feriepenge og forældelse
Fra : Bekan

Dato : 01-08-07 12:12

Hvornår forældes krav på feriepenge overfor arbejdsgiver?

Mvh
Bk

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-07 12:25

Bekan wrote:

> Hvornår forældes krav på feriepenge overfor arbejdsgiver?

Er pengene indbetalt til feriekonto?
(således at du kan få et feriekort før ferieårets begyndelse)

Fra : Bekan

Dato : 01-08-07 12:30

Jesper Lund wrote:

> Er pengene indbetalt til feriekonto?
> (således at du kan få et feriekort før ferieårets begyndelse)

nej.
Ville man så ikke automatisk have hørt derfra?

Det drejer sig om et forhold som afsluttede ca 3 år tilbage, men som strak
sig over de ca 3 år forinden.

Fra : alexbo

Dato : 01-08-07 12:46

"Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> skrev

> Hvornår forældes krav på feriepenge overfor arbejdsgiver?

30/9. i det år ferieperioden slutter.

Ferieloven § 34b
Stk. 5. Muligheden for udbetaling efter stk. 1-3 fortabes, hvis
lønmodtageren ikke senest den 30. september efter ferieårets udløb
skriftligt anmoder arbejdsgiveren

mvh
Alex Christensen

Fra : Bekan

Dato : 01-08-07 13:42

alexbo wrote:
> [...]
> Stk. 5. Muligheden for udbetaling efter stk. 1-3 fortabes, hvis
> lønmodtageren ikke senest den 30. september efter ferieårets udløb

Tak, men tyder ikke specielt godt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-08-07 14:03

"Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, men tyder ikke specielt godt.

Prøv lige at uddybe din forklaring.
Har arbejdsgiveren oprindeligt oprettet en feriepengeonto til dig som ansat?
Har arbejdsgiveren indbetalt pengene til feriekonto? Heller ikke ved
ansættelsesforholdets ophør?
Altså skyldes den manglende feriepengeudbetaling, at du ikke har afholdt
ferie, eller forelægger der et forhold, hvor firmaet ikke har sørget for
feriepengeopsparing overhovedet?

Efter hvad jeg ved, har arbejdsgiveren ingen ret til at beholde pengene
selv. Har han derimod indbetalt dem til feriekonto, så går pengene tabt ved
ferieårets udløb.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bekan

Dato : 01-08-07 14:56

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> Har arbejdsgiveren oprindeligt oprettet en feriepengeonto til dig som
> ansat? Har arbejdsgiveren indbetalt pengene til feriekonto? Heller

nej, nej og nej.

> Altså skyldes den manglende feriepengeudbetaling, at du ikke har
> afholdt ferie, eller forelægger der et forhold, hvor firmaet ikke har
> sørget for feriepengeopsparing overhovedet?

Nej til det første. Ellers til dels ja til det andet.

> Efter hvad jeg ved, har arbejdsgiveren ingen ret til at beholde
> pengene selv. Har han derimod indbetalt dem til feriekonto, så går
> pengene tabt ved ferieårets udløb.

Ikke indbetalt. Han har så ganske enkelt bare beholdt pengene selv.

ganske kort:
Det drejer sig om en ok mindre deltidsansættelse i et enmandsfirma, og hvor
jeg har andre indtægter som trækker langt det meste. Af den grund har jeg
helt og fuldt glemt alt om feriepenge, indtil for nyligt.
Jeg har derfor spekuleret lidt på hvordan jeg skal gribe det an.
Der var ellers ingen problemer hverken i eller efter ansættelsen, (bortset
fra dette) det med feriepenge var bare ikke snakket om, og ganske belejligt
må man sige, for jeg har ikke den mindste tvivl om at den tidligere
arbejdsgiver er fuldt klar over forholdet, også nu, tre år senere.
Muligvis skal man sende et brev hvor man forsøger at forlige??

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-07 15:21

Bekan wrote:

> Ikke indbetalt. Han har så ganske enkelt bare beholdt pengene
> selv.

Det må han ikke (som i "det er strafbart"), jf. nedenfor.

> ganske kort:
> Det drejer sig om en ok mindre deltidsansættelse i et
> enmandsfirma, og hvor jeg har andre indtægter som trækker langt
> det meste.

Hvis din ansættelse ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst, og
hvis du ikke er berettiget til ferie med løn (dvs. hvis du er
timelønnet), skal arbejdsgiveren løbende indbetale 12,5% af din løn til
Ferie Konto (www.feriekonto.dk). Det følger af ferielovens §28. Bevidst
overtrædelse heraf kan straffes med bøde (bemærk desuden
rentebestemmelserne i stk. 2; det er noget/lidt mere end normal
morarente).

§ 28. Feriegodtgørelse efter § 23, stk. 5 og 6, § 24 og § 25 indbetales
til FerieKonto, bortset fra de i §§ 30 og 31 nævnte tilfælde.
Stk. 2. Ved forsinket indbetaling af feriegodtgørelse skal
arbejdsgiveren betale renter heraf med 1,5 pct. pr. påbegyndt måned fra
forfaldsdagen at regne.

Jeg vil tro at dette krav mod arbejdsgiveren forældes efter 5 år, i
hvert fald ikke tidligere.

Du skal holde ferie for at få pengene udbetalt fra Ferie Konto, men når
der er tale om et mindre bijob, er det min erfaring at man automatisk
holder ferie fra bijobbet når man i øvrigt holder ferie. Jeg har altid
fået min hovedarbejdsgiver til at underskrive feriekort fra bijob ved
ferieårets begyndelse, inklusive hos hovedarbejdsgivere som var meget
strikse med ferielovens mange kryptiske bestemmelser

Dvs. hvis du har holdt ferie tidligere (i de relevante år), kan du
sandsynligvis uden problemer hive pengene ud af Ferie Konto, hvis/når
arbejdsgiveren indbetaler dertil.

Men først skal du rette et krav mod arbejdsgiveren vedr. den manglende
indbetaling samt renter. Ferie Konto kan selvfølgelig kun udbetale de
penge, som er indbetalt til "dig" (når du holder ferie).

De bedste til at føre den slags sager er fagforeninger (de har mange
sådanne sager...). Hvis du ikke er medlem af en sådan, kan du muligvis
få et par gode råd ved at kontakte Ferie Konto. Det skader i hvert fald
ikke at ringe til dem.

NB: ovenstående er ikke juridisk rådgivning, og jeg er hverken advokat
eller jurist.

--
Jesper Lund

Fra : Bekan

Dato : 01-08-07 17:33

Jesper Lund wrote:

> [...]
> fra forfaldsdagen at regne.
>
> Jeg vil tro at dette krav mod arbejdsgiveren forældes efter 5 år, i

....hvilket er særdeles gode nyheder, hvis det er korrekt.

> [...]
> arbejdsgiveren indbetaler dertil.
>
> Men først skal du rette et krav mod arbejdsgiveren vedr. den manglende

Ja, det er nok dette om står for.

Tak for god info - det er noteret

Fra : alexbo

Dato : 01-08-07 15:11

"Bekan" skrev

> Tak, men tyder ikke specielt godt.

Næh men de var beregnet til en ferie der for længst er overstået.
De meget stramme regler om feriepenge blev netop indført for at "tvinge"
arbejdstageren til at tage sin ferie og forhindre arbejdsgiveren i at
"overtale" den ansatte til at undlade eller udskyde ferie.

Man kan selvfølgelig sige, jamen det er mine penge, jeg har selv tjent dem,
men man kan se på dem som en billet til en forestilling der er forbi for
længe siden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-07 15:24

alexbo wrote:

> [...]
> "tvinge" arbejdstageren til at tage sin ferie og forhindre
> arbejdsgiveren i at "overtale" den ansatte til at undlade eller

Jo, men alt dette forudsætter at arbejdsgiveren har overholdt loven og
indbetalt pengene til feriekonto. Desuden er der tale et bijob for OP,
hvor man normalt holder ferie når man i øvrigt holder ferie (det er i
hvert fald min erfaring med systemet).

Fra : alexbo

Dato : 01-08-07 20:41

"Jesper Lund" skrev

> Jo, men alt dette forudsætter at arbejdsgiveren har overholdt loven og
> indbetalt pengene til feriekonto.

Hvorfor mener du du forældelsesfristen ikke gælder i dette tilfælde?
Kan du se nogen steder at ferieloven ikke gælder for Bekan og hans
arbejdsgiver?

Når pengene ikke er krævet inden 1/10 er de tabt.
Hvis pengene ligger i feriefonden er de tabt.
Hvis arbejdsgiveren har forsømt en forpligtiget indbetaling til ferifonden,
er det den der har et krav mod arbejdsgiveren, det har sikkert en 5 års
forældelsesfrist.

Men Bekan har mistet pengene.

Kapitel 5a i ferieloven indsat nederst.

Stk 5 giver ikke megen plads til fortolkning d. 1/10 er det for sent.

mvh
Alex Christensen
Kapitel 5 a

Udbetaling af feriegodtgørelse, løn under ferie eller ferietillæg ved
ferieårets udløb

§ 34 a. Ved ferieårets udløb udbetales feriegodtgørelse til lønmodtageren af
den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen, hvis beløbet er
på 1.500 kr. eller derunder efter fradrag af skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Hvis lønmodtageren har været ansat uafbrudt hos samme arbejdsgiver fra et
tidspunkt i optjeningsåret til ferieårets udløb, udbetales feriegodtgørelse
vedrørende dette ansættelsesforhold kun, hvis beløbet vedrører ferie ud over
20 dage.

Stk. 2. Ved ferieårets udløb udbetaler FerieKonto feriegodtgørelse til
lønmodtageren, hvis beløbet er på 1.500 kr. eller derunder efter fradrag af
skat og arbejdsmarkedsbidrag. Hvis feriegodtgørelsen vedrører et
ansættelsesforhold, der har været uafbrudt fra et tidspunkt i optjeningsåret
til ferieårets udløb, og beløbet ikke vedrører ferie ud over 20 dage eller
ferie, som er holdt, kan beløbet kræves tilbagebetalt, jf. § 37, stk. 2.

Stk. 3. Ved ferieårets udløb udbetaler arbejdsgiveren løn under ferie og
eventuelt ferietillæg til lønmodtageren, hvis beløbet er på 1.500 kr. eller
derunder efter fradrag af skat og arbejdsmarkedsbidrag, og hvis beløbet
vedrører ferie ud over 20 dage.

§ 34 b. Feriegodtgørelse for ferie, som er holdt, men hvor beløbet ikke er
hævet af lønmodtageren inden udløbet af ferieåret, og hvor beløbet er mindre
end 3.000 kr. efter fradrag af skat og arbejdsmarkedsbidrag, udbetales efter
anmodning til lønmodtageren af FerieKonto eller den, der i medfør af § 31
administrerer feriegodtgørelsen, jf. dog § 34 a. Det er en betingelse, at
lønmodtageren skriftligt erklærer, at ferien er holdt i et
ansættelsesforhold.

Stk. 2. Feriegodtgørelse, der ikke er hævet af lønmodtageren inden udløbet
af ferieåret, og som er optjent i et ansættelsesforhold, der er ophørt
senest ved udløbet af ferieåret, udbetales efter anmodning til lønmodtageren
af FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer
feriegodtgørelsen, jf. dog stk. 4. Det er en betingelse, at lønmodtageren
skriftligt erklærer, at ansættelsesforholdet er ophørt.

Stk. 3. Feriegodtgørelse, der ikke er hævet af lønmodtageren inden udløbet
af ferieåret, eller løn under ferie eller ferietillæg, der ikke er udbetalt
til lønmodtageren inden udløbet af ferieåret, og som vedrører optjent ferie
for beskæftigelse ud over 9½ måneds samlet varighed i et optjeningsår, og
som ikke er aftalt overført efter §§ 19 eller 40, udbetales efter anmodning
til lønmodtageren af arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af §
31 administrerer feriegodtgørelsen, jf. dog stk. 4. Det er en betingelse, at
lønmodtageren skriftligt erklærer, at beløbet vedrører optjent ferie for
beskæftigelse ud over 9½ måneds samlet varighed i et optjeningsår, som ikke
er aftalt overført efter §§ 19 eller 40.

Stk. 4. Har lønmodtageren fået arbejdsløshedsdagpenge, ydelse efter lov om
børnepasningsorlov eller kontanthjælp i ferieåret, kan udbetaling efter stk.
2 og 3 kun ske efter direktøren for Arbejdsdirektoratets forudgående
godkendelse. Antallet af dage med de nævnte ydelser skal trækkes fra det
antal dage, de uhævede feriepenge svarer til. Hvis der herefter resterer et
antal feriedage, meddeler direktøren for Arbejdsdirektoratet arbejdsgiveren,
FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen,
for hvor mange dage der kan udbetales til lønmodtageren.

Stk. 5. Muligheden for udbetaling efter stk. 1-3 fortabes, hvis
lønmodtageren ikke senest den 30. september efter ferieårets udløb
skriftligt anmoder arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af §
31 administrerer feriegodtgørelsen, om udbetaling efter disse regler.
Muligheden for udbetaling efter godkendelse, jf. stk. 4, fortabes, hvis
lønmodtageren ikke senest den 30. september efter ferieårets udløb
skriftligt anmoder direktøren for Arbejdsdirektoratet om udbetaling efter
disse regler.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-07 21:05

alexbo wrote:

> Hvorfor mener du du forældelsesfristen ikke gælder i dette
> tilfælde?

Ok, mit svar var delvist baseret på dette
http://www.atp.dk/www/portal.nsf/mainfrms!readform&ExpandAlias=Menu-FK-Loenmodtagere-Spoergsmaal-og-svar&Area=FK-Loenmodtagere

<citat start>
Har du holdt ferie, men glemt at hæve feriepengene, kan det sikkert nås
endnu.
[klip]
Hvis beløbet er 3.000 kr eller mere
- eller du har holdt ferien, mens du ikke var i arbejde, skal du udfylde
dit FerieKontobevis, og få det underskrevet . FerieKonto skal have
modtaget FerieKontobeviset inden der er gået 3 år fra ferieårets udløb.
Hvis ferien er optjent i 2001 eller tidligere er fristen dog 5 år.
<citat slut>

Derudover finder jeg det temmelig ulogisk, hvis lønmodtageren skulle
fortabe retten til feriepenge som ikke kan hæves, fordi arbejdsgiveren
har undladt at indbetale dem. En sådan sag om manglende indbetaling kan
sagtens vare så længe, at det relevante ferieår er "udløbet".

Men.. jeg kan naturligvis tage fejl

Fra : alexbo

Dato : 01-08-07 21:39

"Jesper Lund" skrev

> [...]

> Derudover finder jeg det temmelig ulogisk, hvis lønmodtageren skulle
> fortabe retten til feriepenge som ikke kan hæves, fordi arbejdsgiveren har

Dit link er interessant men din forudsætning om at Bekan ikke kunne få sine
penge fordi de ikke var indbetalt er ikke, Bekan har slet ikke spurgt efter
dem.

Han spurgte om hvornår hans krav mod arbejdsgiver var forældet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bekan

Dato : 02-08-07 07:47

alexbo wrote:
> "Jesper Lund" skrev

> Dit link er interessant men din forudsætning om at Bekan ikke kunne
> få sine penge fordi de ikke var indbetalt er ikke, Bekan har slet
> ikke spurgt efter dem.

Men grunden til de ikke er/var indbetalt til feriekonto (eller direkte til
mig) er så åbenbart at jeg ikke har spurgt efter dem.

> Han spurgte om hvornår hans krav mod arbejdsgiver var forældet.

ja, og jeg regner med at jeg kontakter arbejdsgiver ang dette snarest.

Han ordnede altid sine sager selv, forstået på den måde at løn (og jeg
formoder også feriepenge) blev udbetalt pr cheque direkte.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-08-07 12:35

> ja, og jeg regner med at jeg kontakter arbejdsgiver ang dette snarest.
>
> Han ordnede altid sine sager selv, forstået på den måde at løn (og jeg
> formoder også feriepenge) blev udbetalt pr cheque direkte.
Er mellemregningen med skattefar så også husket?
Dvs. har du over for det offentlig figureret som ansat i firmaet?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bekan

Dato : 02-08-07 13:14

Frodo Nifinger wrote:
> "Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er mellemregningen med skattefar så også husket?
> Dvs. har du over for det offentlig figureret som ansat i firmaet?

Hvorfor spør du om det?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-08-07 14:29

> Hvorfor spør du om det?

Det var ud fra, at lønnen blev udbetalt på check, og ikke via lønoverførsel.
Hvis ikke der er svaret skat af lønnen, er der jo yderligere et problem,
altså med mindre det var aftalt.
Men så kan man jo ikke gøre gældende, at der skal medfølge feriepenge, da
man har indgået en ulovlig aftale.

altså kort og godt.
Har I indgået en aftale om aflønning uden om skattevæsenet, er der ingen
feriepenge til dig - Anmeldelse vil medføre at du vil blive straffet for
"Sort arbejde" og arbejdsgiveren ligeså.

Har I indgået en alm. lønaftale, og arbejdsgiveren undlader at oplyse, at
han har en ansat og undlader at indbetale skat af din løn, er der jo sparet
en del. Dels skat på lønnen, dels på forsikringer og pensionsindbetalinger.
Men så har han yderligere et problem, når du kræver feriebetaling.

Det hele er selvfølgelig tankespind på baggrund af feriepengesiden ikke er i
orden, og lønudbetaling sker med check.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bekan

Dato : 02-08-07 14:52

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså med mindre det var aftalt.
> Men så kan man jo ikke gøre gældende, at der skal medfølge feriepenge, da

Så her vil du hermed mistænke en arbejdsgiver og en lønmodtager for svindel
på grund af at arbejdsgiveren fører sit eget regnskab.

Dette lyder jo nærmest som anklagen er færdigformuleret og de næste skridt
er høring og domsafsigelse.
Er det nu jeg skal benægte og forsvare?

> [...]
> feriepenge til dig - Anmeldelse vil medføre at du vil blive straffet for
> "Sort arbejde" og arbejdsgiveren ligeså.

jow

> [...]
>
> Det hele er selvfølgelig tankespind på baggrund af feriepengesiden ikke er
> i orden, og lønudbetaling sker med check.

det er højst passende du siger det med at 'det hele er tankespind'.
Bare ikke la' det blive for virkeligt for dig.

Fra : Bekan

Dato : 02-08-07 17:27

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> lønoverførsel. Hvis ikke der er svaret skat af lønnen, er der jo
> yderligere et problem, altså med mindre det var aftalt.

Det skal dog siges at der ikke kun var tale om en check, der var også en
lønseddel m/ udspecificering vedlagt.

Men jeg kan godt på en måde forstå dig da manden sådan set åbenbart allerede
har lavet ét 'nummer'...så der var måske ikke så langt til det næste.