Kameraoptagelser af film i danske biografe~
Fra : Jesper Lund

Dato : 19-07-07 01:12

Overtræder man ophavsretsloven, eller anden dansk lov, hvis man til
privat brug laver en kameraoptagelse af en film som vises i biografen?
Umiddelbart vil jeg mene at §12 i ophavsretsloven giver mulighed for
dette (retten til at fremstille enkelte eksemplarer af et offentliggjort
værk, såfremt dette ikke sker i erhvervsøjemed).

Hvis biografgængeren og biografen skal have indgået en privat aftale om
at der ikke må laves kameraoptagelser (eller smaskes når der spises
popcorn eller whatever), skal dette vel fremgå tilpas tydeligt inden
billetten købes?

I sidste uge blev politiet angiveligt tilkaldt [sic!], fordi
biografpersonalet mente at have spottet et kamera (falsk alarm)
ved en filmfremvisning. En dansk direktør for et filmselskab citeres
her for at kameraoptagelser er "forbudt"
http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=919626

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 19-07-07 08:38

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> Overtræder man ophavsretsloven, eller anden dansk lov, hvis man til
> privat brug laver en kameraoptagelse af en film som vises i biografen?

Nej.

> [...]
> at der ikke må laves kameraoptagelser (eller smaskes når der spises
> popcorn eller whatever), skal dette vel fremgå tilpas tydeligt inden

En sådan aftale vil vel være et brud på ophavretsloven § 12.

> [...]
> ved en filmfremvisning. En dansk direktør for et filmselskab citeres
> her for at kameraoptagelser er "forbudt"

Findes ikke mere, men det er ret almindeligt at folk sidder og optager en
film i biografen med videresalg eller offentligørelse på nettet som formål,
og det er jo forbudt. Det er nok det manden mener. Og opdages folk med et
kamera der filmer løs i en biograf, kan de jo ikke vide det er til privat
brug eller ej.
på denne adresse kan der spørges om ophavsret.:
http://www.infokiosk.dk/sw9463.asp
Hvis svaret uden tvivl er positivt kan man jo tage svaret med i en biograf
og på forhånd fortælle personalet man agter at optage filmen til privat
brug.
Det er jo ærlig snak og man kan evt. blive anvist en plads hvor der ikke
sidder nogen "forstyrende" hoveder foran.

Fra : A R:nen

Dato : 19-07-07 10:06

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> writes:
> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Nej.

Det mener jeg også.

> En sådan aftale vil vel være et brud på ophavretsloven § 12.

Hvad så? Det er jo aftalen der har forrang, § 12 (modsat fx § 37) er
ikke tvingende. Jeg ville nok gå ud fra at en sådan aftale må anses
foreligge pr kutyme, at noget med lyd- og billedoptagelser forbudt
også står på billetter til mange forlystelser skal nærmest betragtes
som ekstra forbrugeroplysning.

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-07-07 10:44

A R:nen wrote:

> Det mener jeg også.

Min interesse for spørgsmålet er alene "akademisk", og den skyldes især
en nylig sag fra Canada, som havde en retstilstand på dette område som
minder om den danske (med diverse forbehold for sammenligning af
ophavsretslove ud fra avisartikler, blogs, o.lign).

Efter voldsom kritik fra USA (amerikansk regering, ikke bare Hollywood),
har det canadiske parlament netop vedtaget C-59 (særlov efter amerikansk
forbillede, jf. nedenfor), som gør det kriminelt at lave
kameraoptagelser i biografen.
http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/international/news/e3i2b0734edb6e59f2f3c9bc3ed18d318b6
http://www.michaelgeist.ca/content/view/2027/125/

I USA er strafferammen 3-6 år for at lave en kameraoptagelse i biografen
http://en.wikipedia.org/wiki/Family_Entertainment_and_Copyright_Act

Det bliver nok også et issue i EU på et tidspunkt

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-08-07 22:33

Jesper Lund wrote:

> I USA er strafferammen 3-6 år for at lave en kameraoptagelse i
> biografen
> http://en.wikipedia.org/wiki/Family_Entertainment_and_Copyright_Act
>
> Det bliver nok også et issue i EU på et tidspunkt

Jeg faldt over denne artikel i Washington Post om en amerikaner, der
"kom til" at lave en 20-sekunders optagelse af en biograffilm med et
digital kamera (der næppe kan optage ret mange minutters video)
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/08/01/AR2007080102398.html
Det ender med at blive en dyr biograftur for hende...

Ifølge NFO sitet nforce.nl var den pågældende film i øvrigt tilgængelig
for download en uge før hun lavede sin lille optagelse, så det er meget
usandsynligt at nogen ville optage [hele] filmen den 17. juli...

Fra : Codexx

Dato : 19-07-07 10:44

A R:nen wrote:

> Det mener jeg også.

Man kunne overveje om ikke der, ihvertfald ved helt nye film, forelå en
formodning for at optagelsen ikke var til privat brug.

Jeg kan dog i lighed med Berlingske og Jepser Lund ikke se hvilken hjemmel
poltiet skulle have til at gribe ind overfor en mulig overtrædelse, eftersom
lov om ophavsret er undergivet privat påtale (ingen mulighed for
beslaglæggelse osv.) retsplejelovens kapitel om bevissikring ved krænkelse
af immaterialrettigheder kan heller ikke anvendes, da der kræves kendelse
fra Fogedretten først.

> [...]
> foreligge pr kutyme, at noget med lyd- og billedoptagelser forbudt
> også står på billetter til mange forlystelser skal nærmest betragtes

Se
http://www.danske-biografer.dk/Default.aspx?ID=11&M=News&PID=9&NewsID=1660

Der anbefales ihvertfald skiltning. Dog anbefales også at kontakte
politiet......

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-07-07 11:01

Codexx wrote:

> Der anbefales ihvertfald skiltning. Dog anbefales også at kontakte
> politiet......

Hvis der er hjemmel til at bortvise personen pga. aftalebrud (rimelig
antagelse), kan de måske ønske politiets tilstedeværelse af præventive
årsager (hvis der bliver slagsmål kan politiet jo tilkaldes, men
spørgsmålet er om politiet rykker ud præventivt for at forhindre den
situation?).

Det er lidt uklart for mig om de 5 bullet points om "camcording" lægger
op til bortvisning eller (civil) anholdelse. De vil gerne se ID, have
personen til at vente i forhallen (på politiet?), og have udleveret
optagelserne. Jeg kan ikke se hvad der forhindrer cammeren i bare at gå,
når han (hun) bliver opdaget?

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-07-07 20:20

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in

> (hvis der bliver slagsmål kan politiet jo tilkaldes, men
> spørgsmålet er om politiet rykker ud præventivt for at forhindre den
> situation?).

Hvis der er tid rykker de ud for at gelejde din bedstemor over gaden ;)

> [...]
> personen til at vente i forhallen (på politiet?), og have udleveret
> optagelserne. Jeg kan ikke se hvad der forhindrer cammeren i bare at gå,

Civil anholdelse for noget der er underlagt privat påtale - det holder vist
ikke...

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-07-07 09:34

Jesper Lund wrote:

> En dansk direktør for et filmselskab
> citeres her for at kameraoptagelser er "forbudt"
> http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=919626

Link til den korrekte artikel
http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=919374:fid=100101192

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 19-07-07 12:43

Jesper Lund skrev:
> [...]
> ved en filmfremvisning. En dansk direktør for et filmselskab citeres
> her for at kameraoptagelser er "forbudt"

Jeg har spurgt kulturministeriet, og deres vurdering er, at man gerne må
optage f.eks. en biograffilm til eget forbrug. Dog kan biografen, hvis
de opdager det, smide dig ud (Hvis altså de har regler/skiltning etc.
der forbyder det). Men det vil altså ikke være i strid med ophavsretsloven.

--
Vh. Georg Sluyterman

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 19-07-07 13:43

Georg Sluyterman skrev:
> [...]
> de opdager det, smide dig ud (Hvis altså de har regler/skiltning etc.
> der forbyder det). Men det vil altså ikke være i strid med ophavsretsloven.

Jeg har spurgt Johan Schlüter omkring problemstillingen, og fik først at
vide at det måtte man ikke. Da jeg så henviste til §12 i
ophavsretsloven, fik jeg at vide at det ikke var hendes område, og blev
henvist til en anden advokat. Den anden advokat var lidt vævende, og gav
mig, efter hendes egen vurdering, ret i at det måtte man godt, men hun
virkede usikker, og trak også lidt i land senerehen (uden at jeg dog
synes hun kunne argumentere særlig godt for det.).
Jeg ser det som tegn på at udfaldet af vurderingen har væsentlig
betydning for Antipiratgruppens interesser

Jeg blev henvist til en tredie person, som jeg skulle spørge, for at få
et officielt svar fra Antipiratgruppen. Han er på ferie frem til d.
30/7. Jeg vender tilbage, når/hvis jeg får et svar.

Forresten: Mht. skiltning (f.eks. "Der må ikke foretages videooptagelser
i biografsalen"), så er det vel ikke relevant mht. brud på
ophavsretsloven? Det betyder vel højest, at de må smide en ud, hvis man
filmer, selvom der er skiltning der forbyder det.. ?

--
Vh. Georg Sluyterman

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-07-07 14:25

Georg Sluyterman wrote:

> Jeg ser det som tegn på at udfaldet af vurderingen har væsentlig
> betydning for Antipiratgruppens interesser

Det tror jeg nu ikke. Problemet er nok snarere at spørgsmålet er lidt
for abstrakt, og derfor er praktisk arbejdende jurister tilbageholdende
med at give en håndfast vurdering (og slet ikke til andre end deres
betalende klienter; du tilbød formentlig ikke at advokatfirmaet Johan
Schlüter kunne sende en regning til standardtakst?)

Det *er* svært at finde en bare nogenlunde rationel begrundelse for at
lave en kameraoptagelse af hele filmen til privatbrug i en biograf
(dermed ikke sagt at det per definition er ophavsretsligt krænkende). Et
par minutter til vennerne på din mobiltelefon er selvfølgelig en anden
sag. Hvis slutresultatet skal være til at holde ud at se på, skal du
have et professionelt videokamera (på grund af forskelle i framerate
mellem biografen og dit kamera, ligesom lysforhold o.lign. ikke er
ideelle i en biograf), og der skal laves en masse efterredigering. Lyden
skal også helst samples fra en anden kilde (teleslynger) end kameraets
mikrofon. Projektet giver langt mere mening (ud fra hvad der er
"rationelt" at gøre), hvis du er medlem af en scene release group, men
så taler vi om tilgængeliggørelse for andre, og det er naturligvis ikke
tilladt jf. §2 i ophavsretsloven.

> Jeg blev henvist til en tredie person, som jeg skulle spørge, for
> at få et officielt svar fra Antipiratgruppen. Han er på ferie
> frem til d. 30/7. Jeg vender tilbage, når/hvis jeg får et svar.

Jeg vil generelt betragte et svar fra Kulturministeriet som mere
"officielt" end en vurdering af en APG advokat. Ingen af parterne er
dommere, som i sidste ende skal fortolke loven, men APGs advokater
repræsenterer de danske biografer (så vidt jeg ved) og ville dermed være
part i en eventuel sag om dette.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-07-07 14:56

Georg Sluyterman wrote:

> [...]
> mht. brud på ophavsretsloven? Det betyder vel højest, at de må
> smide en ud, hvis man filmer, selvom der er skiltning der

Du kan ikke "aftale" dig til ekstra overtrædelser af ophavsretsloven, så
misligholdelse af aftalen om ikke at filme kan kun have de normale
aftaleretslige konsekvenser. Det er svært at se andet end bortvisning
(biografen har ikke lidt et tab). Jeg tvivler på at der kan aftales en
konventionalbod på 1 mill kr. el.lign.

--
Jesper Lund