Naboen'en lufter sin hund... i vores have ~
Fra : Christian F

Dato : 10-07-07 16:16

Hejsa
Vi bor i en lejlighed med tilhørende lukket gårdhave.... lukket, dvs der er
2 meter mur omkring til omkringliggende ejendomme, pånær ved indgangen til
selve haven.
Vores ejendom består af 16 lejligheder og der er vedtaget i ejerforeningen
at der ikke må luftes hund i haven.
Jeg har selv 2 små hunde (puddel+chihauhau), som jeg dog lufter i haven, men
i de 7 år jeg har boet her har jeg altid samlet op og taget hensyn - derfor
ingen problemer med de andre i ejendommen.

Nuvel - inden for de sidste 14 dage er en beboer i ejendommen ved siden af
vores, begyndt at gå over i vores have og lufte hans store kamp-hund-agtige
tingest - vel af mærke uden at samle dens efterladenskaber op... Og han gør
intet for at skjule det..... den skider bare midt i haven og så tuller han
ud på vejen og tilbage til hvor han bor. Grrrr.
Min kæreste har "spurgt" ham ud gennem vinduet sidst hun tog ham på fersk
gerning -hvad han lavede i vores have. Først ignorede han hende, hvorefter
han til sidste råbte at "hun da bare kunne komme ned hvis der var noget hun
ville sige".

Der er flere ting der irreterer/bekymre mig...
* Synes det er pissefrækt.... Jeg kunne da ikke drømme om at gå ind i en
tilfældig have og lufte mine hunde
* Hunden skider overalt.... møgulækkert, når nu man bruger haven til andre
ting.
* Hunden løber løs og *kan* være farlig overfor mine egne hunde... (Store
hunde kan se en chihauhau 1.8 kg som et "bytte" - og ja, en chihauhau ER en
hund Man bliver lidt paranoid, hvis nu den skulle komme galoperende
rundt om hjørnet.

Mit spørgsel er derfor:
Kan man melde en person til politiet for at lufte sin hund i andres haver?

Pft Christian

Fra : Christian F

Dato : 10-07-07 16:19

Jeg skal lige præcisere at manden bor i ejendommen ved *siden af vores*. Dvs
han har intet med de16 lejligheder, vores ejendom eller haven at gøre... De
har faktisk selv en gårdhave derovere og der er en høj mur imellem.

Fra : Linde

Dato : 10-07-07 16:41

"Christian F" <mail@slettesfals.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dvs han har intet med de16 lejligheder, vores ejendom eller haven at
> gøre... De har faktisk selv en gårdhave derovere og der er en høj mur

Læg bittesmå farskugler med lidt rottegift i ud på plænen, i en periode hvor
du selv undgår at lufte dine hunde der. Din grobrian af en nabo vil de næste
par uger opleve, at hans hund spulebrækker og overskider hans egen stue en
time efter han har luftet hunden på plænen. Slår dette fejl, kan du overveje
at gå jura-vejen...det må være en plan b, da sådanne vacuumhjerner næppe er
modtagelige overfor nok så skarpe knald fra lov-bøssen.

Mvh
Linde

Fra : Søren

Dato : 10-07-07 16:50

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> de næste par uger opleve, at hans hund spulebrækker og overskider hans
> egen stue en time efter han har luftet hunden på plænen.

Dén stemmer jeg også for!

Men, er det ikke ulovligt at svine på den måde naboen gør?

Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-07 17:05

Søren wrote:

> Men, er det ikke ulovligt at svine på den måde naboen gør?

Lidt med forbehold for hvor i landet Christian bor så skal hunden holdes i
snor fra solnedgang til solopgang dog mindst i tiden fra 18 til 6
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/hundeloven.html
§3 stk 3

Derudover skal hunden føres i snor hvis ikke ejeren har fuldt herredømme
over kræet
§3 stk 1

Hvad med indtrængen på "privat" område?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jubii

Dato : 10-07-07 18:03

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse
> "Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> Dén stemmer jeg også for!
"vacuumhjerner"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-07 19:37

Søren skrev:

> Men, er det ikke ulovligt at svine på den måde naboen gør?

Fra straffeloven:

§ 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den,
   som uberettiget

1)   skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet
   ikke frit tilgængeligt sted,

2)   undlader at forlade fremmed grund efter at være
   opfordret dertil.

§ 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og
6 måneder.

§ 264 kan i hvert fald bruges. Jeg er i tvivl om om en have er en
ting i juridisk forstand. Men paragraffens stk. 2 handler om
hærværk, så jeg vil tro at hundeluftning på andres grund er
omfattet.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 11-07-07 09:32

> [...]
>
> 1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet
> ikke frit tilgængeligt sted,
>
> 2) undlader at forlade fremmed grund efter at være

Opfordret af hvem? En tilfældig beboer eller ejeren af ejendommen?
Og en gård(have) hvor der måske ikke er en aflåselig port indtil? Hvor "ikke
frit tilgængelig" er den? Vedkommende har jo ikke skaffet sig adgang til et
hus, kun en grund tilhørende huset.

Fra : Jubii

Dato : 10-07-07 18:02

> [...]
> kan du overveje at gå jura-vejen...det må være en plan b, da sådanne
> vacuumhjerner næppe er modtagelige overfor nok så skarpe knald fra

Fis da for ..... hen i en snakgruppe med den salgs, dette er en seriøs
juragruppe, hvor ulovligheder og hjælp dertil er UØNSKET.
"vacuumhjerner", ja du er da helt fin.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-07-07 20:26

> [...]
> kan du overveje at gå jura-vejen...det må være en plan b, da sådanne
> vacuumhjerner næppe er modtagelige overfor nok så skarpe knald fra

Uanset hvor god ideen er, så er det ikke hunden der har
manglende rotation i toppen og hvorfor skal den straffes
fordi dens herre ikke kan indordne sig??
Så må man da hellere stille en bajer med rottegift, som
klaphatten kan drikke hvis det endelig kom dertil at
selvtægt blev accepteret/lovligt. Sålænge det ikke er
tilfældet så må §'erne klare §'erne

Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-07 01:56

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> klaphatten kan drikke hvis det endelig kom dertil at
> selvtægt blev accepteret/lovligt. Sålænge det ikke er

Bodega-humor om forgiftning som våben
er bl.a. til grin fordi oftest virker det ikke eller der dræber dvs er
ulovligt

TAl med naboen, find løsning - vore katte sked hos naboen og de kan ikke
trænes, men jeg gravede lidt have så det blev atrraktivt for vore katte at
skide her - og min kone gik hver morgen ind og opsamlede lort fra den mest
langsomt opfattende af vore katte. - og naboens lejrere erkendte at de
faktisk aldrig trådte i de hårde lorte der er ret lugtløse udendørs - det er
vist også kattepis for de fleste mennesker, ihvertfald når udendørs.
Imorgen får jeg mit hjem ozonbehandlet og får dermed næppe løst mysteriet om
det lugtede af mig eller af kattene. Kan mange lugte katte - pis? lort?

Hvad er ligheden mellem mænd og hundelorte for en pige?
De er begge nemmest at samle op når de er gamle.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-07-07 20:04

> [...]
> Dvs han har intet med de16 lejligheder, vores ejendom eller haven at
> gøre... De har faktisk selv en gårdhave derovere og der er en høj mur

Hvis det er jeres private grund, så meld ham for overtrædelse af:
[...]

Stk. 2. Begås det i stk. 1, nr. 1, nævnte forhold med forsæt til at skaffe
sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds
erhvervshemmeligheder, eller foreligger der i øvrigt særligt skærpende
omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år. Som særligt
skærpende omstændighed anses navnlig tilfælde, hvor forholdet er begået
under sådanne omstændigheder, at det påfører andre en betydelig skade eller
indebærer en særlig risiko herfor.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : S.x.L

Dato : 11-07-07 10:22

Se dog lyst på sagen - haven bliver gødet helt gratis.

Knud

Fra : Jubii

Dato : 11-07-07 13:21

"S.x.L" <solsol@bit.lk> skrev i en meddelelse
> Se dog lyst på sagen - haven bliver gødet helt gratis.
>
> Knud
vacuumhjerner

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-07 17:53

"S.x.L" <solsol@bit.lk> skrev i en meddelelse
> Se dog lyst på sagen - haven bliver gødet helt gratis.

Ildelugtende dårlig fordelt gødning - men ingen sundhedsfare og derfor vil
politi nok kun ringe til den asociale hundejer, hvis en grundejerforening
meddeler at andet har været forsøgt - og mon ikke det hjælper hvis der
forsøges at få grundejerforeningopbakning og den skrives til hr Asocial

Tilbagemeld om hvad han siger ved SNAK, som bør være første remedie

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 11-07-07 13:27

S.x.L" wrote:

> Se dog lyst på sagen - haven bliver gødet helt gratis.

Hvis du vidste bare lidt om havebrug så ville du også vide at fækalier
ikke er den mest velegnede gødningsform

- Peter

Fra : S.x.L

Dato : 11-07-07 13:47

<plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
S.x.L" wrote:

> Se dog lyst på sagen - haven bliver gødet helt gratis.

Hvis du vidste bare lidt om havebrug så ville du også vide at fækalier
ikke er den mest velegnede gødningsform

Tja landmændene gøder da markerne med komøg og ajle.
Ved da også at hestepærer skulle være godt at placere under roserne.

Hvorfor så ikke den skide hunds afføring?

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-07-07 18:43

S.x.L wrote:

> Hvorfor så ikke den skide hunds afføring?

Du ved vist ikke ret meget om naturen i det hele taget?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : S.x.L

Dato : 11-07-07 18:49

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du ved vist ikke ret meget om naturen i det hele taget?

Jeg er både født og opvokset på landet - så mon ikke jeg har en lille ide.

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-07-07 19:47

S.x.L wrote:

> Jeg er både født og opvokset på landet - så mon ikke jeg har en lille
> ide.
Nej, dine udtalelser vedr hundeafføring og sammenligning med hestemøg taler
imod det

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jan Eliasen

Dato : 11-07-07 20:13

On Wed, 11 Jul 2007 20:47:16 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Nej, dine udtalelser vedr hundeafføring og sammenligning med hestemøg taler
>imod det
Hvis det kan hjælpe, så kunne jeg da også sagtens have sammenlignet de
to ting - for mig at se, er lort lort. Hvorfor skulle der være forskel
i "kvaliteten" af hestemøg og hundemøg? Og nu ikke noget med bare at
svare - hvorfor skulle de rikke være det? Bare fordi du åbenbart
besidder noget viden om lort som vi andre ikke har/ikke gider have, så
kan det stadig sagtens give mening for os dødelige.

Jeg synes mere det lyder som om du bare SKAL være på tværs over for
S.x.L

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-07-07 20:16

Jan Eliasen wrote:

> [...]
> besidder noget viden om lort som vi andre ikke har/ikke gider have, så
> kan det stadig sagtens give mening for os dødelige.

Uden at jeg aner det - kunne det måske være en forskel på hvad de
indtager af mad - og derigennem være en rimelig stor forskel i
afføringen. Heste er "vegatarer" - mens det kan man vidst ikke påstå en
hund er...

Mvh
Johan

Fra : Jan Eliasen

Dato : 11-07-07 20:18

On Wed, 11 Jul 2007 21:15:47 +0200, Johan Holst Nielsen
<spam@phpgeek.dk> wrote:

> [...]
>indtager af mad - og derigennem være en rimelig stor forskel i
>afføringen. Heste er "vegatarer" - mens det kan man vidst ikke påstå en
Hejsa

Jamen jeg er ikke i tvivl om, at Peter har ret - han lyder meget
sikker i sin sag. Og du har sikkert også ret. Min anke var bare, at
jeg sagtens synes os dødelige kunne få den idé at lort er lort - og i
stedet for at forklare noget for S.x.L vælger Peter at svare ret
nedladende tilbage. Ikke ligefrem min kop diskussion.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-07-07 20:34

Jan Eliasen wrote:

> Hvorfor skulle der være forskel i "kvaliteten" af hestemøg og
> hundemøg?

Hestepærer indeholder store mængder organisk restmateriale der hurtigt
omsættes i naturen
Fremragende til jordforbedring, som byggemateriale etc
Hundemøg indeholder hovedsageligt animalske restprodukter og skal
omkomposteres i et år eller mere for at kunne anvendes til noget fornuftigt
Der er altså tale om to meget forskellige dyr hvis du skulle være i tvivl :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jan Eliasen

Dato : 11-07-07 20:54

On Wed, 11 Jul 2007 21:34:02 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Der er altså tale om to meget forskellige dyr hvis du skulle være i tvivl :)
He... Næh, det var jeg ikke - men jeg troede ikke der var tale om to
meget forskellige slags afføring .-)

Fra : Thunder \(4920 Sølle~

Dato : 12-07-07 01:30

Hmm er en Grand Danois ikke en form for hest eller er det en hund:) Jeg så
engang, ved nøreport station, en Grand Danois gå tur med sin ejer:) Utroligt
morsomt syn som den dag idag bringer et smil frem:)

Jan Johansson

Fra : Jubii

Dato : 12-07-07 06:53

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> engang, ved nøreport station, en Grand Danois gå tur med sin ejer:)
> Utroligt morsomt syn som den dag idag bringer et smil frem:)

Flyt jeres snak til en snakgruppe.
1. Gruppenavn:
dk.videnskab.jura

2. Beskrivelse:
Juridiske emner.

3. Fundats:
Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.
Deltagerne opfordres til at begrænse deres svar til de områder
hvor de har konkret juridisk viden under en eller anden form,
herunder f.eks. uddannelse, praktisk arbejde eller personlige
erfaringer.

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.

Ønskes:
- -------
Juridiske spørgsmål og kvalificerede svar derpå. Spørgsmålene
kan være affødt af et virkeligt problem eller ren nysgerrighed.

Spørgsmål om alle de praktiske forhold omkring jura,
retssystemet, politiets arbejde - f.eks. hvordan en retssag
foregår, rettigheder og pligter som vidne, hvad der sker når man
afgiver forklaring til politiet i forbindelse med en sag osv.

Henvisninger til relevante artikler/web-sites.

Eksempler på spørgsmål:

Min syge moster havde engang en undulat som [...] men den
dag var toget forsinket [...] Kan det virkelig passe at
hun skal betale de penge?

Min mor har fået et brev fra en advokat hvor der står
[...] Hvad betyder det? Hvad er den "transportpåtegning"
han mangler for noget? Skal hun reagere på en eller
anden måde?

Jeg har undret mig over hvad der ville ske hvis en
ejerforening gik konkurs og formanden forinden havde
[...] så vidt jeg kan se i gældsbrevsloven er der en
frist på [...] eller er det så bare surt for underboen?

Eksempler på ønskede svar:

Nej, under ingen omstændigheder. Se §34 i aftaleloven,
jf §15 i lov om ægteskabets retsvirkning.

Næppe. Jeg tror at erstatningsansvarslovens §24 i dette
tilfælde [...] Man kan naturligvis argumentere for at
[...] altså heller ikke i det tilfælde.

Jeg husker en avisomtale af en sag hvor netop det skete.
Det endte med at [...] men jeg kan ikke selv finde den
lov der blev henvist til.

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

Eksempler på uønskede svar:

Nej!!!

Jeg ved ikke hvad loven siger men det er under alle
omstændigheder umoralsk at [...] ville du selv have
det hvis du var isenkræmmer og der så pludselig [...]
min sympati ligger klart hos offeret.

Du skal bare blæse det brev et stykke. Advokater er
allesammen [...] narre den lille mand til at betale
uden at der [...] typisk forsøg på at skræmme din
mor til at tilstå.

Sådan er det - desværre. Det skyldes at den forrige
regering [...] forlig som skulle have løbet i 4 år,
men pludselig fik ministeren en [...] som er dem man
altså IKKE skal stemme på medmindre man synes at den
slags er fair.

Selvfølgelig er det ulovligt. Det ville jo svare til
at man gik ind på en parkeringsplads og [...] rent
tyveri! [...] ved ikke hvilken paragraf det falder
under, men det er der sikkert nogen af de kloge her
der gør?

4. Begrundelse for ændringen:
Der har været en del indlæg der giver udtryk for personlige
meninger og gætterier uden nogen baggrund i juridisk viden
eller erfaring.

4a. Oprindelig begrundelse for gruppens oprettelse:
I en række grupper dukker juridiske spørgsmål (navnlig om
ophavsret, købsret og aftaleret) fra tid til anden op i
diskussionerne. En grundig behandling og drøftelse af de
involverede spørgsmål og problemer vil imidlertid ofte
falde uden for den enkelte gruppes emne. Der er endvidere
et behov for at brugere af edb og Internet kender de
gældende juridiske regler, da de ellers risikerer at
blive ufrivillige lovbrydere. Med en samlet jura-gruppe
vil adgangen til relevant information lettes.

Eksisterende trafik:
Gruppen findes allerede og fungerer.

Forslag til navn:
dk.videnskab.jura

5. Moderering:
Nej

6. Forslagsstiller:
Bertel Lund Hansen nospam@lundhansen.dk

Oprindelig forslagsstiller til dk.videnskab.jura:
Jakob Paikin

Godkendt af Styregruppen d. 18. september 2002.

Fra : S.x.L

Dato : 12-07-07 10:19

Klap dog i din stud - du bringer emnet ud af kurs.

Knud

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-07 17:41

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> He... Næh, det var jeg ikke - men jeg troede ikke der var tale om to
> meget forskellige slags afføring .-)

Både katte og hundelort er meget afhængig af hvad dyret har spist - men al
urin har urinstof der giver ammoniak i nogle dage.

Sundhedsfare er nul - også vedr menneskeafføring og især pis idag hvor vi
har rent drikkevand

Politi vil næppe gøre noget over den ulækre adfærd hos en nabo, hvis ikke en
part er enten bums eller adelig/rig - så vil politiet chikanere hhv
forkæle - der er ikke perfekt lighed for loven.

At snakke med naboen over en 'øl er nok klogere end at bruge retsvæsen

Beklager jeg sendte svar uden svar igår i tråden

Fra : S.x.L

Dato : 12-07-07 10:18

> [...]
> fornuftigt
> Der er altså tale om to meget forskellige dyr hvis du skulle være i tvivl

Jamen hr. klogesen - grise er altså også altædende - og deres afføring
anvendes i vid udstrækning som gødning i form af gylle - du har sikkert
lugtet det ind imellem.

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-07-07 21:05

S.x.L wrote:

> Jamen hr. klogesen - grise er altså også altædende - og deres afføring
> anvendes i vid udstrækning som gødning i form af gylle - du har
> sikkert lugtet det ind imellem.

Du ved altså heller ikke hvilke dele gyllen består af?
Jamen fortsæt endelig med at udstille din manglende viden indenfor
landbrug - jeg morer mig storartet

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jubii

Dato : 12-07-07 06:47

> [...]
> kan det stadig sagtens give mening for os dødelige.
>
> Jeg synes mere det lyder som om du bare SKAL være på tværs over for

Og i SKAL bare være på tværs af fundatsen og debattere alt andet end jura.
I har lort i hovedet og gød i bare med det.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-07-07 08:28

On Thu, 12 Jul 2007 07:46:36 +0200, "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk>
wrote:

>Og i SKAL bare være på tværs af fundatsen og debattere alt andet end jura.
>I har lort i hovedet og gød i bare med det.
1. Lær at citere korrekt. Det skal man nemlig
2. Du er selv off-topic - send en mail i stedet, så alle ikke skal
læse dit off-topic indlæg
3. Tal pænt - det skal man nemlig
4. Sæt en FUT, så du i det mindte gør den del rigtig

Fra : Jubii

Dato : 12-07-07 19:45

> [...]
> læse dit off-topic indlæg
> 3. Tal pænt - det skal man nemlig
> 4. Sæt en FUT, så du i det mindte gør den del rigtig

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab
Flyt lortet til en snakgruppe.
Slut.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-07-07 22:01