Bodeling ved skilsmisse
Fra : Jakob

Dato : 17-07-07 19:00

Halløj,

Der er to i min familie, der skal skilles.
De har fælleseje på et hus og en forretning med tilhørende lejligheder.
Manden har taget et lån i huset til forretningen på ca halvanden million
kroner. Restværdien er på ca en million. Huset skal sælges nu. Værdien på
forretningen er ret høj, men jeg kender ikke gælden i den. Forretningen skal
sælges om fire år.

Kvinden vil nu købe et hus, og skal bruge en million til udbetaling. Vil
kvinden kunne få værdien i huset nu, mod at det beløb trækkes fra indtægten
af forretningen den dag den bliver solgt?

Håber I kan hjælpe, da hun er desperat for at komme væk.

Vh,
Jakob

Fra : S.x.L

Dato : 17-07-07 19:40

Hun gør da bare krav på sin halvdel her og nu - hvorfor skulle hun vente 4
år med risiko for at virksomheden inden da er kørt i sænk.

Knud

Fra : Jakob

Dato : 17-07-07 19:45

Skal hilse fra hende og sige at det er et godt svar :)

Tror idéen har været, at der ikke var nogen grund til at han skulle miste
virksomhedden, men det er da fuldstændigt rigtigt, hvis han stiller sig på
bagbenene, så skal hun bare gøre det.

Fra : alexbo

Dato : 17-07-07 19:52

"Jakob" skrev

> Tror idéen har været, at der ikke var nogen grund til at han skulle miste
> virksomhedden, men det er da fuldstændigt rigtigt, hvis han stiller sig på
> bagbenene, så skal hun bare gøre det.

Tja, hvis jeg var manden ville jeg forlange min halvdel nu, uanset hvordan
konen så skulle skaffe midlerne.

mvh
Alex Chrisrtensen

Fra : Jakob

Dato : 17-07-07 20:16

> "Jakob" skrev

> Tja, hvis jeg var manden ville jeg forlange min halvdel nu, uanset hvordan
> [...]

Nu er det konen, der er en forurettede del, men ja - det kunne tyde på, at
det nok er den bedste løsning...

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 17-07-07 19:47

> [...]

> kunne få værdien i huset nu, mod at det beløb trækkes fra indtægten af forretningen

Det afhænger fuldstændig af mandens velvilje. Kvinden er ikke i en position hvor hun
kan 'kræve' denne løsning. Men hvis ellers hendes mand har pengene, og hvis han er
velvillig er det en mulig løsning.
Desværre er det de færreste som i en skilsmissesituation kan finde ud af en sådan
løsning, og måske vil manden oven i købet benytte sig af hendes desperation.

Det eneste hun med sikkerhed har krav på (efter de givne oplysninger) er 50%
aktiverne. Dvs. alt hvad der er tilbage når både hun og manden har fratrukket deres
respektive gæld/indskud.
Men hun må pænt vente på en bodeling hvis manden er uvillig til at hjælpe hende. Og
desværre kan det tage meget lang tid når at der er en forretning med i bodelingen.

Peter

Fra : Jakob

Dato : 17-07-07 20:18

> [...]
> Desværre er det de færreste som i en skilsmissesituation kan finde ud af
> en sådan løsning, og måske vil manden oven i købet benytte sig af hendes

Tjaeh, det virker som om han vil gøre alt for at holde på hende, så du har
nok ret...

> [...]
> hende. Og desværre kan det tage meget lang tid når at der er en forretning

Det kunne tyde på at en bodeling ville være den bedste løsning. Har du nogen
idé om, hvor lang tid det kan tage?

Jakob

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 17-07-07 20:45

> Det kunne tyde på at en bodeling ville være den bedste løsning. Har du nogen idé
> om, hvor lang tid det kan tage?

Det er meget svært at svare på. Når man indgiver begæring om seperation bliver man
indkaldt til vilkårsforhandling, og det er statsamtet (eller hvad det nu hedder i
dag) som bestemmer seperations perioden. Den er normalt mellem ½ og 1 år. Ligeledes
kan man til vilkårsforhandlingen blive enig om en midlertidig bodeling, og det er her
det springende punkt er. Ender det op med plus eller minus til din veninde? Det
kommer helt an på lånene i huset og forretningen.

Jeg vil råde din veninde til at søge advokathjælp øjeblikkelig, og glemme alt om
hurtige kontanter. Hun må ud og finde noget hun har råd til at bo i indtil resultatet
af skilmissen forelægger. Har hun ikke manden velvilje, må hun have tålmodighed.

Hun har stærkt behov for advokathjælp, da manden sammen med sin revisor sikkert nemt
kan vende nogle plusser til minusser i forretningen, og det kan ende med at det er
kvinden som må til lommerne for at betale manden ud.

Peter

Fra : Jakob

Dato : 18-07-07 08:53

> [...]
> sikkert nemt kan vende nogle plusser til minusser i forretningen, og det
> kan ende med at det er kvinden som må til lommerne for at betale manden

Ok, det skal jeg sige til hende.
Manden har været utro - det gør selvfølgelig en forskel på, hvor hurtigt
skilsmissen forløber - men gør det en forskel på hastigheden af bodelingen?

Vh
Jakob

Fra : S.x.L

Dato : 18-07-07 09:06

> Ok, det skal jeg sige til hende.
> Manden har været utro - det gør selvfølgelig en forskel på, hvor hurtigt
> skilsmissen forløber - men gør det en forskel på hastigheden af
> bodelingen?

Hvis der skal advokater og domstol ind over tager den slags den tid det nu
engang gør - og det kan være meget lang tid.
Bodelingen skal dog opgøres som status på seperationsdagen/skilsmissedagen
(tror det er det første, men ikke helt sikker)

Det betyder jo at man godt kan aftale at udbetale et aconto beløb straks
(hvis parterne kan enes), men den endelige opgørelse kan som sagt vare
længe.

Knud

Fra : Jakob

Dato : 18-07-07 09:43

> [...]
>
> Det betyder jo at man godt kan aftale at udbetale et aconto beløb straks
> (hvis parterne kan enes), men den endelige opgørelse kan som sagt vare

Ok - det lyder godt. Jeg tror, at det er bedst, hvis hun får advokat ind
over, for manden og revisoren er venner, så man ved aldrig, hvad der kan
ske. Jeg tror dog ikke at det kommer til retssag, med mindre at de forsøger
at fifle med tallene, for så vidt jeg er orienteret, er de begge
interesseret i at kunne afslutte det hele på nogenlunde "venskabelig" vis.

Fra : alexbo

Dato : 17-07-07 19:50

"Jakob" skrev

> [...]
> indtægten af forretningen den dag den bliver solgt?
>
> Håber I kan hjælpe, da hun er desperat for at komme væk.

Det kan undre lidt at det er manden der har taget et lån i huset til
forretningen, når begge dele er fælleseje.
Mon ikke bare der er taget et lån i huset, og pengene så er sat i
forretningen.
Men bortset fra det kan de aftale stort set hvad de vil.
Aftale hvilke værdier der er, og hvordan de skal fordeles, og hvornår de
skal udbetales, og hvis der kan lånes en million til konen så gøre det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jakob

Dato : 17-07-07 20:36

> Det kan undre lidt at det er manden der har taget et lån i huset til
> forretningen, når begge dele er fælleseje.
> Mon ikke bare der er taget et lån i huset, og pengene så er sat i
> forretningen.

Det er netop sådan det er - formulerede mig bare forkert.

> Men bortset fra det kan de aftale stort set hvad de vil.
> Aftale hvilke værdier der er, og hvordan de skal fordeles, og hvornår de
> skal udbetales, og hvis der kan lånes en million til konen så gøre det.

Ok - men det kan jo som nogen har nævnt muligvis være en idé at få lavet en
bodeling inden han får kørt forretningen i sænk.

Jakob

Fra : alexbo

Dato : 17-07-07 23:45

"Jakob"

> Ok - men det kan jo som nogen har nævnt muligvis være en idé at få lavet
> en bodeling inden han får kørt forretningen i sænk.

Ja, hvis der er fare for at han kører forretningen i sænk og stikker ild på
huset, må hun hellere allerede nu give ham et tilbud på begge dele.
En frivillig bodeling.

mvh
Alex Christensen