12 måneders opsigelse hos fitnessDK?!? ka'~
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 20:29

Hej

Jeg er meldt ind i fitnessDK, hvor jeg er glad for at gå, men da jeg skal
flytte til Odense for at studere, vil jeg gerne sige mit medlemskab op i
fitnesskæden.

Jeg vil gerne sige det op fordi:
- Der er lang vej fra min nye bopæl og til nærmeste fitnessDK i Odense
- Da mit studie er bogligt "tungt" (medicin), bliver der nok ikke tid til at
gå regelmæssigt i fitnesscenter
- Jeg får mulighed for gratis træning ifm mit studie

Jeg ringede derfor til fitnessDK og forklarede sagen. Jeg har været en
trofast kunde hos dem i næsten 4 år, men de mente ikke at jeg kunne opsige
før JANUAR 2008!!!
Mit abonnement er tilsyneladende uopsigeligt i 12 måneder fra den dag det
blev tegnet!!!
Der ER godt nok et sted i deres betingelser hvor der står følgende:

Uanset den aftalte minimumsperiode kan medlemskabet opsiges med ovennævnte

opsigelsesvarsel, f.eks. hvis medlemmet ved fremvisning af udskrift

fra folkeregistret dokumenterer fl ytning til en kommune, hvor medlemskabet

ikke kan benyttes og betaler det til enhver tid gældende fl yttegebyr (p.t.

500 kr.)

(ovennævnte opsigelsesvarsel er 60 dage)

http://fitnessdk.dk/billeder/Indmeldelsesblanket_til_web.pdf

Beskeden fra FitnessDK var at der i den nye kommune befinder sig en
fitnessDK, så derfor må jeg pænt betale frem til starten af 2008...

Kan det virkelig passe?! Jeg er ret chokeret over at man fra fitnessDK kan
sælge abonnementer der er UOPSIGELIGE i et helt år! Det er en rimelig stor
klods at have om benene synes jeg! Hvordan er juraen omkring dette? Er jeg
bare fucked og tvunget til at betale selvom jeg ikke kan bruge abonnementet
til en hylende fis?

MVH anders

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-06-07 22:14

Anders wrote:
> [...]
> blev tegnet!!!
> Der ER godt nok et sted i deres betingelser hvor der står følgende:

Det kan muligvis sidestilles med den polimik der har været omkring
viasats bindings tid hvor forbrugerombudsmanden? var efter viasat.

JonB

Fra : per christoffersen

Dato : 19-06-07 12:31

"Anders" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klods at have om benene synes jeg! Hvordan er juraen omkring dette? Er jeg
> bare fucked og tvunget til at betale selvom jeg ikke kan bruge

Genrelt er det i orden at have bindingstider på op til et år:
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/abonnement/opsigelse/

Men der kan optræde konkrete grunde til, at bindingstiden alligevel kan
tilsidesættes:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/oevrige-sager/opsigelse/

Din sag ligner jo afgørelsen i det sidste link temmelig meget, - måske der
er en mulighed.
Det bliver nok ikke nemt at få fitness-hajerne med på at erkende det, men du
akn jo prøve.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-06-07 21:58

per christoffersen wrote:

> [...]
> http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/oevrige-sager/opsigelse/
>
> Din sag ligner jo afgørelsen i det sidste link temmelig meget, -

Det mest interessante aspekt i dit link (afgørelsen) er vel at nævnet
konkluderer at et fitness center abonnement er omfattet af det som i dag
er forbrugeraftalelovens §25, stk. 1. Abonnementer omfattet af denne
paragraf kan opsiges med 3 måneders varsel, når der er forløbet 9
måneder fra aftalens indgåelse. Det er tilfældet her, da OP har været
medlem af fitnesscenteret i 4 år (personen i klagesagen ovenfor havde
kun haft abonnementet i 6 måneder, men fik alligevel ret til at opsige
med 3 måneders varsel fordi betingelserne var i strid med
forbrugeraftaleloven).

--
Jesper Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-07 18:22

Anders skrev den 18-06-2007 21:28:

> [...]
> bare fucked og tvunget til at betale selvom jeg ikke kan bruge abonnementet

Hvad ville der ske, hvis du ikke betaler?

De vil afbryde servicen....jamen det er jo det du vil opnå.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jesper Brock

Dato : 21-06-07 23:02

Carsten Riis skrev:

> Hvad ville der ske, hvis du ikke betaler?
>
> De vil afbryde servicen....jamen det er jo det du vil opnå.

Jeg er ikke sikker på, at spørger ønsker at opnå en inkassosag på
halsen... med påstand fra Fitness.dk om at spørger skal opfylde den
indgåede aftale efter reglerne om positiv opfyldelsesinteresse (på
dansk: betale indtil januar 2008).

--
Venlig hilsen

Jesper Brock