netbutik, restordre
Fra : Leif Neland

Dato : 22-07-07 22:52

I tilfælde af at en netbutik har modtaget en bestilling, og kun kan
levere nogle af varene.

Problemet er at det ikke er muligt at hæve en dankortbetaling i flere
omgange.

Er det så i orden at give kunden disse valgmuligheder:

1: Vi venter med at sende til alle varer er på lager, og hæver det fulde
beløb til da.

2: Vi sender de varer, vi har, hæver det fulde beløb nu, og sender
resten, når de kommer på lager.

3: Vi sender de varer vi har på lager nu, og trækker betalingen for dem.
Bestillingen af de øvrige varer annulleres.

4: Hele ordren annulleres.

Ad 2: De kan til en hver tid annullere de resterende bestillinger helt
eller delvis (dvs. De kan vælge at vente på nogle varer, og annullere
andre) og få returneret det trukne beløb. En sådan annullering kan IKKE
fortrydes.

Leif

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-07 08:18

Leif Neland skrev:
> [...]
> eller delvis (dvs. De kan vælge at vente på nogle varer, og annullere
> andre) og få returneret det trukne beløb. En sådan annullering kan IKKE

1) lyder OK - inden for rimelighedens grænser.
2) er under ingen omstændigheder OK.
3) OK - indtil fristen for at godkende transaktionen udløber!
4) OK, især hvis det er i overensstemmelse med leveringsbetingelserne

Andre muligheder:
5) Kontakt kunden med henblik på delkøb
6) skift til betalingsgateway, som kan trække et delbeløb.

Vh
Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-07 08:48

Bjarne skrev:

> 1) lyder OK - inden for rimelighedens grænser.

Der spørges ikke om hvad du synes lyder godt.

--
Bertel

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 23-07-07 08:54

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev :

>Der spørges ikke om hvad du synes lyder godt.

drukket af natpotten ?

--
Jan_stevns

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-07 09:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der spørges ikke om hvad du synes lyder godt.

Der spørges, hvad der er i orden.

Men det er nok i virkeligheden ikke her, problemet ligger, for er det
ikke altid sådan, at transaktionen skal godkendes inden for en vis
tidsfrist?

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-07 13:17

Bjarne skrev:

> Der spørges, hvad der er i orden.

Hvilket i denne gruppe betyder lovligt. Som udgangspunkt er der
aftalefrihed, og der er ikke i sig selv noget problem i at aftale
forudbetaling. Det er der faktisk mange der gør.

Problemet er at butikken skal have en aftale med PBS når den
bruger kortbetalinger, så det er et spørgsmål om hvad der står i
den, og ikke om hvad der lyder fair.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 24-07-07 01:00

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvilket i denne gruppe betyder lovligt.
Da er du en dårlig rådgiver, for dit svar vil da være at det er i orden,
fordi det ikke er direkte ulovligt, men "kun" er et brud på en aftale
med PBS, der kan berettige PBS til fuldt lovligt at lukke biksen.

> [...]
>
> Problemet er at butikken skal have en aftale med PBS når den
> bruger kortbetalinger, så det er et spørgsmål om hvad der står i

Jeg har ikke brugt udtrykket fair i den forbindelse.
Det er korrekt at der foreligger et aftalebrud i forhold til PBS, hvis
penge hæves inden levering af varen.
Desuden skal forbrugeren ifølge forbrugeraftaleloven være oplyst om
disse vilkår inden aftalen indgås.
Dvs at for at det kan lade sig gøre skal en butik oplyse kunderne om at
man handler i strid med reglerne.

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-07-07 08:28

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Da er du en dårlig rådgiver, for dit svar vil da være at det er i orden,
> fordi det ikke er direkte ulovligt, men "kun" er et brud på en aftale med
> PBS, der kan berettige PBS til fuldt lovligt at lukke biksen.

Sikke dog noget vrøvl.
PBS har naturligvis ikke bemyndigelse til at lukke nogen forretninger. Den
eneste sanktion de har, hvis indløsningsaftalen ikke overholdes, er at
stoppe samarbejdet så butikken ikke længere kan modtage kortbetalinger.

Fra : Bjarne

Dato : 24-07-07 10:19

Allan Soerensen skrev:

> [...]
> eneste sanktion de har, hvis indløsningsaftalen ikke overholdes, er at
> stoppe samarbejdet så butikken ikke længere kan modtage kortbetalinger.

Hvilket er - stort set - ensbetydende med at en internetforretning er
lukket.
Interessen for at bestille varer per efterkrav med gebyrer er til at overse.

Hvis PBS slukker for strømmen, så er der Paypal og den slags tilbage, og
så taler vi ikke længere om det normale danske marked.

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-07-07 10:41

Bjarne wrote:

> Hvilket er - stort set - ensbetydende med at en internetforretning er
> lukket.

Kommer an på hvilken type forretning der er tale om
Mange små forretninger fungerer glimrende uden online betaling

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Eliasen

Dato : 24-07-07 10:44

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message

> [...]
>
> Hvis PBS slukker for strømmen, så er der Paypal og den slags tilbage, og
> så taler vi ikke længere om det normale danske marked.

Hvad er nu det for noget vås?

Tag f.eks. WorldPay, ejet af verdens femtestørste bank, der tilbyder
betaling med alle de kendte betalingskort, incl. VISA/Dankort. Adskillige
danske virksomheder og netbutikker har tegnet kontrakt med WorldPay,
udelukkende fordi PBS kan være tunge at danse med.

--
Eliasen

Fra : Bjarne

Dato : 24-07-07 11:41

Eliasen skrev:

> [...]
> danske virksomheder og netbutikker har tegnet kontrakt med WorldPay,
> udelukkende fordi PBS kan være tunge at danse med.

Det er ikke desto mindre virkeligheden for mange i dag.
Men hvis Worldpay som du nævner bliver et virkeligt alternativ til PBS,
åbner det nye perspektiver.
Dog meget trist, hvis det reducerer forbrugernes rettigheder.

Hvad angår Dankort kan Worldpay næppe sætte sig ud over reglerne,
ligesom PBS er nødt til at følge reglerne for VISA og MASTERCARD.
Tager Worldpay Dankort?

Et VISA/Dankort kan man naturligvis tage imod som rent VISA og dermed
sætte sig ud over reglerne for rene Dankort. Men så er det som
kreditkort med kreditkortgebyrer.

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-07 10:47

Bjarne skrev:

> Da er du en dårlig rådgiver, for dit svar vil da være at det er i orden,
> fordi det ikke er direkte ulovligt [...]

Jeg foretrækker at skrive mine egne svar selv. Så kan jeg bedre
stå inde for dem.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-07-07 10:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der spørges ikke om hvad du synes lyder godt.

De fleste netbutikker leverer på den måde hvis man vælger samlet levering
Ellers trækkes der for ekstra fragt (så vidt jeg husker)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-07 10:34

Peter Lykkegaard skrev:

> De fleste netbutikker leverer på den måde hvis man vælger samlet levering
> Ellers trækkes der for ekstra fragt (så vidt jeg husker)

Det er også altsammen OK, hvis ellers det fremgår af købsbetingelserne.

Det eneste som aldrig er OK er, at man trækker penge for varer, inden de
er afsendt.

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-07-07 11:25

Bjarne wrote:

> Det eneste som aldrig er OK er, at man trækker penge for varer, inden
> de er afsendt.

Dvs for at følge loven så er det ikke muligt at lave flere leveringer hvis
man betaler med dankort?
Typisk kan man vælge en strakslevering på varer der er på lager og så resten
leveret senere

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-07 11:31

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> man betaler med dankort?
> Typisk kan man vælge en strakslevering på varer der er på lager og så resten

Det forudsætter stadig at man kan trække i portioner.
Med typisk tænker du måske også på udenlandske hjemmesider med
kreditkort. Her gælder andre regler end for PBS og Dankort.

Hvis man kan levere i flere omgange, bør det fremgå af betingelserne, om
dette udløser flere leveringsomkostninger.

Jeg ved, at med Cashcow kan man klare det ved at hæve en del af
betalingen og hæve resten senere.
Om et par uger ved jeg, om man kan med PBS egen betalingsgateway.

Bjarne

Fra : HKJ

Dato : 23-07-07 16:26

Peter Lykkegaard wrote:
> Dvs for at følge loven så er det ikke muligt at lave flere leveringer hvis
> man betaler med dankort?

Det kommer an på om forretningen splitter ordren op i små dele. Det gør
f.eks. axelmusic.dk.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-07-07 10:34

> 2) er under ingen omstændigheder OK.

Enig.
Den fremgangsmåde vil også være i strid med den indløsningsaftale butikken
har med PBS