Skøde på grund
Fra : JA

Dato : 26-07-07 20:46

Hej
Jeg har købt en ubebygget grund, hvor der i købskontrakten står, at sælger
gør opmærksom på, at der er byggepligt på grunden, hvorfor byggeriet skal
være igangsat inden for 3 år.

I skødet står der kun, at kommunen kan tinglyse byggepligt på grunden.

Betyder det det samme? Eller er det til min fordel, at der ikke står noget i
skødet om, at der er byggepligt? Hvad hvis jeg videresælger grunden
ubebygget, inden for de næste 3 år - så ved køber intet om, at der måske kun
er 1 år tilbage til at få bygget et hus?

Mvh Jan A.

Fra : xxxfoo

Dato : 26-07-07 20:58

JA wrote:

> Betyder det det samme?

Ja

> Hvad hvis jeg videresælger grunden
> ubebygget, inden for de næste 3 år - så ved køber intet om, at der måske kun
> er 1 år tilbage til at få bygget et hus?

Hvis kommunen har tinglyst, så er det ligegyldigt om køber ikke kendte
til byggepligten ift. kommunen. Du kan dog pådrage dig erstaningansvar
ved ikke at oplyse det. Hvis kommunen ikke har tinglyst, så eksstingvere
godtroende køber som udgangspunkt byggepligten, jf. TL § 1, med mindre
der er særlig lovhjemmel et eller andet sted, hvorefter byggepligter
skulle være gyldige over godtroende tredjemænd uden tinglysning. Det
findes dog næppe ellers var der jo ingen grund til at skrive sådan i
aftale og skøde.

Fra : JA

Dato : 27-07-07 21:44

Tak for godt svar. Mvh Jan A.