Udleje sin lejlighed - kan ikke opsiges?
Fra : Morten

Dato : 19-06-07 16:22

Hej

Jeg skal udleje min lejlighed, og forventer samtidig at sætte den til salg -
dog forventer jeg først at få den solgt om 1-2 år.

Jeg har jo naturligvis brug for at kunne opsige lejer, hvis jeg får den
solgt, men det ser ikke ud til at jeg har den mulighed i følge lejeloven -
der kan jeg kun opsige hvis det er et enkeltværelse eller hvis jeg selv bor
i samme ejendom eller lejer har misligholdt aftalen.

vil det give problemer hvis jeg ganske enkelt tilføjer det sted i
lejekontrakten "Der er aftalt at tilsidesætte lejelovens §§ 82 & 83 og
aftale at udlejer kan opsige aftalen med 3 måneders varsel" ?

/Morten

Fra : Codexx

Dato : 19-06-07 16:33

Morten wrote:
> [...]
> lejekontrakten "Der er aftalt at tilsidesætte lejelovens §§ 82 & 83 og
> aftale at udlejer kan opsige aftalen med 3 måneders varsel" ?

JA! læs LL § 92.

Du må ud i en tidsbegrænset lejeaftale jf. § 80.

/Bacher

Fra : Kim2000

Dato : 19-06-07 16:46

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lejekontrakten "Der er aftalt at tilsidesætte lejelovens §§ 82 & 83 og
> aftale at udlejer kan opsige aftalen med 3 måneders varsel" ?

Ja, men du kan godt udleje lejligheden i 1,2, 3 måneder af gangen, hvor den
så bliver fornyet. I _teorien_ skal lejeren helt og aldeles så fraflytte
lejemålet og kan så flytte ind igen dagen efter på en ny aftale.
mvh
Kim

Fra : Morten

Dato : 19-06-07 17:22

> [...]
> den så bliver fornyet. I _teorien_ skal lejeren helt og aldeles så
> fraflytte lejemålet og kan så flytte ind igen dagen efter på en ny aftale.

Okay - så jeg skriver i en ellers normal lejekontrakt at den løber i en 3
måneders periode fra xx til xx, og så underskriver vi ganske enkelt en ny
kontrakt hver 3. måned ... indtil jeg en dag beslutter ikke at forny den -
og han vil ikke efterfølgende kunne "brokke sig" da det er lidt tydeligt at
det er gjort for at omgås reglerne?

Fra : Manhatten

Dato : 19-06-07 17:25

> Ja, men du kan godt udleje lejligheden i 1,2, 3 måneder af gangen, hvor
> den så bliver fornyet. I _teorien_ skal lejeren helt og aldeles så
> fraflytte lejemålet og kan så flytte ind igen dagen efter på en ny aftale.

Svjv så kan den kun forlænges en gang for anden gang klapper fælden såfremt
lejer kender sin ret og anfægter tidsbegrænsningen. Den i vil i dette
tilfælde blive fuldstændig tilsidesat.

/Jacob

Fra : Kim2000

Dato : 19-06-07 17:38

"Manhatten" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Svjv så kan den kun forlænges en gang for anden gang klapper fælden
> såfremt lejer kender sin ret og anfægter tidsbegrænsningen. Den i vil i
> dette tilfælde blive fuldstændig tilsidesat.

Da ikke hvis manden er helt og aldeles fraflyttet, dvs. at egentlig så skal
de to være enig om at manden har haft alle sine ting ude af lejligheden og
der er fortaget syn af den. Hvis udlejer og lejer nu er enig om at det gør
de ikke, så ville jeg som udlejer alligevel gå lejligheden igennem, for han
kan jo ikke efterfølgende gå ind og trække lejer for at have ødelagt noget i
den første lejeperiode. Hvis lejeren derfor har ødelagt gulvtæppet, så skal
han betale for det og/eller det skal skrives i den nye kontrakt at
gulvtæppet er ødelagt.

Det bedste ville jo være at finde en eller anden man kender, fx en bror, en
søster eller en anden man stoler på og hvor man kan sige, at nu har jeg
solgt lejligheden, så nu vil jeg gerne have du flytter hvorefter de gør det.
mvh
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-07 17:59

Kim2000 skrev:

> [...]
> kan jo ikke efterfølgende gå ind og trække lejer for at have ødelagt noget i

Hvis der hver gang laves en synsrapport som begge parter
underskriver, har udlejer et bevis for at lejer er fraflyttet
hver gang. Det sikrer også udlejer mod manglende erstatning for
evt. skader.

--
Bertel

Fra : Manhatten

Dato : 19-06-07 18:15

> [...]

> underskriver, har udlejer et bevis for at lejer er fraflyttet
> hver gang. Det sikrer også udlejer mod manglende erstatning for

Men omvendt vil de nye lejekontrakter være god dokumentation for at
tidsbegrænsingen "ikke må anses tilstrækkeligt begrundet i udlejerens
forhold" jf lejelovens § 80 stk 3 og dermed også rimelig mulighed for at
huslejenævnet vil tilsidesætte tidsbegrænsningen.

/Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-07 00:51

> [...]
> forhold" jf lejelovens § 80 stk 3 og dermed også rimelig mulighed for at
> huslejenævnet vil tilsidesætte tidsbegrænsningen.

Det der kan tale sælgers sag er hvis han aktivt forsøger at sælge
lejligheden -og kan dokumentere det. Han skriver jo indledningsvis at det er
hans plan men at han også forventer at det kan tage et år eller mere at få
den solgt (Den er nok ikke særlig attraktiv ...)

Er det ikke en "tilstrækkelig begrundelse" ?

Fra : Jubii

Dato : 20-06-07 09:01

> [...]
> få den solgt (Den er nok ikke særlig attraktiv ...)
>
> Er det ikke en "tilstrækkelig begrundelse" ?

Du tager nok fejl af normale situationer og så de fiksfakserier der foreslås
i "vejledningerne" til sælger.
Jeg synes folk skal undlade at vejlede NOGEN i denne gruppe om ulovligheder
og andre sjove ting. Det må komme under uønsket i fundatsen.

Fra : Manhatten

Dato : 21-06-07 21:35

> [...]
> få den solgt (Den er nok ikke særlig attraktiv ...)
>
> Er det ikke en "tilstrækkelig begrundelse" ?

Det vil jo altid være en vurdering. Jeg har ikke nogle konkrete sager at
henvise til men jeg (med streg under jeg) vil vurdere (Well, OT I guess) at
det ikke vil være tilstrækkeligt til at give en lejer så ringe vilkår.

/Jacob

Fra : Morten

Dato : 20-06-07 00:21

> [...]
> solgt lejligheden, så nu vil jeg gerne have du flytter hvorefter de gør

Vil det sige - at hvis jeg sælger lejligheden på et eller andet tidspunkt -
så kan jeg godt opsige lejer?

Jeg har bare svært ved at forstå at det i Danmark ikke kan lade sig gøre at
udleje en bolig, med mindre man er villig til at afgive den totalt på
ubestemt tid - lejer kan jo beslutte at bo der 30 år hvis det er det han
vil, og så er jeg tvunget til at have flere millioner afsat i boligen imens

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-07 00:49

> [...]
> ubestemt tid - lejer kan jo beslutte at bo der 30 år hvis det er det han
> vil, og så er jeg tvunget til at have flere millioner afsat i boligen

Nej men ny ejer vil kunne opsige med et års varsel mhb på selv at bebo
lejligheden...

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-06-07 05:08

> [...]
> lejekontrakten "Der er aftalt at tilsidesætte lejelovens §§ 82 & 83 og
> aftale at udlejer kan opsige aftalen med 3 måneders varsel" ?

Den kan jo sælges med en lejer boende også kan den nye ejer opsige ham
med et års varsel såfremt at ejeren selv skal bo i lejligheden

Dette har jeg ikke læst i en § men husket frit fra hukommelsen da vi selv
har fået sådan en opsigelse

Erik

Fra : Jubii

Dato : 20-06-07 09:12

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med et års varsel såfremt at ejeren selv skal bo i lejligheden
>
> Dette har jeg ikke læst i en § men husket frit fra hukommelsen da vi selv

Med andre ord, hvis du vil have fuld pris for lejligheden så lad være med at
udleje.

Fordi.:
§ 92. Reglerne i §§ 83-90 kan, for så vidt angår opsigelse fra udlejerens
side, ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren, så længe udlejeren
ikke har opsagt ham.

D.v.s. at du ikke kan skrive i kontrakten at "Der er aftalt at tilsidesætte
lejelovens §§ 82 & 83 og

§ 82 kan ikke bruges da du ikke bor der.

Og manipulering med lejelovens regler kan i gå til en snakgruppe og
debattere, det er OT her.

..

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 20-06-07 10:41

On 20 Jun, 00:21, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

[klip]

> [...]
> vil, og så er jeg tvunget til at have flere millioner afsat i boligen imens

Lejere fortjener måske heller ikke en vis stabilitet?

Som allerede beskrevet har du mulighed for at udleje tidsbegrænset,
dog ikke en måned eller 3 måneder adgangen med efterfølgende
fornyelse, jf. LL § 80, stk. 3.

Når du alligevel først har tænkt dig at sælger lejligheden om 1-2 år,
så kan du f.eks. lave en tidsbegrænset lejekontrakt på, tjaaa 1,5
eller 2 år, helt lovligt, og på det tidspunkt vil tiden jo alligevel
være inde til at sælge.

Hvad er problemet.

Fra : Morten

Dato : 20-06-07 14:21

<xxxfoo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> imens

Lejere fortjener måske heller ikke en vis stabilitet?

En vis stabilitet - naturligvis, men f.eks. 6 eller 12 måneders opsigelse
fra udlejers side, giver da en rimelig stor stabilitet, udlejer skal vel
også have en smule stabilitet, og have en ide om, om man lejer noget ud for
3 måneder eller 70 år ...

Fra : per christoffersen

Dato : 20-06-07 14:41

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra udlejers side, giver da en rimelig stor stabilitet, udlejer skal vel
> også have en smule stabilitet, og have en ide om, om man lejer noget ud

Det er en politisk diskussion, og det hører som sådan ikke hjemme i denne
gruppe.

/Per

Fra : Morten

Dato : 20-06-07 14:27

> [...]
> så kan du f.eks. lave en tidsbegrænset lejekontrakt på, tjaaa 1,5
> eller 2 år, helt lovligt, og på det tidspunkt vil tiden jo alligevel

Det er jo ikke sådan at jeg først vil sætte den til salg om 1-2 år, og så
forventer at få den solgt med det samme - de 1-2 år er den tid jeg regner
med det tager, fra jeg sætter den til salg til der er en køber, da jeg ikke
er interesseret i at gå ned i pris (da den alligevel ikke koster noget at
have når den er udlejet)

Problemet er derfor at jeg enten skal betale for at have en lejlighed
stående tom i mange måneder mens andre sukker efter at få et sted at bo,
eller også skal jeg udleje den, og risikere at låse godt over 1 million
kroner fast resten af livet - med mindre selvføljelig at jeg kan finde en
der vil købe en lejlighed, men ikke anvende den det første år...

Jeg er nået til den konklution at jeg kun kan være på den sikre side ved at
udleje den for 6-12 måneder af gangen, og så finde en ny lejer, selvom den
forige lejer meget gerne vil blive boende og jeg meget gerne vil lade ham
blive boende ... Dejligt land vi lever i...

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 20-06-07 16:23

On 20 Jun, 14:26, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

[klip]

> [...]
> er interesseret i at gå ned i pris (da den alligevel ikke koster noget at

Det er alligevel dybt godnat at sætte lejligheden på markedet under de
nuværende forhold samt de udsigter til rentestigninger. Hvis du ikke
ønsker at gå ned i pris, så kan du ligeså godt leje den ud tidsbestemt
i en (meget) lang periode. Medmindre selvfølgelig, at du regner med at
finde en køber, der er ligeså dum, som den lejer, der gladeligt ville
acceptere bare at flytte på kommando, fordi det tilfældigvis passede
udlejeren.

Fra : Morten

Dato : 20-06-07 21:37

On 20 Jun, 14:26, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Det er alligevel dybt godnat at sætte lejligheden på markedet under de
> nuværende forhold samt de udsigter til rentestigninger.

Hvilket netop er grunden til at jeg ikke forventer at få den solgt
forløbig...!

> Hvis du ikke ønsker at gå ned i pris, så kan du ligeså godt leje den ud
> tidsbestemt
> i en (meget) lang periode.

Slet ikke enig - jeg kan risikere at de vil leje den 30-40 år - og jeg tror
ikke nogen (selv ikke du) kan sige at man ikke bør sælge bolig så lang tid
frem...

> Medmindre selvfølgelig, at du regner med at
> finde en køber, der er ligeså dum, som den lejer, der gladeligt ville
> acceptere bare at flytte på kommando, fordi det tilfældigvis passede
> udlejeren.

Nu er det jo ikke alle der kan gå direkte ud og få en lejlighed når de vil,
så du kan da godt kalde alle dem der lejer tidsbegrænset, og benytter
fremleje for dumme - tror nu alligevel ikke selv du ville foretrække en
papkasse hvis du var i deres sted ...

Fra : per christoffersen

Dato : 21-06-07 09:05

> Slet ikke enig - jeg kan risikere at de vil leje den 30-40 år - og jeg
> tror ikke nogen (selv ikke du) kan sige at man ikke bør sælge bolig så
> lang tid frem...

Det risikerer du jo ikke, hvis du udlejer tidsbegrænset (feks. 2, 3 el. 5
år).

/Per

Fra : Morten

Dato : 21-06-07 16:43

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Det risikerer du jo ikke, hvis du udlejer tidsbegrænset (feks. 2, 3 el. 5
> år).

Sorry, læste det som "uden tidsbegrænsning" ...