Hvordan er det nu med privat kørsel i firm~
Fra : Lone

Dato : 24-06-07 13:18

Hej.

I det firma jeg arbejder er der noget forsk. opfattelser om hvad man må og
hvad man ikke må bruge firmabiler til.
Vi har ca. én bil hver, og bruger dem meget forskelligt, men JEG vil ikke
have problemer med lovgivningen, og risikere at skulle betale 50.000 i moms
eller registrerings-afgift eller hvad det nu er, som firmabiler kan slippe
for.

Eks. er der folk i firmaet der siger at man gerne må køre et barn i skole,
hvis skolen ikke ligger længere end en omvej på 500-800 meter, andre siger
at det slet ikke er lovligt.

Nogle mener at de gerne må handle i Netto (eller andet) på vejen hjem, andre
mener ikke at man må.

Til sidst mener nogle at de gerne må tage privat-affald med på
omlastnings-stationen, bare de også har firma-affald med i bilen samtidig
(en papkasse el.lign)

Men hvad er reglerne i virkeligheden.

Hilsen
Lone

Fra : ha

Dato : 24-06-07 19:53

"Lone" <Lone@tdc-mangler-.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad er reglerne i virkeligheden.
>
> Hilsen
> Lone

se f.eks.

http://www.pwc.com/extweb/pwcpublications.nsf/docid/1DDE467146AA815E802572DC003314C0

/ha

Fra : S.o.L

Dato : 24-06-07 21:15

Er det en 'ren' firmabil må du ikke foretage dig noget som helst provat med
den.
Så dine kolleger er ude på et skråplan.
Du må faktisk ikke engang køre hjem i den, fordi transporten mellem hjem og
arbejdsplads normalt betragtes som privat kørsel.

Jeg har et familemedlem, som er teknikser for et større landsdækkende
foregtagemde og han kører normalt ud på sine opgaver hjemmefra. Han kører
dog ikke 'reklame'bilen hjem, men kører den i garage i et lokalt
repræsentationskontor, hvor han dog normalt ikke arbejder. Så kan han jo gå
hjem derfra uden at overtræde nogen regler.

Knud

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-06-07 21:26

> I det firma jeg arbejder er der noget forsk. opfattelser om hvad man må og
> hvad man ikke må bruge firmabiler til.

Betaler I skat af fri bil, må i køre i den privat, dvs køre børn i skole,
køre ud at handle, køre mellem hjem og arbejdsplads.

Hvis I ikke betaler skat af fri bil, så skal bilen stiles i firmaet og må
kun bruges fra firmaet og kunder/andre arbejdssteder. Der må ikke køres hjem
i den, der må ikke handles i den, der må ikke køres på genbrugspladsen. Blot
1 km privat kørsel udløser beskatning af fri bil. Er bilen købt uden moms,
vil bilen også blive momsbelagt.

Mvh Maria

Fra : Lone

Dato : 24-06-07 21:53

Hej.

Tak til jer alle for jeres svar.

> Betaler I skat af fri bil, må i køre i den privat, dvs køre børn i skole,
> køre ud at handle, køre mellem hjem og arbejdsplads.

Ikke hvad jeg ved af, men der er noget rod omkring det faktum at der ikke er
plads til 90+ firmabiler på firmaets område samtidig, og bl.a. derfor har
man bilen med hjem.
Det ville jo give ca. 180 biler på pladsen i et kort tidsrum hver morgen og
aften. (Privat + firmabil)

> Hvis I ikke betaler skat af fri bil, så skal bilen stiles i firmaet og må
> kun bruges fra firmaet og kunder/andre arbejdssteder.

Ok.

> Der må ikke køres hjem i den, der må ikke handles i den, der må ikke køres
> på genbrugspladsen. Blot 1 km privat kørsel udløser beskatning af fri bil.

Ok, hvor meget er det så ?
Vi har jo ikke noget befordringsfradrag, når vi samtidig har bil med hjem,
gør det ikke det ud for det samme ?

> Er bilen købt uden moms, vil bilen også blive momsbelagt.

Men moms og beskatningen regnes ikke på samme måde som jeg læser det der var
i linken som "ha" sendte ?

Og hvad sker der når bilerne i stor stil er leaset ?
Det er lidt svært at gennemskue !?!

Men det korte af det lange er at jeg ikke engang må holde ind på vejen og
købe 1 kg. kartofler med hjem fra vejsiden, for jeg må rent faktisk slet
ikke køre hjem i bilen ?

Mvh.
Lone

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-06-07 22:17

> Ikke hvad jeg ved af, men der er noget rod omkring det faktum at der ikke
> er plads til 90+ firmabiler på firmaets område samtidig, og bl.a. derfor
> har man bilen med hjem.

Det ændrer ikke sagen.

> Det ville jo give ca. 180 biler på pladsen i et kort tidsrum hver morgen
> og aften. (Privat + firmabil)

Det er sådan set ikke relevant. I kunne bare få km-penge for at køre i egen
bil for firmaet - eller blive beskattet for privat brug af firmabilen.

> Ok, hvor meget er det så ?

Noget med en eller anden procentsats af bilens pris og mindst 4.000 om
måneden, så vidt jeg husker.

> Vi har jo ikke noget befordringsfradrag, når vi samtidig har bil med hjem,
> gør det ikke det ud for det samme ?

Nej.

> Men det korte af det lange er at jeg ikke engang må holde ind på vejen og
> købe 1 kg. kartofler med hjem fra vejsiden, for jeg må rent faktisk slet
> ikke køre hjem i bilen ?

Nej, ikke hvis du ikke betaler skat af den.

Mvh Maria

Fra : H. Bojer

Dato : 25-06-07 09:54

Maria Frederiksen wrote:

> Hvis I ikke betaler skat af fri bil, så skal bilen stiles i firmaet og må
> kun bruges fra firmaet og kunder/andre arbejdssteder. Der må ikke køres
> hjem i den ...

Inden alt for mange går i gang med at anmelde firmabiler, som folk har taget
hjem til bopælen, så er der en hel del (især håndværkere), hvor
arbejdspladsen starter fra deres bopæl, selvom de er ansat i et større
firma (med adresse andensteds).
--
Ingen signatur her!

Fra : Anders Majland

Dato : 25-06-07 10:08

> [...]
> hjem til bopælen, så er der en hel del (især håndværkere), hvor
> arbejdspladsen starter fra deres bopæl, selvom de er ansat i et større

Det link som ha har smidt beskriver det meget godt - jeg citerer ide jeg
antager at Lone's arbejdsgivers biler er "specialindrettede

Skat
En medarbejder, der kører privat i en gulpladebil, som ikke anses som egnet
til privat kørsel, beskattes ikke af fri bil efter de almindelige regler.
Biler, der som udgangspunkt ikke er egnede til privat kørsel, er blandt
andet:

a.. Kranvogne
b.. Lastbiler
c.. Andre "specialindrettede" biler (eksempelvis kassebiler med
fastmonterede hylder, trækspil mv.).

En medarbejder, der kører privat i en "specialindrettet" gulpladebil,
beskattes i stedet på anden vis:

a.. Kørsel mellem hjem og arbejde beskattes indirekte ved, at
befordringsfradraget bortfalder
b.. Privat kørsel i tilknytning til erhvervsmæssig kørsel, er skattefri de
første 1.000 km. pr. år og beskattes herefter med 3,35 kr. pr. kørt km.
(2007-værdi). Hvis der er tale om privat ærindekørsel i forbindelse med den
erhvervsmæssige kørsel, og den private kørsel ikke medfører en afvigende
kørselsrute i forhold til den erhvervsmæssige, tælles denne kørsel ikke med
i de 1.000 km. pr. år
c.. Kører den ansatte herudover privat i bilen, skal medarbejderen
beskattes med det beløb, som det ville koste at leje en tilsvarende bil.

Værdien omfattes af bagatelgrænsen for visse personalegoder, hvilket
bevirker, at medarbejderen kun beskattes, såfremt den samlede værdi heraf
overstiger 5.200 kr. (2007-værdi).

-----

Så for at hoppe tilbage til spørgsmålet - ja det er iorden at stoppe ved
netto på vejen hjem og ja det er iorden at køre en lille omvej for at sætte
et barn af ved skolen såfremt den private kørsel holdes under 1000km/år

Fra : Lone

Dato : 25-06-07 17:06

Hej.

> Det link som ha har smidt beskriver det meget godt - jeg citerer ide jeg
> antager at Lone's arbejdsgivers biler er "specialindrettede

Ja, der er 1-2 reoler i last-rummet på varebilerne.
Er de så "nok" specialindrettede ?

> En medarbejder, der kører privat i en "specialindrettet" gulpladebil,
> beskattes i stedet på anden vis:

> a.. Kørsel mellem hjem og arbejde beskattes indirekte ved, at
> befordringsfradraget bortfalder

Ok, det er så skatten, og det lyder jo sådan set fint set fra vores side,
men hvad siger moms så ??
De to ting, Skat og Moms vurderes vist ikke på samme måde.
(Det ville vel også være for let

Men så lad os lige tage et skridt mere.
I forhold til skat, og hvis vi ellers antager at der er sæder/seler nok i
bilen, må jeg så have to børn med til skolen ?? (Der er nemlig to
passageresæder i min bil, hver med fin sele osv. og jeg har to børn så det
passer jo ellers meget fint

Og nej jeg kommer aldrig op på 1000km/år, da både skolen (og Netto) ligger
lige på vejen til mit hjem, kan jeg max. komme til at køre 10-20km privat om
året på den konto.

Mvh.
Lone

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-07 20:18

> [...]

> lige på vejen til mit hjem, kan jeg max. komme til at køre 10-20km privat

Er bilerne momsbelagt? Det er den vigtigste forudsætning. Og du må stadig
ikke køre mellem hjem og arbejdsplads i den. Men er I lidt fikse på
fingrene, så få jeres hjem registreret som jeres arbejdsplads. Så er der
ingen privat kørsel.

Mvh Maria

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-07 17:25

> Nej.

Hvordan skal man ellers tolke "c.. Andre "specialindrettede" biler
(eksempelvis kassebiler med
fastmonterede hylder) ?

Men ellers koster det ikke ret meget at få et bindende svar fra skat.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-06-07 19:12

> Hvordan skal man ellers tolke "c.. Andre "specialindrettede" biler
> (eksempelvis kassebiler med
> fastmonterede hylder) ?

Det ved jeg ikke, men det er altså ikke nok. Min viden stammer fra en
tidligere arbejdsplads, hvor hver medarbejder så i stedet fik hjemadressen
som arbejdssted.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-07 20:15

> [...]
>
> a.. Kranvogne
> b.. Lastbiler
> c.. Andre "specialindrettede" biler (eksempelvis kassebiler med

Under forudsætning af at der kun er førersæde og ikke passagersæde. Min mand
er chauffør, så vi har været det igennem.

> [...]
> den erhvervsmæssige kørsel, og den private kørsel ikke medfører en
> afvigende kørselsrute i forhold til den erhvervsmæssige, tælles denne

Hvilket kræver at bilen er momsbelagt. Der er der ikke mange kranbiler,
lastbiler og specialindrettede køretøjer, der er.

> [...]
> netto på vejen hjem og ja det er iorden at køre en lille omvej for at
> sætte et barn af ved skolen såfremt den private kørsel holdes under

Og bilen er momsbelagt og den er specialindrettet uden andre pladser end
førersædet.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-07 17:35

> [...]
> lastbiler og specialindrettede køretøjer, der er.

> Og bilen er momsbelagt og den er specialindrettet uden andre pladser end

Der er passagersæde i kranbiler, lastvogne og andre special indrettede
biler.

Du må meget gerne dokumentere din påstand.

MVH CP

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-06-07 19:16

> Der er passagersæde i kranbiler, lastvogne og andre special indrettede
> biler.

Men de er ikke momsbelagt og man må ikke køre mellem hjem og arbjedsplads i
dem. Det giver rent faktisk et farligt bøvl for vognmandsforretninger, som
før i tiden blot kunne lade medarbejderne kører bilen hjem. Det må de ikke
mere - gad vide om der er faldet en dom? De 3 arbejdsgivere, vi har været i
kontrakt med de seneste år har i hvert fald været enige. Løsningen er enten
en plads, hvor bilerne er om natten, eller at medarbejderens arbejdssted er
hjemmet. De sidste kan så ikke lade sig gøre for biler, der kører farligt
gods (f.eks. tankbiler) af andre årsager.

Mvh Maria