Vand på restaurant
Fra : Lars L

Dato : 23-07-07 11:42

Hej!

Jeg havde en dårlig oplevelse på en ualmindeligt dårlig restaurant, og så
undrer jeg mig over noget.

Jeg er 99% sikker på at man ikke må forbyde nogen retten til et glas vand.
Men hvor er det lige det kommer fra? meget gerne med referencer.

Det hele bunder i, at førnævnte restaurant sagde at jge frit kunne købe en
flaske kildevand (½l) til 48 kr. Jeg ville bare have et glas vand, og det
ville de ikke servere!

Lars

Fra : /Peter

Dato : 23-07-07 11:57

"Lars L" <olato@world(fjern)onli*det*ne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er 99% sikker på at man ikke må forbyde nogen retten til et glas
> vand. Men hvor er det lige det kommer fra? meget gerne med referencer.

Tror ikke der er nogen lov, og bestemt ikke en der gør det gældende
at du har krav på at få serveret et glas vand.

> Det hele bunder i, at førnævnte restaurant sagde at jge frit kunne
> købe en flaske kildevand (½l) til 48 kr. Jeg ville bare have et glas
> vand, og det ville de ikke servere!

Måske servere de bare ikke vand, måske du skulle gå ud på toilettet og
drikke vand.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-07-07 12:14

"Lars L" <olato@world(fjern)onli*det*ne.dk> wrote in message
> [...]
> undrer jeg mig over noget.
>
> Jeg er 99% sikker på at man ikke må forbyde nogen retten til et glas vand.

Jeg er 100% sikker på, at du tager fejl.

Hvis det er livsnødvendigt for dig at få et glas vand (= at du vil dø, hvis
du ikke får det), og hvis det ikke er forbundet med urimelige omkostninger
for en anden person at give dig et glas vand, så skal han gøre det.

Straffelovens § 253:
"Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham
muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning
af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer,
der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke."

Fra : alexbo

Dato : 23-07-07 12:42

"Lars L" skrev

> Jeg er 99% sikker på at man ikke må forbyde nogen retten til et glas vand.
> Men hvor er det lige det kommer fra? meget gerne med referencer.

Det kommer fra en gammel skrøne der fortæller at man altid har ret til vand
og til at bruge toilettet.

Det er ikke rigtigt, man har hverken krav på det ene eller det andet, men at
så mange tror det gør livet nemmere for tricktyve.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-07-07 13:02

On Mon, 23 Jul 2007 12:42:08 +0200, "Lars L"
> [...]

>flaske kildevand (½l) til 48 kr. Jeg ville bare have et glas vand, og det

Du kunne da bare have bedt om at få kildevandet hældt op i et glas,
hvis du ville have vandet i et glas?

Derudover er en restaurent en kommerciel forretning som alt muligt
andet og de må vel tage de priser de vil - så kan man bare gå et andet
sted hvis man ikke ønsker at betale det de nu koster.

Var du da ved at omkomme af tørst eller hvad?

** Lars

Fra : Lars L

Dato : 23-07-07 13:25

"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i meddelelsen

> [...]
> sted hvis man ikke ønsker at betale det de nu koster.
>
> Var du da ved at omkomme af tørst eller hvad?

*G*

Nej, jeg var ikke ved at omkomme af tørst. Og jo vi valgte at gå et andet
sted hen, hvor jeg ikke skulle betale for et glas vand til min vin!

Tak for svarene, der kan man bare se hvad sådan en gammel skrøne kan gøre
ved én! Heldigvis har jeg jo retten til at vælge restauranter fra der ikke
vil give mig et glas vand!

Lars.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-07-07 13:57

On Mon, 23 Jul 2007 14:25:29 +0200, "Lars L"
<olato@world(fjern)onli*det*ne.dk> wrote:

>Nej, jeg var ikke ved at omkomme af tørst. Og jo vi valgte at gå et andet
>sted hen, hvor jeg ikke skulle betale for et glas vand til min vin!

Hehe.. Ja det kunne jeg nu nok også godt have fundet på. I min verden
hører det med til at bestille vin at de også stiller en kande vand på
bordet.

Derimod ville jeg nok forvente at skulle betale et eller andet for
vand hvis jeg bad om det som det eneste drikke til maden.

** Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-07 14:59

Lars Knudsen skrev:

> Hehe.. Ja det kunne jeg nu nok også godt have fundet på. I min verden
> hører det med til at bestille vin at de også stiller en kande vand på
> bordet.

Og så står der 15 kr. på regningen for isvand.

--
Bertel

Fra : Eliasen

Dato : 23-07-07 15:25

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Og så står der 15 kr. på regningen for isvand.

Skal det så ikke stå på menukortet eller på et skilt i restauranten, før de
kan opkræve 15 kr.

--
Eliasen

Fra : HKJ

Dato : 23-07-07 16:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og så står der 15 kr. på regningen for isvand.

Det syntes jeg er meget sjældent at det sker, men det hænger nok også
sammen med om en hovedret koster 70 kr eller 250 kr.

Fra : Lars L

Dato : 23-07-07 18:27

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i meddelelsen

> Det syntes jeg er meget sjældent at det sker, men det hænger nok også
> sammen med om en hovedret koster 70 kr eller 250 kr.

Det troede jeg også, indtil i lørdags. Godt nok kostede hovedretten ikke
250, men 189, men det gjorde det jo endnu nemmere at smutte et andet sted
hen og spise en hovedret til 229, prisen endte jo næsten på det samme. Og så
var servicen langt langt bedre!

Lars

Fra : Christian Andersen

Dato : 23-07-07 22:20

Lars L skrev:

> [...]
> sted hen og spise en hovedret til 229, prisen endte jo næsten på det
> samme. Og så var servicen langt langt bedre!

Jamen, det er jo det!

Man vælger jo selv om man vil betale priserne i restauranten, og hvis
tilstrækkelig mange vælger at de ikke vil, sætter de priserne ned eller
lukker.

Kapitalisme, baby!

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-07 10:50

Christian Andersen skrev:

> Man vælger jo selv om man vil betale priserne i restauranten, og hvis
> tilstrækkelig mange vælger at de ikke vil, sætter de priserne ned eller
> lukker.

De steder hvor de ikke tager ekstra for det, koster retterne en
tier mere. Det er en illusion at tro at man kan få vand gratis på
en restaurant i et kapitalistisk samfund.

--
Bertel

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 24-07-07 11:02

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

>De steder hvor de ikke tager ekstra for det, koster retterne en
>tier mere. Det er en illusion at tro at man kan få vand gratis på
>en restaurant i et kapitalistisk samfund.

Flere og flere netbutikker kører også med "fragten koster ikke
ekstra".

Det kan godt ærgre én lidt, når man køber 10 varer, for så har
man nok betalt den reelle fragtomkostning 2-3 gange. Men det er
da klart en konkurrenceparameter; folk tænker nok ikke så meget
over, at butikken selvfølgelig ikke sætter penge til. Præcis
som med vandet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bjarne

Dato : 24-07-07 15:58

Klaus Ellegaard skrev:

> [...]
> da klart en konkurrenceparameter; folk tænker nok ikke så meget
> over, at butikken selvfølgelig ikke sætter penge til. Præcis

Netop.
'Gratis levering' er meget populært som hos http://www.frejfreja.dk/
Og regulært nok, når der gøres tydeligt opmærksom på det.
Det gør det også nemmere at være kunde.

Betydeligt mere end i de tilfælde, hvor en handel næsten er afsluttet,
inden gebyrer og fragt oplyses.

Bjarne