Ingelsen wrote:
> Hej, jeg tillader mig at spørge i denne gruppe.
>
> Vi har et værksted (Reparationer af Radio/Tv/Computer udstyr.)
>
> Efter den slags ting er blevet så billigt at anskaffe som nyt, er der
> flere og flere kunder der aldrig afhenter deres reparationer igen,
> både dem der er blevet lavet og er færdige og dem de har sagt nej til
> at få lavet som jo stadig er defekte.
>
> Spørgsmålet lyder nu på hvor længe vi skal opbevare disse genstande,
> før vi kan tillade os at smide dem ud.
> Loven skriver noget med rimelig tid, men det er jo et vidt begreb.
>
> Vi har læst lidt i købeloven P 33/34 Men kan ikke rigtig blive klog
> på det.
Købeloven §§ 33-34 gælder ikke direkte for det problem du har, men
princippet kan overføres.
Hvis intet andet er aftalt med kunderne, skal du opbevare genstandene i en
/længere/ periode. Du kan dog tillade dig at tage et rimeligt vederlag for
den "service", hvilket jo må være afhængigt af genstandens størrelse og
værdi. Du kan så sælge genstanden når dit samlede tilgodehavende nærmer sig
værdien af genstanden. Hvis genstanden reelt er værdiløs kan du nok tillade
dig at smide den ud efter relativt kort tid.
Læs også:
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/reparationer/indlev/
> Næste problem er, at vi som regel kun har kundens telefon nummer,
> og har derfor svært ved at skrive anbefalede breve til kunderne.
> Vi har endda været udsat for at nummeret er lukket når vi prøver at
> kontakte kunden.
Det smarteste ville nok være som minimum at sikre sig at i får et fastnet
nummer eller en adresse, så i kan sende kunden et brev.
/Bacher