Bilka og 14 dages returret
Fra : Peter

Dato : 27-06-07 20:45

Davs i gruppen

Når man handler i Bilka, står der på deres kassebon "Vi bytter eller tager
varen retur inden for 14 dage. Husk bon!"

Ønsker man derefter at bytte varen, er der pludselig en række væsentlige
betinger som dukker op, som f.eks en ubrudt emballage.

Når Bilka nu ubetinget lover 14 dages returret på deres bon'er, hvordan er
deres oplysningspligt angående betingelser for denne returret.

Sagen opstår, fordi noget købt var pakket ind i et lag stanniol agtig
plastic, som det naturligvis var nødvendig at fjerne for at komme ind til
varen.
Nu vil Bilka ikke tage varen retur, fordi emballagen er brudt.
Kassen som varen var i er ikke beskadiget.

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-07 23:15

Peter skrev:

> Davs i gruppen
>
> Når man handler i Bilka, står der på deres kassebon "Vi bytter eller tager
> varen retur inden for 14 dage. Husk bon!"

På deres hjemmeside står der:

   Byt dine varer

   Kassebonen er dit byttemærke. Du kan altid indenfor 14 dage
   efter købet, få pengene tilbage eller bytte til en anden vare.
   Eneste betingelse er, at du medbringer den ubrugte vare i den
   originale emballage og husker kassebonen.

Jeg vil nok mene at det er okay at bonen kun indeholder en
kortfattet besked som man ikke kan henholde sig ordret til. Den
ville jo blive meterlang hvis det hele skulle stå der.

Desuden er det normalt at forretningerne kræver ubrugt vare når
de bytter ved fysisk handel.

> Ønsker man derefter at bytte varen, er der pludselig en række væsentlige
> betinger som dukker op, som f.eks en ubrudt emballage.

Det er nu ikke så pludseligt.

> Når Bilka nu ubetinget lover 14 dages returret på deres bon'er, hvordan er
> deres oplysningspligt angående betingelser for denne returret.

Kunden har pligt til at sætte sig ind i butikkens betingelser, og
de skal naturligvis være tilgængelige. Det er de også.

Hvis der på bonen var brugt ordet "ubetinget", havde sagen været
en anden.

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 28-06-07 01:29

> [...]
> Eneste betingelse er, at du medbringer den ubrugte vare i den
> originale emballage og husker kassebonen.

Jeg har nu mange gange tidligere returneret afprøvede varer uden problemer,
og så er de jo ikke ubrugte., så noget er da ændret.
De er naturligvis taget forsigtigt ud af emballagen, afprøver, og pakket ind
som da jeg modtog dem.
Hvis man ikke kan det, hvad er en retur ordning så værd?

Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-06-07 06:25

Peter wrote:

> Jeg har nu mange gange tidligere returneret afprøvede varer uden
> problemer, og så er de jo ikke ubrugte., så noget er da ændret.

Var det en overordnet medarbejder der afviste returneringen?
Prøv at kontakte Bilka lidt højere oppe i hierarkiet

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-07 07:58

Peter skrev:

> Jeg har nu mange gange tidligere returneret afprøvede varer uden problemer,
> og så er de jo ikke ubrugte., så noget er da ændret.

Eller også har du en god Bilkaafdeling. Jeg har også kun positive
erfaringer med den lokale afdeling. Men det er så eksempler på at
de strækker sig ud over hvad de selv lover.

> De er naturligvis taget forsigtigt ud af emballagen, afprøver, og pakket ind
> som da jeg modtog dem.
> Hvis man ikke kan det, hvad er en retur ordning så værd?

Spørgsmålet er irrelevant. Bilka bestemmer enerådende om og
hvordan de vil lave en returordning når det er en fysisk handel.
De har nemlig slet ingen pligt til at lave returordning
overhovedet.

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 28-06-07 11:12

> Spørgsmålet er irrelevant. Bilka bestemmer enerådende om og
> hvordan de vil lave en returordning når det er en fysisk handel.
> De har nemlig slet ingen pligt til at lave returordning
> overhovedet.

Der er vi fuldstændig enige.
Spørgsmålet er hvilke orienterings pligt de får, når de tilbyder en
returordning?
Er det nok med et skilt ved kassen?
Er det nok de ligger betingelserne ud på deres website?
Eller skal betingelserne kunne læses på kassebonen?

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-07 12:09

Peter skrev:

> Spørgsmålet er hvilke orienterings pligt de får, når de tilbyder en
> returordning?

Ja. Jeg tør ikke give et endegyldigt svar, men jeg vil fastholde
at man næppe kan forvente at kunne læse deres salgsbetingelser i
deres fulde udstrækning på en bon.

--
Bertel

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-06-07 17:22

> Ja. Jeg tør ikke give et endegyldigt svar, men jeg vil fastholde
> at man næppe kan forvente at kunne læse deres salgsbetingelser i
> deres fulde udstrækning på en bon.

Så bør de vel henvise til betingelserne istedet.

MVH CP

Fra : @net

Dato : 28-06-07 08:03

> [...]
> ind som da jeg modtog dem.
> Hvis man ikke kan det, hvad er en retur ordning så værd?

Det kommer vel an på varens art. Hvis det fx er en DVD-film som er brudt af
folien, så er den jo ikke salgbar i samme omfang, og derfor ville jeg i
hvert fald ikke give fuld pris for varen længere. Hvis det derimod er et par
sko som er pakket ud af kassen og prøvegået derhjemme 10 min, så tror jeg
næppe jeg kan se forskellen hvis de forsigtigt er pakket ned igen.

Mon ikke det er her forskellen ligger?

Venligst
Anette

Fra : Nick

Dato : 28-06-07 08:16

"@net" skrev i en meddelelse...
> Hvis det fx er en DVD-film som er brudt af folien, så er den jo ikke
> salgbar i samme omfang, og derfor ville jeg i hvert fald ikke give fuld
> pris for varen længere.

Og hvorfor dog ikke? ER du bange for, at [trommesolo ind her] der er en
anden der har set filmen? [trommesolo ud]

Iøvrigt kan enhver blot smække ny folie omkring, så tror folk som dig, at
intet menneske har rørt ved varen før... *fnis*

/Nick

Fra : @net

Dato : 28-06-07 10:38

> [...]
>
> Iøvrigt kan enhver blot smække ny folie omkring, så tror folk som dig, at
> intet menneske har rørt ved varen før... *fnis*

[Trompetfanfare ind her] Næh - men jeg kan jo SE at varen er brugt uden
folie Det kan jeg ikke nødvendigvis med skoen. Kan jeg det, vil jeg da
heller ikke give fuld pris for skoene. [Trompetfanfare ud]

Eller du køber måske underbukser, hvor du kan se nogen har brugt dem før dig

Fra : Nick

Dato : 28-06-07 11:09

"@net" skrev i en meddelelse...
> [Trompetfanfare ind her] Næh - men jeg kan jo SE at varen er brugt uden
> folie Det kan jeg ikke nødvendigvis med skoen. Kan jeg det, vil jeg da
> heller ikke give fuld pris for skoene. [Trompetfanfare ud]

Når jeg nu beskrev for dig, at alle kan købe en rulle folie og en
varmepistol og så er den klaret, hvad er det så præcis, du forventer at få
mere for dine penge, end hvis du køber en DVD-film uden folie? Du kan ikke
sammenligne et par underbukser med en DVD-film.

/Nick

Fra : @net

Dato : 28-06-07 12:03

> [...]
> mere for dine penge, end hvis du køber en DVD-film uden folie? Du kan ikke
> sammenligne et par underbukser med en DVD-film.

Nu var det også mest for sjov, det troede jeg fremgik. Men hvorfor skal jeg
gi fuld pris for en vare som en anden har brugt, når jeg kan få den samme
vare ubrugt til samme pris? Hvis jeg ikke kan se at den har været brugt, så
kan jeg jo heller ikke føle mig snydt. Og det betyder IKKE "hvad man ikke
ved har man ikke ondt af" og derfor er det iorden!

/Anette

Fra : S. Hansen

Dato : 28-06-07 11:53

On Thu, 28 Jun 2007 09:15:45 +0200, "Nick" <john@doe.biip> wrote:

> [...]
>
>Iøvrigt kan enhver blot smække ny folie omkring, så tror folk som dig, at
>intet menneske har rørt ved varen før... *fnis*

Med DVD filmen er det afgørende at kunden ikke har haft mulighed for
at se filmen.

Er folien eller anden plombering brudt har kunden formentlig set
filmen og kan derfor ikke kræve pengene retur.

Steen

Fra : Nick

Dato : 28-06-07 12:17

"S. Hansen" skrev i en meddelelse...
> Med DVD filmen er det afgørende at kunden ikke har haft mulighed for
> at se filmen.
> Er folien eller anden plombering brudt har kunden formentlig set
> filmen og kan derfor ikke kræve pengene retur.

Nu gik mit svar på rimeligheden i, at den anden spørger ikke ville betale
fuld pris for en DVD-film, hvis der ikke var folie om æsken.

/Nick