Så gik det med DNA-registreringen som fryg~
Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-07-07 09:32

Ja vi har jo tidligere her i gruppen haft debatteret politiets DNA-
register. Hvor bl.a. undertegnede mente, at der var en reel risiko for,
at DNA-registeret ville erstatte traditionel efterforskning, og at man
blindt ville stole på, at et match mellem et DNA-spor på gerningsstedet
og registreret DNA-materiale ville være lig med, at man havde fanget
gerningsmanden.

Det scenarie er beklageligvis blevet til virkelighed:
http://jp.dk/indland/krimi/article1000204.ece

Specielt udtalelsen fra Ove Dahl fra politiets afdeling for
personfarlig kriminalitet i København er decideret foruroligende, og er
et udtryk for alvorlig misforståelse af, hvad DNA kan benyttes til og
ikke nok med det eksisterer der øjensynligt ikke kriminelle kvinder
selvom vi fra udlandet har set flere eksempler på sager, hvor kvinder
har begået voldtægter (og naturligvis alle andre former for
kriminalitet)

Og det på trods af, at der er meget væsentlige usikkerhedsmomenter
forbundet med DNA-teknikken bl.a.:
Usikkerheden er med de nyeste teknikker omkring 1:1.000.000 dvs. hvis
man udelukkende benytter sig af DNA-registeret så vil der være 5-6
danskere der har samme profil eller med andre ord, at sandsynligheden
for at man har fat i gerningsmanden er så lav som 1/6-1/5. (Dog ikke et
væsentligt problem, hvis man brugte andre spor)

Derudover der problematikken omkring, at DNA-materialet kan være havnet
på gerningsstedet på andre måder.

* Den pågældende kan have været på gerningsstedet før eller efter
gerningen. DNA-materialet giver ikke information om hvad og hvornår.

* Materialet kan være placeret der af gerningsmanden

* DNA-materialet er ikke ensbetydende med, at der rent faktisk er tale
om en forbrydelse selvom den forurettede påstår det. Eksempelvis er
falske voldtægtsanmeldelser ekstremt udbredte

Juridisk set må dette være yderst problematisk i forhold til, at der
ikke må være nogen rimelig tvivl om skyldsspørgsmålet i straffesager,
og jeg har svært ved at se, hvordan man ikke kan snakke om rimelig
tvivl alene på baggrund af usikkerheden ved DNA-teknikken.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 06-07-07 09:42

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerningsmanden.
>
> Det scenarie er beklageligvis blevet til virkelighed:

Skulle vi ikke vente på, at se en domsfældelse alene på DNA-spor inden der
males fanden på væggen?
Københavns Politi har jo en lang tradition for at måtte kaldes til orden af
de dømmende myndigheder

/Per

Fra : Jubii

Dato : 06-07-07 10:43

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> males fanden på væggen?
> Københavns Politi har jo en lang tradition for at måtte kaldes til orden

Det er ikke her man debatterer politik eller det fornuftige/ufornuftige i
landet lovgivning.

Fra : Henning

Dato : 06-07-07 10:45

On 06 Jul 2007 08:31:33 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Ja vi har jo tidligere her i gruppen haft debatteret politiets DNA-

Men det har ikke rigtig noget med gruppens fundats at gøre? Debatten
hører nærmere hjemme i news:dk.politik i stedet

Fra : Per

Dato : 06-07-07 17:54

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> og jeg har svært ved at se, hvordan man ikke kan snakke om rimelig
> tvivl alene på baggrund af usikkerheden ved DNA-teknikken.

Jeg tror ikke man skal være bange for DNA usikkerheden, som du skitserer.

DNA kan bruge til at knytte en gerningsmand til et gerningssted. Det er slet
ikke noget bevis i sig selv ligesom det heller aldrig har været det med
fingeraftryk.

Bevares man kan da sagtens dømmes på indicier, men så er der også en
overvejende sandsynlighed for at man har fat i den rigtige forbryder pga.
andre indikationer.

Som en anden skriver, der er endnu ingen, der er dømt udelukkende pga. DNA
profil.

Det vil formentlig også være svært for en anklager at overbevise et
nævningeting om Skyldig - kun på baggrund af DNA.

Mvh. Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-07-07 09:39

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev:

> Jeg tror ikke man skal være bange for DNA usikkerheden, som du
> skitserer.

Prøv at læs artiklen.

> DNA kan bruge til at knytte en gerningsmand til et gerningssted.

Det er lige netop det DNA (heller) ikke kan. DNA-beviset giver
udelukkende en sandsynlighed. Endda en ret lav sandsynlighed. Nemlig
maksimalt 1/6 eller 17% sandsynlighed for, at en given person har været
på stedet. Denne sandsynlighed er endda højt sat, da den kun tager
højde for Danmarks befolkningstal samt, at der ikke er taget højde for,
at DNA-materialet befinder sig på stedet af andre årsager.

> Det er slet ikke noget bevis i sig selv ligesom det heller aldrig
> har været det med fingeraftryk.

Korrekt. Men bemærk politiets opfattelse af tingene er helt anderledes.

> Som en anden skriver, der er endnu ingen, der er dømt udelukkende
> pga. DNA profil.

Er du sikker?

> Det vil formentlig også være svært for en anklager at overbevise
> et nævningeting om Skyldig - kun på baggrund af DNA.

Nej det tror jeg desværre ikke med baggrund af den opfattelse af DNA
som noget unikt som mange giver udtryk.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rea721

Dato : 06-07-07 19:21

> [...]

> se, hvordan man ikke kan snakke om rimelig tvivl alene på
> baggrund af usikkerheden ved DNA-teknikken.

Du tænker slet ikke på det faktum at DNA er bedst til at frikende
folk...altså til at beskytte uskyldige ?

FUT politik, da der ikke er noget jura her.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-07-07 09:42

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev:

> Du tænker slet ikke på det faktum at DNA er bedst til at frikende
> folk...altså til at beskytte uskyldige ?

Du har vist ikke læst artiklen.

> FUT politik, da der ikke er noget jura her.

Det er i allerhøjeste grad jura og omfattet af fundatsen for denne
gruppe.

Spørgsmål om alle de praktiske forhold omkring jura,
retssystemet, politiets arbejde - f.eks. hvordan en retssag
foregår, rettigheder og pligter som vidne, hvad der sker når man
afgiver forklaring til politiet i forbindelse med en sag osv.
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura

--
Morten http://miljokemi.dk