.com domæne... og jura
Fra : Mads

Dato : 12-07-07 00:53

Hej,

Der er p.t. en domæne registrant (stor international)
der har parkeret et domæne... Det domæne har samme
firma navn som os (som vi har brugt i Danmark siden
ca. 1971. Dog først officielt registret nogle år senere.
Detaljerne fortaber sig lidt idet jeg ikke var født der)...

Anyways... Jeg har overvejer to muliger...

Bruger et domæne broker firma og prøve
erhverve det anonymt... Eller bruge jura?

Evt. først 1) og så 2) hvis første fejler.

Er det samme vej i ville gå? En retsag mv.
kan jo hurtigt løbe op og være langt dyrere...
Plus andre firmaer af samme navn eksisterer i
andre lande... Så... Ja... Men ville bare lige spørge...

mvh
Mads

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-07-07 05:05

Den 12-07-07 01.53 skrev Mads følgende:

> [...]
> firma navn som os
> Plus andre firmaer af samme navn eksisterer i
> andre lande... Så... Ja... Men ville bare lige spørge...

Hvorfor mener du, at I skulle have ret til domænet frem for den
nuværende ejer eller firmaer med samme navn i andre lande?

Hvis I ikke har mere ret til domænet end den nuværende ejer, så fjerner
det jo grundlaget for juridiske tiltag.

Bemærk, at årstal kun er sekundære i den sammenhæng, det er meget mere
relevant, om domænenavnet fx er et almindeligt ord, eller om det fx er
et internationalt varemærke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Mads

Dato : 12-07-07 09:36

> Hvorfor mener du, at I skulle have ret til domænet frem for den nuværende
> ejer

Som netop bare har parkeret domænet og
ikke hedder noget som helst i den retning.

> eller firmaer med samme navn i andre lande?

Det netop lidt min pointe. Den nuværende
ejer kunne jo bare vælge sælge til en anden?

> Hvis I ikke har mere ret til domænet end den nuværende ejer

Det er det jeg spørger om. :)

> domænenavnet fx er et almindeligt ord

Det er det overhovedet ikke.

> Hvorfor mener du

Men jeg går ud fra du mener jura ikke kan bruges
overhovedet her. Det tænkte jeg nok, ville bare
lige spørge

mvh
Mads

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-07-07 11:31

Den 12-07-07 10.35 skrev Mads følgende:

> Som netop bare har parkeret domænet og
> ikke hedder noget som helst i den retning.

Hvorfra ved du, at domænet ikke bruges? Selvom der ikke er en
hjemmeside, kan det jo fx bruges til mail.

> Det netop lidt min pointe. Den nuværende
> ejer kunne jo bare vælge sælge til en anden?

Ja, den nuværende ejer kan sikkert sælge til hjem de vil - hvis de altså
vil sælge.

> Det er det jeg spørger om. :)

Det er umuligt at svare på uden at kende domænenavnet. Og selv hvis vi
kender det, er det langt fra sikkert, vi kan give et sikkert svar.

> Men jeg går ud fra du mener jura ikke kan bruges
> overhovedet her.

Jura er meget relevant, men der er forskel på, om hjemmesiden hedder
intel.com, space.com eller jensensboefhus.com. Sagt på en anden måde,
uden at kende navnet kan vi ikke engang give dig et kvalificeret gæt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Mads

Dato : 12-07-07 12:22

> Hvorfra ved du, at domænet ikke bruges? Selvom der ikke er en hjemmeside,
> kan det jo fx bruges til mail.

Well, virksomheder der lever af at eje mange
tusinde/millioner domæne navne bruger dem
sjældent for email. Men kan ikke 100% vide det.

> Det er umuligt at svare på uden at kende domænenavnet. Og selv hvis vi
> kender det, er det langt fra sikkert, vi kan give et sikkert svar.

Det er ikke et ord der eksisterer. Det er altså
unikt på samme måde som fx "microsoft".

> uden at kende navnet kan vi ikke engang give dig et kvalificeret gæt.

Jeg tror jeg vil prøve erhverve domænet anonymt
(for ikke prisen skal stige). Hvis det mislykkes, så
evt prøve advokat eller spørge her igen (Hvis køb
er gået fejl kan jeg bedre fortælle domæne navnet)

mvh
Mads