Gebyr ved betaling med dankort
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-08-07 20:20

Hej

I en parkeringsautomat er jeg blevet opkrævet et gebyr på kr. 1 for at
betale med dankort.

På en tavle ved siden af automaten, stod der, at der blev opkrævet
gebyr og at man kunne se på automaten.

På automaten stod der, at der blev opkrævet gebyr ved betaling med
kort, men ikke noget beløb.

På kvitteringen stod der at der var betalt et gebyr på kr. 1 for
benyttelse af betalingskort.

Automaten bruger magnetstriben og ikke chippen og der sker ingen form
for identifikation af om det er kortets ejer, der bruger kortet. Altså
ingen pinkode, underskrift eller andet.

Kan det virkelig være lovligt?

Jeg er helt sikker på, at det er ulovligt at opkræve et gebyr, man
ikke har mulighed for at tage stilling til, før man betaler. Men er
det lovligt at opkræve kr. 1 for at betale med dankort?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : per christoffersen

Dato : 02-08-07 16:04

> Automaten bruger magnetstriben og ikke chippen og der sker ingen form
> for identifikation af om det er kortets ejer, der bruger kortet. Altså
> ingen pinkode, underskrift eller andet.
>
> Kan det virkelig være lovligt?

Det er det. Det er omfattet af retningslinjerne for kortbetalinger ved
fjernsalg:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
Det anvendes også temmelig mange steder.

> Jeg er helt sikker på, at det er ulovligt at opkræve et gebyr, man
> ikke har mulighed for at tage stilling til, før man betaler. Men er
> det lovligt at opkræve kr. 1 for at betale med dankort?

Når det drejer sig om ikke fysisk handel (det vil sige uden for butikker,
feks. i automater, nethandel oa.), så må der opkræves et gebyr.
Det skal modsvare indløserens betaling til kortudstederen for håndteringen.
Om 1 kr. er i orden er altså en konkret vurdering på den enkelte
betalingsform.
Andre steder (feks. parkering i København) opkræves 50 øre, så niveauet er
nok ikke helt ved siden af.
http://www.ks.dk/konkurrence/betalingskort/gebyrer-der-maa-opkraeves-ved-transaktioner-i-den-ikke-fysiske-handel/

/Per

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 04-08-07 10:11

> [...]
> Det anvendes også temmelig mange steder.

Problemet er jo bare at det *ikke* er fjernsalg.

Du køber retten til at foretag en parkering, inden for et relativt snævert
veldefineret og velkendt område, ved en *fysisk* opstillede automat. Og
ligegyldig hvordan man vender og drejer det, så kan man vel ikke komme uden
om, at automaten er fysisk og at der er indgået en handle (retten til at
foretage en parkering)

> Andre steder (feks. parkering i København) opkræves 50 øre, så niveauet
> [...]

Dit link kan ikke anvendes i dette tilfælde, idet at der på siden før
(http://www.ks.dk/konkurrence/betalingskort/) umiddelbart før dit link stå
"Der gælder særlige regler om gebyrer på Internettet. Opgørelse over de
gebyrer, som henholdsvis bankerne må opkræve af de erhvervsdrivende og de
erhvervsdrivende må opkræve af forbrugerne. "

Og det er jo ikke en internet handle der foretages!

Konklusionen må være, at gebyret bliver opkrævet ulovligt!

/AB

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-07 13:11

news.cybercity.dk wrote:

> Problemet er jo bare at det *ikke* er fjernsalg.
>
> Du køber retten til at foretag en parkering, inden for et
> relativt snævert veldefineret og velkendt område, ved en *fysisk*
> opstillede automat.

Det er [ubetjent] automathandel, som sidestilles med fjernsalg efter
gældende lov
http://www.folketinget.dk/samling/20042/Lovforslag/L154/spm/1/svar/endeligt/20050519/174727.HTM

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 04-08-07 14:42

> Det er [ubetjent] automathandel, som sidestilles med fjernsalg efter
> gældende lov
> http://www.folketinget.dk/samling/20042/Lovforslag/L154/spm/1/svar/endeligt/20050519/174727.HTM

Altså såsom:

DSB billetter i automater (Stort set alle stationer i danmark)
Bro og færge overfart (Storebælt og øresund)
Stort set alle tankstationer

eller tag jeg fejl!!

/AB

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-07 15:05

news.cybercity.dk wrote:

> [...]
[klip]
> Altså såsom:
>
> DSB billetter i automater (Stort set alle stationer i danmark)
> Bro og færge overfart (Storebælt og øresund)
> Stort set alle tankstationer
>
> eller tag jeg fejl!!

Ja, du tager fejl.

Der bliver givetvis opkrævet et beløb per transaktion hos DSB
(forbehold: jeg kender selvsagt ikke deres aftale med bankerne) for
disse automater, og i så fald *havde* DSB mulighed for at sende det
videre. Men der er naturligvis ikke noget krav om at DSB skal gøre det;
de kan også vælge at betale selv (og lade det være en del af
billetprisen).

Hvis du køber en togbillet online hos www.dsb.dk betaler du heller ikke
noget gebyr (direkte), ikke engang hvis det er en pladsbillet til 20 kr
og du betaler med et MasterCard.

Forskellen på DSB og Parkering København er nok at førstnævnte er udsat
for konkurrence, og derfor er nødt til at tænke på kundeservice, men det
har ikke noget med jura at gøre...

Fra : per christoffersen

Dato : 06-08-07 14:35

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er jo bare at det *ikke* er fjernsalg.

Der er efter gældnede fortolkning tale om en kortbetaling i ikke-fysisk
handel, og det er i linket omfattet af denne beskrivelse:
"Retningslinierne finder endvidere anvendelse i de situationer, hvor kortet
aflæses, men hvor kortindehaveren ikke indtaster pin-kode eller skriver
under på en nota. "

> [...]
> ligegyldig hvordan man vender og drejer det, så kan man vel ikke komme
> uden om, at automaten er fysisk og at der er indgået en handle (retten til

Se ovenfor.

> er
>
> Dit link kan ikke anvendes i dette tilfælde, idet at der på siden før
> (http://www.ks.dk/konkurrence/betalingskort/) umiddelbart før dit link stå

Jo det kan det godt, for reglerne er de samme uanset at KS ikke nævner, at
de også gælder anden ikke fysisk handel end nethandel feks.

> Konklusionen må være, at gebyret bliver opkrævet ulovligt!

Nej, det forbliver den modsatte konklusion
Jeg vil godt medgå, at det ikke er simpelt eller indlysende at finde ud af,
men den er god nok.

/Per