Konkursbegæring mod taber i retssag
Fra : poul

Dato : 25-06-07 00:51

Jeg (HK) har anket en sag til landsretten mod en tidligere arbejdsgiver, og
vundet.

Men de har ikke betalt, og skylder nu 190.603,79 i manglende udbetalt løn,
renter, sagsomkostninger og konkursbegæringsgebyr.

Hvad sker der så? Hvor lang tid kan det så tage?

nn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-06-07 06:29

poul wrote:
> Jeg (HK) har anket en sag til landsretten mod en tidligere arbejdsgiver, og
> vundet.

Har de anket så i skal omkring højesteret?

> Men de har ikke betalt, og skylder nu 190.603,79 i manglende udbetalt løn,
> renter, sagsomkostninger og konkursbegæringsgebyr.

Hvis du har en dom kan du gå i fogedretten.

> Hvad sker der så? Hvor lang tid kan det så tage?

Har de pengene eller ej? Hvis de ikke har dem kan det godt tage lang
tid at betale dig, ellers så brug fogedretten.

JonB

Fra : poul

Dato : 25-06-07 08:39

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Har de anket så i skal omkring højesteret?

De vandt i byretten, HK ankede til landsretten, hvor vi vandt.
Så kan det vel ikke ankes mere, med mindre der skulle være principielle ting
i det.
Og det er det vel for sent nu, efter en måneds tid eller mere, de har bare
ignoreret dommen, svarer ikke på rykkere.

> Hvis du har en dom kan du gå i fogedretten.

HK's advokat har indbragt konkursbegæring til Sø- og Handelsretten i Kbh,
det skulle svare til fogedretten i provinsen.
Det smuttede vist i min første email.

> Har de pengene eller ej? Hvis de ikke har dem kan det godt tage lang
> tid at betale dig, ellers så brug fogedretten.

Tjae, en anden tidligere medarbejder kører en tilsvarende sag med et krav på
140.000.
Måske kan der blive en af de to chefers mercedes'er til hver

Men hvad sker der, når der bliver lavet en konkursbegæring imod et firma?
Og hvad er forløbet, tidsmæssigt?

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 25-06-07 16:28

On 25 Jun, 08:38, "poul" <b...@nowhere.invalid> wrote:

[klip]

> HK's advokat har indbragt konkursbegæring til Sø- og Handelsretten i Kbh,
> det skulle svare til fogedretten i provinsen.

Nej. I forhold til konkursbegæringer svarer det til skifteretten i
provinsen. Fogedretten anvendes når kreditorer forsøger at inddrive
krav enkeltvis. Ved konkurs forsøger kreditorer at inddrive samtlige
krav mod selskabet i fællesskab.

[klip

> Men hvad sker der, når der bliver lavet en konkursbegæring imod et firma?
> Og hvad er forløbet, tidsmæssigt?

Hvis konkursbegæringen tages til følge kommer selskabet under konkurs,
hvorefter du kan være ret sikker på, at du i hvert fald ikke for hele
dit tilgodehavende, og efter al sandsynlighed kommer til at vente
meget lang tid inden du ser nogen penge overhovedet. Til oplysning er
konkursboet efter den første riskjær skandale først fornyelig
afsluttet.

Iøvrigt, tillykke med at du vandt sagen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-07 16:51

Den 25-06-07 17.27 skrev xxxfoo@gmail.com følgende:

> [...]
> dit tilgodehavende, og efter al sandsynlighed kommer til at vente
> meget lang tid inden du ser nogen penge overhovedet.

Det er vel et spørgsmål, om det gælden dækker over manglende løn eller
et almindeligt tilgodehavende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Nvu kan du lave hjemmesider lige så nemt, som når du laver

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 25-06-07 17:11

Kim Ludvigsen wrote:
> Det er vel et spørgsmål, om det gælden dækker over manglende løn eller
> et almindeligt tilgodehavende.

Selv manglende løn er man ikke sikker på at få. Løntilgodehavende
ud over hvad Lønmodtagernes Garantifond har dækket, skal dækkes
af konkursboet og selv om man står længere fremme i køen med
et løntilgodehavende, så er man ikke garanteret dækning.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-07 22:43

> [...]
Per> har dækket, skal dækkes af konkursboet og selv om man står
Per> længere fremme i køen med et løntilgodehavende, så er man

Jeg ved ikke hvad LG dækker, men lige netop løn burde der være en
rimelig chance for at få da man står forholdsvist pænt i
konkursordenen jvf. KL § 95. Det er de simple kreditorer der nok bør
vinke farvel til deres penge, fordi der er nok ikke mange penge
tilbage til dem...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Leif Neland

Dato : 30-06-07 23:07

poul skrev:
> [...]
> renter, sagsomkostninger og konkursbegæringsgebyr.
>
> Hvad sker der så? Hvor lang tid kan det så tage?

Det var åbenbart det, der skulle til. Nu har firmaet betalt