Kniv
Fra : Peter

Dato : 06-07-07 09:15

I min fritid er jeg instruktør i paragliding. Jeg har 2 gange oplevet
uheld, der kunne stoppes hurtigt, ved at snitte nogle af de mange
liner
over.

Jeg er kommet til den beslutning at en enhåndskniv er det bedste, da
jeg
kan fastholde liner samtidig med at jeg åbner kniven - skulle jeg
nogensinde opleve et sådant uheld igen.

Jeg har derfor søgt om samler- og bærertilladelse til en sådan kniv.

Efter 2 dage fik jeg telefonisk at vide, at man havde ringet til
Esbjerg, Odense og København for at spørge hvad de mente.

Svaret havde været at "så skulle man jo også tillade det til en
elektrikker, hvis han hang i en hånd i en ledning."

Dermed fik jeg afslag på ønsket om en tilladelse.

Det er jeg selvsagt ikke indforstået med.

Jeg læser de ting der står i paragrafferne om knive sådan, at der kan
gives tilladelse, hvis formålet er anerkendelsesværdigt. Det mener
jeg
at opfylde, da der er tale om sikkerhedsudstyr og en alm. kniv ikke
kan
bruges. Det kan kun gøres med en foldekniv - og med een hånd der
holder
fast i liner, ja så er en enhåndskniv det logiske valg.

Har jeg mulighed for at "anke" den afgørelse?
Begrundelsen med elektrikkeren er tynd og viser vel, at de ikke helt
har
forstået hvorfor jeg søger.

Kan man evt. søge med hjælp fra en advokat - og ville det give
mening?

Mvh
Peter

Fra : Tågehornet

Dato : 06-07-07 09:30

"Peter" <psx_cd_2000@yahoo.com> wrote in message
[...]

kan du ikke bare købe en stanleykniv, og så have den med?, det har en
elektriker jo

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-07-07 09:33

"Tågehornet" <Fis@ballade.dk> skrev:

> kan du ikke bare købe en stanleykniv, og så have den med?, det har
> en elektriker jo

Men stanleykniven er ikke lovlig. Det samme er tilfældet med
smørrebrødskniven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rea721

Dato : 06-07-07 19:26

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns99656B494CEE0.miljokemi.dk@miljokemi.dk

> Men stanleykniven er ikke lovlig.

Jfr hvad?

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-07-07 09:43

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev:

> Jfr hvad?

Våbenlovens §4.

Hele humlen ligger i anerkendelsesværdigt formål, som tilsyneladende
skal tolkes meget stramt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rea721

Dato : 09-07-07 19:14

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns99686D15C7759.miljokemi.dk@miljokemi.dk

> Våbenlovens §4.

> Hele humlen ligger i anerkendelsesværdigt formål, som
> tilsyneladende skal tolkes meget stramt.

Ja, men du skal ikke tolke loven som om at en Stanley kniv er ulovlig...den
kan være ulovlig at bære med mindre at ...bla bla.

Hvis man kan sansynliggøre at kniven bruges som sikkerhedsudstyr og kun
medbringes sammen med diverse paraglidningsudstyr, kan jeg ikke se
problemet.

Bortset fra det, så efterlyser Peter jo en enhåndsbetjent foldekniv..... og
den er jo netop udenfor lovensrammer hvis bladet er under 7 cm og ikke kan
fastlåses i yderstilling...og det krav er der rigtig mange knive der kan
opfylde.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-07-07 20:26

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev:

> Ja, men du skal ikke tolke loven som om at en Stanley kniv er
> ulovlig...den kan være ulovlig at bære med mindre at ...bla bla.

I praksis er den ikke lovlig - det samme gælder principielt set
smørrebrødskniven på skovturen.

> Hvis man kan sansynliggøre at kniven bruges som sikkerhedsudstyr
> og kun medbringes sammen med diverse paraglidningsudstyr, kan jeg
> ikke se problemet.

Det er også først et problem når man får en dom for overtrædelse af
våbenloven.

> [...]
> er under 7 cm og ikke kan fastlåses i yderstilling...og det krav
> er der rigtig mange knive der kan opfylde.

En enhåndsbetjent foldekniv er ikke lovlig. Våbenlovens §4 stk. 3

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rea721

Dato : 09-07-07 21:46

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns9968DA0716C3D.miljokemi.dk@miljokemi.dk

> I praksis er den ikke lovlig -

Jo den er fuldstændig lovlig.

> det samme gælder
> principielt set smørrebrødskniven på skovturen.

Nej, nu holder du op....... hvis du skulle ha bare 1 promille ret handler
det om at *bære* (som på sin krop) og ikke medbringe i sin frokostkurv.

> En enhåndsbetjent foldekniv er ikke lovlig.
> Våbenlovens
> §4 stk. 3

Og hvad står der der.......Justitsministeren *kan* udstede regler [...] Har
Justitsministeren det???

Der står dirrekte: "Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på
højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position."

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-07-07 22:09

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev:

> Jo den er fuldstændig lovlig.

> Nej, nu holder du op.......

Nej det bør du gøre.

> hvis du skulle ha bare 1 promille ret
> handler det om at *bære* (som på sin krop) og ikke medbringe i sin
> frokostkurv.

Dvs. du tror, at du må have en kniv der ikke er lovlig at bære i din
taske?

> Og hvad står der der.......Justitsministeren *kan* udstede regler
> [...] Har Justitsministeren det???

Ja! Og enhåndsbetjente foldeknive bliver raskt væk konfiskeret af
politiet. Bøden er 5000,-!

http://www.folketinget.dk/samling/20061/Beslutningsforslag/B112/spm/16/
svar/endeligt/20070607/382164.PDF

http://www.politi.dk/Koebenhavn/da/lokalnyt/Doegnrapporter/Doegnrapport
_140605.htm

http://www.aarhus.dk/aa/portal/lokal/hassel/indhold?articleId=11296

> Der står dirrekte: "Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en
> klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position."

Lad nu være med at bruge uddrag - specielt forkerte uddrag.

En hobbykniv er:
1) ikke en foldekniv
2) oftest enhåndsbetjent

Konklusion: Kniven er ikke lovlig

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rea721

Dato : 09-07-07 23:51

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns9968EB90FF516.miljokemi.dk@miljokemi.dk

> Dvs. du tror, at du må have en kniv der ikke er lovlig at
> bære i din taske?

Nej, det tror jeg ikke og det skriver jeg helle ikke. Jeg må gerne medbringe
en smørebrødskniv / køkkenkniv i min *frokostkurv* på vej i skoven eks.

> Ja!

Hvor...link please...hvis du har et.

> Og enhåndsbetjente foldeknive bliver raskt væk
> konfiskeret af politiet. Bøden er 5000,-!

Ja.... hvis de bliver opdaget / taget på steder/ i situationer hvor de er
ulovlige at bære....og hvis de overtræder loven.

> http://www.folketinget.dk/samling/20061/Beslutningsforslag/B112/spm/16/
> svar/endeligt/20070607/382164.PDF

Omhandler ulovlig besidelse på offentlige steder.

> http://www.politi.dk/Koebenhavn/da/lokalnyt/Doegnrapporter/Doegnrapport
> _140605.htm

Omhandler kniv som våben, butterfly-kniv og besiddelse af en enhåndsbetjent
foldekniv på et offentligt sted...altså ikke et anerkendelsesværdigt formål.

> http://www.aarhus.dk/aa/portal/lokal/hassel/indhold?articleId=11296

Det fremgår ikke hvilken typpe "enhåndsbetjent foldekniv" der er tale
om...kunne fint være en springkniv, stedet taget i betragtning.

> Lad nu være med at bruge uddrag - specielt forkerte
> uddrag.

Hvad er forkert...hvad har jeg overset?? Har du et link til korrekt
formulering?

> En hobbykniv er:
> 1) ikke en foldekniv
> 2) oftest enhåndsbetjent

> Konklusion: Kniven er ikke lovlig

Det kommer an på omstændighederne.
Hvordan havde du tænkt dig at jeg skulle fragte min lovlige hobby-kniv...
.....fra foretningen og hjem?
.... fra min bil og til lejligheden?
.... fra mit hjem til fætter kurt i langtvæk-by??

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-07-07 09:54

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev:

> Nej, det tror jeg ikke og det skriver jeg helle ikke. Jeg må gerne
> medbringe en smørebrødskniv / køkkenkniv i min *frokostkurv* på
> vej i skoven eks.

Nej du vil kunne få problemer i forhold til Våbenloven.
Igen: Anerkendelsesværdigt formål tolkes meget indskrænkende.

Om du bærer kniven på din person eller i din frokostkurv er
underordnet.

Du bør læse CIR nr 9849 af 23/08/2005
"Den ændrede ordlyd medfører, at besiddelsen af knive mv. i et
køretøj, som befinder sig på et offentligt tilgængeligt sted, også vil
være omfattet af forbuddet"

> Hvor...link please...hvis du har et.

Dem har du jo fået. At du ikke bryder dig om den er dit problem.

Men du kan da få lidt mere:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.
BEK nr 449 af 09/06/2005 (Gældende)

§ 14. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren
(politidirektøren) at erhverve, besidde, bære eller anvende:

5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i
normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd og foldeknive med todelt
skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),

> Hvad er forkert...hvad har jeg overset?? Har du et link til
> korrekt formulering?

Alle dine påstande.

> [...]
> hobby-kniv... ....fra foretningen og hjem?
> ... fra min bil og til lejligheden?
> ... fra mit hjem til fætter kurt i langtvæk-by??

Det er en reel problemstilling. Hvis det ikke bliver opfattet som et
anerkendelsesværdigt formål bliver du straffet for overtrædelse af
våbenloven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rea721

Dato : 10-07-07 21:24

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns99696EE0D29DF.miljokemi.dk@miljokemi.dk

> Nej du vil kunne få problemer i forhold til Våbenloven.

*kunne*?? Nej det kunne jeg ikke...hvis og når mit formål er
anerkendelsesværdigt.

> Igen: Anerkendelsesværdigt formål tolkes meget
> indskrænkende.

*du* tolker snævert.

> [...]
> mv. i et køretøj, som befinder sig på et offentligt
> tilgængeligt sted, også vil være omfattet af forbuddet"

Det kommer an på omstændighederne. Et ældre ægtepar med to køkkenknive i
frokost kurven fyldt med mad stoppet ved Bakken bliver vurderet på èn måde
og 2, 17 årige (med alternativ påklædning) med 2 køkkenknive i en plastpose
ud for JV69 bliver vurderet på en anden måde.

> [...]
> af én hånd og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge
> kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),

Og du springer fint henover......§14 stk 3???

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr.
1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt,
lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil.
Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller
lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres
til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades
til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren
kun vil anvende dem som anført.

Så nu er vi vel enige om at både stanley-kniven og køkken kniven er lovlige
redskaber, Korrekt?

Og vi er vel også enige om at de kan bæres hvis det er til de nævnte formål,
korrekt?

> Alle dine påstande.

Naturligvis...alt jeg skriver er forkert...du har altid ret?

Den skulle være manet i jorden fuldstændigt.

> Det er en reel problemstilling.

Er det??? Det syntes jeg egentlig ikke.... Men selvfølig...hvis man tolker
stramt og negativt....er det et problem for alle husmødre at få bragt
knivene hjem fra foretningerne.

> Hvis det ikke bliver
> opfattet som et anerkendelsesværdigt formål bliver du
> straffet for overtrædelse af våbenloven.

Hvorfor skal du altid vælge den mest restriktive, mest negative måde at
udtrykke dig på?

Fra : Brian K

Dato : 16-07-07 23:30

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse

> Er det??? Det syntes jeg egentlig ikke.... Men selvfølig...hvis man tolker
> stramt og negativt....er det et problem for alle husmødre at få bragt
> knivene hjem fra foretningerne.

hahahahahahahahahahaha - genialt eksempel!!

(har ingen mening eller viden om det i diskutere - men det eksempel var sgu
genialt!)

/brian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-07-07 10:57

Peter wrote:
> [...]
> jeg
> kan fastholde liner samtidig med at jeg åbner kniven - skulle jeg

Hvad med en saks? Eller en snoroverskærer. Det er en slags krog med
knivblad på indersiden, så er det lige til at trække hen over linerne
og de burde skæres over, tilgengæld kan der ikke komme meget andet end
snor ind til knivsbladet.

JonB

Fra : Kim

Dato : 06-07-07 12:46

> [...]
>da jeg kan fastholde liner samtidig med at jeg åbner kniven -
>skulle jeg nogensinde opleve et sådant uheld igen.
Brug en Hookknife... Det gør faldskærmsspringere.
F.eks: http://www.hookknife.com/
Den er sikrere, nem at bruge, og svær at tabe.

Mvh, Kim

Fra : Politico

Dato : 06-07-07 17:16

"Peter" <psx_cd_2000@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Har jeg mulighed for at "anke" den afgørelse?

Jeg går ud fra at du har fået afgørelsen fra våbenkontoret hos dit lokale
politi?

I så fald kan du klage til Rigspolitichefen.

Jeg mener at have hørt om nogle bjergbestigere eller noget i den stil, der
har fået en sådan tilladelse. Prøv evt. at spørge i blankvåben forummet hos
http://nordisk-forum.dk (kræver gratis tilmelding).

/ Politico

Fra : Peter

Dato : 06-07-07 18:35

On 6 Jul., 18:15, "Politico" <sek...@nowhere.com> wrote:

> [...]
>
> I så fald kan du klage til Rigspolitichefen.
>
> Jeg mener at have hørt om nogle bjergbestigere eller noget i den stil, der

Jeg forsøger at uddybe min ansøgning hos Rigspolitichefen.
Tak for hjælpen.
Peter

Fra : xxxfoo

Dato : 07-07-07 00:46

Peter skrev:

[klip]

> Jeg forsøger at uddybe min ansøgning hos Rigspolitichefen.

Jeg vil anbefale dig at læse afgørelsen igennem en gang til, der skulle
gerne være klagevejledning, jf. Fvl. § 25.