Folkeregister og straf
Fra : Bjarne

Dato : 22-06-07 10:54

Der er så vidt jeg ved rigtigt mange danskere, som bor i udlandet
midlertidigt eller permanent.
I følge ??? lov skal man melde flytning til Folkeregistret ved enhver
flytning efter senest 5 dage uanset hvorhen.
Sådan har det "altid" været.
Men hvad er helt reelt straffen for at undlade eller glemme at melde
flytning og i henhold til hvilken lov og findes der overhovedet
eksempler på at nogen nogensinde er blevet dømt for det?

Bjarne

Fra : S.o.L

Dato : 22-06-07 11:06

Du kan få en bøde for det - og ja det sker at nogen får sådan en bøde.
Et familiemedlem mødte op hos politiet for at betale en trafikbøde - her
konstaterede man manglende flytteanmeldelse og han fik endnu en bøde med
hjem (deng ang 500 kr.)

Knud

Fra : Bjarne

Dato : 22-06-07 11:21

S.o.L skrev:
> [...]
> Et familiemedlem mødte op hos politiet for at betale en trafikbøde - her
> konstaterede man manglende flytteanmeldelse og han fik endnu en bøde med

Det lyder intressant. Sagen var vist også ret oplagt.
Men hvilken lov er det man overtræder og hvodan fastsættes straffen? Er
det en fast bødestørrelse på 500 kr. og er det kun en beskeden
lovovertrædelse som f.eks. at cykle uden lys eller tale i mobiltelefon
til hest?

Bjarne

Fra : mfn

Dato : 22-06-07 11:32

og er det kun en beskeden
> lovovertrædelse som f.eks. at cykle uden lys eller tale i mobiltelefon
> til hest?

Jeg vidste ikke at heste taler i mobiltelefoner?

Fra : Bjarne

Dato : 22-06-07 12:43

mfn skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> og er det kun en beskeden
>
> Jeg vidste ikke at heste taler i mobiltelefoner?

Jeg ved ikke hvor du har lært dansk henne men der er ikke tale om at
hesten taler i mobiltelefon - med mindre hesten sidder på en anden hest
og snakker i mobil.
En hest er heller ikke i stand til at betjene en mobiltelefon, og jeg
tror nærmest det er grunden til at det ikke er omhandlet af nogen lov.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 22-06-07 12:49

mfn wrote:

> Jeg vidste ikke at heste taler i mobiltelefoner?

Måske er der en lov, der giver dig mulighed for at få nogle af
skolepengene tilbage. Måske har du lært at læse, men du har vist ikke
lært at forstå.

Fra : mfn

Dato : 25-06-07 12:23

> Måske er der en lov, der giver dig mulighed for at få nogle af
> skolepengene tilbage. Måske har du lært at læse, men du har vist ikke
> lært at forstå.

Det var nu mest en joke så rolig nu... "tale i mobil til hest" kan
misforstås som man har ringet til en hest og taler til den.

Fra : Holst

Dato : 22-06-07 11:34

Bjarne wrote:

> Der er så vidt jeg ved rigtigt mange danskere, som bor i udlandet
> midlertidigt eller permanent.
> I følge ??? lov skal man melde flytning til Folkeregistret ved enhver
> flytning efter senest 5 dage uanset hvorhen.

CPR-loven:

§ 12. Enhver, der flytter, har pligt til senest 5 dage efter
flytningen at anmelde denne til tilflytningskommunen.

> [...]
> flytning og i henhold til hvilken lov og findes der overhovedet
> eksempler på at nogen nogensinde er blevet dømt for det?

§ 57. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning straffes med bøde den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed

1) ikke rettidigt anmelder en flytning, jf. § 12, stk. 1, 1. pkt., § 13,
stk. 1, § 16, stk. 2, og § 24, stk. 1,

2) ikke anmelder en opgivet flytning, jf. § 12, stk. 6, 1. pkt.,

3) afgiver forkerte oplysninger om selve flytningen og de forhold, der
skal registreres i forbindelse hermed, jf. § 12, stk. 2, § 16, stk. 4, §
20, stk. 1 og 2, og § 26, stk. 1,

Hvor man finder bødestørrelser, ved jeg ikke. Men hjemlen til at udstede
sådanne bøder findes i CPR-loven.

Fra : Bjarne

Dato : 22-06-07 12:48

Holst skrev:

> [...]
> 20, stk. 1 og 2, og § 26, stk. 1,
>

> Hvor man finder bødestørrelser, ved jeg ikke. Men hjemlen til at udstede
Tak.
Det var lige det jeg var interesseret i.
Så blev den sag afmystificeret.

En sproglig pudseløjerlighed i § 57: Som jeg læser det, bortfalder
bøden, hvis en anden straf er forskyldt.

Men hvor er opskriften på bødestørrelser? Afhænger det af
politimesterens budget eller skøn eller vindretningen eller er der faste
regler?
Bøder er jo et vidt begreb.

Ja undskyld, nu bliver sprgsmålet måske lidt bredere.

Bjarne

Fra : Per

Dato : 23-06-07 08:08

Bjarne wrote:

> [...]
>
> Men hvor er opskriften på bødestørrelser? Afhænger det af
> politimesterens budget eller skøn eller vindretningen eller er der

Rigsadvokaten bestemmer bødestørrelser - han "udgiver" et bødekatalog med
bødestørrelserne.

Der findes bødekataloger på enhver politistation i sekretariatet.

/Per

Fra : blue

Dato : 23-06-07 09:51

> Rigsadvokaten bestemmer bødestørrelser - han "udgiver" et bødekatalog med
> bødestørrelserne.

Nej, Rigsadvokaten bestemmer ikke bødestørrelserne - han kommer med nogle
retningslinjer, som almindeligvis bliver fulgt. Det er dommeren, der
bestemmer bødestørrelsen i sidste ende.

Fra : Codexx

Dato : 23-06-07 15:43

blue wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, Rigsadvokaten bestemmer ikke bødestørrelserne - han kommer med
> nogle retningslinjer, som almindeligvis bliver fulgt.

Rigsadvokatens meddelser /skal/ dog følges af de underliggende instanser,
dvs. statsadvokaterne og politimestrene, i kraft af det almindelige
forvaltningsmæssige over/underordensforhold. Så den lokale politimester i
Østre Bøvelse kan ikke fuldstændig bestemme størrelsen på de bødeforelæg han
udskriver. Men det er naturtligvis korrekt at domstolene ikke er bundet af
Rigsadvokaten.

> Det er dommeren, der bestemmer bødestørrelsen i sidste ende.

Det kan tilføjes at det som udgangspunkt kun er den dømmende magt der
idømmer bøder. Anklagemyndigheden kan udstede bødefor(e?)læg, som er en
tilkendegivelse om, at en sag kan afsluttes uden at indblande domstolene,
ved at den pågældende erkender sig skyldig og betaler det i bødeforelægget
anførte beløb. Hvis man ikke foretager sig noget vil sagen blive videresendt
til domstolene.

/Bacher

Fra : blue

Dato : 23-06-07 18:35

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Østre Bøvelse kan ikke fuldstændig bestemme størrelsen på de bødeforelæg
> han udskriver. Men det er naturtligvis korrekt at domstolene ikke er

Vi er enige bortset fra, at der ikke findes politimestre længere.

> Det kan tilføjes at det som udgangspunkt kun er den dømmende magt der
> idømmer bøder. Anklagemyndigheden kan udstede bødefor(e?)læg

Det er med e, altså bødeforelæg - og stadig enig.

Fra : Codexx

Dato : 24-06-07 03:49

blue wrote:
> "Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er med e, altså bødeforelæg - og stadig enig.

Skægt, google giver flest hits på bødeforlæg.

/Bacher

Fra : blue

Dato : 24-06-07 08:22

> Skægt, google giver flest hits på bødeforlæg.

I retsplejeloven og rigsadvokatens skrivelser står det med et e, men kigger
man i retskrivningsordbogen, kan man faktisk skrive det både med og uden
e...

Fra : Christian Andersen

Dato : 24-06-07 08:01

Codexx skrev:

> [...]
> anførte beløb. Hvis man ikke foretager sig noget vil sagen blive videresendt

Aaaah! Så hvis Brian Betjent standser mig på gaden og siger jeg vil få
en bøde for at gå over for rødt, og beder mig "skrive under her", så kan
jeg bare sige nej og bede ham sende mig i retten?

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : blue

Dato : 24-06-07 08:25

"Christian Andersen" <ij2ztk602@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Aaaah! Så hvis Brian Betjent standser mig på gaden og siger jeg vil få en
> bøde for at gå over for rødt, og beder mig "skrive under her", så kan jeg
> bare sige nej og bede ham sende mig i retten?

Du vil aldrig blive bedt om at skrive under på en tilkendegivelse om et
bødeforelæg - du vil blot få den udleveret. Og uanset om du nægter eller
erkender, vil du få tilsendt et bødeforelæg. Hvis du ikke betaler dette, vil
sagen gå i retten.