kørelærer, ATK og oplysningspligten !
Fra : Per

Dato : 25-06-07 17:30

Hej NG!

En kørerlærer med en elev ved rattet ryger i en automatisk
hastighedskontrol.

Der bliver sendt et bødeforelæg med billede af føreren til ejeren af bilen
(kørelæreren), denne ER reelt kørelæren, da eleven ikke har erhvervet
kørekortet endnu.

Kørelæreren, der sidder på passagersædet, kan man ikke se ud fra billedet,
idet de passagerer altid bliver viskede ud.

Kørelæreren har ikke pligt til at oplyse hvem der var føreren, idet det jo
er ham selv = selvkriminering.

Gad vide om politiet i dette tilfælde vil fjerne det filter, der gør, at man
ikke kan se kørelæreren, således at det kan bruges som bevis i sagen.

Jeg kan se mange problemstillinger i denne opstilling mht. oplysningspligt
osv.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-06-07 19:09

Per wrote:
> [...]
> ikke kan se kørelæreren, således at det kan bruges som bevis i sagen.
>
> Jeg kan se mange problemstillinger i denne opstilling mht. oplysningspligt

Mon ikke at bilen er specielt registreret som køreskolebil, og dermed
ville politiet opdage at bilen burde være under kørelærens kontrol.

JonB

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-06-07 21:50

> [...]
>
> Jeg kan se mange problemstillinger i denne opstilling mht. oplysningspligt

Så vidt jeg husker, så var det under en køreprøve det skete.

Så hvis vi drejer den lidt mere, så er det ikke kørelæreren på bagsædet, men
den sagkyndige på forsædet, som reelt er fører af bilen. Ofte er kørelæreren
slet ikke med under selve køreprøven.

mvh
Bendt

Fra : blue

Dato : 25-06-07 21:59

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker, så var det under en køreprøve det skete.

Nu er det jo ikke sikkert, at der bliver spurgt til den aktuelle sag.

> Så hvis vi drejer den lidt mere, så er det ikke kørelæreren på bagsædet,
> men den sagkyndige på forsædet, som reelt er fører af bilen.

Nix - under køreprøven regnes eleven for at være fører af bilen.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-06-07 22:22

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse
> "Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det jo ikke sikkert, at der bliver spurgt til den aktuelle sag.

Nej nej - det behøver jo ikke nødvendigvis have noget at gøre med den sag,
som var i avisen d. 23/6-07.
http://jp.dk/indland/article981911.ece

> Nix - under køreprøven regnes eleven for at være fører af bilen.
Javel !
og det kan du naturligvis liige understøtte med en henvisning til en
bekendtgørelse eller en lovtekst eller andet ?

mvh
Bendt

Fra : blue

Dato : 25-06-07 22:32

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej nej - det behøver jo ikke nødvendigvis have noget at gøre med den sag,
> som var i avisen d. 23/6-07.
> http://jp.dk/indland/article981911.ece

Jeg kender udmærket til sagen og Pers spørgsmål er ikke identisk med den
aktuelle hændelse, men naturligvis en udspringer af samme...

> Javel !
> og det kan du naturligvis liige understøtte med en henvisning til en
> bekendtgørelse eller en lovtekst eller andet ?

Færdselslovens § 64, stk. 1.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-06-07 22:43

> [...]
>
> Jeg kender udmærket til sagen og Pers spørgsmål er ikke identisk med den
> aktuelle hændelse, men naturligvis en udspringer af samme...

Mange tak !

mvh
Bendt

Fra : Codexx

Dato : 25-06-07 22:33

Bendt Rasmussen wrote:
> Javel !
> og det kan du naturligvis liige understøtte med en henvisning til en
> bekendtgørelse eller en lovtekst eller andet ?

Færdelsloven er jo et godt sted at starte.

§ 64. Øvelseskørsel for personer, der uddanner sig til kørsel med bil, må
kun finde sted, når der i køretøjet ved siden af eleven findes en godkendt
kørelærer eller en kørelæreraspirant, der er under opsyn og vejledning af en
hertil særligt godkendt kørelærer, som er til stede i bilen. Kørelæreren
eller kørelæreraspiranten anses da for at være fører af bilen. Under
køreprøven anses eleven dog for at være fører. Såfremt en person, der
allerede har kørekort, foretager øvelseskørsel i et dertil godkendt køretøj
med en godkendt kørelærer eller kørelæreraspirant ved siden af sig, anses
kørelæreren eller kørelæreraspiranten for at være fører af køretøjet. I de
tilfælde, hvor kørelæreren eller kørelæreraspiranten må anses som fører,
gælder bestemmelserne i §§ 53-55 også for eleven.
/Bacher