Huslejestigning i lejlighed
Fra : danielp

Dato : 15-06-07 22:48

Hej kære jura folk...

Min kæreste har lige fået brev fra sin udlejer om en husleje stigning
på 3%

Denne træder i kraft fra 12måneder efter lejekontrakten er indgået.
(kontrakten er indgået 13/6-06)

I Lejekontrakten er der anført under §11. Særlige vilkår

"Huslejen stiger 3% pr. år, første gang 15/6-07"

Jeg har kigget i lejeloven http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20070018829

og falt over:

§47 Stk. 3. Krav om lejeforhøjelse kan tidligst få virkning 2 år efter
lejeforholdets begyndelse eller 2 år efter, at der sidst er trådt en
lejeforhøjelse i kraft som følge af, at lejen var væsentlig lavere end
det lejedes værdi.

Det er her de 2 år som jeg sætter mit li' til, og vil påstå at det
ikke er iorden med en stigning i huslejen efter kun 1 år.

Dog er der...
§47 Stk. 4. Lejeforhøjelse kan kræves uanset aftalt uopsigelighed, når
udlejeren har forbeholdt sig at kunne regulere lejen.

Mit spørgsmål er så (fordi jeg ikke kan tyde hvad der menes), om stk 4
ophæver de 2 år eftersom det i sin tid er skrevet i kontrakten?

Mvh Daniel P

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-06-07 13:42

> [...]

>Det er her de 2 år som jeg sætter mit li' til, og vil påstå at det
>ikke er iorden med en stigning i huslejen efter kun 1 år.

Jo, hvis lejemålet ikke har en leje, der er væsentlige lavere end det
lejedes værdi, så gælder § 47 stk 3. ikke.

Mvh Maria

Fra : danielp

Dato : 17-06-07 12:04

Tænkte det nok..