet - og spørger
til maskinen, "Jo den er da færdig, vi fandt ingen fejl, og den er allerede
sendt ud til dig !"
Undskyld mit sprog, men HVAD FANDEN BILDER SHG SIG IND, der er overhovedet
ingen aftale om at de skal sende den, da jeg er i nærheden af firmaet
dagligt.
Min umiddelbare tanke er at nægte modtagelse og efterfølgende tage derind
for at afhente maskinen, de skal jo forøvrigt også kvittere på RMA sagen for
at maskinen ikke længere er i deres varetægt.

Og så en til alle de andre nørder der læser med her, jeg er helt enig i
Brians indstilling i at det ikke er kunden der skal komme og påvise fejlen
og fejlkilden, det må et servicefirma sågu da være betydelig bedre rustet
til en vi andre.

Og ja, jeg roder selv med pc og styresystemer til dagligt - og har flere
gange stødt på omtrendt samme problem - fejlen har hver gang, uden
undtagelse ligget på bundkortet.

Med venlig hilsen og onde tanker om SHG

John

Fra : duff

Dato : 05-08-07 23:24

John skrev:

> [...]
> og fejlkilden, det må et servicefirma sågu da være betydelig bedre rustet

Jep. Men hvis værkstedet ikke kan genskabe fejlen, så er der en twist.
Her er det altså en stor hjælp lige at løbe nogen tests af på maskinen
derhjemme hvis det er noget man evner, og så videregive resultaterne til
værkstedet ved indlevering.
Jeg har oplevet genstarts fejlen ved en del computere, og på dem
værkstedet havde bøvl med var det normalt harddisken der var synderen.
De tester uden kundens hd for at komme udenom softwarefejl og for ikke
at slette kundes data, men så glemmer de nogengange at teste selve
harddisken...
Naturligvis vil man kunne løbe ind i et værksted som sjusker med
fejlfindingen, og det er under al kritik at det sker!
Men prøv lige at give den en scandisk.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-08-07 07:02

John wrote:

> [...]
> i Brians indstilling i at det ikke er kunden der skal komme og påvise
> fejlen og fejlkilden, det må et servicefirma sågu da være betydelig

Indleverer du bilen til mekanikeren efter samme princip?

I alle RMA sager jeg har haft med SHG har jeg grundigt dokumenteret hvad der
er galt med produktet
Hver gang har jeg fået besked om at de bytter samme dag som de har modtaget
varen, hvor svært kan det være?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : N_B_DK

Dato : 06-08-07 08:05

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> I alle RMA sager jeg har haft med SHG har jeg grundigt dokumenteret
> hvad der er galt med produktet

Det gavner en hel del at kunden forklarer hvad han/hun har prøvet, og hvad
resultatet af det prøvede var, den bedste forklaring jeg har fået fra en
kunde fyldte 3 A4 sider, det er sådanne kunder man får lyst til at sende en
flaske vin.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : John

Dato : 06-08-07 17:12

Peter skrev :

> [...]
der
> er galt med produktet
> Hver gang har jeg fået besked om at de bytter samme dag som de har

Sagen er grundigt dokumenteret, periodisk genstart - slut. Alt andet er
super service fra forbrugerside og det hjælper altid.
Jeg er selv til daglig servicetekniker og bruger lang tid på periodiske fejl
så jeg kender det. Jeg anker som sådan heller ikke over at fejlen ikke
optræder lige når maskinen sættes på bordet, men der er altså forskel på et
grafikkort der ingen billede viser og en periodisk fejl.
Det jeg anker over er den lemfældige behandling man føler når man gentagne
gange har været på adressen for at høre til maskinen, og den ikke er blevet
taget på bordet overhovedet, og når den så endelig kommer på bordet så kun
får testet grafikkortet og derefter sat ned igen. Atter op og mindre (mit
bud) end en halv time senere konstateres fejlfri - det er frustrerende !

At de så også har valgt af egen drift at sende maskinen gør ikke
frustrationen mindre.

Stadig sur og vranten på SHG

John

Fra : John

Dato : 06-08-07 22:32

Peter skrev også :

> Indleverer du bilen til mekanikeren efter samme princip?
>
> - Peter

Ja det ved gud jeg gør, hvis den siger "klonk" - må han finde ud hvad der
er galt, vil den ikke starte - må han finde ud hvad der er galt, og hvis
....... - må han finde ud hvad der er galt.

Min pointe er at hvis fru Hansen køber en pc hos SHG eller et lignende sted,
så kan man ikke forlange at kunden skal komme og præsentere resultatet af en
dybdegående testkørsel der ender ud med at udpege fejlkilden.

At vi nørder så prøver alligevel har formodentlig lagt kimen til
serviceværkstedernes totale mangel på respekt for kundetække.

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-07 23:24

John skrev:

> Min pointe er at hvis fru Hansen køber en pc hos SHG eller et lignende sted,
> så kan man ikke forlange at kunden skal komme og præsentere resultatet af en
> dybdegående testkørsel der ender ud med at udpege fejlkilden.

Hvis fru Hansen ikke er nørd nok til at konstatere fejlen - hvad
er så problemet?

--
Bertel

Fra : John

Dato : 07-08-07 15:40

> Hvis fru Hansen ikke er nørd nok til at konstatere fejlen - hvad
> [...]

Problemet lige her er at du ikke læste svaret i den rette forbindelse,
svaret var til Peter der bragte en sammenligning med en bil afleveret til
mekanikeren.

MvH

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-07 17:25

John skrev:

> Problemet lige her er at du ikke læste svaret i den rette forbindelse,

Problemet lige her er at du ikke tænkte nærmere over hvad jeg
skrev.

En kunde der konstaterer en fejl, kan gøre det samme igen. Det
kræver ikke nørdfærdigheder. Så man kan godt forlange at kunden
forklarer og evt. viser hvordan problemet dukkede op.

Undtagelsen er de vanskelige periodiske fejl. Men ved dem hjælper
det ikke at være nørd.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 06-08-07 08:03

"John" <koksfyr@no_spam.yahoo.dk> wrote in message

> Og ja, jeg roder selv med pc og styresystemer til dagligt - og har
> flere gange stødt på omtrendt samme problem - fejlen har hver gang,
> uden undtagelse ligget på bundkortet.

Tror ikke på det aldrig har været pga ram fejl, (så har du ihertfald ikke
kigget på ret mange computere).

Og ja jeg er selv tekniker.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-08-07 14:54

Snip: John lige så uhyrlige historie om Shg:

Hej John
Tusind tak for din medfølelse. Det er virkelig frustrerende når man
uforskyldt bringes i en sådan situation af et it-firma.
Selvom det for dig føles lige så ubehageligt, så er det dog rart, at der her
i gruppen er en, som kan bekræfte min beretning og det håber jeg får andre
til at tænke sig rigtig godt om, inden de kaster penge efter en
shg-computer.

Held og lykke med maskinen frem over.

Mvh. brian

Fra : Brian Olesen

Dato : 13-08-07 21:36

Hejsa i gruppen

Snip: en lang og frustrerende beretning om køb af en fejlbehæftet computer
hos Shg.dk

Jeg vil blot sige, at min kontrovers med Shg ser ud til at ende lykkeligt
for alle parter.
Shg har indviljet i at tilbagebetale det fulde beløb for maskinen, at jeg
kunne få en helt ny maskine, eller at de kunne reparere den i morgen.
Jeg valgte at takke ja til at få pengene retur, overvejede godt nok at få
dem til at lave en ny, men besluttede så, at det ville være rigtig træls,
hvis vi røg ud i den samme problematik igen.

Jeg mangler endelig bekræftelse og naturligvis selve beløbet på min konto,
men jeg stoler selvfølgelig på pågældende, som jeg har skrevet sammen med
flere gange i dag.

Jeg tilskriver tvestighederne med, at der lige har været ferie og at den
rette person nok ikke har fulgt med i korespondancen før nu.

Derfor skal jeg på baggrund af denne udvikling i sagen trække min advarsel
mod shg.dk tilbage igen.
Jeg synes ikke et firma skal klantres for dårlig forretningsmoral, når de
alligevel efter nogen tid vælger at se problemet også fra kundens
synsvinkel.

Mvh. en kisteglad og tilfreds brian, som nok skal vende tilbage, hvis
pengene mod forventning ikke skulle gå ind.

Fra : John

Dato : 14-08-07 19:59

SNIP

> [...]
>
> Mvh. en kisteglad og tilfreds brian, som nok skal vende tilbage, hvis
> pengene mod forventning ikke skulle gå ind.

Heldige Brian, fortsættelsen af mit første indlæg er at jeg d. 7/8 om
eftermiddagen hænger i kø i telefonen i 40 minutter, for at få oplyst at
maskinen er færdig, og at den iøvrigt ikke fejler noget. Onsdag d. 8/8 kl.
7.50 møder jeg op i butikken for at afhente maskinen, men får at vide af
Anders at de ikke kan udlevere RMA sagen før om mindst 1 time pga.
computerproblemer - ha. ha. - så kan de lære det. Da jeg ikke har tid til at
vente og ikke havde mulighed for at komme igen senere på dagen, foreslog jeg
at betale de 400,-kr. og tage maskinen med - så kunne de jo ordne det
administrative senere - men det kunne ikke lade sig gøre. Jeg kunne betale
400,-kr. og så ville de sende maskinen. Jeg siger så at den er afleveret
uden embalage og om de vil sende den uden beregning - ja ja det skal vi nok
finde ud af, er svaret, du har den imorgen.
Torsdag 9/8 - ingen maskine - ringer 25 minutter, svar - den er klar til at
blive sendt, vi sender den idag.
Fredag 10/8 - ingen maskine - ringer 30 minutter, svar af Simon - den står
desværre derude endnu, men nu skal vi nok få den sendt.
Lørdag 11/8 - ingen maskine - ingen pakkepost, så måske har de sendt den.
Mandag 13/8 - ingen maskine - ringer kl. 11.50 kun 12 minutter, svar af
Elvedi - jeg ved ikke hvad der er sket, men den står klar til afsendelse, vi
skal nok få den sendt nu.
Får iløbet af mandag så god tid at jeg kl. 15.50 ringer igen - 40 minutter,
svar af Peter - den står her endnu. Ok, jeg kan være der om 20 minutter og
hente den selv, så hav den lige klar. Det kan ikke lade sig gøre, du skal
have den udleveret via kassen, men der er ikke ret lang kø.
Kommer frem, står i kø i 10 minutter for at blive sendt over i
udleveringskøen - den kan man dø i - er formodentlig blevet rykket frem idet
flere der står der, da jeg 35 minutter senere får maskinen udleveret, har
stået der i næsten 1 time.
Det underlige er at da jeg får min maskine, der jo i 4 dage har været klar
til afsendelse, er det uden embalage ! Ingen skal bilde mig ind at den
nogensinde har været pakket til forsendelse.

Ingen af de 15 der den dag stod i butikken var i tvivl om min mening om
SHG - aldrig mere !

Så Brian tillykke, og hvis du vil ud med navnet på mirakelmageren, der
skaffede dig pengene retur - så vil jeg være glad.

NB. Maskinen er restartet 2 gange siden den blev hentet !

Stadig knotten og umådelig skuffet

John