Fartbøder betales tilbage
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-07 21:55

"840 bilister er fejlagtigt blevet dømt for at køre for stærkt. Gladsaxe
Kommunes farttavler med 40 km/t var ulovlige, og nu skal bilisternes sager
genoptages"
http://ekstrabladet.dk/112/article313127.ece

Ved artiklen er afbilledet en blå tavle med teksten "max 40 km zone" - men
er det ikke netop de tavler hvor man ikke behøver overholde den angivne
grænse men godt må køre 50 hvis det er i byzone? (dvs, kan vi konkludere at
den afbillede tavle ikke er af samme type som dem der fejlagtigt er opsat?)

Fra : JL

Dato : 26-06-07 21:59

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> at
> den afbillede tavle ikke er af samme type som dem der fejlagtigt er

Skulle LIGE til at poste og spørge om det samme, hehe.

Fra : Holst

Dato : 26-06-07 22:53

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> den afbillede tavle ikke er af samme type som dem der fejlagtigt er opsat?)

Nu nævner artiklen jo intet om, hvad der var galt med tavlerne. Der står
kun, at tavlerne ikke var godkendte. Så kan man jo gisne over, hvad det
betyder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-07 23:09

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in

> Nu nævner artiklen jo intet om, hvad der var galt med tavlerne. Der
> står kun, at tavlerne ikke var godkendte. Så kan man jo gisne over,
> hvad det betyder.

Korrekt - men godkendt eller ej, de blå tavler er vel ikke en "hård"
fartgrænse ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-06-07 07:58

Henrik Stidsen wrote:

> Korrekt - men godkendt eller ej, de blå tavler er vel ikke en "hård"
> fartgrænse ?

Svjh er grænserne for hvornår man får et klip ved 30 km/t-begrænsningen den
samme som for 40 km-begrænsningen.

Men jeg kan huske forkert. Det gjorde jeg i 1987.

Rettelse: Det var i 2007.

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Holst

Dato : 27-06-07 08:16

Henrik Stidsen wrote:

> Korrekt - men godkendt eller ej, de blå tavler er vel ikke en "hård"
> fartgrænse ?

Jeg må med skam erkende, at jeg ikke ved det. Jeg kører tit igennem et
område med en sådan med 40 km/h, og her forsøger jeg blot at holde den
under 40 km/h.

Men vi taler om en sådan, ikke sandt?

http://www.trafikken.dk/imageblob/image.asp?objno=/8741.gif

Umiddelbart ville jeg jo påstå, at når det er en zonetavle, så skal
fartgrænsen overholdes.

Men så er der jo også:

http://www.trafikken.dk/imageblob/image.asp?objno=/8753.gif

Den omtales på side 35 i

<http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_G_Frdtavler_H5_Oplysning_V3_061010_HCD.pdf>

men det drejer sig mest om omsætning.

Der er vel ikke andet at gøre end at finde en lovtekst eller lignende et
sted, men det har jeg ikke lige tid til nu.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-07 12:20

> Men vi taler om en sådan, ikke sandt?
> http://www.trafikken.dk/imageblob/image.asp?objno=/8741.gif

Jo, præcis - i omtalte tilfælde dog med 40km i stedet for 30km men tavlen
er ellers den samme.

> Umiddelbart ville jeg jo påstå, at når det er en zonetavle, så skal
> fartgrænsen overholdes.

Jeg mener at have lært at når den er blå er det kun vejledende, dvs, man må
stadig køre 50km/t (hvis det er i byzone) men hammeren falder det hårdere
hvis man kører galt, rammer en fodgænger eller lign da det så er uansvarlig
kørsel (eller noget i den stil)

> Men så er der jo også:
> http://www.trafikken.dk/imageblob/image.asp?objno=/8753.gif

I og med den ligner de normale hastighedsskilte mere så vil jeg opfatte den
som værende gældende hastighedsgrænse.

Men der må jo være en forskel mellem hvad de tre tavler betyder, ellers var
der jo ingen grund til ikke bare at bruge standard tavlen.

Fra : JB

Dato : 27-06-07 08:04

> [...]
> at
> den afbillede tavle ikke er af samme type som dem der fejlagtigt er

Du skal ikke se på farven. Som du sikkert kan huske fra dine køretimer er de
firkantede skilte anvisningstavler og de runde er forbudstavler, når du
møder en af de runde skilte kan det blive dyrt. Alså den firkantede anviser
en hastighed på 40km, men du må gerne overskride denne hastighed, men kun op
til gældende fartgrænse.

JB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-07 12:23

"JB" <nospam@nospam.dk> wrote in

> [...]
> firkantede anviser en hastighed på 40km, men du må gerne overskride
> denne hastighed, men kun op til gældende fartgrænse.

Det er præcis sådan jeg husker det for de blå zone skilte - at det kun er
en vejledende grænse.

Fra : blue

Dato : 27-06-07 19:15

"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal ikke se på farven. Som du sikkert kan huske fra dine køretimer er
> de firkantede skilte anvisningstavler og de runde er forbudstavler

Det må man da ikke håbe, han kan huske, for de blå tavler er
oplysningstavler

Der er ikke noget, der hedder anvisningstavler.

> Alså den firkantede anviser en hastighed på 40km, men du må gerne
> overskride denne hastighed, men kun op til gældende fartgrænse.

Korrekt.

Fra : S. Hansen

Dato : 27-06-07 08:38

On 26 Jun 2007 20:54:52 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>den afbillede tavle ikke er af samme type som dem der fejlagtigt er opsat?)

Jeg har fået en hastighedsbøde for at køre for stærkt i bemeldte
område, da jeg kørte der var jeg sikker på det var en 50 km zone og
fik så en bøde på 1000 kr da jeg var målt til 53.

Da jeg efterfølgende kørte strækningen, kiggede jeg meget nøje efter
skiltet, og det var et firkantet hvidt skilt hvopå det runde
forbudsskilt var vist med 40 km/t zone (altså ikke det blå som vist i
artiklen). Skiltet havde ca ½ størrelse af et normalt forbudsskilt og
var tillige med opsat meget kort efter et venstre sving hvor man
primært var optaget af at holde øje med andet trafik. (Ikke at dette
tæller som en undskyldning)

Og jo man skulle virkelig kigge efter skiltet for at se det.

Der var ingen yderlige skiltning på hele strækningen før man kom til
skiltet som ophævede hastighedsbegrænsningen.

Jeg modtog igår en check på ca 700 kr (500kr + renter). Da jeg som
sagt var blevet målt til 53 skulle jeg kun have en bøde på 500.

Så lidt ekstra til ferien er da ikke af vejen

Steen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-07 12:23

S. Hansen <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> var tillige med opsat meget kort efter et venstre sving hvor man
> primært var optaget af at holde øje med andet trafik. (Ikke at dette

Altså sådan et her:
http://www.trafikken.dk/imageblob/image.asp?objno=/8753.gif

> Der var ingen yderlige skiltning på hele strækningen før man kom til
> skiltet som ophævede hastighedsbegrænsningen.

Er det mon der forskellen mellem det firkantede zone skilt og det runde
hastighedsskilt er? at det firkantede gælder for et område indtil man møder
et der ophæver det og det runde kun gælder indtil f.eks. et vejkryds eller
lign?

> Jeg modtog igår en check på ca 700 kr (500kr + renter). Da jeg som
> sagt var blevet målt til 53 skulle jeg kun have en bøde på 500.
> Så lidt ekstra til ferien er da ikke af vejen

Ikke dårligt :)

Fra : Henning

Dato : 27-06-07 09:29

wrote:

> [...]
>den afbillede tavle ikke er af samme type som dem der fejlagtigt er opsat?)

Mon ikke bare det er typisk Ekstrablads-journalistik? De havde lige
dette foto liggende af en færdselstavle - det fremgår ikke af artiklen
hvilken type tavle der er opsat og hvorfor den ikke var lovlig opsat.