afstand til fodgængerfelt/signal før man m~
Fra : Leif Neland

Dato : 05-07-07 00:49

Hvor langt skal man være fra et fodgængerfelt/signal, før man kan gå over
ved at se efter trafikken i stedet for at skulle glo på kulørte lamper, når
der nu ingen trafik er? Uden at risikere bøder?

Leif

Fra : Codexx

Dato : 05-07-07 00:54

Leif Neland wrote:
> Hvor langt skal man være fra et fodgængerfelt/signal, før man kan gå
> over ved at se efter trafikken i stedet for at skulle glo på kulørte
> lamper, når der nu ingen trafik er? Uden at risikere bøder?

Færdselsloven § 10:
Stk. 5. Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt
benyttes, såfremt et sådant findes /i nærheden/. Findes fodgængerbro
eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt benyttes.

....men det blev du jo ikke meget klogere af

/Bacher

Fra : blue

Dato : 05-07-07 05:54

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor langt skal man være fra et fodgængerfelt/signal, før man kan gå over
> ved at se efter trafikken i stedet for at skulle glo på kulørte lamper,
> når der nu ingen trafik er? Uden at risikere bøder?

Ca. 30 meter.

Fra : Peter

Dato : 05-07-07 19:03

Hej.

> Ca. 30 meter.

Det får mig lige til at tænke på:
Er "i nærheden af" ikke afhængigt af øjnene der ser det ??
- jeg mener: er 30 meter ikke meget langt væk for eks. en der er dårligt
gående, og meget tæt på for eks. en løber....?

--
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-07-07 09:10

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in

> Hvor langt skal man være fra et fodgængerfelt/signal, før man kan gå
> over ved at se efter trafikken i stedet for at skulle glo på kulørte
> lamper, når der nu ingen trafik er? Uden at risikere bøder?

Færdselsloven benytter begrebet "i nærheden".

Jeg har forklaret min søn det således:

Forestil dig der står en MEGET sulten løve i fodgængerovergangen. Den kan
ikke se dig når du står på fortorvet, eller går i fodgængerovergangen (det
er derfor zebraer har striber). I det øjeblik du træder ud på vejen, ser
løven dig.

Ligeså snart den ser dig vil den løbe efter dig for at æde dig. "I
nærheden" er når du er så tæt på løven at du ikke tør gå over vejen.

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-07-07 10:28

Kent Oldhøj skrev:
> Ligeså snart den ser dig vil den løbe efter dig for at æde dig. "I
> nærheden" er når du er så tæt på løven at du ikke tør gå over vejen.

Hehe... god pædagogisk forklaring

Det kræver dog at løven ikke kan se mere end 30 meter frem, jf. noten i
Karnovs.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-07-07 12:43

> Hehe... god pædagogisk forklaring
>
> Det kræver dog at løven ikke kan se mere end 30 meter frem, jf. noten i
> Karnovs.

Så spørgsmålet er nu om vi skal bruge sund fornuft eller Karnov?

Mvh Maria

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-07-07 14:21

Maria Frederiksen skrev:

> Så spørgsmålet er nu om vi skal bruge sund fornuft eller Karnov?

I retten ville jeg nok foretrække Karnov, da det gang på gang er bevist
at jura, retfærdighed og sund fornuft ikke altid går hånd i hånd som et
enigt trekløver...

Fra : Hansen

Dato : 05-07-07 17:11

> [...]
> ved at se efter trafikken i stedet for at skulle glo på kulørte lamper,
> når der nu ingen trafik er? Uden at risikere bøder?

En anden situation:
i min by er der et lysreguleret kryds hvor en af vejene ikke er mere end
3.30 m bred. Der må man selvfølgelig ikke gå over hvis der er rødt lys, men
for sjov har vi tit snakket om man må _springe_ over.

Og det må man vist godt:
"På steder, hvor færdslen reguleres af politi eller ved signalanlæg, må
kørebane og cykelsti kun betrædes, når signal, der gælder for den gående,
viser grønt lys, eller når det ved politiets tegngivning tilkendegives, at
færdslen er fri i den gåendes færdselsretning."

Betrædes