Udlænding gravid med dansker. Opholdstilla~
Fra : Henrik Eriksen

Dato : 14-06-07 18:13

Hej i gruppen,

Et hypotetisk spørgsmål:
Pige fra et ikke-EU-land, er på besøg hos noget familie (f.eks. hos sin
bror) i Danmark.
Hun har "bare" et turistvisum, ikke nogen opholdstilladelse.
Hun møder en dansk mand som hun kan lide, de hygger mellem lagnerne, hun
bliver gravid, og de beslutter sig til at få barnet. Men de vil/kan ikke
gifte sig.

Hvad nu?
Jeg mener selv, at barnet under alle omstændigheder vil være dansk
statsborger, idet faderen er dansk.
Men hvad med moderen? Får hun opholdstilladelse af den grund?
Eller bliver hun bare sendt hjem? Så hun og faderen kan slås om hvem der
skal have barnet hos sig?

Venligst Henrik E.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 14-06-07 18:42

Henrik Eriksen skrev:
> [...]
> Men hvad med moderen? Får hun opholdstilladelse af den grund?
> Eller bliver hun bare sendt hjem? Så hun og faderen kan slås om hvem der

Jeg er ret sikker på at hun ikke automatisk får opholdstilladelse. Men
hvis de gifter sig, kan der efterfølgende ansøges om
familiesammenførring. Dog er der en hel del krav der skal opfyldes hvis
familiesammenførringen skal gå igennem.

Ellers kan jeg henvise til www.aegteskabudengraenser.dk der har en hel
del info omkring ægteskab og familiesammenføring, som dog ikke helt er
det du efterspørger, men jeg tror det er den eneste mulighed for at hun
kan blive i danmark.

/Andreas

Fra : Morten Jensen

Dato : 14-06-07 18:54

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gifte sig.
>
> Hvad nu?
> Jeg mener selv, at barnet under alle omstændigheder vil være dansk

http://www.logir.fo/foldb/lbk/2004/0000422.htm
§ 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller
moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk,
erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.
Stk. 2. Hittebarn, som bliver fundet her i riget, anses, indtil andet
oplyses, som havende dansk indfødsret.

§ 2. Har et barn af en dansk far og en udenlandsk mor ikke erhvervet
dansk indfødsret ved fødslen, erhverver barnet dansk indfødsret ved
forældrenes indgåelse af ægteskab. Det er en forudsætning, at barnet på
tidspunktet for ægteskabets indgåelse er ugift og under 18 år.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 14-06-07 19:15

Mange tak for hurtige svar.

Vil det sige, at moderen simpelthen bliver sendt hjem når hendes turistvisum
udløber?
Selv om barnet er født her i landet?

Hvis barnet skal bo hos sin far, kan moderen så ikke ansøge om
familiesammenføring med sit barn?

Læg venligst mærke til, at jeg kun taler om opholdstilladelser. Decideret
Statsborgerskab er jo ikke vigtigt, idet det vel drejer sig for moderen om
at kunne være sammen med sit barn - ikke om at have stemmeret.

Venligst Henrik E.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 14-06-07 19:27

Henrik Eriksen skrev:
> Vil det sige, at moderen simpelthen bliver sendt hjem når hendes turistvisum
> udløber?
> Selv om barnet er født her i landet?
Ja det vil jeg mene :( Og overskrider hun datoen for udrejse, kan hun
ikke komme tilbage de første tre år :(
Men tricket er vist så at få turistvisum til et andet EU land. Men de er
kortvarige og det er jo ikke holdbart i det lange løb.

> Hvis barnet skal bo hos sin far, kan moderen så ikke ansøge om
> familiesammenføring med sit barn?

Jeg tror det ikke - men kan ikke henvise til § eller den slags fine ting.

> Læg venligst mærke til, at jeg kun taler om opholdstilladelser. Decideret
> Statsborgerskab er jo ikke vigtigt, idet det vel drejer sig for moderen om
> at kunne være sammen med sit barn - ikke om at have stemmeret.

Ja og selv det er ikke let at få i danmark hvis man ikke lige kommer fra
et EU land eller fra USA (og muligis Canada)

/A

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-06-07 19:44

On Thu, 14 Jun 2007 20:15:15 +0200, Henrik Eriksen wrote:

> Vil det sige, at moderen simpelthen bliver sendt hjem når hendes turistvisum
> udløber?

Det er jeg som udgangspunkt overbevist om

> Selv om barnet er født her i landet?

Ingen turistvisa løber så længe at barnet både kan undfanges og fødes i
løbetiden - undskyld ordet.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/hvornaar_gives_visum/privatbesoeg_turistbesoeg.htm

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/forlaengelse.htm

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/5FF2E597-9CE7-4037-A41E-E2A337D77D9A/0/notat_om_visumpraksis_12102006.pdf

Sidstnævnte dokument har en i mine øjne særdeles ubehagelig sprogbrug, men
det er vist OT her.

> Hvis barnet skal bo hos sin far, kan moderen så ikke ansøge om
> familiesammenføring med sit barn?

Der er en indgang til spørgsmålet på

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/familiesammenfoering/familiesammenfoering.htm

Men det er en jungle - forvaltningspraksis endnu mere end reglerne.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 14-06-07 21:38

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil det sige, at moderen simpelthen bliver sendt hjem når hendes turistvisum
> udløber?

Spørgsmålet er ikke relevant da man max kan få 3 mdr.s turistvisum, og en graviditet
varer som regel 9 mdr.

Peter

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-06-07 11:43

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> skrev i
> "Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er ikke relevant da man max kan få 3 mdr.s turistvisum,
> og en graviditet varer som regel 9 mdr.

Nu kan man vel placere afstanden mellem to turistbesøg, således af både
undfangelse og også senere fødsel kan finde sted i Danmark. Hvis faderen er
dansk statsborger vil barnet også blive dansk statsborger, jvf. teksten i
http://www.logir.fo/foldb/lbk/2004/0000422.htm

Vil man kunne finde på at udvise moderen til et barn der er dansk
statsborger, sålænge barnet har brug for moderens omsorg?

Claus

Fra : S.o.L

Dato : 15-06-07 11:50

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> skrev i
> statsborger, sålænge barnet har brug for moderens omsorg?

Ja - udlændingeservice har ingen hæmninger.

I dette tilfælde vil man formentlig ikke udvise, men blot henholde sig til
at gældende visum løber til en eller anden dato og at moderen skal have
forladt landet (frivilligt) forinden.

Knud

Fra : Morten Jensen

Dato : 15-06-07 12:06

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu kan man vel placere afstanden mellem to turistbesøg, således af både
> undfangelse og også senere fødsel kan finde sted i Danmark.

Er du sikker på, at man kan få visum, når man er højgravid? Måske kan
jurister i gruppen svare.

> [...]
>
> Vil man kunne finde på at udvise moderen til et barn der er dansk
> statsborger, sålænge barnet har brug for moderens omsorg?

Jamen barnet er jo netop ikke dansk statsborger, når forældrene ikke er
gift.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-07 12:39

Morten Jensen skrev:

> Jamen barnet er jo netop ikke dansk statsborger, når forældrene
> ikke er gift.

I følge dig selv så er det når det er født i Danmark.

(eller rettere ifølge det lovcitat du bragte)

--
Bertel

Fra : Morten Jensen

Dato : 15-06-07 12:53

> I følge dig selv så er det når det er født i Danmark.

Du har ret.

Fra : S.o.L

Dato : 14-06-07 20:25

> statsborger, idet faderen er dansk.
> Men hvad med moderen? Får hun opholdstilladelse af den grund?
> Eller bliver hun bare sendt hjem? Så hun og faderen kan slås om hvem der
> skal have barnet hos sig?

Barnet er ikke nødvendigvis dansk statsborger - det kommer an på hvor det
fødes.

Moderen får ikke opholdstilladelse på det grundlag, men må pænt rejse hjem
inden turistvisaet udløber og evt. sammen med manden søge opholdstilladelse
fra hjemlandet.

Er parret ikke gift er der ingen grund til at skændes om forældremyndighed -
barnet er fødes i Timbuktu og der har de sikkert ikke de samme regler som i
Danmark, så den danske mands chance er minimale under de omstændigheder.

Knud