Må min udlejer bestemme om jeg må have en ~
Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 27-06-07 22:14

Hejhej

Jeg har i et par uger haft en ven boende i mit hus. Huset er som en
etværelses lejlighed, og ligger i min udlejers have. Han har derfor bemærket
at en ven kommer her tit og sover, og vil nu opkræve mere i leje. Han
henholder sig til at der ifølge kontrakten kun må bo én i huset. Han
accepterer min ven bor der indtil midten af næste måned, men vil have 1000
kr. mere for det.

Kan han kræve det? Jeg betaler jo leje for hele huset, 38kvm, 3100kr. Kan
han sætte begrænsninger for hvor længe jeg må have en gæst ved at sige at
han så 'bor' hos mig.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : TDN

Dato : 28-06-07 05:45

"Anders Søe Plougsgaard" <Anders_S_P@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> han sætte begrænsninger for hvor længe jeg må have en gæst ved at sige at

Er huslejen incl. forbrug? to personer bruger vel dobbelt så meget vand.
Hvad står der i kontrakten?

Mvh
Thomas

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 28-06-07 18:43

TDN skrev:

> Er huslejen incl. forbrug? to personer bruger vel dobbelt så meget vand.
> Hvad står der i kontrakten?

Huslejen er inklusive forbrug, ja. Kontrakten siger bare at der ikke må 'bo'
mere end én. Ikke noget om hvor meget vand jeg må forbruge eller hvem der må
benytte min bruser.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Jubii

Dato : 28-06-07 15:32

> [...]
> Han henholder sig til at der ifølge kontrakten kun må bo én i huset. Han

Vel, står det under særlige bestemmelser eller er den bestemmelse særlig
fremhævet?
Det er nemlig en mindre ret i henhold til lejeloven og så kræves der
ovenstående af kontrakten.
Indeholde kontrakten ikke den særlige fremhævelse, dur den ikke = ugyldig.
(påstanden om at der kun må bo 1 i lejligheden/huset, da den generelle regel
er at der gerne må bo/opholde sig 2 personer per værelse.

Dog er der andre love, såsom CPR loven som begrænser hvor længe en person
kan "bo" et sted uden at desideret registrere sin adresse der.
Og hvis din gæst ikke har overskredet bestemmelsen i CPR loven har du
naturligvis ret til at have gæster boende.

> [...]
> han sætte begrænsninger for hvor længe jeg må have en gæst ved at sige at

Nej, bor hos dig gør han ikke, før han har boet der på en sådan måde, at det
kan betragtes som vedkommendes faste opholdsted og ikke et midlertidigt.
Alt efter situationen er midlertidigt en kortere eller længere periode.

Lad dig ikke forlede til at tro du skal betale dobbelt e.lign. for forbrug
m.m. Hvis udlejer vil have mere i leje skal han fremsætte kravet skriftligt
og med henvisning til § i lejeloven eller BrL. Her er lidt fra BrL.:
§ 52 a. Et lejemål må ikke udlejes til eller bebos af flere end 2 personer
pr. beboelsesrum (beboermaksimum). Dette gælder dog ikke ved forøgelse af
lejerens husstand i lejeperioden, hvis husstandsforøgelsen skyldes lejerens
børn, ægtefælle eller samlever eller disses børn, eller kommunalbestyrelsen
har givet tilladelse efter § 52 b, stk. 1. Ved et lejemål forstås såvel en
lejlighed som et enkeltværelse.

Stk. 2. Lejeren har ved lejeaftalens indgåelse pligt til at oplyse udlejeren
om husstandens størrelse. Lejeren har endvidere pligt til at meddele
udlejeren, når lejerens husstand i lejeperioden forøges, således at det
samlede antal personer, der bor i lejemålet, overstiger 2 personer pr.
beboelsesrum, uden at husstandsforøgelsen skyldes lejerens børn, lejerens
ægtefælle eller samlever eller disses børn.

Stk. 3. Bliver udlejeren bekendt med, at der bor for mange personer i
lejemålet, jf. stk. 1, skal udlejeren anmelde dette til kommunalbestyrelsen.

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 28-06-07 18:41

Jubii skrev:

> [...]
> midlertidigt.
> Alt efter situationen er midlertidigt en kortere eller længere periode.

<klip>

Tak for svaret. Jeg tror ikke man kan sige han 'bor' her. Der er tale om en
periode på sammenlagt 3-4 uger, og han har folkeregisteradresse et andet
sted.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 29-06-07 03:24

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Stk. 3. Bliver udlejeren bekendt med, at der bor for mange personer i
> lejemålet, jf. stk. 1, skal udlejeren anmelde dette til

At fastboende gæster hos en lejer betyder øget forbrug - hvad hvis de som
Vollsmose-muslimer er til gene for andre beboere, fx hærværker?

Så må udlejeren vel opsige hele lejekontrakten og selv ved et års fremleje,
er det vel muligt?