Grafikkort i stykker - Andet leveret!
Fra : Ukendt

Dato : 04-07-07 15:01

Hej Gruppe.

Mit Grafikkort, et Geforce 7800 GTX 256 Mb stod af, og jeg sendte det retur
til forhandleren (8md gl), har så idag modtaget et andet kort, men et 7800
GT 512 MB. Hvordan er evt RMA regler, kan ikke lige finde noget på Express
Delevery side. Men kan de bare sende et andet kort tilbage? Jeg mener nemlig
ikke selv at et 7800 GT 512 er på fod med mit det gl. Men mere om de godt må
sende noget andet tilbage - eller om de skal krediter beløbet i stedet, hvis
et magen til kort, ikke kan skaffes mere!

Nogen som kan hjæpe lidt der?

Mvh
Kim

Fra : Codexx

Dato : 04-07-07 15:56

Kim Sørensen wrote:
> [...]
> mit det gl. Men mere om de godt må sende noget andet tilbage - eller
> om de skal krediter beløbet i stedet, hvis et magen til kort, ikke

Det er helt enkelt -hvis forhandleren ønsker at ombytte et mangelfuldt
produkt, skal der leveres en helt tilsvarende vare. Det følger af Købelovens
§ 78 stk. 1.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
2) levering af en anden genstand, DER STEMMMER OVERENS MED AFTALEN
(omlevering),

Man kan muligvis argumentere for at forhandleren gerne må levere et nyt
produkt, der på alle måder er bedre end det oprindelige (f.eks. et 7800 GTX
med 512mb ram), men funktionaliteten skal ihvertfald være den samme.
Sælgeren har altså ikke opfyldt kravet om afhjælpning, så du kan kræve
fornyet omlevering til det rigtige kort, eller evt. hæve købet.

/Bacher

Fra : per christoffersen

Dato : 04-07-07 16:02

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sælgeren har altså ikke opfyldt kravet om afhjælpning, så du kan kræve
> fornyet omlevering til det rigtige kort, eller evt. hæve købet.

Eller rettere:
Der er basis for en tvist om, hvorvidt omlevering er opfyldt.
Det er jo ikke sikkert at forhandleren er enig i, at det nye kort er ringere
end det gamle.
Det vil hjælpe rigtig meget på sagen (overfor forhandleren), hvis manglerne
ved det omleverede kort bliver konkretiseret, så det er utvivlsomt, at
omleveringen er mangelfuld.

/Per

Fra : Rasmus

Dato : 04-07-07 20:18

"Kim Sørensen" <NoneEnteret> wrote in message
> [...]
> Express Delevery side. Men kan de bare sende et andet kort tilbage? Jeg
> mener nemlig ikke selv at et 7800 GT 512 er på fod med mit det gl.

Både GT og GTX modellerne er udgået, hvis det er et Asus N7800GT DUAL du har
fået istedet for dit GTX kort har du fået et bedre kort.... men ifølge
forbrugerstyrelsen er det ikke iorden, da i ikke har aftalt det.

Forbrugerstyrelsen skriver at ombytning skal ske til en vare magen til.
Du har ikke noget krav på at få en anden eller nyere model
Sælger kan afvise ombytning og tilbyde reperation, hvis det vil påføre han
uforholdsmæssige omkostninger.

/Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-07 20:37

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

> "Kim Sørensen" <NoneEnteret> wrote in message

> Både GT og GTX modellerne er udgået, hvis det er et Asus N7800GT DUAL du
> har fået istedet for dit GTX kort har du fået et bedre kort
Nej, det er et Gainward 7800 GT 512 MB Special Edition (450/1300) jeg har
fået i stedet for. Er vidst megeet tæt på hinanden - men mere det, at jeg
ikke har fået noget at vide inden. Har før haft RMA andre steder end ved
Express Delevery, og der hvis kortet ikke kunne skaffes mere, er jeg altid
bare blive krediteret, så jeg kunne købe nyt for beløbet.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-07-07 20:50

Jeg har en gang forsøgt at handle med Express
Delevery, og det var en gang for meget.
De sendte også noget andet end det jeg havde bestilt.
Den rigtig vare stod på fakturaen, men virkeligheden
var noget andet. Måtte true med direkte henvisninger
til § for at hive alle penge i land.

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-07 20:55

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> wrote in message
> [...]
> Den rigtig vare stod på fakturaen, men virkeligheden
> var noget andet. Måtte true med direkte henvisninger
Åh nej, lyder ikke godt. Og være endnu, man kan slet ikke ringe til dem
eller noget. Alt forgår kun over Email. Og de tager 2-3 dage om at svare
hver gang. Suk!
- Men jeg kan så godt sende det retur, og be om at blive krediteret, eller
et nyt 7800 GTX kort, eller noget som vi kan blive enig om?

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-07-07 14:46

Kim Sørensen skrev:

> Nej, det er et Gainward 7800 GT 512 MB Special Edition (450/1300) jeg har
> fået i stedet for. Er vidst megeet tæt på hinanden - men mere det, at jeg
> ikke har fået noget at vide inden.

Øh... nu må du snart bestemme dig.

I dit første indlæg "mener du ikke at det nye kort er på højde med det
gamle", men nu handler din indsigelse mere om at du ikke har fået noget
at vide inden...?

De fleste ved, at edb-branchens produkter nærmest forældes på ugentlig
basis og udskiftes cirka lige så hurtigt.
At der sker ombytning til en nyere og *bedre* model kan altså næppe
siges at stille køberen ringere. Jeg er udmærket klar over at
www.forbrug.dk ikke er enig i dette synspunkt, men der er ikke nogen
domspraksis, der understøtter Forbrugerrådets synspunkt i dette tilfælde.
Til gengæld er indholdet i Købelovens §78, at forbrugeren ikke
umiddelbart kan kræve ophævelse af købet, hvis sælger tilbyder
afhjælpning eller omlevering. Sælger har så i stedet for at reparere
kortet (afhjælpning) tilbudt dig omlevering i form af en nyere og bedre
model af kortet. Er du ikke tilfreds med det, skal du selvfølgelig
meddele sælger det - men sælger har så stadig ret til afhjælpning i
stedte for at hæve købet.

Altså er spørgsmålet vel egentlig kun at få afgjort, om det produkt, du
har fået rent faktisk *er* bedre... for så ville jeg da beholde det.

Din begrundelse "men mere det, at jeg ikke har fået noget at vide inden"
kan næppe omsættes til nogen juridiske mulighed.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-07 14:56

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

> Øh... nu må du snart bestemme dig.

Det er ikke det samme kort, men det yder næsten der op af. Det som er sagen,
er jo at jeg har et 7800 GTX i forvejen, og jeg har brugt det andet til at
køre SLI, dvs, at de to kort slås sammen, som et stort. - Men det kan man
kun gøre, hvis kortene er ens.. Og det er de jo ikke nu???

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-07-07 17:52

Kim Sørensen skrev:

> [...]
> køre SLI, dvs, at de to kort slås sammen, som et stort. - Men det kan man
> kun gøre, hvis kortene er ens.. Og det er de jo ikke nu???

Se det besvarer jo spørgsmålet - så er det nye kort jo IKKE bedre, da
det ikke leverer den ønskede ydelse: at kunne køre SLI.

Så er det reparation eller ombytning til identisk kort.

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-07-07 18:28

Jesper Brock wrote:

> Se det besvarer jo spørgsmålet - så er det nye kort jo IKKE
> bedre, da det ikke leverer den ønskede ydelse: at kunne køre SLI.

Hermed har du også givet en god begrundelse for hvorfor omlevering bør
betyde en identisk vare. Hvis man gav den erhvervsdrivende ret til at
omlevere med en anden "bedre" vare, ville man åbne for en potentielt
endeløs diskussion af om den anden vare nu også var bedre end den
oprindelige.
(I sidste ende er det selvfølgelig op til domstolene, og i mangel af
bedre har vi kun vurderingen fra Forbrugerstyrelsen).

--
Jesper Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-07 15:12

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke er enig i dette synspunkt, men der er ikke nogen domspraksis, der
> understøtter Forbrugerrådets synspunkt i dette tilfælde.

Det er ikke Forbrugerrådet, men Forbrugerstyrelsen, der driver forbrug.dk.
Mon ikke deres udlægning stammer fra praksis i Forbrugerklagenævnet?
Ihvertfald er der tale om den 'officielle' udlægning af teksten. De kan
alligevel godt tage fejl, således at deres udlægning af teksten vil blive
underkendt af domstolene.
Forbrugerrådet derimod er en uafhængig privat organisation.

/Per