Hastighedsforseelser i Norden
Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-07 13:29

Jeg mener at huske reglerne ved hastighedsforseelser for nordiske
borgere i et andet nordisk land mht. frakendelse mv. foregår således at
det nationale politi hvor forseelsen er foregået sender sagen til
afgørelse i hjemlandet efter hjemlandets regler?
Altså således forstået at en dansker der kører for hurtigt i Norge får
en norsk bøde hvorefter norsk politiet sender forholdet til Danmark som
afgør konsekvenserne for førerretten efter danske regler.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-07-07 18:31

On Mon, 30 Jul 2007 14:28:38 +0200, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

> [...]
>en norsk bøde hvorefter norsk politiet sender forholdet til Danmark som
>afgør konsekvenserne for førerretten efter danske regler.
Muligheden er tilstæde.
Det kræver at de Danske myndigheder bliver opmærksomme på forholdet,
og det er ikke altid tilfældet.

FL § 134. Handlinger foretaget i udlandet

§ 134. Lovens bestemmelser om straf og frakendelse af førerretten
finder med de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10
a og 10 b, også anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse over
for den, der uden at overtræde nogen dansk forskrift, i Finland,
Island, Norge eller Sverige handler i strid med de der gældende regler
vedrørende:

1) kørsel med motordrevet køretøj, uden at der som foreskrevet er
tegnet ansvarsforsikring til dækning af erstatningskrav for skade
forvoldt ved brug af køretøjet,

2) pligt for trafikanter til at efterkomme færdselsanvisninger givet
af politiet,

3) køretøjers hastighed,

4) køretøjers plads på vejen, færdselsretning, møde med eller
overhaling af andre køretøjer, svingning, vending samt kørsel over
jernbaneoverkørsler,

5) vigepligt,

6) pligt til at give fri passage for udrykningskøretøjer,

7) pligt til at efterkomme anvisninger, der gives ved færdselstavler,

8) køretøjers standsning og parkering,

9) forbud mod benyttelse af køretøjer eller kategorier af køretøjer på
visse veje, f. eks. på grund af køretøjernes vægt og dimensioner,

10) sikkerhedsanordninger for køretøjer og last,

11) afmærkning af køretøjer og last,

12) køretøjers lysanordninger og brugen af lys,

13) køretøjers last og lasteevne,

14) køretøjers registrering og deres forsyning med nummerplade og
nationalitetsmærke eller

15) kørsel uden kørekort.

Stk. 3. Trafikministeren kan efter forhandling med
justitsministeren bestemme, at stk. 2 skal finde anvendelse med hensyn
til overtrædelser begået i andre stater end de nævnte.

Stk. 4. § 118, stk. 4, gælder ikke for de i stk. 1- 3 nævnte
sager.

/Hans

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-07 20:59

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> til overtrædelser begået i andre stater end de nævnte.
>
> Stk. 4. § 118, stk. 4, gælder ikke for de i stk. 1- 3 nævnte

Ok. Som jeg forstår det nordiske samarbejde vil forholdet netop blive
fremsendt til de danske myndigheder.
Men jeg kan læse af den citerede lovtekst at der netop er mulighed for
at håndhæve en sanktion efter et af de andre nordiske landes regler for
en forseelse begået der. Altså overtrædelse i nordisk land, afgørelse
efter nordisk lands regler -> sanktion i Danmark.
Dette er så i modsætning til hvad jeg har fået opfattelsen var gældende
praksis. Overtrædelse i nordisk land, afgørelse efter danske regler ->
dansk sanktion.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-07-07 21:40

On Mon, 30 Jul 2007 21:59:16 +0200, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

> [...]
>Dette er så i modsætning til hvad jeg har fået opfattelsen var gældende
>praksis. Overtrædelse i nordisk land, afgørelse efter danske regler ->
På dansk står der at hvis myndighederne i et af de nordiske lande
tager dit kørekort for en forseelse der herhjemme ikke ville takseres
således, ja så gælder det også i danmark. Altså ingen kørekort.
Du tager straffen med hjem.

Samme i ikke nordisk land, ja, så tager de evt. dit kørekort og du
kommer hjem og får et nyt af de danske myndigheder mod behørig
betaling.

Bemærk at der ikke står noget om at de nordiske lande udveksler
informationer omkring færdselsforseelser.
Det udelukke dog ikke at der kan være en sådan aftale.

Min erfaring er at de ikke udveksler informationer.

/Hans

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-07 21:46

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> tager dit kørekort for en forseelse der herhjemme ikke ville takseres
> således, ja så gælder det også i danmark. Altså ingen kørekort.

Ja, det forstår jeg. Det er osse derfor jeg siger det er i modsætning
til den praksis jeg har hørt om.

> Samme i ikke nordisk land, ja, så tager de evt. dit kørekort og du
> kommer hjem og får et nyt af de danske myndigheder mod behørig
> betaling.

Det er henvisninger til straffeloven. Mon ikke vi kan antage det er
særligt grove forhold? Jeg har ikke slået paragrafferne op men det er
min antagelse der ikke er tale om fartbøder.

> Bemærk at der ikke står noget om at de nordiske lande udveksler
> informationer omkring færdselsforseelser.
> Det udelukke dog ikke at der kan være en sådan aftale.

Så vidt jeg har søgt mig frem på nettet og hørt så skulle det være
således med et samarbejde.

> Min erfaring er at de ikke udveksler informationer.

Lad høre.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-07-07 22:11

On Mon, 30 Jul 2007 22:46:01 +0200, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Lad høre.
Stor hastighed, stor skideballe, stort girokort fra polisen, og ikke
en lyd fra de danske myndigheder.
Burde have kostet kortet 2 gange efter de Svenske regler, men et eller
andet gik galt for dem for jeg fik kun fartbøden.

/Hans

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-07 22:26

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Burde have kostet kortet 2 gange efter de Svenske regler, men et eller
> andet gik galt for dem for jeg fik kun fartbøden.

Nå vi får se.
Som det måske skinner igennem bunder min interesse i en faktisk episode
som er kommet mig for øre gennem flere bekendtskabsled.