Afhængige dropdown-menuer
Fra : Henrik Sahl

Dato : 20-08-07 21:10

Jeg har en side der ser således ud: http://sahlsa.dk/junk/input_kamp.php

De to dropdown-menuer kommer fra DB'en med:

$query1="SELECT * FROM Sportsgren ORDER BY SPORTSGREN_NAVN";
$result1=mysql_query($query1);
$num1=mysql_numrows($result1);

echo "<select name='Sportsgren'>";
$i=0;
while ($i < $num1) {

$SPORTSGREN_NAVN=mysql_result($result1,$i,"SPORTSGREN_NAVN");
$SPORTSGREN_ID=mysql_result($result1,$i,"SPORTSGREN_ID");

echo "<option value='".$SPORTSGREN_ID."'>".$SPORTSGREN_NAVN."</option>";
$i++;
}

Og det samme for Liga.

Nu vil jeg gerne lave dem afhængige af hinanden, så når jeg vælger en
sportsgren, får jeg kun de liga'er der er gældende for den og ikke
allesammen som tilfældet er nu.

Hvordan gøres det nemmest ?

Jeg synes ikke jeg har været i stand til at finde det gyldne eksempel endnu.
Det bedste er
http://docs.cs.up.ac.za/programming/javascript/ken/Doublemenu.htm men jeg
kan ikke lige gennemskue hvordan jeg får lavet en dynamisk kode ud af
http://docs.cs.up.ac.za/programming/javascript/ken/DoubleMenuCode.htm

Henrik
http://www.sahlsa.dk

Fra : Aage Jæger

Dato : 20-08-07 21:37

"Henrik Sahl" <denvirkerikke@mail.cum> skrev i en meddelelse
> Hvordan gøres det nemmest ?

Det nemmeste er nok at lade udfyldelsen af selectbox nummer to være afhængig
af det valg, man træffer i nummer et.
Dvs. at siden som udgangspunkt kun lader brugeren vælge i første box. Sæt
evt. box to til disabled.

Når så valget træffes i første box, poster du valget tilbage til serveren,
finder de rette ligaer på baggrund af postdata, og skriver siden ud igen,
denne gang med indhold i anden box også.

Make sense?

- Aage

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-08-07 22:50

"Aage Jæger" <aage@ingenspam.invalid> skrev Mon, 20 Aug 2007 22:37:02
+0200

> [...]
>af det valg, man træffer i nummer et.
>Dvs. at siden som udgangspunkt kun lader brugeren vælge i første box. Sæt
Det er nu ikke nødvendigt.

Man kan godt lade siden åbne med et default udgangspunkt (det kunne jo
være, at det netop var det valg brugeren ville træffe i første omgang).

>Når så valget træffes i første box, poster du valget tilbage til serveren,
>finder de rette ligaer på baggrund af postdata, og skriver siden ud igen,

Det kan evt. gøres med en:
<SELECT NAME="liga" SIZE="1" onChange="this.form.submit();">

Se evt:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8

Er det mon noget i den stil Henrik mener.?

Bemærk, at herreder retter sig til efter det amt der vælges, og
tilsvarende at sogn retter sig til efter det herred der vælges.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Henrik Sahl

Dato : 21-08-07 18:42

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> [...]
>
> Bemærk, at herreder retter sig til efter det amt der vælges, og
> tilsvarende at sogn retter sig til efter det herred der vælges.

Det gør ikke mig noget om data'en bliver indlæst før eller siden, jeg er
blot interesseret i hvordan jeg får lavet koden der gør det muligt.

Henrik
http://www.sahlsa.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-08-07 00:10

"Henrik Sahl" <denvirkerikke@mail.cum> skrev Tue, 21 Aug 2007 19:42:12
+0200

>Det gør ikke mig noget om data'en bliver indlæst før eller siden, jeg er
>blot interesseret i hvordan jeg får lavet koden der gør det muligt.

Du skal nok ud at gøre noget (dvs. en god del) fodarbejde selv, men det
er du vel også villig til.

Du kan se et meget forenklet eksempel på den fremgangsmåde jeg selv (i
flere forskellige sammenhænge) har brugt på adressen:
http://80.62.84.41/test_form.php

Og kildeteksten på adressen:
http://80.62.84.41/test_form.txt

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-08-07 11:27

Henrik Sahl skrev:
> Jeg har en side der ser således ud: http://sahlsa.dk/junk/input_kamp.php
>
> De to dropdown-menuer kommer fra DB'en med:

På webreference.com har Robert Gravelle
i tidens løb skrevet adskillige artikler
om dette emne, senest
http://www.webreference.com/dev/menus/oneform.html

Jørgen Farum Jensen
..