Hvor køber man sit efternavn ?
Fra : Kim

Dato : 04-07-07 14:58

Fik at vide af min afdøde far og min nulevende mor at vores
efternavn, som er meget specielt, var købt af hvis nok min tipoldefar
for at andre personer ikke måtte bruge det.

For nogle år siden gav en søgning på google og degulesider.dk
1 hit, og i dag gav den 5

Hvor kan jeg undersøge om vores efternavn virklig er købt
og om andre må bruge det ?

Vi har ingen parpier eller lign. overhovedet

HAr prøvet google men kan ikke finde det
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Hvor+k%C3%B8ber+man+sit+efternavn+%3F&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Mvh Kim Oxxxxxxxxxxxxx

Fra : Lars O.

Dato : 04-07-07 15:16

Kim skrev:
> [...]
> og om andre må bruge det ?
>
> Vi har ingen parpier eller lign. overhovedet
>
> HAr prøvet google men kan ikke finde det

Prøv at spørge på kirkekontoret. Dem skulle jeg i hvert fald igennem, da
jeg ændrede mit efternavn.

/Lars

Fra : per christoffersen

Dato : 04-07-07 15:27

"Kim" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1 hit, og i dag gav den 5
>
> Hvor kan jeg undersøge om vores efternavn virklig er købt

Jeg er lidt i tvivl om, hvad det med et købt efternavn egentlig betyder.
Mon ikke det bare betyder, at der er betalt et gebyr for en navneændring.

Efter de nugældende regler er efternavne, der bæres af 2000 personer eller
færre beskyttede, og kan kun tages hvis alle der bærer det siger ja (eller
ved giftemål og fødsel...).
Tallet 2000 har vidst nok tidligere været højere.

http://www.familiestyrelsen.dk/navne/1/?no_cache=1 er der en liste over
alle efternavne, som er frie (dvs. ikke omfattet af ovenstående regel).
Du kan jo tjekke om dit navn er blandt de frie. Hvis ikke burde det ikke
være muligt for nogen udefra at tage det.

/Per

Fra : Benny Amorsen

Dato : 04-07-07 16:57

pc> Efter de nugældende regler er efternavne, der bæres af 2000
pc> personer eller færre beskyttede, og kan kun tages hvis alle der
pc> bærer det siger ja (eller ved giftemål og fødsel...). Tallet 2000
pc> har vidst nok tidligere været højere.

Tallet var uendeligt højt indtil for nylig. Det gjorde det ganske
vanskeligt at få efternavnet Jensen.

/Benny

Fra : Joke

Dato : 04-07-07 17:36

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> færre beskyttede, og kan kun tages hvis alle der bærer det siger ja (eller

I dag kan man også uden problem bruge et mellemnavn som efternavn selvom der
er under 2000 der har eftrernavnet.

Hilsen

Johnny

Fra : Tommy Fer

Dato : 05-07-07 07:59

Joke skrev:
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> I dag kan man også uden problem bruge et mellemnavn som efternavn selvom der
> er under 2000 der har eftrernavnet.

Det passer ikke.

Det skal stå listen over frie efternavne.

Mvh Tommy Fer (med "beskyttet" efternavn)

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-07-07 14:18

Tommy Fer wrote:

> Det passer ikke.
>
> Det skal stå listen over frie efternavne.

Forkert. Man kan altid tage sit mellemnavn som efternavn, uanset hvor
beskyttet det måtte være som efternavn. Jeg har selv gjort det. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-07-07 14:37

Morten Wartou wrote:

> Forkert. Man kan altid tage sit mellemnavn som efternavn, uanset hvor
> beskyttet det måtte være som efternavn. Jeg har selv gjort det. :)

Hov - der er faktisk en undtagelse. :) Man må ikke tage et mellemnavn, som
er et godkendt fornavn, som efternavn.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : xxxfoo

Dato : 05-07-07 14:52

Morten Wartou skrev:

[klip]

> Hov - der er faktisk en undtagelse. :) Man må ikke tage et mellemnavn, som
> er et godkendt fornavn, som efternavn.

Så forstår jeg ikke navnelovens § 11, stk. 1, nr. 4.

Er det efternavnet Wartou, du har taget som mellemnavn? I så fald virker
det en smule latterligt, at du nu bruger navnet som et efternavn i denne
sammenhæng og sikkert også i andre, hvor det formelle efternavn ikke er
nødvendig.

I øvrigt lyder det mærkeligt i mine ører, hvis du ingen tilknytning har
til efternavnet, at det er muligt efter navneloven at få det som
mellemnavn, specielt når man tænker på navnelovens § 11, stk. 1, nr. 2,
der siger: "Som mellemnavn kan tages: ... Et navn, som den pågældende
kan tage som efternavn." Modsætningsvist burde man da vel så kunne
slutte, at en navn man ikke kan tage som efternavn kan man heller ikke
tage som mellemnavn.

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-07 15:06

"xxxfoo" <xxxfoo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tage som efternavn." Modsætningsvist burde man da vel så kunne slutte, at
> en navn man ikke kan tage som efternavn kan man heller ikke tage som

Pkt-erne 1 - 7 er ligestillede, dvs, at bare et af dem er opfyldt er
betingelserne tilstede for at tage et navn som efternavn.
Der kan derfor ikke sluttes modsætningsvist.

/Per

Fra : xxxfoo

Dato : 05-07-07 15:17

per christoffersen skrev:

[klip]

> Pkt-erne 1 - 7 er ligestillede, dvs, at bare et af dem er opfyldt er
> betingelserne tilstede for at tage et navn som efternavn.
> Der kan derfor ikke sluttes modsætningsvist.

Hvis du læse efter, vil du bemærke, at jeg skriver "hvis du ingen
tilknytning har til efternavnet". Det skulle vist gøre op med de øvrige
relevante punkter.

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-07 15:22

> [...]
>
> Hvis du læse efter, vil du bemærke, at jeg skriver "hvis du ingen
> tilknytning har til efternavnet". Det skulle vist gøre op med de øvrige

Dit resultat er stort set rigtig nok nok (se mit andet indlæg for en lille
krølle).
Men metoden var forkert, og det var det jeg kommenterede på.

/Per

Fra : xxxfoo

Dato : 05-07-07 15:35

per christoffersen skrev:

[klip]

> Dit resultat er stort set rigtig nok nok (se mit andet indlæg for en lille
> krølle).
> Men metoden var forkert, og det var det jeg kommenterede på.

Metoden.... Din krølle handler om en eller form for tilknytning,
hvilket jeg havde taget forbehold for.

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-07 16:10

> per christoffersen skrev:
>
> [klip]

> Metoden....

Ja, - det at du slutter modsætningsvis fra pkt. 2. Det kan man ikke.
Selvom metoden er forkert, kan man jo godt komme frem til det rigtige
resultat

/Per

Fra : xxxfoo

Dato : 05-07-07 17:03

per christoffersen skrev:

> Ja, - det at du slutter modsætningsvis fra pkt. 2. Det kan man ikke.
> Selvom metoden er forkert, kan man jo godt komme frem til det rigtige
> resultat

Det kan godt være du ikke vil læse, det jeg skriver, men jeg tog
forbehold for tilknytning, dermed er vi i et scenario, hvor det er
iorden at slutte modsætningsvist. De andre muligheder er afvist i og med
forbeholdet.

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-07-07 15:49

xxxfoo wrote:
> [...]
> pågældende kan tage som efternavn." Modsætningsvist burde man da vel
> så kunne slutte, at en navn man ikke kan tage som efternavn kan man

Prøv lige at læse hvad det er jeg skriver, så falder det nok på plads for
dig.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : xxxfoo

Dato : 05-07-07 17:09

Morten Wartou skrev:

> Prøv lige at læse hvad det er jeg skriver, så falder det nok på plads for
> dig.

Mht. fornavnet fik jeg også lige læst § 4, stk. 3.

Med hensyn til dit mellemnavn, skal det forstås således, at du altid har
haft mellemnavnet wartou (jeg antager, at det navn vi taler om)? Og
således gør brug af Navnelovens § 4, stk. 1, nr. 3?

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-07-07 18:08

xxxfoo wrote:

> [...]
> har haft mellemnavnet wartou (jeg antager, at det navn vi taler om)?
> Og således gør brug af Navnelovens § 4, stk. 1, nr. 3?

Ja, præcis som jeg skrev: "Forkert. Man kan altid tage sit mellemnavn som
[...]

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Joke

Dato : 05-07-07 20:13

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:468d2571$0$93977$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ja, præcis som jeg skrev: "Forkert. Man kan altid tage sit mellemnavn som
> efternavn, uanset hvor beskyttet det måtte være som efternavn. Jeg har
> selv gjort det. "

også her sløjfede efternavnet og fik kones mellemnavn som nyt mellemnavn og
hun fik mit nye efternavn.

Hilsen

Johnny

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-07 15:02

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:468cef95$0$48091$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Forkert. Man kan altid tage sit mellemnavn som efternavn, uanset hvor
> beskyttet det måtte være som efternavn. Jeg har selv gjort det. :)

Det er korrekt.
Men det er ikke muligt at antage et beskyttet efternavn som mellemnavn,
medmindre man har ret til at tage det som efternavn*.
Bare lige for at understrege, at mellemnavnet ikke er en genvej til et
beskyttet efternavn.

* Med en lille krølle: Hvis navnet har været brugt af forfædre tilbage til
tipoldeforældre som mellemnavn, kan man tage det som mellemnavn, og herefter
anvende det som efternavn.

/Per

Fra : Kim

Dato : 05-07-07 16:01

> [...]
> ved giftemål og fødsel...).
> Tallet 2000 har vidst nok tidligere været højere.

Hvor står der mere om det henne please ?

> [...]
> Du kan jo tjekke om dit navn er blandt de frie. Hvis ikke burde det ikke
> være muligt for nogen udefra at tage det.

Jeg søgte på mit efternavn og resultatet var negativ ( 0 ).
Hvem skal jeg så kontakte af myndigheder for at høre om
det er rigtif det du skriver ?

Mvh Kim

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-07 16:29

> [...]
>
> Jeg søgte på mit efternavn og resultatet var negativ ( 0 ).
> Hvem skal jeg så kontakte af myndigheder for at høre om

Det er også Familiestyrelsen.
Men jeg har sådan set kun gengivet hvad de selv skriver (+ lidt fra
navneloven), så jeg tror den er god nok.
Men de kan også sige noget mere konkret om dit navn, som du jo ikke har
oplyst her (helt OK med mig i øvrigt).
En sidste mulighed for de nytilkomne med jeres navn, er tilflyttere fra
andre lande (feks. Norge, Sverige eller Tyskland hvis det er et nordligt
klingende navn).

/Per