Dokument uden underskrift
Fra : pele

Dato : 25-06-07 02:12

Jeg bor til leje i en lejlighed med have. For mange år siden fik vi
tilbud om at omdanne fra lejlighed til andelsbolig men det valgte jeg
ikke. Så jeg bor stadig i en lejlighed og alle omkring er
andelsboliger.

Jeg har fået et brev fra min andelsforening hvor i de beder mig om at
får orden på min have. De sendte mig en påbud via brev og nævnte i
brevet at hvis jeg ikke fik orden på den til XX dato så vil jeg får en
bøde. Men brevet med påbudet er maskine skrevet og der er ingne
underskrift. Er påbudet så gældende hvis dokumentet ikke er
underskrevet?

Nr. 2 spm. er at jeg jo stadig bor i en leje lejlighed. Kan
andelsbolig foreningens bestyrrelse give mig en bøde ? Kan de ikke kun
give bøder til dem der har andelsbolig?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-07 07:39

> [...]
>bøde. Men brevet med påbudet er maskine skrevet og der er ingne
>underskrift. Er påbudet så gældende hvis dokumentet ikke er

Ja, det er det sådan set. Problemet er mere at du iht lejeloven ikke kan få
en bøde, men kan få et påbud, og hvis det ikke efterleves, kan du smides ud.
Dette skal dog fremgå af påbuddet.

>Nr. 2 spm. er at jeg jo stadig bor i en leje lejlighed. Kan
>andelsbolig foreningens bestyrrelse give mig en bøde ? Kan de ikke kun
>give bøder til dem der har andelsbolig?

Jo, det vil jeg mene.

Mvh Maria

Fra : pele

Dato : 25-06-07 08:36

On 25 Jun., 08:39, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> en bøde, men kan få et påbud, og hvis det ikke efterleves, kan du smides ud.

Hej igen
Jeg fik et påbud om at de ville bruge en af flere sanktioner. Enten at
jeg vil blive smidt ud af lejligheden eller få en bøde. Så har jeg
fået bøden, samt et nyt påbud om at hvis jeg ikke får orden på haven
så vil jeg blive smidt ud. Men jeg undre mig stadig over om
andelsboligforeningen kan give smide mig ud fra en leje lejelighed?

Og er det ikke ret dramatisk at smide ud pga. at haven er i iorden ?

Kan det betale sig med en advokat ?

Fra : Lasse

Dato : 25-06-07 09:05

> Kan det betale sig med en advokat ?

Det kan nok bedre betale sig med en havemand

Fra : Holst

Dato : 25-06-07 09:20

pele wrote:

> [...]
> andelsboligforeningen kan give smide mig ud fra en leje lejelighed?
>
> Og er det ikke ret dramatisk at smide ud pga. at haven er i iorden ?

Næppe.

Måske kan det betale sig i stedet at få orden på haven. Når der hører en
have med til lejemålet, er det sandsynligvis din pligt at holde haven.

Det er måske lidt dramatisk at blive smidt ud, fordi der ikke er orden
på haven.

For en andelsforening er der en masse besvær ved at have lejere boende i
andelsforeningen - har jeg i hvert fald fået fortalt i min gamle
andelsforening, hvor vi også måtte trækkes med nogle lejere. De fleste
andelsforeninger vil gerne slippe af med disse lejere, så de kan få de
resterende lejelejligheder omdannet til andelslejligheder. Så kan de få
dig smidt ud, kan de nå det mål. Og er du den eneste lejer tilbage (og
det lyder næsten sådan ud fra dit oprindelige indlæg), så vil de nok
desto mere have dig ud, for så er det nemlig kun dig, der giver besværet.

Fra : per christoffersen

Dato : 25-06-07 09:26

> Næppe.
>
> Måske kan det betale sig i stedet at få orden på haven. Når der hører en
> have med til lejemålet, er det sandsynligvis din pligt at holde haven.

Det kan da sagtens være, men det vil nok være rart for lejeren at få slået
fast:
Om vedligeholdelsespligten er lejers
Hvilken standard vedligeholdelsen skal have

- Og her tænker jeg altså på hvilke krav, der rent faktisk kan kræves
opfyldt fra udlejers side, og ikke hvad de bare godt kunne tænke sig.

/Per

Fra : pele

Dato : 25-06-07 09:48

On 25 Jun., 10:26, "per christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>
> - Og her tænker jeg altså på hvilke krav, der rent faktisk kan kræves
> opfyldt fra udlejers side, og ikke hvad de bare godt kunne tænke sig.

Det er en meget god pointe. Jeg har boet i lejligheden i mange år og
den leje kontrakt som jeg undertegnede må vil stadig gælde? Hvis der
dengang ikke stod noget om at haven skulle være vedligeholdt så kan
jeg vel bruge det som argument overfor bestyrelsen.

holst.
Der er blot en 1-2 lejere tilbage, resten er andelshavere. Det kunne
meget vel tænkes at det er derfor de måske forsøger dette.

Men jeg skal blot have en ting på plads. Kan bestyrelsen for
andelsforening smide en lejer ud ?

Fra : per christoffersen

Dato : 25-06-07 09:56

"pele" <lhrdev@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dengang ikke stod noget om at haven skulle være vedligeholdt så kan
> jeg vel bruge det som argument overfor bestyrelsen.

Ja.

> Men jeg skal blot have en ting på plads. Kan bestyrelsen for
> andelsforening smide en lejer ud ?

Andelsforeningen optræder som en hvilken som helst anden udlejer, og kan
derfor ophæve lejemålet efter de regler der er for dette i Lejeloven.

Hvis du vil have konkret juridisk vejledning, var det måske en ide at
kontakte LLO (www.llo.dk), for at høre hvad de kan gøre. Du skal være medlem
for at få hjælp, men det er vidst ikke en uoverkommelig udgift.

/Per

Fra : Holst

Dato : 25-06-07 09:58

pele wrote:

> [...]
> dengang ikke stod noget om at haven skulle være vedligeholdt så kan
> jeg vel bruge det som argument overfor bestyrelsen.

Nej, men måske står der blot noget om, at det lejede skal vedligeholdes,
og dette gælder i så fald også for haven. Man kan jo så altid diskutere,
hvad der er rimeligt at gøre ved en haven som mindstemål.

Men læs din lejekontrakt grundigt.

> [...]
> meget vel tænkes at det er derfor de måske forsøger dette.
>
> Men jeg skal blot have en ting på plads. Kan bestyrelsen for

Det kan de. Det er andelsforeningen (repræsenteret ved bestyrelsen), der
er din udlejer, og derfor også dem, der måtte smide dig ud.

Men du er naturligvis beskyttet i henhold til lejeloven, så de vil
naturligvis skulle have en rimelig grund til at smide dig ud.

Fra : per christoffersen

Dato : 25-06-07 10:06

> Nej, men måske står der blot noget om, at det lejede skal vedligeholdes,
> og dette gælder i så fald også for haven. Man kan jo så altid diskutere,
> hvad der er rimeligt at gøre ved en haven som mindstemål.

Hvis ikke det klar er specificeret, at udvendig vedligeholdelse eller havens
vedligehold er lejers ansvar, så er det efter min opfattelse ikke muligt for
udlejer at stille krav om det.
Og herudover er der spørgsmålet om hvilken vedligeholdelsesstandard, der kan
stilles krav om. Det er jo mere flydende for en have end for bygningsdele,
fordi vedligeholdelsen et stykke hen ad vejen også vurderes rent æstetisk.

/Per

Fra : Anders Majland

Dato : 25-06-07 10:02

> Men jeg skal blot have en ting på plads. Kan bestyrelsen for
> andelsforening smide en lejer ud ?

Ja.

F.eks ved manglende betaling af husleje kan der efter påkrav om betaling
startes en udsættelse efter bare 3 dage.

Læg mærke til "Lejemålet kan også ophæves, hvis lejeren misligholder dette
eller i øvrigt ikke overholder til pligter til at iagttage god skik og orden
på ejendommen"

Fra lejeloven A-Z
Udlejers ophævelse

Udlejeren har i visse situationer, hvor lejeren ikke overholder sine
forpligtelser, ret til at hæve lejemålet. En ophævelse af lejemålet sker med
øjeblikkelig varsel i modsætning til opsigelser.

Udlejeren kan bl.a. hæve lejeaftalen, hvis ikke man har betalt husleje,
acontovarmebidrag, antennebidrag eller andre pligtige pengeydelser rettidig.

Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling af pligtig
pengeydelse, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter
et skriftligt påkrav herom. Som gebyr for påkravet kan udlejer kræve 114 kr.
(2001-niveau) + 2% af det skyldige beløb udover 1.000 kr. Gebyret er også
pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Lejemålet kan også ophæves, hvis lejeren misligholder dette eller i øvrigt
ikke overholder til pligter til at iagttage god skik og orden på ejendommen,
hvis man overlader lejemålet til andre personer end ens husstand eller
benytter det til andet end det, der er aftalt.

Hvis lejeren ikke kan godkende en ophævelse af lejemålet, er det vigtigt, at
man henvender sig til Lejernes LO.