Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fill flash Canon 580 EX?
Fra : Michaelbs

Dato : 21-08-07 22:01

Er der en venlig sjæl der ligger inde med et godt link/tutorial til brug af
Canon Speedlite 580EX som fill flash. Kameraet er 5D.
Jeg plejer at eksponere manuelt og så skrue lidt ned for flashen, men der må
være bedre metoder. Er det bedst med en bestemt blændeåbning eller hvad er
fiduserne?

mvh Michael

Fra : Tommy

Dato : 22-08-07 06:15

Michaelbs skrev:
> [...]
> Jeg plejer at eksponere manuelt og så skrue lidt ned for flashen, men
> der må være bedre metoder. Er det bedst med en bestemt blændeåbning

Kameraet bruger fillflash ved hhv. av/tv mode, hvis du vil kører manuelt
kan du sætte den i highspeed mode og derved bruge den med lukketider op
til 1/8000

Tommy

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-08-07 07:41

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Er der en venlig sjæl der ligger inde med et godt link/tutorial til brug
> af Canon Speedlite 580EX som fill flash. Kameraet er 5D.

http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
(den er rigtig god - men ser ud som om den ikke er tilgængelig for
øjeblikket)
http://www.strobist.blogspot.com/
http://www.dg28.com/

> Jeg plejer at eksponere manuelt og så skrue lidt ned for flashen, men der
> må være bedre metoder. Er det bedst med en bestemt blændeåbning eller hvad
> er fiduserne?

Fidusen er at opfatte eksponeringen som bestående af 2 komponenter:
Det eksisterende lys
Flash lys
og så få den balance som man ønsker mellem dem.
Eksponerings kompensationen virker på det eksisterende lys og flash
eksponerings kompensationen virker (naturligvis) på flash lyset.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-08-07 07:45

> [...]
> må være bedre metoder. Er det bedst med en bestemt blændeåbning eller hvad

Jeg glemte: hvilke mere konkrete problemer oplever du ?
Så du iøvrigt tråden "Flash fotograferings kursus" (som løb helt af sporet)
fra den 18. i denne gruppe ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 22-08-07 15:48

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg glemte: hvilke mere konkrete problemer oplever du ?
> Så du iøvrigt tråden "Flash fotograferings kursus" (som løb helt af
> sporet) fra den 18. i denne gruppe ?

Det konkrete er sådan set at jeg synes det er svært at ramme den rigtige
balance mellem naturligt lys og flash lys. Dvs flashen bliver ofte for
kraftig og jeg savner en bulletproof metode.
Evt blændeåbning forslag eller noget. Er der noget med at det er bedre at
skyde fx 5.6 i stedet for vidt åben, når man bruger fill flash eller er der
sådan nogle almene råd? (580ex)
Det konkret er at en en veninde har bedt mig skyde hendes store bryllup i
Københavns Domkirke og der har jeg jo ikke tid til at stå og fumle... når de
gå ind i kirken med backlight fra den åbne dør fx skal flash justeringen
bare sidde lige i øjet.
Jeg bruger ikke flash ret meget, så jeg leder efter gode råd.

mvh Michael

Fra : Gert Nielsen

Dato : 22-08-07 17:43

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:46cc4cb8$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> justeringen bare sidde lige i øjet.
> Jeg bruger ikke flash ret meget, så jeg leder efter gode råd.

Jeg har lavet flere barnedåb og brylluper. Normalt kan man undgå flash, og
så er problemet ikke så stort.
Flash ødelægger ofte stemningen i kirken.

Skal jeg bruge fill flash, er min metode at måle eksponeringen uden flash.
(ISO og blænde så eksponeringstiden netop er 1/125 sek = lys nok).
Tænd så flashen i Fill flash mode (Min er Nikon SB800, men mon ikke der er
det på din)
Så er flashlyset ca. 1 EV under hovedlyset og kun forgrunden - personerne
lyses op. Det virker for mig. Husk at vippe flashovedet op i 45 gr., når du
er tæt på.

Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-08-07 19:12

> [...]
> må være bedre metoder. Er det bedst med en bestemt blændeåbning eller hvad

Jeg vil ikke påstå at være flashexpert, men den måde jeg gør det på er at
sætte flashen på high speed flash og køre på det program jeg ville bruge
uden flash. F.eks. i en kirke blændestyret og ISO 1250-1600 hvis der er lidt
lys og blænde 2.8 eller 4 med f.eks. 24-70 f/2.8 eller 70-200 f/2.8 IS.
Flash komepensationen på kameraet sættes så til -1 1/3 til -1 2/3 og med
bouncer på. Flashen peget så direkte mod motivet. Det synes jeg virker godt
og flashen er diskret på denne måde. Lyset måles af kameraet som om der
ingen flash er.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Michaelbs

Dato : 22-08-07 20:55

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med bouncer på. Flashen peget så direkte mod motivet. Det synes jeg
> virker godt og flashen er diskret på denne måde. Lyset måles af kameraet

Takker. Det var da konkret.
Jeg har lige afprøvet det herhjemme og det virker lovende.
Lige et spørgsål til din sidste sætning:
"Lyset måles af kameraet som om der ingen flash er."
Det forstår jeg ikke, for når jeg fyrer skuddet af med flash får jeg en
anden lukkertid end samme billede uden.
Så må kameraet da måle lyset, som om der ER en flash?

Mon 70-200L f4 IS er for langsom til sådan et bryllup?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-08-07 21:39

> [...]
> anden lukkertid end samme billede uden.
> Så må kameraet da måle lyset, som om der ER en flash?

Det kan da godt være jeg er gal på den her. Jeg ikke checket det, men
lukkertider har været på et niveau så jeg ikke fattede mistanke. Det må jeg
prøve ved lejlighed.

> Mon 70-200L f4 IS er for langsom til sådan et bryllup?

Jeg brugte min 70-200 f/2.8 IS til et bryllup i Bretagne sidste år og tog de
fleste billeder i kirken på f/4 eller f/5.6. Der var ikke meget lys. Hvis du
kan klare dig med max. 200mm så tror jeg f/4'eren vil være ok. Men ISO
ligger typisk efter min erfaring på 800 i en meget lys kirke og opefter. Men
jeg vil meget hellere bruge fill flash med høj ISO end flash som
hovedlyskilde. Jeg snakkede ved en tilfældighed med en bryllupsfotograf og
han brugte netop den indstilling, som jeg nævnte ovenfor. Husk at bouncer er
vigtig i stedet for at vinkle flashen uden bouncer.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-08-07 21:48

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in
> message news:46cc949d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

[8<8<8<]

> Det kan da godt være jeg er gal på den her. Jeg ikke checket det, men
> lukkertider har været på et niveau så jeg ikke fattede mistanke. Det må
> jeg prøve ved lejlighed.

Jeg har lige prøvet med 1D mkII og 5D på "Av", og der ser det ud som om
lukketiden bliver halveret når man tænder for flashen - hvilket umiddelbart
også overrasker mig.
Gad vide om det er fordi kameraet (uden nogen form for eksponerings
kompensation) syntes at halvdelen af lyset skal komme fra det eksisterende
lys og halvdelen fra flashen ?

-
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-08-07 23:24

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> Gad vide om det er fordi kameraet (uden nogen form for eksponerings
> kompensation) syntes at halvdelen af lyset skal komme fra det eksisterende

Har du fået en 5D? Har du lavet kompensation for flash output som jeg
beskrev? Altså - 1 2/3.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-08-07 05:59

[8<8<8<]
> Har du fået en 5D?

Nej - det er een jeg har lånt et lille stykke tid, sammen med en 24-105L IS
og 70-300 DO IS.
Det er ikke første gang jeg bruger den. Den laver gode filer og passer godt
sammen med 24-70L.
Men jeg oplever samme problemer som med 10D at jeg får ændret på
indstillingerne uden at vide det, når jeg bærer den over skulderen som jeg
plejer - det sker aldrig med 1D.

> Har du lavet kompensation for flash output som jeg beskrev? Altså - 1 2/3.

Jeg prøvede med forskellige flash kompensationer fra 0 til -2, men syntes
ikke det spillede nogen rolle for hvilken lukketid kameraet valgte på "Av".

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-08-07 21:39

> [...]
> må være bedre metoder. Er det bedst med en bestemt blændeåbning eller hvad

Nej - blænden spiller (så vidt jeg ved og har oplevet) ingen rolle så længe
man er inden for flashens rækkevidde.

Så længe du kører med flash automatik vil den køre fill-in flash ud fra den
flash eksponerings kompensation der er stillet på kameraet.
På "P" automatik er der en nedre grænse for hvor lang lukketiden holdes. På
5D er det 1/60 sek, hvorefter det eksisterende lys vil blive
undereksponeret.
På "Av" er der ingen (speciel) grænse for hvor lang lukketid der vælges. Det
vil sige at man sagtens kan opleve 1/10 sek. Det giver den effekt at motivet
i forgrunden bliver fastfrosset af det korte flash-glimt og baggrunden
faktisk bliver belyst noget. Det kan også give lidt bevægelsesuskarphed, som
man f.eks. kan se det på
http://politiken.dk/fotografier/billedhjul_foto/article255076.ece?service=gallery
billede 13
Med manuel eksponering har man selv styr på (og ansvaret for) eksponeringen
af det eksisterende lys.

Nu er
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
tilgængelig igen.
Prøv at tage et kig på den - det er den simplest forståelige forklaring jeg
umiddelbart kender.

Iøvrigt kan jeg tilslutte mig hvad Hans Kruse og Gert Nielsen siger med at
stille flash eksponerings kompensatione på mellem -1 og -2 blænde. Jeg
plejer som Hans Kruse at bruge -1 1/3 eller -1 2/3, hvis der er nogle mørke
skugger der skal løftes lidt.
Hvis du kører high-speed sync går det ud over flashen rækkevidde - om det er
et problem afhænger naturligvis af situationen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Allan

Dato : 22-08-07 23:30

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> være bedre metoder. Er det bedst med en bestemt blændeåbning eller hvad er
> fiduserne?

Kik evt her:
http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html

mvh
Allan

Fra : Michaelbs

Dato : 23-08-07 17:36

"Allan" <apwv@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Kik evt her:
> http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html

Takker.
Unægteligt interessant og lærerigt. Jeg bemærker at i ingen eksempler har
manden flashen orienteret direkte mod motivet.
Dette i modsætning til Hans' fremgangsmåde.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-07 18:36

> [...]
> manden flashen orienteret direkte mod motivet.
> Dette i modsætning til Hans' fremgangsmåde.

NU sagde jeg også at jeg ikke er ekspert på flash fotografi
Men jeg kompenserer så længere ned fordi flashen er rettet mod motivet. Jeg
har prøvet med flash mod loft etc. og jeg synes ikke det blev godt, men
sikkert fordi jeg ikke har eksperimenteret nok . Flash er en lidt sjælden
øvelse for mig.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 26-08-07 20:14

> [...]
> Jeg har prøvet med flash mod loft etc. og jeg synes ikke det blev godt,
> men sikkert fordi jeg ikke har eksperimenteret nok . Flash er en lidt
Jeg var inde i Domkirken og lave prøveoptagelser i dag med mange forskellige
blitzindstillinger og teknikker og jeg må jo indrømme at Hans' metode
alligevel er den, der fungerer mest stabilt og bedst i disse omgivelser.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-07 20:30

> [...]
> forskellige blitzindstillinger og teknikker og jeg må jo indrømme at Hans'
> metode alligevel er den, der fungerer mest stabilt og bedst i disse

Det lyder jo godt, da det har fungeret godt for mig.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 26-08-07 21:46

> [...]
> message news:46d1d0e3$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Det lyder jo godt, da det har fungeret godt for mig.
Ja men jeg var overrasket ovet at på ISO 1000 var 70-200L f4 IS for langsom.
Jeg foretrækker at ikke overskride ISO 1000, så det bliver enten 85 f1.8 på
2.8 eller 135L på 2.8, der kommer i brug.
Jeg fortryder at jeg solgte min 24-70L .
35L er for vidvinklet til denne event, da jeg ikke ønsker at gøre mig for
synlig og forstyrrende.
Mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-07 22:14

> [...]
> langsom. Jeg foretrækker at ikke overskride ISO 1000, så det bliver enten
> 85 f1.8 på 2.8 eller 135L på 2.8, der kommer i brug.

Jeg ville uden tøven skrue ISO højere op. På f/2.8 så er dybdeskarphed måske
for lille?

> Jeg fortryder at jeg solgte min 24-70L .

Den ekstra blænde har man brug for en gang imellem.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 26-08-07 22:34

> Jeg ville uden tøven skrue ISO højere op. På f/2.8 så er dybdeskarphed
> måske for lille?

Jeg er normalt heller ikke bange for høje ISO settings men her skal jeg
holde en betydelig afstand til parret og må croppe mig frem og der er jeg
bange for at mikrodetaljerne (ansigtstrækkene) vil udviskes/forvrænges af
støj.
Det er et stort bryllup. Mange "betydningsfulde" gæster med "fine titler" og
meget officielt. Og jeg vil meget nødig interferere ved at vimse rundt lige
foran parret. Jeg vil helst undgå mest muligt at gøre opmærksom på min
eksistens.
135L passer fint der, og hvis jeg så kan nå at skifte til 35L når jeg træder
til side, er det meget fint.
Det gør ikke noget med stor dybdeuskarphed, bare parret, der processerer ind
og ud står knivskarpt. På 2.8 kan man stadig se Domkirkens indre
karakteristika.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-08-07 11:15

> [...]
> bange for at mikrodetaljerne (ansigtstrækkene) vil udviskes/forvrænges af

Jeg har et eksempel her, hvis det kan hjælpe
http://www.pbase.com/hkruse/image/84561314/original 1600 pixels vertikalt,
som passende kunne simulere et pænt stort print.
Det er taget med 70-200mm f/2.8L IS med 1.4x TC da jeg stod på afstand og
helst ikke ville blande mig for meget. Jeg kunne stå op ad en pille i
kirken.
Det er så taget med f/4 og ISO 1250 og croppet ca. 25% i højden. Du bør nok
downloade og se billedet i PS. Og ja microdetaljer er der ikke, men det vil
en del kvinder også påskønne Selv en ung smuk (fransk) knide som hende
her.

> [...]
> og meget officielt. Og jeg vil meget nødig interferere ved at vimse rundt
> lige foran parret. Jeg vil helst undgå mest muligt at gøre opmærksom på

Det forstår jeg.

> [...]
> Det gør ikke noget med stor dybdeuskarphed, bare parret, der processerer
> ind og ud står knivskarpt. På 2.8 kan man stadig se Domkirkens indre

Hvis du kan klare dig med 135mm'eren, så kan det jo kun være ideelt.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 27-08-07 11:43

> [...]
> Det er taget med 70-200mm f/2.8L IS med 1.4x TC da jeg stod på afstand og
> helst ikke ville blande mig for meget. Jeg kunne stå op ad en pille i

Jo tak. Det er jo flot. (Og hun er smuk). Men når du skød på 280mm må du da
have meget mere blitz end minus 1 1/3 ??
Hvis hun havde perspireret fra panden ville der nok have været et
"blitzproblem".
Er det taget på AV program?

> [...]
> nok downloade og se billedet i PS. Og ja microdetaljer er der ikke, men
> det vil en del kvinder også påskønne Selv en ung smuk (fransk) knide
Ja, enorm forskel også her på om jeg ser billedet på nettet eller i ACDSee
pro !!
Men billedet er jo også så godt som støjfrit.
Eksponeringen må have været korrekt fra start eller har det været i
NoiseNinja eller noget?

Desuden er det taget på 1/60. Når jeg i går under min prøveoptagelse skød
med 70-200L IS f4 og kom ned på 1/30 - 1/60, så fik jeg rystet hovedmotiv,
fordi min model processerede op og ned ad midtergangen.
Det er på det tidspunkt og kun der, jeg må tage billeder..(og så naturligvis
udenfor efter brylluppet.)
Desuden blev billederne underbelyst, så de var lidt for kornede på højere
ISO.
Der er nogle ovenlysvinduer i Domkirken og det er et mareridt af skiftende
lys, når der snart er sol og snart skyet udenfor.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-08-07 12:41

> Jo tak. Det er jo flot. (Og hun er smuk). Men når du skød på 280mm må du
> da have meget mere blitz end minus 1 1/3 ??

Det var hvad jeg brugte, men effekten er selvfølgelig svag her. Jeg kan ikke
huske om jeg fjernede bounceren med den afstand.

> Hvis hun havde perspireret fra panden ville der nok have været et
> "blitzproblem".

Ja!

> Er det taget på AV program?

Ja, det gør jeg stort set altid unanset, hvad jeg fotograferer.

> Ja, enorm forskel også her på om jeg ser billedet på nettet eller i ACDSee
> pro !!

Ja!!

> Men billedet er jo også så godt som støjfrit.
> Eksponeringen må have været korrekt fra start eller har det været i
> NoiseNinja eller noget?

Nej, kun støjreduktion i Lightroom.

> [...]
> Der er nogle ovenlysvinduer i Domkirken og det er et mareridt af skiftende
> lys, når der snart er sol og snart skyet udenfor.

Puha, svære betingelser. I den franske kirke (i Bretagne) var lyset ret
konstant, så det var let nok. Men jeg er sikker på at havde jeg ikke brugt
fill flash, så var der kommet kedelige skygger på ansigterne. Fuld flash,
uha!
Det er under sådanne betingelser jeg stadig sværger til min 70-200 f/2.8L
IS.

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-08-07 07:16

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg fortryder at jeg solgte min 24-70L .

Du kunne overveje at leje een hos Goecker:
http://www.goecker.dk/Content/Udlejning/rentalproducts.asp#DSLR

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 27-08-07 09:03

> [...]
> message news:46d1e685$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
> [8<8<8<]
>
> Du kunne overveje at leje een hos Goecker:

Så hellere leje en ekstra 5D. Men 900kr excl moms for en dag? tsk tsk..

mvh Michael