Kan man miste kørekortet...
Fra : Bo Ramsing

Dato : 01-08-07 18:56

Kan man miste eller få klippet kørekortet, hvis man bliver taget for
ulovlig kørsel på scooter, beruset på cykel, påvirket som kaptajn på
skib eller i fly?
Ikke at jeg har foretaget mig alt dette - endnu, men spørgsmålet kom
op og ingen kunne finde en passende parragraf. Det er der måske en her
der kan henvise til.

På forhånd tak

Mvh
Bo Ramsing

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-07 19:39

Bo Ramsing <bo_ramsing@web.de> wrote in

> [...]
> Ikke at jeg har foretaget mig alt dette - endnu, men spørgsmålet kom
> op og ingen kunne finde en passende parragraf. Det er der måske en her

Iflg. færdselsloven kan politiet fratage kørekort og indkalde til
orienterende køreprøve hvis de vurderer at en person ikke er i stand til at
føre bil på lovlig vis - det kan f.eks. være hvis du konstant er beruset.

Fra : Jens G

Dato : 01-08-07 19:47

On 01 Aug 2007 18:38:40 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>Iflg. færdselsloven kan politiet fratage kørekort og indkalde til
>orienterende køreprøve hvis de vurderer at en person ikke er i stand til at
>føre bil på lovlig vis - det kan f.eks. være hvis du konstant er beruset.

Men bortset fra den slags sjældne undtagelser, vil en person med
kørekort ikke blive straffet hårdere for at køre beruset på cykel end
en person uden kørekort.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Per

Dato : 02-08-07 09:06

Jens G wrote:

> Men bortset fra den slags sjældne undtagelser, vil en person med
> kørekort ikke blive straffet hårdere for at køre beruset på cykel end
> en person uden kørekort.

Nej !

Det har ingen betydning. Han får en bøde for at køre på cykel i påvirket
tilstand - intet andet.

At han måske vil få en "moralsk opsang" af politi eller domstole - det er en
helt anden sag.

/Per

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 02-08-07 11:24

> Det har ingen betydning. Han får en bøde for at køre på cykel i påvirket
> tilstand - intet andet.

Hvilken paragraf er det? Har aldrig hørt om en paragraf der omhandler
beruselse på cykel.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-08-07 11:36

Rune Vestergaard skrev:

> Hvilken paragraf er det? Har aldrig hørt om en paragraf der omhandler
> beruselse på cykel.

FÆL
§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af
nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på
søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende
årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at
føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

Stk. 2. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført
af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af
spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at
føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Fra : Bjarne

Dato : 07-08-07 12:25

Jonas Kofod skrev:

> [...]
> spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at
> føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.
Jeg mindes en sag, hvor en fodgænger på Lolland dræbtes af en
spritcyklist. Vil det koste mere end en bøde?

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-08-07 12:45

Bjarne skrev:

> Jeg mindes en sag, hvor en fodgænger på Lolland dræbtes af en
> spritcyklist. Vil det koste mere end en bøde?

Færdselsloven håndterer (kun) færdselsregler og færdselsforseelser.
Hvad der ligger herudover hører anden lovgivning til. Dette tilfælde
hører ind under Straffeloven hvor der (evt.) skal tages stilling til
uagtsomt manddrab. Bestemmelserne her skelner ikke mellem bilister og
cyklister.

Fra : Bo Ramsing

Dato : 01-08-07 19:46

> [...]
> føre bil på lovlig vis - det kan f.eks. være hvis du konstant er beruset.

Jeg uddyber lige lidt.

Disskusionen kommer af, at det i Tyskland er muligt at miste
kørekortet, selv om man ikke blivver stoppet i bil - men derimod på en
scooter der ikke kræver kørekort eller f.eks på en cykel eller i en
båd.

Er denne mulighed ikke tilstede i DK?

Mvh
Bo Ramsing

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-07 20:00

> [...]
> kørekortet, selv om man ikke blivver stoppet i bil - men derimod på en
> scooter der ikke kræver kørekort eller f.eks på en cykel eller i en

Nej, ikke uden at gå igennem føromtalte mulighed.

Fra : Codexx

Dato : 01-08-07 21:20

Bo Ramsing wrote:

> [...]
> kørekortet, selv om man ikke blivver stoppet i bil - men derimod på en
> scooter der ikke kræver kørekort eller f.eks på en cykel eller i en

Nej, ikke i kraft af færdslen. Eneste mulgihed er som sagt
ædruelighedskravet, som beskrevet i færdselsloven:

§ 56. Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort.
Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende
vise det til politiet.
Stk. 3. Kørekort kan nægtes den, der er afhængig af brug af euforiserende
eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig.
Spørgsmålet herom kan forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker
efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere
opfylder betingelserne for at få kørekort.(uddrag)

/Bacher