Bremsning på hovedvej
Fra : Jens Jensen

Dato : 08-07-07 00:38

Jeg så lige tråden om langsom overhaling på motorvej og har et lign
spørgsmål.

Må man bremse for at lukke bilister fra en sidevej ind på hovedvejen?

Forklaring følger.

Jeg kører hver morgen fra Ringsted til Roskilde. Alle sideveje har
hajtænder. Nogle bilister har fået den vane at bremse på hovedvejen,
nogle gange helt til stilstand, for at lukke andre bilister ind på samme
vej.

De gør det i en god mening formoder jeg, men da det er en stærkt
trafikeret vej på det det tidspunkt, så opstår der af og til nogle
faremomenter/ulemper.

Jeg har to gange oplevet at en bilist har foretaget en "katastrofe
opbremsning" alene for at være flink. De bagved kørende måtte
ihvertfald tydeligvis bremse voldsomt.

Jeg har også holdt stille bagved en bilist mens han prøvede at
vinke en bilist ud fra sidevejen. Pågældende skulle imidlertid i
modsatte retning og der var ikke fri bane. Det medførte at han
kørte ud midt mellem de to vejbaner og ventede på et ophold
i trafikken, og det måtte vi andre ca 200 bilister så også vente på.

Derudover samler de også trafikken i kilometer lange køer og gør
det endnu vanskeligere for bilister på sidevejene at komme ud på
hovedvejen.

Hvis det ikke er strafbart vil politiet formentlig være ligeglade, så
kan flg bruges til noget?

Færdselsloven: § 41. Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre
kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med
overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

Fra : Bjarne

Dato : 08-07-07 08:43

Jens Jensen skrev:
> [...]
> faremomenter/ulemper.
>
> Jeg har to gange oplevet at en bilist har foretaget en "katastrofe
Må man ikke
> De bagved kørende måtte
> ihvertfald tydeligvis bremse voldsomt.
De har næppe holdt fornøden afstand, og hvis det er tilfældet burde de
have deres kørekort til revision.

> [...]
> kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med
> overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

For det første må de bagvedkørende selvfølgelig ikke køre med så lille
afstand til de forankørende, at de ikke kan nå at standse, selvom den
forankørende bremser hårdt op.

For det andet må man som du anfører godt bremse/standse hvis der er en
rimelig grund. Jeg mener godt, at det *kan* være en rimelig grund, når
man vil tillade biler fra en sidevej at komme ud et sted, hvor det
ellers er næsten håbløst at komme ud.
Det er især rimeligt i situationer, hvor den der holder tilbage
alligevel vil komme til at bremse for forankørende lidt længere fremme.

Til gengæld er jeg ret sikker på, at en dommer ikke ville finde, at det
var en rimelig grund til at bremse hårdt op, hvis der kører biler
bagved. Dvs. at der skal ske en kontrolleret blid opbremsning.

I den situation som du nævner har meningen sikkert været god, men de
pågældende ikke haft overblik og ikke forudset, at det var noget bøvl de
forårsagede.
Teoretisk kunne man måske knalde dem for at have bremset "uden rimelig
grund", men det får vi aldrig at vide, om man kan, før politiet afprøver
det.

Det rigtige ville være at etablere lyskurve/rundkørsler de pågældende
steder.

Og hvis folk holdt pæn afstand, ville det næppe udarte sig så dramatisk.

Bjarne

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-07 09:33

Jens Jensen wrote:

> Færdselsloven: § 41. Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre
> kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med
> overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

Den siger det hele, gør den ikke?

Ydermere giver disse manøvrer nogle af de bilister som har vigepligt,
uheldige vaner.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen