Fuldmagter på Generalforsamling
Fra : Lasse

Dato : 03-08-07 10:23

Hej,

Jeg er medlem af en forening, hvor der i vedtægterne står:

"Medlemmer af foreningen har ret til at stemme på generalforsamlingen. Alle
afgørelser træffes ved almindelig stemmeflertal."

Hvis nu at jeg vil indsamle nogle fuldmagter og bruge dem på
generalforsamlingen, lad os sige 300 fuldmagter.

1. Er det mon så lovligt i henhold til vedtægterne?. Vedtægterne nævner
ingensteds ordet fuldmagt.

2. Hvordan håndteres dette - skal fuldmagterne anmeldes på forhånd, eller
skal dirigenten blot modtage dem - og tro på det? Problemet er jo, at hvis
bestyrelsen bliver rodet ind i det for tidligt, vil de nok gøre alt for at
bremse forslaget.

3. Er der nogen love, der regulerer dette, når det ikke står eksplicit i
vedtægterne?

4. Er der nogen, der prøvet tilsvarende?

mvh lasse

Fra : xxxfoo

Dato : 03-08-07 11:38

On 3 Aug, 10:22, "Lasse" <Lars.Kal...@jubii.dk> wrote:

> 1. Er det mon så lovligt i henhold til vedtægterne?. Vedtægterne nævner
> ingensteds ordet fuldmagt.

Udgangspunktet er, at enhver kan lade repræsentere af andre via
fuldmagter i forskellige privatretlige sammenhænge. Om der gælder
særlige regler, d.v.s almindelige uskrevne retsprincipper, der
forbyder dette ved foreninger, ved jeg ikke, men jeg tvivler.

> [...]
> bestyrelsen bliver rodet ind i det for tidligt, vil de nok gøre alt for at

Gælder der nogen regler for, hvorledes den enkelte skal anmelde sin
deltagelse. I så fald vil jeg mene, at "de" skal anmelde sig på
tilsvarende måde igennem dig qua fuldmagterne.

> 3. Er der nogen love, der regulerer dette, når det ikke står eksplicit i
> vedtægterne?

Almindelig uskrevne retsprincipper om foreningsret (som der er utrolig
lidt af), og så almindelig privatretlig lovgivning, herunder
aftalelovens regler om fuldmagter. Der er i øvrigt meget lidt
lovgivning (udover skattemæssigt) om foreninger. Der måske lidt i Lov
om Erhvervsdrivende Virksomheder for erhvervsmæssige foreninger, men
jeg kan ikke umiddelbart se noget om stemmefuldmagter på
generalforeninger.

> 4. Er der nogen, der prøvet tilsvarende?

Jeg har ikke.

Fra : Codexx

Dato : 03-08-07 12:50

xxxfoo wrote:

> [...]
> særlige regler, d.v.s almindelige uskrevne retsprincipper, der
> forbyder dette ved foreninger, ved jeg ikke, men jeg tvivler.

http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=ef957cbc242cb94077d6ca3a679d97a4&themeid=200107312226_9329_3b67147289f3c&art_id=200401231033145991&type=q

Desværre ikke nogen kilde.

/Bacher

Fra : alexbo

Dato : 03-08-07 12:32

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev

> Hvis nu at jeg vil indsamle nogle fuldmagter og bruge dem på
> generalforsamlingen, lad os sige 300 fuldmagter.

Så bliver de afvist, ingen foreninger godkender massefuldmagter, om
dirigenten vil godkende enkeltfuldmagter er op til ham når de ikke er omtalt
i vedtægterne.

> [...]
> bestyrelsen bliver rodet ind i det for tidligt, vil de nok gøre alt for at

Det vil være svært at holde bestyrelsen uden for forslaget, det skal normalt
være medlemmerne i hænde 1-2 uger før generalforsamlingen, så de ved hvilke
forslag der kommer til afstemning.

Hvis din tanke er at rejse dig op på en generalforsamling, vifte med 300
fuldmagter, stille et forslag og vedtage det selv, så tror jeg du skal
glemme det.

Men en alm. forenings love er vedtægterne, og de fortolkes af bestyrelsen og
på generalforsamlingen af dirigenten, er man utilfreds kan man vælte
bestyrelsen, eller vælge at forlade foreningen.

Men der er selvfølge forskel på Dansk Idrætsforening og foreningen
Morgenrøden, for ikke at tale om Forenede Nationer.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 07-08-07 12:25

> Men en alm. forenings love er vedtægterne, og de fortolkes af bestyrelsen
> og på generalforsamlingen af dirigenten, er man utilfreds kan man vælte
> bestyrelsen, eller vælge at forlade foreningen.

Hvis man er utilfreds med dirigenten, og hans ledelse af
generalforsamlingen, er det nu ham man skal forsøge at vælte.
Det kan/skal ske direkte på generalforsamlingen, hvis der er flertal for
det.
Da de færreste vedtægter har særlige krav ved valg af dirigenten skal der
som regel kun almindeligt flertal til dette.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 07-08-07 16:21

"per christoffersen" skrev

> Hvis man er utilfreds med dirigenten, og hans ledelse af
> generalforsamlingen, er det nu ham man skal forsøge at vælte.

Det er ikke muligt.
Alle ordentlige generalforsamlinger starter med valg af dirigent, og så er
det løb kørt,
Man kan ikke senere stemme om det, man kan i det hele taget ikke stemme om
noget der ikke står på dagsordenen.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 07-08-07 16:40

> "per christoffersen" skrev

> Det er ikke muligt.
> Alle ordentlige generalforsamlinger starter med valg af dirigent, og så er
> det løb kørt,

Nej.
Generalforsamlingen er øverste myndighed, og hvis den beslutter at afsætte
dirigenten og vælge en ny, så gør den det.
Det sker sikkert forholdvis sjældent, men er ikke umuligt.

> Man kan ikke senere stemme om det, man kan i det hele taget ikke stemme om
> noget der ikke står på dagsordenen.

Det kan man sagtens.
Man kan bare ikke stemme om ting, der efter vedtægterne skal fremgå af
dagsordenen.
Hvis der stemmes om forslag, der ikke er på dagsordenen kan det således ikke
vedtages med gyldighed, men sagtens fungere som en art vejledende
afstemning, der kan vejlede bestyrelsen i dens arbejde.
Der kan feks. også stemmes om der skal holdes en pause i
generalfrosamlingens forløb (under dirigentens ledelse selvfølgelig...).

/Per

Fra : alexbo

Dato : 07-08-07 17:26

"per christoffersen" skrev

> [...]

> ikke vedtages med gyldighed, men sagtens fungere som en art vejledende
> afstemning, der kan vejlede bestyrelsen i dens arbejde.

Jeg har svært ved at se sammenhængen, men det gør heller ikke noget, det har
alligevel ingen betydning for det oprindelige spørgsmål.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 08-08-07 08:09

> "per christoffersen" skrev

> Jeg har svært ved at se sammenhængen, men det gør heller ikke noget, det
> har alligevel ingen betydning for det oprindelige spørgsmål.

Det er klart at sammenhængen ryger, når du klipper så voldsomt i indlægget.
De to citater du bringer drejer sig om to forskellige emner i dit indlæg.

/Per

Fra : urlex

Dato : 03-08-07 12:41

On 3 Aug., 12:22, "Lasse" <Lars.Kal...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> vedtægterne?
>
> 4. Er der nogen, der prøvet tilsvarende?

Vi boede for år tilbage i en AndelsBoligforening, hvor formanden
afleverede fuldmagterne til administrator der var advokat, som
formanden altid pralede med, det er mig der har underskrevet "med ført
hånd", fordi formanden viste på forhånd hvem der ikke mødte op, der
skulle afleveres til samme en talon at man deltog og så var det nemt
at "samle" underskrifterne, så fuldmagten er ikke det papir det giver
sig ud for
vh urlex

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-08-07 13:09

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nu at jeg vil indsamle nogle fuldmagter og bruge dem på
> generalforsamlingen, lad os sige 300 fuldmagter.

Jeg har prøvet engang i en andelsboligforening.
Jeg havde som udgangspunkt ladet den samme person
være den alle gav fuldmagt til. Inden GF'en fik jeg dog
nys om at man kun kunne repræsentere en fuldmagt
pr. person der mødte op, så jeg fik hylende travlt med
at få lavet nye fuldmagter og finde personer der kunne
medbringe disse. Selvfølgelig havde bestyrelsen modtaget
forslaget i god tid, men de troede at de gamle nisser
ikke gik med på forslaget, så de havde ikke travlt med
modtræk. Vi tog dem med bukserne ned og vandt med 9
stemer (ca. 30 fuldmagter betød forskellen)

Fra : Anders Majland

Dato : 03-08-07 14:03

> Jeg havde som udgangspunkt ladet den samme person
> være den alle gav fuldmagt til. Inden GF'en fik jeg dog
> nys om at man kun kunne repræsentere en fuldmagt
> pr. person der mødte op, så

En anden variant jeg har set en bestyrelse bruge, for at styrke egne
forslag, er nederst på indkaldelsen at fortrykke en fuldmagt.

Formuleringen af brevet er så udformet så det giver indtryk af at man skal
give bestyrelsen fuldmagt til at stemme for en, hvis man ikke har til
hensigt at møde op. Det er selvfølgelig fint hvis man er enig med
bestyrelsen og det kan sikre at man ved første afstemning har tilstrækkeligt
mange stemmmer (hvis vedtægterne f.eks foreskriver at mindst halvdelen af de
stemmeberettigede skal stemme for).

Men det har så givet noget ballade på en generalforsamling da nogle har
givet fuldmagt til andre om at stemme på deres vegne. Det mente bestyrelsen
ikke at man kunne. De mente at enten skulle man selv møde op eller også
skulle man give bestyrelsen fuldmagt til at stemme på deres vegne.

Men står der intet i vedtægterne om fuldmagter må praksis være at fuldmagter
akcepteres - og at de kan være udstedt til en vilkårlig stemmeberettiget
(Ikke stemmeberettiget har normalt slet ikke adgang til generalforsamligner
i andelsboligforeninger). Jeg har meget svært ved at se et argument for at
man hver stemmeberettiget kun kan medbringe en fuldmagt (Andet end en
bestyrelse der ikke er enig med sine bedlemmer og vil begrænse deres
inflydelse). Så medmindre det står i vedtægterne ville jeg nok ikke stille
mig tilfreds med den ..

/A

Fra : Holst

Dato : 03-08-07 14:10

Anders Majland wrote:

> [...]
> (Ikke stemmeberettiget har normalt slet ikke adgang til generalforsamligner

Med en fuldmagt i hånden er det da vist meget normalt, f.eks. at en
andelshavers kæreste med en fuldmagt fra kæresten møder op til
generalforsamlingen.

Fra : xxxfoo

Dato : 03-08-07 20:34

On 3 Aug, 12:50, "Codexx" <jensbac...@hotmail.com> wrote:

[klip]

> http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=ef957cbc242cb94077d6ca3a679d9...
>
> Desværre ikke nogen kilde.

Det får mig til at tro, at det er et svar baseret på en eller anden
juridisk fremstilling om foreningsret. I så fald må man vel gå ud fra,
at der menes, at gælder et almindeligt ulovbestemt forbud, hvilket
umiddelbart skurrer noget i ørerne.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-08-07 22:30

Lasse> Hej, Jeg er medlem af en forening, hvor der i vedtægterne
Lasse> står:

Lasse> "Medlemmer af foreningen har ret til at stemme på
Lasse> generalforsamlingen. Alle afgørelser træffes ved almindelig
Lasse> stemmeflertal."

Lasse> Hvis nu at jeg vil indsamle nogle fuldmagter og bruge dem
Lasse> på generalforsamlingen, lad os sige 300 fuldmagter.

Lasse> 1. Er det mon så lovligt i henhold til
Lasse> vedtægterne?. Vedtægterne nævner ingensteds ordet fuldmagt.

Spørg bestyrelsen.

Lasse> 2. Hvordan håndteres dette - skal fuldmagterne anmeldes på
Lasse> forhånd, eller skal dirigenten blot modtage dem - og tro på
Lasse> det? Problemet er jo, at hvis bestyrelsen bliver rodet ind
Lasse> i det for tidligt, vil de nok gøre alt for at bremse
Lasse> forslaget.

Uuuuhhhaaa.... Faaaarligt... Det ville være verdens undergang.

Spørg bestyrelsen.

Lasse> 3. Er der nogen love, der regulerer dette, når det ikke
Lasse> står eksplicit i vedtægterne?

Spørg bestyrelsen.

Lasse> 4. Er der nogen, der prøvet tilsvarende?

At vedtage et forslag, uden at bestyrelsen bliver rodet ind i det "for
tidligt", så de bremser det? Det har jeg godtnok aldrig prøvet. Hvis
de bremser det, kunne det måske tænkes at det var et elendigt forslag?
Hvorfor skulle de ellers "bremse det"?

Sig mig så: Hvad er det for et konkret forslag du vil have vedtaget?

Best regards
Martin Jørgensen