Forskel på 2x el. 4x AGP
Fra : KO

Dato : 09-07-01 12:43

Hvor stor er forskellen fra at kører 2x AGP til at kører 4x AGP. Vil den teoretiske hastighed blive dobbelt, eller har det ikke så
meget at sige?

Fra : Mikkel Gravgaard

Dato : 09-07-01 18:04

Så vidt jeg ved, har dette kun noget med den datamængde, der kan overføres
gennem AGP-busset pr. sekund.
4x tillader godt en gigabyte pr. sekund, men hvis din VRAM/GPU/RAM/CPU
alligevel er en flaskehals, kommer du måske alligevel aldrig op på at
overføre så meget.

/Mikkel

Fra : Lars Krag

Dato : 09-07-01 18:45

"KO" <kim.olsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor stor er forskellen fra at kører 2x AGP til at kører 4x AGP. Vil den
teoretiske hastighed blive dobbelt, eller har det ikke så
> meget at sige?

Hastigheden på agp bussen har i praksis kun betydning, når der skal
transporteres textures frem og tilbage mellem system hukommelsen og
grafikkortets egen hukommelse. Behovet for dette opstår når der ikke længere
er ram nok på grafikkortet til at 'lagre' textures. F.eks. lyder 32 MB ram
på et grafikkort som meget, men i moderne spil med store flotte levels, med
meget detaljerede textures, kan der nemt være brug for mere. Hvis du tager
de nyeste GF2 Pro/Ultra og GF3 kort kan de faktisk udemærket spille de
fleste spil i 1600x1200x32. Hvis du bruger en 'triple buffer' i denne
opløsning vil der kun være ca. 2-3 MB tilbage til textures, og det er SLET
ikke nok. Afhængigt af spil og evt. bane kan der nemt være behov for over 20
MB. I praksis ville kortet hakke sig afsted i enkelte levels i f.eks. Quake3
(har selv prøvet det på et GF2 32 MB kort) når det 'løber tør' for lokalt
memory, også selv om du har 4x agp. Problemet er nemlig at selv om ~1 GB/s
(som 4x ca. svarer til) lyder af meget, så kan du evt. sammenligne med 7,3
GB/s på GF3 og GF2 Ultra, ja selv GF2 MX kort er oppe på næsten 3 GB/s, så
uanset om du har 1x, 2x eller 4x agp er det ALT for langsomt til at kunne
bruges i spil.

Det korte af det lange er (for sent nu?), at det i praksis ikke betyder
noget, om du kører dit kort i 2x agp eller 4x agp. Et benchmark program som
f.eks. 3dmark2001 vil sikkert give en lille forskel, men i praksis vil det
ikke betyde spor. Det er meget vigtigere at have ram nok på grafikkortet, og
64 er slet ikke for meget i dag med de nyeste spil, jeg har et par der
'kræver' 64 MB på grafikkortet for at kunne anvende 'high quality textures',
og det endda i et spil som kun understøtter max. 1024x768x32. Det er dog
også meget vigtigt, at du har en agp slot på dit MB, der kan give strøm nok
til dit grafikkort. Dette var et stort problem for mange ældre bundkort med
agp 1x slots, men de fleste 2x agp MB's kan sagtens klare alle de nyeste
grafikkort. Endvidere er der rigtigt mange der har haft - og stadig har -
problemer med at få 4x agp til at køre stabilt, især med en overclocket agp
bus.

Lars

Fra : Peter Pan

Dato : 09-07-01 21:08

"Lars Krag" <lars_nospam_krag@image.dk> skrev i en meddelelse
news:P4m27.1484> til dit grafikkort. Dette var et stort problem for mange
> [...]
> grafikkort. Endvidere er der rigtigt mange der har haft - og stadig har -
> problemer med at få 4x agp til at køre stabilt, især med en overclocket

Flot indlæg! Og helt igennem rigtigt undtagen lige din afslutning!

AGP standarden blev født som 2x. Det vil sige at der findes slet ingen
bundkort som kun kan klare 1x. Så enten kan et bundkort køre 1x og 2x, eller
1x, 2x samt 4x.
Så at sige at 1x bundkort er fyldt med problemmer, og bundkort 2x er gode er
noget schluder!

Og ja, der kan være store stabilitetes problmmer med gamle bundkort,
specielt med i440LX chipsæt samt de fleste Socket7 chipsæt med AGP.

Mvh
Anders

Fra : Lars Krag

Dato : 09-07-01 21:20

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> [...]
> 1x, 2x samt 4x.
> Så at sige at 1x bundkort er fyldt med problemmer, og bundkort 2x er gode

My bad Hukommelsen er ikke hvad den har været.

> Og ja, der kan være store stabilitetes problmmer med gamle bundkort,
> specielt med i440LX chipsæt samt de fleste Socket7 chipsæt med AGP.

Det var sådan set også dem jeg hentydede til, fik bare lige viklet lidt
'schluder' ind i det.

Lars