Husleje i renoveringsperiode
Fra : David Mc Nally

Dato : 02-08-07 12:26

Min kæreste og jeg har opsagt vores lejlighed pr. 15/10. Ifølge vores
lejekontrakt skal lejemålet fraflyttes 14 dage før opsigelsesdato, da
udlejer skal have tid til at renovere lejligheden inden en ny lejer
flytter ind. Så langt så godt, dette forstår jeg til fulde.

Desværre vil udlejer have leje i den 14-dages periode, hvor vi ikke
kan bo i lejligheden. Lejekontrakten nævner intet om husleje i
perioden, men Google-søgninger viser, at ovenstående fremgangsmåde
vist er den alle udlejere gør brug af.
Hvad mener gruppen om ovenstående, kan man have succes med at skrive
til udlejer, at man ikke mener de har grundlag for opkrævningen?

Fra : S.L

Dato : 02-08-07 12:29

"David Mc Nally" <dmcn42@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er tvivlsomt - de 14 dage er en del af lejeperioden - men ganske vist
ikke en del, hvor du kan bebo lejligheden.

Knud

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-08-07 12:39

David Mc Nally wrote:

> Desværre vil udlejer have leje i den 14-dages periode, hvor vi
> ikke kan bo i lejligheden. Lejekontrakten nævner intet om husleje
> i perioden [...]

Nej, men det er underforstået. Hvis udlejer for egen regning (fsva.
husleje) vil renovere lejligheden i 14 dage, er det ikke en forpligtelse
for jer, og der er ingen grund til at skrive det i lejeaftalen.

Fra : David Mc Nally

Dato : 02-08-07 12:55

On Aug 2, 1:38 pm, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:
> Nej, men det er underforstået. Hvis udlejer for egen regning (fsva.
> husleje) vil renovere lejligheden i 14 dage, er det ikke en forpligtelse
> for jer, og der er ingen grund til at skrive det i lejeaftalen.

Jeg forstår ikke helt dit svar. Det er jo netop en forpligtelse for
os, da udlejer ikke vil renovere for egen regning mht. husleje i
perioden.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-08-07 12:58

David Mc Nally skrev:

> Jeg forstår ikke helt dit svar. Det er jo netop en forpligtelse for
> os, da udlejer ikke vil renovere for egen regning mht. husleje i
> perioden.

Det er underforstået at når det er påskrevet at i skal flytte ud 14 dage
før lejekontraktens udløg at i osse skal betale leje.
Ellers var der jo ikke nogen grund til at skrive det i lejekontrakten -
det Jesper prøver at forklare at det er indlysende logik.
Desforuden (om man kan regne det ud eller ej) er det osse den praksis og
det der menes med det. Der skal betales i hele lejeperioden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-07 13:06

David Mc Nally skrev:

> Jeg forstår ikke helt dit svar.

Hvis ejeren vil lade jer bo perioden ud, er der ingen grund til
at skrive i jeres lejekontrakt at han bagefter har tænkt sig at
ordne lejligheden - ligesom han heller ikke noterer i kontrakten
at han vil gå til købmanden og købe kaffe. Det kommer ikke jer
ved hvad han gør med sn egen tid.

Når det står i kontrakten, er det altså fordi det kommer jer ved,
og det kan det kun gøre hvis de 14 dage tages af jeres
lejeperiode.

Da det er aftalt i forvejen, er det gyldigt.

> Det er jo netop en forpligtelse for os, da udlejer ikke vil
> renovere for egen regning mht. husleje i perioden.

Jesper Lund gav en slags indirekte bevis som jeg har forsøgt at
pensle ud.

--
Bertel

Fra : David Mc Nally

Dato : 02-08-07 13:05

On Aug 2, 1:57 pm, Jonas Kofod <n...@jlkofod.dk> wrote:
> [...]
> Ellers var der jo ikke nogen grund til at skrive det i lejekontrakten -
> det Jesper prøver at forklare at det er indlysende logik.

Ah, nu giver det meget mere mening. :) Javel... Hm, så vil jeg
overveje om jeg vil bruge tid på at kværulere med boligselskabet. :)

Fra : Jubii

Dato : 02-08-07 13:05

[...]

Forklaringen ligger i lejeloven, så i kan slet ikke opsige jeres lejemål til
den 15 i en måned.

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der
ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i §
82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

I kan flytte ud af lejemålet når i har lyst inden vedligeholdelsesperioden
selvfølgelig, men lejeperioden er til den første hverdag i den følgende
måned, i jeres tilfælde den 1 november.

Derfor skal i betale for hele oktober måned.

I betaler vel heller ikke ny leje før fra den 1 november det nye sted (hvis
i nu ikke flytter i eget m.m.), så tingene passer.

Fra : David Mc Nally

Dato : 02-08-07 13:29

On Aug 2, 2:05 pm, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:
> Forklaringen ligger i lejeloven, så i kan slet ikke opsige jeres lejemål til
> den 15 i en måned.

Udlejer har nu ellers accepteret uden problemer. :)

> I kan flytte ud af lejemålet når i har lyst inden vedligeholdelsesperioden
> selvfølgelig, men lejeperioden er til den første hverdag i den følgende
> måned, i jeres tilfælde den 1 november.

Jeg er ret sikker på der stod at lejeperioden afsluttes d. 15. oktober
i det brev vi modtog som bekræftelse - men det må jeg da lige
undersøge.

> I betaler vel heller ikke ny leje før fra den 1 november det nye sted (hvis
> i nu ikke flytter i eget m.m.), så tingene passer.

Vi har det nye sted pr. 1. oktober, da vi jo skal forlade den gamle
lejlighed d. 1. oktober jf. ovenstående.

Fra : Jubii

Dato : 02-08-07 14:55

> [...]
> til
> den 15 i en måned.

Udlejer har nu ellers accepteret uden problemer. :)

Ok, så skal i naturligvis ikke betale mere end ½ måneds husleje for oktober.
Betalte i noget indskud ved indflytningen a.la. forudbetalt husleje? Så skal
i jo have ½ måned retur for oktober.

Men du har fortalt så lidt, at svar bliver ren gætteleg.

Fra : David Mc Nally

Dato : 03-08-07 09:30

On Aug 2, 3:55 pm, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> Betalte i noget indskud ved indflytningen a.la. forudbetalt husleje? Så skal

Vi har betalt depositum svarende til 3 måneders husleje samt betalt 3
måneders husleje forud, som der trækkes fra i de sidste 3 måneder af
lejeperioden. Så du har ret, vi bør få retur for en halv måned. :)

> Men du har fortalt så lidt, at svar bliver ren gætteleg.

Jamen, sig endelig til hvis du har brug for yderligere information -
jeg har fortalt hvad jeg mente var nødvendigt, men der er jo en grund
til jeg spørger i det hele taget, jeg ved nemlig ikke meget om det. ;)

Fra : Jubii

Dato : 03-08-07 10:27

> [...]

jeg har fortalt hvad jeg mente var nødvendigt, men der er jo en grund
til jeg spørger i det hele taget, jeg ved nemlig ikke meget om det. ;)

Det er nok at gå for vidt at på nuværende tidspukt at få fortalt dine
aftaler med den ene og den anden, for du har vist fået gnisten af dit
spørgsmål forklaret, nemlig at du skal betale for lejeperioden hos gamle
udlejer indtil ophøret, 15 okt. Så forudbetalt husleje for okt. må så enten
være til 15 okt. eller til 1 nov, og er det 1 nov., så skal du have ½ måned
tilbage, andet ligger der ikke i det.