Harddisk brændt af eller hvad ?( part 2)
Fra : Peter Heide

Dato : 18-08-07 16:13

Forhelvede. Nu bliver jeg gal.

Var som skrevet længere nede, ude og købe en ny harddisk til min gamle
Dell 4700. Samme mærke bare med mere plads.

Har just sat den ind. 100% sikker på alt er gjort efter bogen. Og hvad
sker der ?

Den vil stadig ikke anerkende der er en HD i PCen. Har været i BIOS:
Onborad SATA Hard Drive ( not present)
Onboard IDE Hard Drive ( not present)

Alt står på ON .

Det samme igen ved reinstallering af WinXP : Kan ikke finde harddiske .

Hvad gør jeg hér fra ?

Måske der intet var i vejen med den gamle HD !?

Fra : Peter Heide

Dato : 18-08-07 17:02

Harddisken ( den nye ) er stendød. Der kommer absolut ingen lyd fra den.
Har taget ledningerne ud fra bundkort og retur. I alle kombinationer.
Alt sidder som det skal. Har sat BIOs til fabriksindstilninger osv.

Når jeg køre Dells diagnostic CD : resultat : alt fungerer !

Men de skide HDe vil bare ikke.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-08-07 23:39

Peter Heide wrote:
> [...]
> fabriksindstilninger osv.
>
> Når jeg køre Dells diagnostic CD : resultat : alt fungerer !

Har du mulighed for at tjekke den ny harddisk i en anden maskine?
Det kan jo være din harddiskcontoler i din maskine der der syg.

mvh
Henning

Fra : Nicolai

Dato : 18-08-07 23:48

Henning Præstegaard wrote:

> Har du mulighed for at tjekke den ny harddisk i en anden maskine?
> Det kan jo være din harddiskcontoler i din maskine der der syg.

Men controller eller ej, ville harddisken ikke spinne op lige så snart
der kommer power på? Det synes jeg at kunne huske, men gider ikke lige
teste.

> mvh
> Henning

nicolai

Fra : Peter Heide

Dato : 19-08-07 00:58

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i meddelelsen

> Har du mulighed for at tjekke den ny harddisk i en anden maskine?
> Det kan jo være din harddiskcontoler i din maskine der der syg.

hvor sidder harddiskcontrolleren ?

sådan een har jeg aldrig hørt om.

Fra : Nicolai

Dato : 19-08-07 10:15

Peter Heide wrote:

> hvor sidder harddiskcontrolleren ?

Integreret på bundkortet.

> sådan een har jeg aldrig hørt om.

ok.

Fra : Peter Heide

Dato : 19-08-07 11:45

"Nicolai" <example@example.invalid> skrev i meddelelsen

> Integreret på bundkortet.

> ok.

Hvordan finder man ud af om den er kaput ?

Fra : Nicolai

Dato : 19-08-07 12:33

Peter Heide wrote:

> Hvordan finder man ud af om den er kaput ?

At den ikke virker og så bruger man udelukkelsesmetoden først. Hvis
harddisken er ny og man går ud fra den virker, så tjek om der kommer
strøm til harddisken fra stikket. Stikket kan jo også være defekt og
have dårlig/ingen forbindelse evt. prøv et andet strømstik, eks. vis det
fra dvd drevet.

nicolai

Fra : Peter Heide

Dato : 19-08-07 13:49

> [...]
> til harddisken fra stikket. Stikket kan jo også være defekt og have
> dårlig/ingen forbindelse evt. prøv et andet strømstik, eks. vis det fra

God ide. DVD-drevet virker nemlig. Prøver lidt senere at sætte det til HD.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-08-07 14:40

On Sun, 19 Aug 2007 14:48:56 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

>God ide. DVD-drevet virker nemlig. Prøver lidt senere at sætte det til HD.

Din HD er da vist SATA, DVD drevet formentlig et IDE-drev - Dermed
sidder de på to forskellige controlere ?!

<mlr>

Fra : Nicolai

Dato : 19-08-07 15:44

Michael Rasmussen wrote:

> Din HD er da vist SATA, DVD drevet formentlig et IDE-drev - Dermed
> sidder de på to forskellige controlere ?!

Nu var det godt nok strømkablet vi snakkede om her. :) Selvom
strømkablet til sata ser anderledes ud, så har mine sata diske da stadig
molex stikket i røven, så han kan finde ud af om det er defekt
strømstik. Det lyder nemlig ikke som om han har testet det.

> <mlr>

nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 18-08-07 23:47

Peter Heide wrote:

> Harddisken ( den nye ) er stendød. Der kommer absolut ingen lyd fra den.

Hvis den nye hardisk er "stendød" og vi går ud fra den ikke er det, så
tjek de molex/sata strømstik som forsyner dem om der kommer noget
spænding frem.

> Når jeg køre Dells diagnostic CD : resultat : alt fungerer !

Ja, konklusion, ikke bruge Dells skidt mere da det ikke virker.

> Men de skide HDe vil bare ikke.

Du har vel ikke smidt den gamle ud? :)

nicolai

Fra : Rado

Dato : 19-08-07 12:48

On Sat, 18 Aug 2007 18:01:48 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

>Harddisken ( den nye ) er stendød. Der kommer absolut ingen lyd fra den.

Kører den anden disk hvis du sætter den til? Ellers kunne det tyde på
at strømkablet er defekt.

Rado
--

"Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Fra : Peter Heide

Dato : 19-08-07 13:47

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Kører den anden disk hvis du sætter den til? Ellers kunne det tyde på
> at strømkablet er defekt.

Nej. Den er lige så stendød. strømkablet defekt ? Ærgeligt det
er søndag ellers var jeg strøget ned og købt et nyt. Har selv tænkt
på det, da jeg pillede det fra og til igår.

Fra : Rado

Dato : 19-08-07 15:55

On Sun, 19 Aug 2007 14:47:01 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>er søndag ellers var jeg strøget ned og købt et nyt. Har selv tænkt
>på det, da jeg pillede det fra og til igår.

Hvordan er det forbundet med PSUen? Normalt er det faste kabler, men
nogle PSUer har modular cabling (løse kabler der sættes i stik i PSU).
Det lyder som det sidste, siden du vil prøve at købe et nyt.

Rado